Auto van het Jaar 2018

Wat valt op in de media
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Auto van het Jaar 2018

Bericht door ViveLaFrance »

We kunnen alvast vooruitblikken op de volgende Auto van het Jaar-verkiezing. 49 auto's mogen hopen op een definitieve nominatie.

Voorlopige kandidatenlijst Auto van het Jaar 2018:

Alfa Romeo Stelvio
Alpine A110
Audi A8
Audi Q5
Bentley Continental GT
BMW 5-serie
BMW X3
Citroën C3 Aircross
DS 7 Crossback
Ferrari 812 Superfast
Ford Fiesta
Ford Focus
Honda Civic
Hyundai i30
Hyundai Kona
Jaguar E-Pace
Jeep Compass
Kia Picanto
Kia Rio
Kia Stinger
Kia Stonic
Lamborghini Urus
Land Rover Discovery
Lexus LC
Mazda CX-5
McLaren 720S
Mini Countryman
Mitsubishi Eclipse Cross
Opel Ampera-e
Opel Crossland X
Opel Grandland X
Opel Insignia
Porsche Cayenne
Range Rover Velar
Renault Koleos
Rolls-Royce Phantom
Seat Arona
Seat Ibiza
Skoda Karoq
SsangYong Rexton
Subaru XV
Suzuki Ignis
Suzuki Swift
Tesla Model 3
Volkswagen Arteon
Volkswagen Polo
Volkswagen T-Roc
Volvo XC40
Volvo XC60
Laatst gewijzigd door ViveLaFrance op 22 nov 2017, 22:26, 2 keer totaal gewijzigd.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Auto van het Jaar 2018

Bericht door WizardOfOss »

De Alpine zou leuk zijn, maar realistisch gezien geen schijn van kans.

Wat mij betreft zou de Swift het wel mogen worden. Niet dat dat nu de meest revolutionaire auto is, maar hij gaat tenminste eens flink tegen de trend in dat het altijd maar groter en zwaarder moet. En dan zit er ook nog eens simpele maar slimme techniek in die hem extreem zuinig maakt. Niet de meest spannende auto van de lijst, maar wel een die qua uitvoering een voorbeeld voor de gehele industrie zou moeten zijn.

Maar als ik m'n geld zou moeten inzetten: de Polo. Tenzij Ford zichzelf met de Focus zou overtreffen...
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Auto van het Jaar 2018

Bericht door ViveLaFrance »

WizardOfOss schreef:Maar als ik m'n geld zou moeten inzetten: de Polo. Tenzij Ford zichzelf met de Focus zou overtreffen...
Is de organisatie in handen van de ADAC met minister Kamp en leden van ons Koninklijk Huis in de jury? :clown: Hopelijk gaan ze die fout niet nog een keer maken. Een finaleplaats lijkt me al overbodig gezien de zeer positieve ontvangst van de Ibiza door internationale media. En zoals jij al aangeeft zou de Swift om bepaalde redenen eerder in aanmerking komen.

Overigens vind ik de Focus van de nog te onthullen auto's de meest opmerkelijke in de lijst, want volgens mijn info komt de nieuwe generatie niet voor 2019 op de markt.

De verkiezing is wat mij betreft toe aan een opdeling zoals bij de Noord-Amerikaanse verkiezing. Ik tel 24 crossovers/SUV's oftewel de helft van de voorlopige deelnemers. Op deze manier zouden luxere auto's in diverse segmenten meer kans krijgen.
Vive la France, Vive la Différence
Charger
.
.
Berichten: 190
Lid geworden op: 28 feb 2010, 15:38

Re: Auto van het Jaar 2018

Bericht door Charger »

Moeilijke keuze, er staan zeker leuke auto's in dat rijtje. :)
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Auto van het Jaar 2018

Bericht door ViveLaFrance »

Even een uitstap naar de Noord-Amerikaanse verkiezing waar 35 kanshebbers zijn verdeeld over drie categorieën. De blauwe auto's staan ook op de Europese lijst.

Car of the Year:

Alfa Romeo Giulia
Audi A5 Sportback
BMW 5-serie
Honda Accord
Honda Clarity
Hyundai Ioniq
Kia Stinger
Lexus LC 500
Porsche Panamera
Subaru Impreza
Tesla Model 3
Toyota Camry

Utility of the Year:

Alfa Romeo Stelvio
Audi Q5/S5
BMW X3

Buick Enclave
Chevrolet Equinox
Chevrolet Traverse
GMC Terrain
Honda Odyssey
Jeep Compass
Kia Niro
Land Rover Discovery
Land Rover Range Rover Velar
Mazda CX-5
Mini Countryman

Nissan Rogue Sport (a.k.a. Qashqai)
Subaru Crosstrek (a.k.a. XV)
Toyota C-HR
Volkswagen Atlas
Volkswagen Tiguan
Volvo XC60

