Auto van het Jaar 2017

Wat valt op in de media
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Auto van het Jaar 2017

Bericht door ViveLaFrance »

De organisatie van Car of the Year heeft een eerste lijst samengesteld met kanshebbers voor de titel Europese Auto van het Jaar 2017. Wie wordt de opvolger van de Opel Astra?

Voorlopige kandidatenlijst Auto van het Jaar 2017:
  • Alfa Romeo Giulia
    Aston Martin DB11
    Audi A5
    Audi Q2
    Audi Q5
    Bentley Bentayga
    Citroën C3
    Fiat Tipo
    Fiat/Abarth 124 Spider
    Ford Edge
    Ford GT
    Ford Ka+
    Honda Clarity Fuel Cell
    Honda NSX
    Hyundai Ioniq
    Jaguar F-Pace
    Kia Niro
    Kia Sportage
    Lexus LC
    Maserati Levante
    Mercedes-Benz E-Klasse
    Mini Countryman
    Nissan Juke
    Nissan Micra
    Peugeot 3008
    Porsche 718 Boxster/Cayman
    Porsche Panamera
    Renault Mégane
    Renault Scénic
    Rolls-Royce Dawn
    Seat Ateca
    Skoda Kodiaq
    Subaru Impreza
    Suzuki Baleno
    Tesla Model X
    Toyota C-HR
    Toyota Mirai
    Toyota Prius
    Volkswagen Tiguan
    Volvo S90/V90
Laatst gewijzigd door ViveLaFrance op 23 nov 2016, 19:05, 2 keer totaal gewijzigd.
Vive la France, Vive la Différence
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Auto van het Jaar 2017

Bericht door ViveLaFrance »

Op het oog een interessante lijst :) Ik ben vooral benieuwd of de Giulia de finale haalt. Van de alternatief aangedreven auto's lijkt de Ioniq favoriet (prijs, aanbod) al geven eerste tests aan dat Hyundai er meer auto van had kunnen maken. Wellicht een kans voor de Niro? Verder zie ik de E-Klasse, 3008 en S90/V90 scoren.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Auto van het Jaar 2017

Bericht door WizardOfOss »

Nah, dat gaat de Kodiaq uiteraard op z'n sloffen winnen. Afgaand op de aandacht die AW voor die auto heeft is dat toch wel veruit de belangrijkste nieuwkomer dit jaar :clown:

Maar zonder gekheid, interessante en vooral lekker gevarieerde lijst zonder een duidelijke favoriet. De Mirai en Clarity zijn uiteraard uit technisch oogpunt zeer interessant, maar zullen nog niet de modellen zijn die voor de grote doorbraak van de brandstofcel gaan zorgen en zie ik daarom ook niet zomaar winnen. De Ioniq en in iets mindere mate de Niro zijn aardige nieuwkomers op het hybride-vlak, maar verzetten geen bakens. De nieuwe Prius is dan overtuigender, maar of dat voldoende zal zijn?

Maar ook onder de meer reguliere modellen zie ik best een paar kanshebbers, zoals de E-klasse en S/V90 hoog in de markt, of wat meer bereikbaar de 3008, Scenic of C3. Of wellicht nog een van de nog te onthullen modellen, waarbij ik vooral benieuwd ben hoe de nieuwe Micra gaat uitpakken.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Auto van het Jaar 2017

Bericht door ViveLaFrance »

WizardOfOss schreef:Nah, dat gaat de Kodiaq uiteraard op z'n sloffen winnen. Afgaand op de aandacht die AW voor die auto heeft is dat toch wel veruit de belangrijkste nieuwkomer dit jaar :clown:
Op de AW-redactie is de auto vast al gekroond tot Auto van het Jaar :clown: De zelfverklaarde 'auto-autoriteit' blijft VAG-nieuws inderdaad apart benaderen. Voor Dieselgate doet men leentjebuur, maar voor elk liflafje non-nieuws over andere merken kruipt men zelf achter het toetsenbord. Daarbij heeft AW er een handje van om nooit te redigeren en daardoor feiten te verdraaien in het voordeel van VW. Zo stond in een artikel over de Amerikaanse autoverkoop dat de stijgende (!) verkoop van Fiat Chrysler en Nissan tegenviel, maar de zoveelste negatieve maand op rij voor VW was ineens beter dan verwacht. Dan denk je, oké, een foutje wat betreft interpretatie, kan iedereen overkomen, maar het wordt pas echt dom als ze de -8,1% van VW gelijkstellen aan de +4,4% van Honda :bonk: En dat Honda evenals VW een kleine speler in de VS zou zijn leidt bij AW ook niet tot een poging om geleende berichten aan te passen :no:

Overigens geef ik de Kodiaq, gewoon een vergrote Tiguan, weinig kans. Dan hebben de Niro en Model X meer inhoud.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Auto van het Jaar 2017

Bericht door WizardOfOss »

Bij de Kodiaq vond ik het vooral opmerkelijk dat ze maanden geleden al een keer naar Tsjechië zijn afgereisd om een gecamoufleerd exemplaar op een podium te aanschouwen, vervolgens naast de reguliere "spionageplaatjes" ook al diverse malen officiële persfoto's van ingepakte exemplaren, en dan was Cornelis Kit laatst wederom naar Praag gestuurd voor een "persmoment" gestuurd waar wederom gecamoufleerde Kodiaq's werden getoond. En dan moet de daadwerkelijke introductie dus nog plaatsvinden...

