Auto van het Jaar 2017

Wat valt op in de media
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Auto van het Jaar 2017

Bericht door WizardOfOss »

AFO Auto van het Jaar:
Alfa Romeo Giulia - Mooi én goed, de lang uitgestelde belofte toch waargemaakt.
Citroën C3 - Echte Citroën, comfortabel en een tikje eigenwijs, zonder daarin door te slaan.
Hyundai Ioniq - Voor elk wat wils, en met een goede prijs.
Mercedes-Benz E-Klasse - Voorspelbaar uiterlijk, maar techniek van topniveau
Skoda Kodiaq - Niet mooi of revolutionair, maar wel enorm veel waar voor je geld
Toyota Mirai - Misschien wel de meest revolutionaire auto van de eeuw? De tijd zal het uitwijzen...
Toyota Prius - Evolutie zoals het zou moeten.

AFO Design Auto van het Jaar:
Alfa Romeo Giulia - Gewoon mooi.
Citroën C3 - Zie hierboven.
Nissan Micra - Het blijft een Clio-kloon zonder noemenswaardige vernieuwingen, maar wat oogt ie toch lekker....
Renault Scénic - Die maffe fransozen slagen er haast in een busje sexy te maken...
Volvo S90/V90 - Het beste bewijs dat het Volvo-karakter niet uitsluitend in vierkante vormen zit.

AFO Tegenvaller van het Jaar:
Audi A5 - Dit mag je eigenlijk niet eens evolutiedesign noemen, dat impliceert namelijk een vooruitgang.
Fiat Tipo - Fiat heeft vaak met hele aardige producten geprobeerd een graantje mee te pikken van het C-segment. Deze keer proberen ze het niet eens....
Ford Ka+ - CKonservatief met een grote Ka.
Seat Ateca - Het zoveelste bewijs dat VAG echt geen flauw benul heeft wat ze nu eigenlijk met Seat willen.
Tesla Model X - Mislukte poging om van de prachtige S iets te maken wat volgens de marketingafdeling een SUV moet voorstellen.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Auto van het Jaar 2017

Bericht door ViveLaFrance »

Dank voor de stemmen! :)
Leeuw schreef:ik zie het ook als een laatste poging alles of niets. (ik hoop alles maar ik ben bang)
De eerste berichten over de afzet zijn hoopgevend. Alfa meldde eerder al dat de beoogde verkoopdoelstelling voor 2016 is behaald. Kan natuurlijk marketing zijn, maar de cijfers zijn positief. De Giulia opent met 5.100 stuks en is dit jaar de Lexus IS reeds gepasseerd. Nu is dat niet heel bijzonder, maar kijkend naar alleen de sedans in de top van het D-segment dan stond Alfa in september op de vierde plek, een kleine 400 stuks achter de Audi A4. De bovenste twee laten zich raden.
Vive la France, Vive la Différence
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Auto van het Jaar 2017

Bericht door ViveLaFrance »

AFO Auto van het Jaar

Alfa Romeo Giulia - voegt zich bij de top van zijn klasse.
Hyundai Ioniq - ruime keuze aan moderne aandrijvingen en daarmee uniek.
Kia Niro - innovatief en sterk aanbod in het middensegment der crossovers.
Mercedes-Benz E-Klasse - blijft een hoogstaande wagen die meer dan ooit in balans is.
Tesla Model X - geen enkele SUV is zo vernieuwend, ruim, snel, schoon en zuinig tegelijk.
Toyota C-HR - zie Kia Niro. Lekker uiterlijk is leuk meegenomen.
Toyota Mirai - ondanks het vreselijk ontwerp een vooruitstrevende auto.

AFO Design Auto van het Jaar

Aston Martin DB11 - eindelijk eens een significante verandering met een fantastisch resultaat.
Peugeot 3008 - na de miserabele eerste generatie is de 3008 nu in positieve zin opvallend en eigenzinnig. Gaaf interieur ook!
Renault Scénic - tussen alle crossovers en SUV’s zet Renault een smaakvolle MPV op de weg.
Toyota C-HR - bevestigt de ambitie van de topman: emotie mag weer bij Toyota!
Volvo S90/V90 - op de achterzijde van de S90 na een zeer stijlvol duo.

