Auto van het Jaar 2017

Wat valt op in de media
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Auto van het Jaar 2017

Bericht door WizardOfOss »

ViveLaFrance schreef:Zo legt Autozine het ook uit, maar daar komt een flinke dosis subjectiviteit om de hoek kijken.
Ik zou het eerder suvjectiviteit willen noemen ;)
ViveLaFrance schreef:En ik mocht niet overdrijven? :D
Ik overdrijf toch ook helemaal niet? :clown:
ViveLaFrance schreef:Het concept 'SUV' laat zich misschien het beste vertalen als een verhoogde grote stationwagen die praktische eigenschappen van een MPV combineert met kwaliteiten van een terreinwagen.
Deels wel mee eens, al zou ik "de kwaliteiten van een terreinwagen" liever vervangen door "de looks van een terreinwagen". Offroad-capaciteiten zijn een leuke bonus maar niet vereist.
ViveLaFrance schreef:Stel dat de Model X en Tanto RS geen AWD hadden, met welke auto zou jij eerder op skivakantie gaan of door de oerwoud rijden? :clown:
Met de Tesla op skivakantie? De kou reduceert je actieradius drastisch, en dan moet je je op de Autobahn dus alsnog inhouden om niet al voor de volgende laadpaal stil te vallen. Nee, niet echt ideaal. Gelukkig hou ik toch niet van skiën.

Voor een oerwoud lijken beiden me uitermate ongeschikt, al denk ik dat de compacte en lichte Tanto dan toch net een fractie verder zak komen. Mét AWD zal dat verschil alleen maar groter zijn.
ViveLaFrance schreef:Beetje duwen en de GT-R maakt geen schijn van kans :twisted:
Moet je wel eerst dichtbij genoeg komen om te kunnen duwen...
ViveLaFrance schreef:Het punt is dat Skoda met de Kodiaq in mijn optiek nu niks anders doet (namelijk een Tiguan verlengen) dan bv. Nissan al eerder deed met de Qashqai (X-Trail is de 7-zits broer).
Je hoeft niet altijd iets anders te doen om iets goed te doen.
ViveLaFrance schreef: Welke fabrikant heeft een auto à la Model X in huis?
Gelukkig nog geen, en wat mij betreft mag dat best zo blijven. Niet elke unieke auto is interessant. En wat mij betreft heeft Tesla juist een enorme kans laten liggen om van de Model X een interessante auto te maken.
ViveLaFrance schreef:Of Ioniq? ;)
...die ik ook gewoon in m'n lijstje heb staan, en wat mij betreft in rangorde boven de Kodiaq. Maar wel achter de Prius. En dat was dan ook de hele aanleiding van deze discussie: dat jij de Ioniq en Niro blijkbaar wél duidelijk boven de Prius inschaalt voor deze verkiezing. Dat jij er dan vervolgens zoveel bij gaat slepen dat je wel dat trekvermogen van een Model X nodig hebt.... ;)
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
Leeuw
.
.
Berichten: 5728
Lid geworden op: 07 feb 2010, 20:31

Re: Auto van het Jaar 2017

Bericht door Leeuw »

WizardOfOss schreef:
ViveLaFrance schreef:
ViveLaFrance schreef: Welke fabrikant heeft een auto à la Model X in huis?
Gelukkig nog geen, en wat mij betreft mag dat best zo blijven. Niet elke unieke auto is interessant. En wat mij betreft heeft Tesla juist een enorme kans laten liggen om van de Model X een interessante auto te maken.
Dat denk ik ook, met de model S hadden ze wel een unieke auto een jaar of 5 geleden, de X wekt bij mij meer weerzin op dan dat het een interessante keuze zou zijn.
Helaas krijg ik bij Tesla telkens meer het idee dat we met subsidies een sportauto te sponsoren dan een innovatieve auto met nieuwe techniek. Het is toch van de zotte dat we die P100 (of90) met ludicrous mode sponsoren. Als je dat zo nodig wil, prima maar dan is ook de volle mep voor de bestuurder.

Die wagens wegen zo zwaar en gebruiken zo'n belachelijke hoeveelheid energie, maar op één of andere manier is het nog steeds groen want elektrisch :blont:
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Auto van het Jaar 2017

Bericht door WizardOfOss »

Tsja, als er ook maar één politicus met vooruitziende blik zou bestaan was er vast wel een maximum stroomverbruik aan de fiscale voordeeltjes gekoppeld....

