Pagina 1 van 26

VW (en FCA?) en het dieselschandaal (plus een beetje DS)

Geplaatst: 22 sep 2015, 19:44
door Leeuw
http://www.volkskrant.nl/economie/volks ... ~a4147291/

http://www.autoblog.nl/archive/tag/volk ... dieselgate

http://jalopnik.com/your-guide-to-diese ... 1731857018

Ik vind het geweldig nieuws, niet zozeer dat het VW betreft (toch een beetje :devil: ) maar het geeft wel aan hoe fucked up de autobussiness is geworden met die kloterige regels.

Maar denken jullie dat er meer merken en hoofden gaan vallen?

Re: VW en het dieselschandaal

Geplaatst: 22 sep 2015, 21:22
door HondArd
Manipuleren van motormanagement software is niet iets wat VAG alleen doet. Bij motoren gebeurt eigenlijk precies hetzelfde, die software herkent bij sommige merken ook wanneer het geluid wordt gemeten om vervolgens de krachtbron zodanig te knijpen dat de geluidsproductie binnen de normen blijft. Het VAG merk Ducati is er zelfs berucht om.
Echter in het geval van VAG zou je je ook kunnen afvragen of het concern niet te complex is. Er moet iemand op hoog niveau iets geweten hebben maar daar VAG uit nogal wat merken bestaat en, op een haar na, het grootste concern is en zijn volume's met 60% meer personeel maakt dan de nr.2 verbaast het me eigenlijk niets dat dit nu pas aan het licht komt. In het vervolg toch maar de aandeelhouder niet paaien met grote woorden als "wij willen het grootste concern worden" maar "wij willen kwalitatief de beste auto's maken met de eerlijkste reputatie"?

Re: VW en het dieselschandaal

Geplaatst: 22 sep 2015, 21:43
door Leeuw
HondArd schreef:In het vervolg toch maar de aandeelhouder niet paaien met grote woorden als "wij willen het grootste concern worden" maar "wij willen kwalitatief de beste auto's maken met de eerlijkste reputatie"?
Ja, dat aandaalhouders natuurlijk niet horen :)

Maar wie zou het volgende merk worden? Volvo? Renault? BMW?

Re: VW en het dieselschandaal

Geplaatst: 23 sep 2015, 09:48
door nvdw
HondArd schreef:Manipuleren van motormanagement software is niet iets wat VAG alleen doet
Volgens mij is het met ECU-gerotzooi net als met masturberen: 90 procent doet het en de rest liegt. Dat de werkelijke uitstoot van auto's veel hoger is dan op grond van de emissienorm mag worden verwacht, weten we hier ook allang.

Het verschil is dat de uitstoot van stikstofoxiden (NOx) in de Verenigde Staten is geregeld in wetgeving tegen luchtverontreiniging. In Californië gaat dat zelfs nog iets verder. Wat VW nu eigenlijk te wachten staat is een aanklacht voor een zwaar milieudelict. En dan kom je inderdaad aan dit soort BP-achtige bedragen.

Ik vermoed dat Volkswagen zo snel mogelijk een schikking zal willen treffen. Dan zal er nog steeds een aanzienlijk bedrag op tafel moeten komen, maar ik denk dat dat nog de minste zorg is. De vraag is wat deze affaire voor het aanzien van diesels in de VS doet. Volkswagen is niet de enige die diesels met NOx-katalysatoren in de States verkoopt. En VW zelf is er misschien nog wel sterker van afhankelijk dan merken als BMW en Mercedes die ook diesels aanbieden.

Re: VW en het dieselschandaal

Geplaatst: 23 sep 2015, 10:48
door Martin
Ik vind het Jalopnik artikel uit Leeuw zijn link wel verhelderend: Blijkbaar maken diesels in de VS gewoonlijk gebruik van AdBlue. Deze reeks Volkswagens echter niet.
In Europa hebben we toch nog geen AdBlue voor personenauto's, of heb ik dat gemist? Voor vrachtwagens ken ik het hier wel.

Re: VW en het dieselschandaal

Geplaatst: 23 sep 2015, 12:46
door nvdw
O zeker wel. De Audi Q7 3.0 TDI al een paar jaar zelfs.

Re: VW en het dieselschandaal

Geplaatst: 23 sep 2015, 14:09
door HondArd
nvdw schreef:Dat de werkelijke uitstoot van auto's veel hoger is dan op grond van de emissienorm mag worden verwacht, weten we hier ook allang.
Een heel groot probleem hierin is dat de bestuurders hun rijstijl niet kunnen maar vooral niet willen aanpassen aan de technische mogelijkheden die hun voertuig hierin biedt. Het zijn vooral de gas en rempedaalpedaalridders die er een groot probleem van maken dat het opgegeven verbruik altijd ver uit de buurt van het werkelijke verbruik ligt.

Re: VW en het dieselschandaal

Geplaatst: 23 sep 2015, 15:29
door nvdw
Ja, maar dat is maar een deel van het verhaal.

Ik heb heel veel verschillende nieuwe en recente auto's gereden en sommige daarvan hadden verbruikscijfers die je alleen met een heel extreme rijstijl kunt benaderen. Zo'n TwinAir-motor van Fiat bijvoorbeeld, of heel veel van die 14%-bijtellingdiesels zoals de Mégane Estate met 1.5 dCi (geclaimd verbruik van 1 op 28, ja doei). Dan heb ik de logische verklaringen (gebruik van airco, koud weer etc) nog buiten beschouwing gelaten.

Re: VW en het dieselschandaal

Geplaatst: 23 sep 2015, 16:43
door HondArd
Ik houd altijd als stelregel: hoe beter het opgegeven verbruik, hoe verder het werkelijke verbruik daarbij uit de buurt ligt, maar wel met betere cijfers dan degene die minder gunstig wordt voorgespiegeld. Het opgegeven verbruik van mijn ex-auto Toyota Verso wist ik met zo'n 3% te verbeteren, terwijl ik met mijn Jazz met gelijk gebruik 6-7% slechter is dan de fabrieksopgave. Maar de Jazz komt wel bijna 3,5km verder op één liter Euro 95, en dat voelt toch lekkerder in de portemonnee.

Re: VW en het dieselschandaal

Geplaatst: 23 sep 2015, 23:05
door nvdw
Winterkorn is in elk geval opgestapt.