AFO Tegenvaller van het Jaar

Audi A5 - de mooiste Audi van deze eeuw is in alle gedaantes om zeep geholpen.
Audi Q2 - lijkt allesbehalve op een luxe compacte crossover en overtuigt ook niet als zodanig.
Bentley Bentayga - need I say more?!
Ford Ka+ - hier wordt Dacia niet bang van.
Toyota Mirai - een alternatief aangedreven auto hoeft niet ouderwets te ogen.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Auto van het Jaar 2017

Bericht door WizardOfOss »

Ach, ik had de Bentayga helemaal over het hoofd gezien (dat zal je op de weg niet snel gebeuren....). Nou ja, eerlijk gezegd was dat na de wanstaltige concept ook al geen echte tegenvaller meer, en het was nu al lastig genoeg om het tot 5 kandidaten te beperken...

Maareh, mag ik vragen waarom je wel de Ioniq en Niro in je lijstje hebt, maar niet de Prius? Als ik de tests zo'n beetje moet geloven leggen beiden Koreanen het daar toch nog altijd duidelijk tegen af, wat dan toch door een lagere prijs gecompenseerd moet worden.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Auto van het Jaar 2017

Bericht door ViveLaFrance »

Nomineer ik vier Aziaten waaronder twee Toyota's en dan heeft Mister Japan nog wat op te merken :twisted:

Maar serieus, de Prius zat uiteraard bij het rijtje kanshebbers. Toch vind ik de Ioniq een unieke auto in het moderne landschap waar de Prius een prima opvolger is van een bekend concept. De gerelateerde Niro maakt hybride bereikbaar als C-segment crossover. Nieuw is het natuurlijk niet, Peugeot leverde de 3008 Hybrid4, maar die was veel duurder.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Auto van het Jaar 2017

Bericht door WizardOfOss »

Ik ben toch echt ook 6 keer in Korea geweest hoor, dus een tikje Mr. Korea ben ik ook wel hoor ;)
(oké, de helft van die keren betrof het Noord-Korea, maar ach, kleingheidje....)

Van de drie Toyota's in de lijst was de Prius juist m'n meest zekere keuze. Misschien geen revolutionaire auto meer, maar hij bewijst meer dan ooit dat Toyota nog altijd dé onbetwiste hybridespecialist is en de rest nog zoekende is. De Mirai is weliswaar vernieuwender en verdient ook zeker een nominatie, maar lijkt nog teveel een (prijzig) rijdend experiment om daadwerkelijk voor een doorbraak van de technologie te gaan zorgen. En de C-HR te slotte heeft nipt mijn design-lijstje gemist, maar voor een AvhJ is toch meer nodig.

De Ioniq en Niro zijn beiden interessante aanwinsten voor de markt, maar ik heb toch niet de indruk dat ze Toyota op technisch vlak reden geven zenuwachtig te worden. In dat opzicht krijg ik er toch enigszins een Insight-gevoel bij: leuke poging, maar blijf oefenen. Met dien verstande dat beide Koreanen als totaalpakket wel veel overtuigender zijn dan de Insight.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Auto van het Jaar 2017

Bericht door ViveLaFrance »

WizardOfOss schreef:Van de drie Toyota's in de lijst was de Prius juist m'n meest zekere keuze. Misschien geen revolutionaire auto meer, maar hij bewijst meer dan ooit dat Toyota nog altijd dé onbetwiste hybridespecialist is en de rest nog zoekende is.
Hyundai krijgt het voor elkaar om één auto met drie verschillende aandrijvingen aan te bieden. Dat doet Toyota niet na. Sterker nog, een paar dagen geleden heeft Toyota eindelijk plannen gemaakt om te investeren in EV's welke pas in 2020 op de markt komen. (ja, ze hebben gelimiteerd EV's verkocht, maar daar was Tesla's hulp voor nodig)
WizardOfOss schreef:En de C-HR te slotte heeft nipt mijn design-lijstje gemist, maar voor een AvhJ is toch meer nodig.
En toch haalt de Model X het bij jou niet, maar de C3 en Kodiaq zijn blijkbaar wel een nominatie waard :angel:
WizardOfOss schreef:De Ioniq en Niro zijn beiden interessante aanwinsten voor de markt, maar ik heb toch niet de indruk dat ze Toyota op technisch vlak reden geven zenuwachtig te worden.
Ik lees in tests dat de Ioniq (en Niro) een prima auto is. Qua ruimte en rijden kan het beter, maar een Prius is in dit opzicht ook nooit een aanrader geweest. En laten we niet vergeten dat de Ioniq significant goedkoper is. De Niro en C-HR zijn logischerwijs minder revolutionair, maar in mijn optiek zeer actuele auto's met interessante techniek in tijden van crossovers/SUV's.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Auto van het Jaar 2017

