Auto van het Jaar 2017

Wat valt op in de media
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Auto van het Jaar 2017

Bericht door ViveLaFrance »

Een aantal quotes over de 3008 uit het juryrapport:
Tony Verhelle (België - 3 punten) schreef:Compared to its predecessor, the new 3008 is a major step forward concerning looks, interior design, driving pleasure. But we find i-cockpit a little bit over-designed and we absolutely don’t like the small steering wheel, it has no benefits for me, only drawbacks. We deplore also that 4x4 is not available, not even on the top models and we still have to wait two years for a hybrid version.
Yves Maroselli (Frankrijk - 6 punten) schreef:The SUV-like body shape of the 3008 is trendy. Its interior is innovative and the best version of the Peugeot i-cockpit so far. But you have to drive the 3008 to realize that its strongest features are its dynamics and its lightness that allows it to remain entertaining to drive and efficient even with a small 3 cylinder turbocharged engine under the hood.
Frank Janssen (Duitsland - 3 punten) schreef:To me, its predecessor was the ugliest car of its time. The new one improved incredibly, not only by its distinctive design. Also, I like a lot of details like the small steering wheel, the virtual cockpit and the futuristic center console. It might be symbolic for the future of cars. And the 3008 drives well. If you want to buy a compact SUV, you should consider this one seriously.
Ton Roks (Nederland - 3 punten) schreef:Another nice surprise is the Peugeot 3008. It drives well, the diesels are powerful and refined, there is plenty of space, the interior is excellent and its simplicity is a small revelation. It fails to reach the excellent harmony between sportiness and comfort that has marked so many Peugeots, but nevertheless it is a very satisfying drive, especially when luxury and getting from A to B are your priorities.
Mikhail I. Podorozhansky (Rusland - 2 punten) schreef:Peugeot 3008 is the most controversial finalist. On the one hand, bright design, brave but comfortable new ergonomics and, as greetings from Peugeots of 80`s, the fun to drive. On the other hand, it becomes nervous if not dangerous on a slippery roads. Considering it as the crossover, I`d prefer 4WD (at least optional), the ground clearance of more than 158 mm (measured by Autoreview), more intense heating system and more than two liters of washer fluid on board.
Xavier Pérez (Spanje - 10 punten) schreef:The exterior design you like or do not like, but it does not leave you indifferent, To understand its dimension you have must begin to consider it from the inside. The i-cockpit is a winning solution for Peugeot and in the 3008 premiere its latest version. It is a very complete SUV, with an ideal range of engines and an excellent automatic gearbox.
Ufuk Sandik (Turkije - 7 punten) schreef:To be honest, Peugeot has overtaken itself with 3008. It may be a bit ambitious, but the 3008 is the most successful model of Peugeot that I`ve seen in recent years. It has the upper class luxury SUV look. I need to open a separate topic for the interior design which is better than most luxury models. Digital indicators that can be personalized are standard even on the base equipment package. It is an obligation to pay extra for these gadgets in most of the premium brands.
Trivia:

- Vier van de zes Fransen hadden de Peugeot 3008 als winnaar.
- Zes Spaanse juryleden gaven meer punten (50) aan de 3008 dan de Fransen (45).
- Drie van de zes Italianen kozen voor de Alfa Romeo Giulia, de andere drie gingen voor de 3008.
- Drie van de zes Duitsers bekroonden de Mercedes-Benz E-Klasse. Alleen Georg Kacher (neemt afscheid na 27 jaar) vond de 3008 de favoriet.
- Twee van de drie Zweden prezen de Volvo S90/V90. Hakan Matson liet de Giulia winnen.
- De Citroën C3 stond bij vijf van de zes Fransen op het podium, maar het waren opvallend genoeg weer de Spanjaarden die de compacte nieuweling in totaal een punt meer toekenden.
- De Nederlanders (Bijlsma, Roks en Wisse) kozen unaniem voor de Giulia.
- Er werd 7x 10 punten uitgedeeld; 2x voor de Top 3, 1x voor de S90/V90.
- Er werd 34x 0 punten uitgedeeld; 10x voor de E-Klasse, 9x (vier Duitsers) voor de Nissan Micra en zelfs 1x voor de 3008.
Vive la France, Vive la Différence
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Auto van het Jaar 2017

Bericht door ViveLaFrance »