Truck of the Year:

Chevrolet Colorado ZR2
Ford Expedition
Lincoln Navigator

Naast de in mijn ogen logische verdeling t.o.v. de Europese verkiezing staan er auto's tussen die jammer genoeg niet (meer) in Europa worden aangeboden. Neem de Accord en Camry, met het nieuwe handelsverdrag tussen de EU en Japan (o.a. afbouw importheffingen) zouden deze modellen een gunstigere positie kunnen hebben. Zeker in het D-segment is er ruimte voor betaalbare concurrenten, want de gemiddelde Mazda6, Insignia, Passat en Talisman zijn allesbehalve goedkoop. Niet dat de Japanners moeten inzetten op budget, maar het blijft verbazingwekkend dat Amerikanen en masse in dergelijke auto’s stappen, terwijl Europa simpelweg wordt overgeslagen. En dan noem ik nog niet eens het gangbare E-segment. Uiteraard zijn crossovers/SUV's de trend, dus waarom zou je twee grote sedans naar een continent brengen waar traditionele, grote sedans impopulair zijn? Toch denk ik dat juist de particuliere sector in deze segmenten aangewakkerd kan worden door vers bloed. Op den duur is de crossover hype over en kiest men weer voor iets anders.

Nieuwe Accord & Camry
http://i.imgur.com/eTGqdl4.jpghttp://i.imgur.com/2YQm3Tk.jpg

Sowieso is het Europese autolandschap vandaag de dag behoorlijk uniform. Kort door de bocht: men koopt alleen bepaalde (luxe) auto’s van een klein aantal merken. Een gangbaar merk als Mazda krijgt wat mij betreft nog steeds niet de waardering in Europa (en de VS). Lexus en Infiniti staan in de schaduw van de concurrentie. Hoe anders is het in de VS waar zelfs topsegmenten regelmatig worden aangevoerd door niet-Amerikaanse (luxe)merken.
Terug naar Honda en Toyota, bestsellers in Amerika. In Europa redt Toyota zich door hun hybridebeleid en vaste waarden als de Yaris. Honda heeft het echter zwaar. Een bekend verhaal, maar als de nieuwe modellen (Civic, HR-V) het al lastig hebben, zou het verschepen van de Accord zo onrendabel zijn? Misschien kan het zorgen voor een gewenst ‘halo-effect’.

Ook bij de Utilities zie ik een paar interessante auto’s. De Chevrolet Equinox en GMC Terrain zouden niet misstaan in Europa om eventueel het gat te vullen dat de steeds groter wordende D-segmenters hebben gecreëerd. Ze hebben een ideaal formaat (4,65 m.), zijn leverbaar met viercilinders en zien er robuust uit. Zo zijn er meer crossovers/SUV’s (bv. GMC Acadia) en MPV’s (bv. Chrysler Pacifica) waarvan ik het jammer vind dat autofabrikanten ze niet geschikt vinden voor de Europese markt.

Nieuwe Equinox & Terrain
http://i.imgur.com/abXnGLJ.jpghttp://i.imgur.com/GJhUBBZ.jpg
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: Auto van het Jaar 2018

Bericht door nvdw »

In Amerika begint de markt voor D-segment sedans ook behoorlijk te krimpen. Het valt niet zo op omdat de Camry en Accord het op zich redelijk blijven doen maar de keuze wordt wel steeds minder, en het zijn de auto's buiten de top-3 die de klappen vangen (de Hyundai Sonata bijvoorbeeld).

Hier is het met die auto's niet veel anders. Particulieren wijken uit naar kleinere auto's of cross-overs, en leaserijders willen een Duits merk. De cross-over een hype? Misschien, maar hooguit als er een andere hype voor in de plaats komt.
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Auto van het Jaar 2018

Bericht door ViveLaFrance »

nvdw schreef:In Amerika begint de markt voor D-segment sedans ook behoorlijk te krimpen. Het valt niet zo op omdat de Camry en Accord het op zich redelijk blijven doen maar de keuze wordt wel steeds minder, en het zijn de auto's buiten de top-3 die de klappen vangen (de Hyundai Sonata bijvoorbeeld).
Laat D-segment maar weg, de sedan kent in het algemeen slechte tijden in de VS. Amerikanen kochten het afgelopen half jaar ook minder compacte auto's (bv. Ford Focus, Honda Civic, Nissan Sentra). 11% om precies te zijn hetgeen volgens Carsalesbase de "minst slechte prestatie is van alle gangbare sedan segmenten". Daarnaast waren luxe compacte auto's (bv. Acura ILX, Audi A3, MB CLA-Klasse), grote wagens (bv. Chrysler 300, Dodge Charger, Toyota Avalon) en hun luxe segmentgenoten (bv. BMW 5-serie, Lexus GS, Lincoln, Continental), die al drie jaar op rij zakken, eveneens een stuk minder geliefd. Overal wordt gewezen naar crossovers/SUV's als hoofdoorzaak.