Overigens vind ik enige mate van subsidiëring niet heel erg, want ook zo'n P100D is in bewoonde omgeving altijd nog prettiger dan welke auto met verbrandingsmotor dan ook. Maar zoals eerder al met de spaardiesels en nu deels nog met de PHEV's zijn de voordelen volslagen ridicuul. Al kan je Tesla uiteraard moeilijk ongelijk geven dat ze daar maximaal van profiteren.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Auto van het Jaar 2017

Bericht door ViveLaFrance »

WizardOfOss schreef:Voor een oerwoud lijken beiden me uitermate ongeschikt, al denk ik dat de compacte en lichte Tanto dan toch net een fractie verder zak komen. Mét AWD zal dat verschil alleen maar groter zijn.
Natuurlijk, daarom zie je in docu's ook meestal kleine auto's waarmee men door ruig terrein rijdt :lol: Eén verkeerde helling en die Tanto ligt op zijn kop :clown:
WizardOfOss schreef:Je hoeft niet altijd iets anders te doen om iets goed te doen.
Het ging om jouw vraag waarom ik de Ioniq/Niro nomineer en niet de Prius en jij de C3/Kodiaq en niet de Model X. Laatstgenoemde is volgens jou zelfs een tegenvaller. Dan vind ik het raar dat je gemiddelde auto's verkiest boven een auto als de Model X. Anders zijn is ook niet altijd baanbrekend, de Niro is hiervan het beste voorbeeld, maar je kunt moeilijk stellen dat Hyundai-Kia en vooral Tesla er met de pet naar gooien.

Maar goed, de AW-campagne omtrent de Kodiaq zal wel enorme invloed op je hebben gehad :devil:
Leeuw schreef:
WizardOfOss schreef:
ViveLaFrance schreef:Welke fabrikant heeft een auto à la Model X in huis?
Gelukkig nog geen, en wat mij betreft mag dat best zo blijven. Niet elke unieke auto is interessant. En wat mij betreft heeft Tesla juist een enorme kans laten liggen om van de Model X een interessante auto te maken.
Dat denk ik ook, met de model S hadden ze wel een unieke auto een jaar of 5 geleden, de X wekt bij mij meer weerzin op dan dat het een interessante keuze zou zijn.
Leg dan eens uit hoe Tesla het volgens jou beter had kunnen doen? Volgens mij is voor jou, net als Sander, je mening over het ontwerp leidend. Een USP is van onmiskenbare waarde in autoland en of je hem nu lelijk vindt of niet, de Model X is uniek.

Overigens beleeft de Model X een uitstekende introductie in Europa met ongeveer 1.900 stuks. Left-Lane voorziet een plek bij de Top 5 EV's in 2017. In september was het de op één na best verkochte EV en scoorde het model beter dan zusje S.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Auto van het Jaar 2017

Bericht door WizardOfOss »

ViveLaFrance schreef:Natuurlijk, daarom zie je in docu's ook meestal kleine auto's waarmee men door ruig terrein rijdt :lol: Eén verkeerde helling en die Tanto ligt op zijn kop :clown:
Meestal zie je daarin terreinauto's. Iets wat de Model X net zo min is als de Tanto. Ik bedoel, 2,5 ton zwaar en geen noemenswaardige grondspeling. Zak een paar centimeter weg in de blubber en je hoeft inderdaad niet meer bang te zijn dat je omkiept op die onbereikbare helling daar ergens in de verte :lol:

En wat betreft formaat: het is misschien niet de meest geschikte auto om een heel continent mee te doorkruisen, maar hoeveel auto's kunnen in écht zwaar terrein een kleine, schattige Jimny volgen?
ViveLaFrance schreef:...maar je kunt moeilijk stellen dat Hyundai-Kia en vooral Tesla er met de pet naar gooien.
Hyundai/Kia inderdaad niet, daarom heb ik de in mijn optiek meest overtuigende van de twee ook gewoon genomineerd, beiden vind ik teveel eer. Maar ik blijf er bij: ik ben absoluut niet onder de indruk van de X. Het blijft in mijn optiek een simpelweg iets opgehoogde S. Juist van Tesla had ik meer verwacht, veel meer. En met de Model 3 lijken ze dat nog een keer dunnetjes over te gaan doen, al maakt de beoogde prijs daarvan die dan wél een stuk interessanter.
ViveLaFrance schreef:Maar goed, de AW-campagne omtrent de Kodiaq zal wel enorme invloed op je hebben gehad :devil:
Uiteraard. Een Bentayga-killer (over tegenvallers gesproken....) voor de prijs van een middenklasser, dat is toch een ijzersterk aanbod? :clown:
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Auto van het Jaar 2017