Bericht door WizardOfOss »

ViveLaFrance schreef:Hyundai krijgt het voor elkaar om één auto met drie verschillende aandrijvingen aan te bieden. Dat doet Toyota niet na. Sterker nog, een paar dagen geleden heeft Toyota eindelijk plannen gemaakt om te investeren in EV's welke pas in 2020 op de markt komen.
Tsja, Toyota biedt de twee meest complexe van die drie in overtuigender vorm (want beter presterend én zuiniger) aan. Met (door accu's gevoede) EV's lopen ze inderdaad achter, maar dat is technisch nu niet bepaald de grootste uitdaging. Niet voor niets hebben zoveel merken het nog slechts over plannen voor over een paar jaar: de techniek is eenvoudig maar de markt is nu nog beperkt.
ViveLaFrance schreef:En toch haalt de Model X het bij jou niet, maar de C3 en Kodiaq zijn blijkbaar wel een nominatie waard :angel:
De C3 en Kodiaq bieden voor zover ik het kan beoordelen beiden zeer veel waar voor hun geld. De C3 heeft daarbij z'n uiterlijk nog mee, terwijl de Kodiaq zuiver rationeel bekeken een welhaast onmogelijk te vermijden keuze in zijn segment lijkt. Als ie nou niet zo lelijk zou zijn zou ik er zowaar echt enthousiast van kunnen worden :clown:

En je kijkt niet goed, de Model X heeft van mij toch echt zijn uitermate verdiende nominatie gekregen ;)
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Auto van het Jaar 2017

Bericht door ViveLaFrance »

WizardOfOss schreef:Tsja, Toyota biedt de twee meest complexe van die drie in overtuigender vorm (want beter presterend én zuiniger) aan.
Op papier sprint de Prius Hybrid 0,2 seconden sneller naar 100 km/h bij een 5 km/h lagere topsnelheid, en verbruikt 0,4 liter minder per 100 km. Noem je dat meer overtuigend?
WizardOfOss schreef:Met (door accu's gevoede) EV's lopen ze inderdaad achter, maar dat is technisch nu niet bepaald de grootste uitdaging. Niet voor niets hebben zoveel merken het nog slechts over plannen voor over een paar jaar: de techniek is eenvoudig maar de markt is nu nog beperkt.
Als het in technisch opzicht toch niet complex is dan zou je, in plaats van een dure waterstofauto die mondjesmaat aan de man wordt gebracht mede door gebrek aan infrastructuur, eerder een aantal EV's verwachten.
WizardOfOss schreef:En je kijkt niet goed, de Model X heeft van mij toch echt zijn uitermate verdiende nominatie gekregen ;)
Te makkelijk. Je vraagt waarom ik, kijkend naar het segment, het ene (relatief) innovatieve model verkies boven de ander, terwijl jij de Model X kraakt vanwege het design dat je niet bevalt, maar de C3 en Kodiaq halen het op basis van value for money. De C3 en Kodiaq zijn prima nieuwkomers. Niet meer, niet minder. Autozine was best kritisch op beide modellen. De C3 is "puur rationeel bekeken geen opmerkelijke auto, omdat er te veel bestaande techniek is hergebruikt" en de Kodiaq als diesel "mist verfijning". Het is een echte Skoda: erg gemiddeld. Ik snap niet waarom zoiets Auto van het Jaar moet worden.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Auto van het Jaar 2017

Bericht door WizardOfOss »

ViveLaFrance schreef:Op papier sprint de Prius Hybrid 0,2 seconden sneller naar 100 km/h bij een 5 km/h lagere topsnelheid, en verbruikt 0,4 liter minder per 100 km. Noem je dat meer overtuigend?
Ik moet bekennen dat ik meer van testervaringen dan van fabriekscijfers was uitgegaan, en die zijn over de nieuwe Prius toch steevast een stukje positiever geweest dan over de Ioniq en Niro. Qua prestaties is het inderdaad op papier wel verwaarloosbaar, maar 3,0 l/100km versus 3,4 vind ik toch best een noemenswaardig verschil, meer dan 10%. Zeker aangezien je afgaand op diezelfde testen bij de Koreanen in de praktijk nog wat verder uit de buurt van die opgave zal blijven dan met de wel akelig efficiënte Prius.