In Europa is het niet anders. Toch denk ik dat bij Honda juist een auto als de Accord voor wat rumoer kan zorgen. Niet om de concurrentie meteen dwars te zitten, maar eerst om het merk weer meer op de kaart te zetten. Zojuist las ik namelijk dat Honda, na DS, de grootste afzetdaling noteerde in H1. De Europese markt groeide 4,6%, de Japanners kregen bijna 13% aan de broek. Het marktaandeel dook onder de 1%. Waarom niet een bekende auto leveren die je een aantal generaties hebt gevoerd? Het kan vast geen kwaad voor de rest van het aanbod. Sterker nog, nieuwkomers Civic (H1: -15%) en HR-V kunnen alle steun gebruiken. Oké, de Accord had het in diens laatste jaren moeilijk, maar dachten ze nu echt dat de CR-Z niet zou floppen? :bonk: Waarom probeer je het wel met een dergelijk nichemodel? Ik snap Honda niet :| Vertrek dan uit Europa als je het niet serieus neemt.
nvdw schreef:Hier is het met die auto's niet veel anders. Particulieren wijken uit naar kleinere auto's of cross-overs, en leaserijders willen een Duits merk.
We kunnen nu toch wel stellen dat de Duitsers een deel van de markt onrechtmatig hebben verkregen (slappe EU staat het toe) en het goed zou zijn voor het continent als de Teutoonse bril in de prullenbak gaat. Niet alleen het aanbod, ook culturele verschillen bepalen het autolandschap. Ik bekijk met plezier de Amerikaanse verkooplijstjes en vind het als niet-liefhebber van Japanse auto's geweldig dat de gangbare Japanse merken bepalend kunnen zijn in de VS. Ook Infiniti en Lexus worden breed geaccepteerd.
Vive la France, Vive la Différence
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Auto van het Jaar 2018

Bericht door ViveLaFrance »

De officiële kandidatenlijst is bekend. Men heeft een aanzienlijk aantal auto's geschrapt namelijk de Alpine A110, Bentley Continental GT, DS 7 Crossback, Ferrari 812 Superfast, Ford Focus, Jaguar E-Pace, Lamborghini Urus, Lexus LC, McLaren 720S, Opel Ampera-e, Rolls-Royce Phantom, SsangYong Rexton en Tesla Model 3. Alleen de Subaru Impreza is toegevoegd.

Laat de verkiezing beginnen! :)

------AFO Auto van het Jaar 2018------

Let op: voor de nominaties van 'Design' en 'Tegenvaller' hoeft niet louter de kandidatenlijst gebruikt te worden.

AFO Auto van het Jaar: Nomineer jouw 7 favorieten uit onderstaande lijst vóór 1 januari 2018.
AFO Design Auto van het Jaar: Nomineer maximaal 5 auto's geïntroduceerd in 2017.
AFO Tegenvaller van het Jaar: Nomineer maximaal 5 auto’s geïntroduceerd in 2017.

Kandidatenlijst Auto van het Jaar 2018:

Alfa Romeo Stelvio
Audi A8
Audi Q5
BMW 5-serie
BMW X3
Citroën C3 Aircross
Ford Fiesta
Honda Civic
Hyundai i30
Hyundai Kona
Jeep Compass
Kia Picanto
Kia Rio
Kia Stinger
Kia Stonic
Land Rover Discovery
Mazda CX-5
Mini Countryman
Mitsubishi Eclipse Cross
Opel Crossland X
Opel Grandland X
Opel Insignia
Porsche Cayenne
Range Rover Velar
Renault Koleos
Seat Arona
Seat Ibiza
Skoda Karoq
Subaru Impreza
Subaru XV
Suzuki Ignis
Suzuki Swift
Volkswagen Arteon
Volkswagen Polo
Volkswagen T-Roc
Volvo XC40
Volvo XC60
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Auto van het Jaar 2018

Bericht door WizardOfOss »

Oef, ik dacht even snel een eerste poging te wagen in plaats van als vanouds weer tot het allerlaatst te wachten, maar ik heb een probleem: voor de beide eerste categorieën blijf ik (te) moeiteloos onder het maximum aantal, al valt de designlijst dan met de afvallers prima aan te vullen. Maar mag ik echt slechts 5 tegenvallers uitkiezen? Mag ik er niet stiekem een paar bij smokkelen? Een stuk of 20 of zo?
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Auto van het Jaar 2018

Bericht door ViveLaFrance »

Dat worden bomvolle finales :twisted:
Vive la France, Vive la Différence
Plaats reactie