Bericht door ViveLaFrance »

WizardOfOss schreef:En wat betreft formaat: het is misschien niet de meest geschikte auto om een heel continent mee te doorkruisen, maar hoeveel auto's kunnen in écht zwaar terrein een kleine, schattige Jimny volgen?
Enter Land Rover 8-)
WizardOfOss schreef:Hyundai/Kia inderdaad niet, daarom heb ik de in mijn optiek meest overtuigende van de twee ook gewoon genomineerd, beiden vind ik teveel eer.
Begrijpelijk. Ik had echter geen zin om het ene merk boven het andere te zetten en vind het een sterk duo.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Auto van het Jaar 2017

Bericht door WizardOfOss »

ViveLaFrance schreef:
WizardOfOss schreef:En wat betreft formaat: het is misschien niet de meest geschikte auto om een heel continent mee te doorkruisen, maar hoeveel auto's kunnen in écht zwaar terrein een kleine, schattige Jimny volgen?
Enter Land Rover 8-)
Had je beter dit filmpje kunnen nemen, waarin een Defender er wél in slaagt een Jimny een keer te redden, maar dat andersom niet lukt. Maar het zal duidelijk zijn dat het aantal auto's dat hier überhaupt iets te zoeken heeft zeer gering is. En dat je een Model X (of Tanto) maar beter op het dichtstbijzijnde stukje verharde weg kan achterlaten...
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Auto van het Jaar 2017

Bericht door ViveLaFrance »

En zo'n baggerauto heeft Suzuki alweer 18 jaar in productie :devil:
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Auto van het Jaar 2017

Bericht door WizardOfOss »

Misschien moeten ze hem alsnog maar eens tot Auto van het Jaar benoemen. Laat auto's zich eerst maar eens bewijzen voordat ze beloond worden...
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
Leeuw
.
.
Berichten: 5728
Lid geworden op: 07 feb 2010, 20:31

Re: Auto van het Jaar 2017

Bericht door Leeuw »

ViveLaFrance schreef:
Leeuw schreef:
WizardOfOss schreef:Gelukkig nog geen, en wat mij betreft mag dat best zo blijven. Niet elke unieke auto is interessant. En wat mij betreft heeft Tesla juist een enorme kans laten liggen om van de Model X een interessante auto te maken.
Dat denk ik ook, met de model S hadden ze wel een unieke auto een jaar of 5 geleden, de X wekt bij mij meer weerzin op dan dat het een interessante keuze zou zijn.
Leg dan eens uit hoe Tesla het volgens jou beter had kunnen doen? Volgens mij is voor jou, net als Sander, je mening over het ontwerp leidend. Een USP is van onmiskenbare waarde in autoland en of je hem nu lelijk vindt of niet, de Model X is uniek.
Ik zal proberen het design niet mee te nemen. Hij is inderdaad uniek, dat ben ik met je eens. Maar Tesla had zich echt kunnen onderscheiden met de model X door juist niet helemaal los te gaan op vrijwel zinloze showoff gadgets om zodoende de hoofdprijs te kunnen vragen. Die hoofdprijs moeten ze nu nog vragen omdat ze anders helemaal veel verlies maken.
Door een model bereikbaar te maken voor veel meer mensen zal de bijdrage voor o.a. het milieu (niet alleen uitstoot maar ook lawaai) vele malen groter zijn dan nu met dit overmaatse geval.
Het respect dat ik had voor Tesla is nu weer bijna verdampt, omdat ze te veel een hype worden met hun speeltjes ipv voorlopers in EV's.

*hoeveel gewicht en ontwikkeling zouden ze kunnen besparen door geen x-wings te hebben, elektrisch openen en sluiten van deuren, alle stoelen elektrisch verstelbaar enz. enz.*

Ja Model 3 komt eraan, maar ik vraag me af of ze daarmee een gewone betaalbare (zonder subsidie) no nonsense C segment kunnen maken. Of zullen ze de verleiding niet kunnen weerstaan (al dan niet door druk van aandeelhouders) om weer full loaded te gaan om zo full loaded prijzen te kunnen vragen.
Oftwel, het gaat dus vooral om de Benjamins met millieu als excuus.
Plaats reactie