VW (en FCA?) en het dieselschandaal (plus een beetje DS)

Wat valt op in de media
Gebruikersavatar
Leeuw
.
.
Berichten: 5728
Lid geworden op: 07 feb 2010, 20:31

Re: VW en het dieselschandaal

Bericht door Leeuw »

VW heeft ook de pompverstuiver en het distributieriem overleeft zonder problemenen. De media en dus ook kopers bleef achter het merk staan. Grote kans dat dit echt shit opleverd. Maar als ook bij andere merken de software beerput opengaat is VW de eerste en al snel vergeten.
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: VW en het dieselschandaal

Bericht door WizardOfOss »

Ach, ze zullen er ook echt niet aan onderdoor gaan, al zullen ze dit best wel voelen. Maar imago's laten zich in Europa nu eenmaal niet zo snel veranderen, niet in positieve en niet in negatieve zin.

Ik ben wel benieuwd wat de hele kwestie voor gevolgen voor VW in de VS gaat hebben. Ze hebben daar al jaren een moeilijke positie, die ook door de specifieke modellen voor die markt niet echt verbeterd is. En alle inspanningen om Amerikanen aan de diesel te krijgen hebben in klap al hun waarde verloren. En dan hangt ze nu dus ook nog die mega-boete boven het hoofd. Ik zou er niet raar van staan te kijken als VW zich terug zou trekken van de Noord-Amerikaanse markt, en die verder aan Audi over laat.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: VW en het dieselschandaal

Bericht door ViveLaFrance »

Leeuw schreef:Maar als ook bij andere merken de software beerput opengaat is VW de eerste en al snel vergeten.
Denk ik niet. Kijk naar het Takata-verhaal. Ik lees veel (inter)nationale autowebsites en als het over Takata gaat worden Honda en Toyota zeer snel genoemd als de nalatige partijen en wordt er met verbazing gereageerd als iemand over BMW of Ford begint als fabrikanten die óók airbags van Takata gebruiken. Zo heb ik op RTL Z berichtgeving gezien over een terugroepactie van Honda m.b.t. de falende airbags, maar niets over de terugroepacties van BMW. Dit (on)bewust framen van de kijker kan ertoe leiden dat mensen een probleem vooral aan bepaalde partijen gaan toedichten. Gezien en gelezen de commotie rondom VW op radio, TV en internet ben ik bang dat Dieselgate aan hun zal blijven kleven.

Wat betreft de "andere merken", daar lees en hoor je ook veel speculatie over, maar geen harde feiten. BMW en Daimler ontkennen in elk geval en ook Honda, Renault en Toyota nemen afstand van het automatisch speculeren door de media.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: VW en het dieselschandaal

Bericht door HondArd »

Het valt me in ieder geval wel op dat de fanboys echt overal zitten. Allemaal verdedigen ze op het krampachtige af VAG, dat het zulke geweldige auto's zijn en vooral dat er honderdduizenden banen mee gemoeid zijn als het concern de crisis niet overleeft (was het destijds erg als Toyota de terugroepacties niet overleefde?). En schijnbaar is het afgesproken werk want die roeptoeters krijgen in de regel meer plusjes, opgestoken duimen of "vind-ik-leukjes" dan degenen die zelfs ook maar de hint geven kritisch te zijn richting VAG. Kan je wel raden wat er gebeurt als je VAG terecht en onderbouwd neerhaalt.
"The closest to reality car that money can buy"
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: VW en het dieselschandaal

Bericht door ViveLaFrance »

Als reactie op een hoop onderbuikgezwam van velen dat "anderen het ook wel zouden hebben gedaan" heeft de Duitse overheid, logischerwijs, zelf onderzoek gedaan. Ze komen tot de volgende conclusie:

"The German transport ministry has no evidence that any carmakers other than Volkswagen have manipulated emissions tests."

"At this point we have no indication of other manufacturers being involved," the spokesman said at a government news conference."
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: VW en het dieselschandaal

Bericht door WizardOfOss »

Toch opmerkelijk dat AW aan de lopende band de meest onbeduidende berichtjes over de kwestie plaatst, maar hierover zwijgt als het graf. Of heb ik iets over het hoofd gezien?
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: VW en het dieselschandaal

Bericht door ViveLaFrance »

Zij zijn vast druk bezig met het schrijven van een rectificatie :clown:
Vive la France, Vive la Différence
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: VW en het dieselschandaal

Bericht door ViveLaFrance »

En het gaat maar door...

- Ook nieuwe Volkswagens met dieselmotor bevatten sjoemelsoftware.

- Volgens Der Spiegel zijn er minstens 30 managers betrokken bij het VW-schandaal en niet een kleine groep zoals het concern eerder meldde.

- De CEO van Skoda, Winfried Vahland, stapt op vanwege onenigheid over de invulling van de Noord-Amerikaanse tak waar hij naartoe zou gaan.

- De stichting VolkswagenAudiclaim heeft een verzoek voor voorlopige getuigenverhoren ingediend bij de Amsterdamse rechtbank. Het gaat om topbestuurders van Volkswagen, importeur Pon en softwareleverancier Bosch.

- Leonardo DiCaprio gaat een film maken over Dieselgate.
Vive la France, Vive la Différence
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: VW en het dieselschandaal

Bericht door ViveLaFrance »

- Volkswagen wilde de keuze voor het herstellen van de frauderende dieselauto's overlaten aan de eigenaren onder de noemer van een vrijwillige reparatie, maar de Kraftfahrt-Bundesamt (Duitse RDW) keurt dit plan af en dwingt de autobouwer om in Europa 8,5 miljoen auto's met sjoemelsoftware verplicht terug te roepen.

- In de grootste Nederlandse kranten van vandaag heeft VW een paginagrote advertentie geplaatst over de schaamte die ze ervaren omtrent Dieselgate. Andere media spreken over excuses, maar goed lezen is blijkbaar lastig. Dit is natuurlijk bedacht door de afdeling PR en Marketing :wave:
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: VW en het dieselschandaal

Bericht door WizardOfOss »

ViveLaFrance schreef:- Volkswagen wilde de keuze voor het herstellen van de frauderende dieselauto's overlaten aan de eigenaren onder de noemer van een vrijwillige reparatie, maar de Kraftfahrt-Bundesamt (Duitse RDW) keurt dit plan af en dwingt de autobouwer om in Europa 8,5 miljoen auto's met sjoemelsoftware verplicht terug te roepen.
Het zou ook wel bizar zijn geweest als ze daarmee zouden zijn weggekomen. Heel simpel gesteld: de typegoedkeuring voor al die auto's is geheel bewust middels fraude tot stand gekomen, en dus feitelijk ongeldig. VW zou logischerwijs dus ook maar twee dingen kunnen doen: ofwel zorgen dat de auto's in kwestie wél voldoen aan de typegoedkeuring, ofwel ze van de weg halen en de kopers hun geld teruggeven.

Ik ben nog steeds wel heel benieuwd naar het effect van de modificaties. Logischerwijs zal dat ten koste van prestaties, verbruik of beiden gaan. Lossen ze het op door de prestaties in te perken, dan krijg je morrende klanten. Heeft de oplossing een hoger verbruik tot gevolg, dan zouden ze logischerwijs direct de belastingdienst op hun dak moeten krijgen met een naheffing wegens niet afgedragen BPM of wat voor andere verbruik-/uitstootgerelateerde belastingen dan ook.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Plaats reactie