VW (en FCA?) en het dieselschandaal (plus een beetje DS)

Wat valt op in de media
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: VW en het dieselschandaal

Bericht door WizardOfOss »

Tsja, het ironische is dan ook dat de turbo begin jaren '90 nogal in de verdrukking kwam juist vanwege het hoge verbruik, maar dat het nu gezien wordt als de reddende engel. Uiteindelijk dient de turbo maar voor één ding: meer zuurstof in de motor persen zodat er meer benzine wordt verbrand. Dat levert uiteraard wel meer vermogen op, ter compensatie kan je dan de motor kleiner en in principe dus ook zuiniger maken. Zolang de turbo maar niet op gang komt.

En dan komt de NEDC-meting om de hoek kijken: die verloopt zo retetraag dat die turbo inderdaad nauwelijks iets doet, en je dus praktisch het verbruik van een eigenlijk te kleine atmosferische motor krijgt. Maar stap je zelf in en geef je wél een dot gas, dan is die zuinigheid uiteraard snel verdwenen. Hoe zuiniger de motor, hoe gevoeliger deze is voor het rijgedrag.

Maar dat staat volgens mij geheel los van de VW-kwestie, die draait niet om CO2 maar om de NOx'en. En bij mijn weten is dat niet eens zozeer afhankelijk van de hoeveelheid brandstof die verbrand wordt, maar van de effectiviteit van de verbranding. Ik kan me ook nog wel herinneren dat toen Mitsubishi in de jaren '90 met de direct ingespoten GDI-motoren kwam het verbruik weliswaar prima was, maar dat ze de hele trukendoos open hebben moeten trekken om de uitstoot van stikstofoxiden op het gewenste niveau te krijgen.

VW krijgt nu uiteraard wel een optater van jewelste, en ik ben dan VAG-hater genoeg om daar best een beetje van te kunnen genieten. En blijkbaar wist niemand in de bedrijfstop ervan, tuurlijk. Maar het blijft uiteraard de vraag hoeveel andere merken eveneens de boel willens en wetens belazeren. Iets zegt me dat met name Mercedes (samen met VAG volgens mij toch de grootste leverancier van diesel-personenauto's in de VS) nu ook wel een intern onderzoekje zal hebben lopen.

Overigens kan je je uiteraard ook wel afvragen in hoeverre het marktverstorende beleid van overheden dergelijke misleiding heeft aangemoedigd...
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: VW en het dieselschandaal

Bericht door ViveLaFrance »

WizardOfOss schreef:Maar dat staat volgens mij geheel los van de VW-kwestie, die draait niet om CO2 maar om de NOx'en.
Exact. NOx is giftiger dan CO².

Pijnlijke kwestie, maar ik kijk nergens meer van op wat betreft VW. Ze zijn (in)direct regelmatig betrokken bij frauduleuze activiteiten. Politie, Defensie, ADAC en nu 'Dieselgate' :bonk: Fijn bedrijf :wave:

Toch is het goed voor het concern. Weg met het benadrukken de grootste willen zijn, ga eens de focus leggen op de kwaliteit, de service en het portfolio. Groot, groter, grootst is alleen een resultaat, richt je liever op het proces. Dan komt het gewenste resultaat vanzelf.

Grappig trouwens, net nu Winterkorn weer orde op zaken wilde stellen bij VW aangaande winstgevendheid en beleid (de Phaeton II zou wellicht geschrapt worden) komt dit op zijn pad. Hij kan zeggen dat hij niets verkeerd heeft gedaan, maar daar trappen we natuurlijk niet in. Oprotpremie en wegwezen!

Zou Piëch meer weten? :clown:
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: VW en het dieselschandaal

Bericht door HondArd »