Anders gezegd heeft Hyundai een uitstekende concurrent voor de Prius III (of Auris) gemaakt. Knap werk, dat is anderen tot nu toe nog niet gelukt. Toyota is alleen alweer een stapje verder.
ViveLaFrance schreef:Als het in technisch opzicht toch niet complex is dan zou je, in plaats van een dure waterstofauto die mondjesmaat aan de man wordt gebracht mede door gebrek aan infrastructuur, eerder een aantal EV's verwachten.
Tsja, EV's hebben nu eenmaal nog altijd een actieradiusprobleem wat uitsluitend met heel veel zware accu's op te lossen valt. En daar veranderen ook de autofabrikanten voorlopig echt niks aan, per slot van rekening ontwikkelt en fabriceert geen autofabrikant z'n eigen accu's. Dat Tesla z'n patenten heeft vrijgegeven was ook een mooie symbolische daad, maar het wijst er in mijn optiek vooral ook op dat die patenten niet zoveel waard waren.

Dus nu de vraag: hoeveel R&D-tijd zal Toyota (of welk merk dan ook) nodig hebben om een paar accu's te kopen en die in een auto te verwerken? Ik denk serieus dat elk merk in staat is binnen een jaar een bestaande auto in elektrische variant op de markt te brengen die de strijd met de bestaande concurrentie niet hoeft te schuwen. Hé, zelfs ons eigen nietige Burton is in staat gebleken een elektrische auto op de markt te brengen! De vraag is eerder of er voor de grote jongens nu al geld mee valt te verdienen...

Uiteraard valt aan een waterstofauto nu ook nog niks te verdienen, en de tijd zal moeten uitwijzen of dit ooit zal veranderen. Maar het potentieel zie jij blijkbaar ook, anders had je hem vast niet in je lijstje opgenomen. Maar mocht het toch aanslaan, dan heeft elke fabrikant die nu stil heeft gezeten twee keuzes: zelf starten aan een jarenlang ontwikkeltraject, of de techniek inkopen bij Toyota, Honda of Hyundai. Dat is wat mij betreft een wezenlijk verschil met accu-EV's.
ViveLaFrance schreef:Te makkelijk. Je vraagt waarom ik, kijkend naar het segment, het ene (relatief) innovatieve model verkies boven de ander, terwijl jij de Model X kraakt vanwege het design dat je niet bevalt, maar de C3 en Kodiaq halen het op basis van value for money. De C3 en Kodiaq zijn prima nieuwkomers. Niet meer, niet minder. Autozine was best kritisch op beide modellen. De C3 is "puur rationeel bekeken geen opmerkelijke auto, omdat er te veel bestaande techniek is hergebruikt" en de Kodiaq als diesel "mist verfijning". Het is een echte Skoda: erg gemiddeld. Ik snap niet waarom zoiets Auto van het Jaar moet worden.
Laat duidelijk zijn: ik vind de Ioniq en Niro op zich best een nominatie waard, alleen staan ze bij mij toch echt een treetje lager dan de Prius. Dat was dan ook puur waar ik op reageerde.

Gebruikt de C3 veel bestaande techniek? Wellicht. Maakt dat uit? Afgaand op onder meer AV zet de C3 desondanks een nieuwe standaard voor comfort in het B-segment, en laat ie nergens serieuze steken vallen. En uiteraard zal een Kodiaq her en der ook best een paar steekjes laten vallen, maar wie biedt er voor hetzelfde geld momenteel een zevenzits SUV die wél volkomen foutloos is? Beiden zijn daarmee in mijn optiek overtuigende verrijkingen voor de markt.

En de Model X, tsja, de aantrekkingskracht daarvan ontgaat me nog steeds. Het is niet alleen dat ik hem niet mooi vind, maar het is domweg in de verste verte geen SUV. Op z'n best een MPV-achtige, maar dat klinkt marketingtechnisch wat minder lekker. En dan is het toch gewoon een minder aantrekkelijk en iets duurder aftreksel van de S. Misschien iets ruimer, maar op welk ander vlak is het ten opzichte van de S een vooruitgang? Die S had wat mij betreft destijds best auto van het jaar mogen worden, maar als het nu de X wordt zou ik het op z'n best als een goedmakertje zien.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Plaats reactie