Het zal verder best een prima auto worden (en ongetwijfeld het interessantste aanbod van VAG in die klasse), maar net als eerder met de Superb (waarover ik AW sinds introductie vreemd genoeg nooit meer heb horen beweren dat ie sprekend op de Vision C-concept lijkt en daardoor eigenlijk veel te mooi is voor een Skoda) vind ik de hoeveelheid aandacht wel op z'n minst opmerkelijk.

En wat betreft die getallen, tsja. Zoals Harry Jekkers ooit al zei: daarmee kan je alle kanten op. Je kan ermee de de ene kant op rekenen, maar reken je de andere kant op, dan komt iets heel anders uit...
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Auto van het Jaar 2017

Bericht door ViveLaFrance »

Harry Jekkers zou bij AW moeten gaan werken :clown:

Het is heel simpel. Als je een poging doet om Amerikaanse verkoopcijfers te duiden, doe het dan ook goed. De afgelopen maand was er sprake van een lichte groei van 1% op de Amerikaanse markt. Dan is een stijging van 5,9% (niet 4,4%) door Honda in de afgelopen maand bovengemiddeld en een daling van 8,1% door Volkswagen ondergemiddeld. Verder is Honda (#5 in de VS) al maandenlang goed bezig: +7% in 2016 t.o.v. 2015. VW (#18) daarentegen noteert sinds Dieselgate elke maand een stevige daling: -13,6% in 2016 t.o.v. 2015.
Vive la France, Vive la Différence
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Auto van het Jaar 2017

Bericht door ViveLaFrance »

Korte update: de Nissan Juke en Subaru Impreza zijn geschrapt, de Rolls-Royce Dawn is toegevoegd. De definitieve lijst wordt op 18 november bekendgemaakt, maar ondertussen is het testen begonnen.

Afbeelding
Vive la France, Vive la Différence
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Auto van het Jaar 2017

Bericht door ViveLaFrance »

In aanloop naar de verkiezing heeft een achttal auto’s alsnog het veld moeten ruimen: Aston Martin DB11, Audi Q5, Bentley Bentayga, Ford GT, Honda Clarity Fuel Cell, Lexus LC, Mini Countryman en de Rolls-Royce Dawn. Op 28 november maakt Car of the Year de finalisten bekend.

------AFO Auto van het Jaar 2017------

Bij deze start de twaalfde editie van de verkiezing AFO Auto van het Jaar. Welke auto verdient volgens jou de titel? Uiteraard geven we ook weer een designprijs weg en kiezen we de grootste tegenvaller. Doe mee en stem! Let op: voor de nominaties van 'Design' en 'Tegenvaller' hoeft niet louter de kandidatenlijst gebruikt te worden.

AFO Auto van het Jaar: Nomineer jouw 7 favorieten uit onderstaande lijst vóór 18 december 2016.
AFO Design Auto van het Jaar: Nomineer maximaal 5 auto's geïntroduceerd in 2016.
AFO Tegenvaller van het Jaar: Nomineer maximaal 5 auto’s geïntroduceerd in 2016.

Kandidatenlijst Auto van het Jaar 2017:

Alfa Romeo Giulia
Audi A5
Audi Q2
Citroën C3
Fiat Tipo
Fiat/Abarth 124 Spider
Ford Edge
Ford Ka+
Honda NSX
Hyundai Ioniq
Jaguar F-Pace
Kia Niro
Kia Sportage
Maserati Levante
Mercedes-Benz E-Klasse
Nissan Micra
Peugeot 3008
Porsche 718 Boxster/Cayman
Porsche Panamera
Renault Mégane
Renault Scénic
Seat Ateca
Skoda Kodiaq
Suzuki Baleno
Tesla Model X
Toyota C-HR
Toyota Mirai
Toyota Prius
Volkswagen Tiguan
Volvo S90/V90
Laatst gewijzigd door ViveLaFrance op 05 dec 2016, 17:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Vive la France, Vive la Différence
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Auto van het Jaar 2017

Bericht door ViveLaFrance »

Opmerkelijk dat de Q5 en Countryman zijn geschrapt. Ze staan namelijk in diverse prijslijsten, maar blijkbaar nog niet in voldoende landen op de markt verschenen. Nou ja, het was opvulmateriaal geweest lijkt me. Ik doe alvast een gok voor de finalisten: Giulia, Q2, Ioniq, E-Klasse, Mégane, Kodiaq en Mirai.

De finalisten voor de Noord-Amerikaanse verkiezing zijn al bekend. Vanaf 2017 vormt de 'Utility Vehicle of the Year' een aparte categorie vanwege de toegenomen populariteit van SUV's/crossovers.

Car of the Year: Chevrolet Bolt, Genesis G90, Volvo S90
Truck of the Year: Ford F-series Super Duty, Honda Ridgeline, Nissan Titan
Utility Vehicle of the Year: Chrysler Pacifica, Jaguar F-Pace, Mazda CX-9
Vive la France, Vive la Différence
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Auto van het Jaar 2017

Bericht door ViveLaFrance »

De 7 kanshebbers zijn bekend:

Alfa Romeo Giulia
Citroën C3
Mercedes-Benz E-Klasse
Nissan Micra
Peugeot 3008
Toyota C-HR
Volvo S90/V90

Ik had er twee goed :lol: Het was ook volstrekt ridicuul van me om te denken dat dit progressief clubje autojournalisten de Ioniq of Mirai zou nomineren :clown:
Vive la France, Vive la Différence
Plaats reactie