WizardOfOss schreef:Maar dat staat volgens mij geheel los van de VW-kwestie, die draait niet om CO2 maar om de NOx'en. En bij mijn weten is dat niet eens zozeer afhankelijk van de hoeveelheid brandstof die verbrand wordt, maar van de effectiviteit van de verbranding. Ik kan me ook nog wel herinneren dat toen Mitsubishi in de jaren '90 met de direct ingespoten GDI-motoren kwam het verbruik weliswaar prima was, maar dat ze de hele trukendoos open hebben moeten trekken om de uitstoot van stikstofoxiden op het gewenste niveau te krijgen.
Hoe effectiever de verbranding, hoe hoger de verbrandingstemperatuur en hoe meer NOx. Begin jaren '90 hadden we ook de "lean-burn" motoren van Toyota (en mogelijk ook anderen) en die stootten ook meer NOx-en de atmosfeer in dan gelijk presterende soortgenoten die meer brandstof verbruikten, ondanks de toen al heel gangbare 3-weg katalysatoren. Toyota voldeed hiermee wel aan de toen geldende eisen. Toen die later strenger werden is men de verbranding gaan sturen om die NOx uitstoot te verlagen, maar dat had tot gevolg dat de eigenlijke efficiency werd aangetast omdat er CO nodig was om van NOx weer gewoon het onschadelijke stikstof te maken. In de katalysator reageert de CO met NOx waarbij CO2 en N3 wordt gemaakt.
"The closest to reality car that money can buy"
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: VW en het dieselschandaal

Bericht door HondArd »

Leeuw schreef:Maar wie zou het volgende merk worden? Volvo? Renault? BMW?
Die laatste zit inmiddels in de beklaagdenbank
"The closest to reality car that money can buy"
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: VW en het dieselschandaal

Bericht door WizardOfOss »

Tsja, zo te zien dus geen gefundeerde beschuldiging, maar slechts een overhaaste conclusie uit een niet zo verrassende constatering. Dat de praktijkwaarden ver boven de officieel gemeten waarden liggen is geen verrassing, maar er is dus (nog?) geen enkel bewijs dat BMW moedwillig de meting beïnvloedt zoals VW dat dus wél doet.

Maar goed, blijkbaar stond een beschuldiging van datzelfde ICCT wel aan de basis van het huidige schandaal, dus toch wel een club om serieus te nemen.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: VW en het dieselschandaal

Bericht door WizardOfOss »

Wat er ook uit de uitlaat komt, altijd blijven lachen!

Afbeelding Afbeelding
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: VW en het dieselschandaal

Bericht door ViveLaFrance »

Journalisten in Nederland zoeken naar de gevolgen voor Nederland en Pon is uiteraard zeer behulpzaam:
NOS schreef:Alleen Volkswagen en importeur Pon weten hoeveel wagens met een EA189-motor in Nederland rondrijden en die willen daar niets over zeggen.
NOS schreef:In Nederland zijn er 149 officiële Volkswagendealers en servicepunten. Of zij zich zorgen moeten maken is niet duidelijk: alle communicatie verloopt via importeur Pon. En die wil daar nog niets over zeggen.
Oké, de importeur kiest voor de bekende weg. Dan verwacht je een goede duiding van automedia. Nou zoals altijd hoef je dan niet bij AW (vanaf 2:52) te zijn :bonk:

Overigens is de huidige Porsche-baas, Matthias Müller, aangewezen om Winterkorn op te volgen. Krijgt Piëch toch nog zijn zin :clown:
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: VW en het dieselschandaal

Bericht door WizardOfOss »

"Er gaan nog maanden overheen."

En 2 dagen later zijn we 16 nieuwsberichten over de kwestie verder :lol:
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: VW en het dieselschandaal

Bericht door ViveLaFrance »

Nu worden ook Seat en Skoda genoemd als merken waarbij gesjoemeld is. Geen verrassing natuurlijk. Daarnaast zouden bedrijfswagens uitgerust zijn met sjoemelsoftware en volgens Duitse berichten van onder andere AutoBild is er, naast de 2- en 3-liter TDI's, mogelijkerwijs gemanipuleerd met de 1.2- en 1.6 TDI's.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: VW en het dieselschandaal

Bericht door nvdw »

Ik kon me ook al lastig voorstellen dat dezelfde programmatuur niet ook in de andere TDI's was gebruikt. De emissietests en -normen zijn immers voor alle auto's hetzelfde.

Gisteren kwam in Nieuwsuur TNO nog even aan het woord. Die beschikken over meetgegevens waaruit blijkt dat de auto's met het strenger worden van de Euronorm op papier weliswaar fors minder NOx uitstoten, maar de daling in werkelijkheid veel en veel kleiner is. Dat is gemeten op diverse auto's van diverse merken (TNO noemt expliciet geen namen en rugnummers). Me dunkt dat die verschillende merken niet allemaal tot het VW-concern behoren.

Dat staat dan nog los van de toenemende discrepantie tussen test en werkelijkheid van de NEDC-verbruiksnorm, waarover o.a. GroenLinks nu aan het kraaien is.
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
Plaats reactie