WizardOfOss schreef:en de Alfa en C-HR zijn teveel liefhebbersauto's.
Alfa eindigt keurig op een tweede plek en zijn verre voorvader, de 156, won gewoon. En om nu te stellen dat Alfa eind jaren '90 auto's voor non-liefhebbers bouwde? :puh:
HondArd schreef:Alles straalt uit dat de 3008 het MOEST worden
Ik had juist sterk de indruk dat door de afwezigheid van alternatief aangedreven auto's (Ioniq, Mirai, Model X) de weg vrij was voor de Giulia met de C3 eventueel als outsider. De winst van de 3008 is voor mij een complete verrassing, omdat het een SUV/crossover is en Peugeot drie jaar geleden al won met een verwant model.

Desalniettemin vind ik het in dit veld niet onterecht. Eindelijk kijkt de jury een beetje verder dan de standaard hatchbacks, dus in die zin is het beter laat dan nooit. Daarbij is de 3008 een zeer goede auto.

Bij onze verkiezing was de Giulia goed op dreef om de dubbel te winnen, totdat Ard zich ermee ging bemoeien :twisted: De Mirai was niet mijn favoriet (te duur en compleet onbereikbaar voor 99,9999% van de wereld), maar het is een typische AFO-winnaar :)
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Auto van het Jaar 2017

Bericht door WizardOfOss »

ViveLaFrance schreef:
WizardOfOss schreef:en de Alfa en C-HR zijn teveel liefhebbersauto's.
Alfa eindigt keurig op een tweede plek en zijn verre voorvader, de 156, won gewoon. En om nu te stellen dat Alfa eind jaren '90 auto's voor non-liefhebbers bouwde? :puh:
Zekers, maar die 156 en daarna de 147 zijn dan meteen ook de laatste twee auto's geweest waarbij het hart het won van de ratio.

Er zijn de laatste jaren wel meer typische liefhebbersauto's of anderszins nadrukkelijk eigenwijze auto's geweest die goed scoorden, maar winnen is toch net even een ander verhaal. Daarvoor zijn het teveel auto's met voor- en tegenstanders, en daardoor gaat nu ook al 5 jaar op rij een vrij brave allemansvriend er met de titel vandoor.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Auto van het Jaar 2017

Bericht door ViveLaFrance »

Reed jij geen Alfa? :clown:

De laatste jaren is het behoorlijk eenheidsworst, maar ik zou de Mégane (2003), S-Max (2007), 500 (2008) en Insignia (2009) geen winnaars op basis van alleen ratio willen noemen. Los van mooi of lelijk, dit zijn vier verschillende auto's die in hun segment gewaardeerd werden om het eigen karakter. Daarbij gaat het ook niet altijd puur om het design, want de S-Max was een bijzonder goed rijdende MPV met een spannend voorkomen en de 500 is geslaagd retro.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Auto van het Jaar 2017

Bericht door WizardOfOss »

Ja, ik rij Alfa. Wat me er des te meer van bewust maakt dat ze een titel als AvhJ waarschijnlijk toch niet alleen op objectieve kwaliteiten hebben kunnen winnen.

Van de vier die jij noemt denk ik dat je alleen bij de 500 nog kan stellen dat het hart het won van de ratio. De andere drie waren in hun segmenten (waarbij de S-Max praktisch zijn eigen segment vormde) gewoon uitstekende aanbiedingen die rationeel te verantwoorden waren. Hun uiterlijk/karakter zal ze vast wel wat punten opgeleverd én gekost hebben, maar het zal niet de doorslag hebben gegeven.

Komt nog bij dat we dan dus alweer over een periode van 8 tot 14 jaar geleden praten. Shit, wat voel ik me ineens weer oud....
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Auto van het Jaar 2017

Bericht door ViveLaFrance »

WizardOfOss schreef:Hun uiterlijk/karakter zal ze vast wel wat punten opgeleverd én gekost hebben, maar het zal niet de doorslag hebben gegeven.
Het juryrapport doornemend zou dat ook zeker niet het geval geweest zijn bij winst van de Giulia.

Overigens vind ik de 3008 geen eenheidsworst laat staan een "brave allemansvriend". Vooral het interieur en zitpositie zorgen voor een unieke ervaring in het land der crossovers. Sommige juryleden vonden de binnenkant vreselijk.
Vive la France, Vive la Différence
Plaats reactie