Auto van het Jaar 2019

Wat valt op in de media
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Auto van het Jaar 2019

Bericht door ViveLaFrance »

WizardOfOss schreef: 17 jan 2019, 23:21 Jammer eigenlijk van die B-klasse bij de tegenvallers. Kijkend naar de rest van de finalisten (alsmede nog enkele andere kandidaten) zie ik toch een patroon....
Crossovers/SUV's zijn al een paar jaar 'populair' als tegenvaller, dit jaar spant inderdaad de kroon.
Vive la France, Vive la Différence
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Auto van het Jaar 2019

Bericht door ViveLaFrance »

In aanloop naar de bekendmaking van de Europese Auto van het Jaar 2019 heeft de organisatie een aantal feiten op een rij gezet van “the most veteran and prestigious automotive award”, aldus Car of the Year.

- In 1995 bestond de finale uit 5 genomineerden. Dit werd eenmalig verhoogd tot 10 finalisten in 2001, sindsdien hanteert de jury het huidige aantal van 7 auto’s.
- Tijdens de eerste editie in 1964 bestond de jury uit 10 journalisten uit 6 landen, tegenwoordig bepalen 60 leden uit 23 landen de winnaar.
- In 2001 (Alfa Romeo 147 - Ford Mondeo) en 2009 (Opel Insignia - Ford Fiesta) was het verschil tussen de winnaar en de nummer twee het kleinst: 1 punt.
- In 2013 (Volkswagen Golf - Toyota GT86) was het verschil tussen de winnaar en de nummer twee het grootst: 213 punten.
- In 1997 won de Alfa Romeo 156 met een recordaantal punten: 454.
- 19 automerken wonnen de titel met Volvo als meest recente toevoeging.
- 6 automerken wonnen 34 van de 55 edities: Fiat (9x), Renault (6x), Ford/Opel/Peugeot (5x), Volkswagen (4x).
- 2 automodellen wonnen de titel twee keer: Renault Clio (1991 & 2006) en Volkswagen Golf (1992 & 2013).
- Alle generaties Volkswagen Golf stonden op het podium.
Vive la France, Vive la Différence
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Auto van het Jaar 2019

Bericht door ViveLaFrance »

Spanning alom in Genève, na de puntentelling staan de Alpine A110 en Jaguar I-Pace op gelijke hoogte. Ieder kreeg 250 punten. Volgens het reglement kan er slechts één winnaar zijn, daarom vindt er nu een extra ronde plaats waarbij gekeken wordt hoe vaak de auto's favoriet waren onder de juryleden. Jaguar wint deze ronde met 18-16!

De Jaguar I-Pace is dus de Europese Auto van het Jaar 2019. Een primeur voor het Britse merk :) Eerder kwamen de XE (2016) en X-Type (2002) namelijk niet verder dan een vijfde respectievelijk zevende plek in de finale.

Volledige uitslag:

1. Jaguar I-Pace - 250 punten (18-16 beslissingsronde)
2. Alpine A110 - 250 punten
3. Kia Ceed - 247 punten
4. Ford Focus - 235 punten
5. Citroën C5 Aircross - 210 punten
6. Peugeot 508 - 192 punten
7. Mercedes-Benz A-Klasse - 116 punten
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Auto van het Jaar 2019

Bericht door WizardOfOss »

Behoorlijk verrassende uitslag! Ik had ergens verwacht dat het nieuwtje van de elektrische auto er nu al teveel vanaf zou zijn om een dergelijke prijzige auto te laten winnen. En dat de Alpine überhaupt mee streed is al helemaal sensationeel. Dat wekt ergens ook de indruk dat de nummers 3 t/m 6 vooral elkaar veel punten afhandig hebben gemaakt, vier sterke kandidaten zonder zich écht te onderscheiden. Alleen de A blijft dan wel heel duidelijk achter bij de rest.

Ergens wel ironisch: een editie waarin een elektrische auto wint wekt meer de indruk dat er bij de juryleden benzine door de aderen stroomt dan de meeste voorgaande edities :clown:
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Auto van het Jaar 2019

Bericht door ViveLaFrance »

Zeker verrassend en verfrissend tegelijk! De waardering voor de Alpine is terecht. Ik heb nooit begrepen waarom (dure) nichemodellen worden genegeerd bij een dergelijke verkiezing. Anders kun je ze beter niet opnemen in de kandidatenlijst.

De complete Top 5 heeft trouwens bovenaan gestaan tijdens de stemronde. Een aantal feiten uit het juryrapport:

- Het maximum van 10 punten werd 9x uitgedeeld; 1x aan de I-Pace, 8x aan de A110.
- Winnaar I-Pace kreeg van vijf van de zestig juryleden geen punten.
- Alleen de Focus kreeg van iedereen punten.
- Zes Britten waren eerlijk verdeeld in het aanwijzen van hun persoonlijke favoriet; 3x I-Pace, 3x A110.
- Zes Fransen hadden meerdere favorieten; 1x I-Pace, 2x A110, 1x Ceed, 1x C5 Aircross, 1x 508.
- Eén van de zes Duitsers koos de A-Klasse als winnaar.
- Twee van de drie Nederlanders (Bijlsma en Roks) kozen de A110 als winnaar, Wisse ging voor de Focus.
- Zes Spanjaarden negeerden de uiteindelijke Top 2; slechts 5 punten voor de I-Pace en A110. De voorkeur ging naar de Ceed en C5 Aircross.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Auto van het Jaar 2019

Bericht door WizardOfOss »

ViveLaFrance schreef: 05 mar 2019, 00:44Ik heb nooit begrepen waarom (dure) nichemodellen worden genegeerd bij een dergelijke verkiezing.
Dat is volgens mij ook pas zo sinds er een hoop oost-Europese redacties mee zijn gaan doen, die over het algemeen aanzienlijk conservatiever en op ratio stemmen dan hun west-Europese collega's. De auto nog puur als vervoermiddel, niet als een liefhebbersobject.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Auto van het Jaar 2019

Bericht door ViveLaFrance »

Ik stel voor dat we onze verkiezing nog even afmaken :)

AFO Auto van het Jaar

Alpine A110 - 8 punten
In een eentoniger wordend autolandschap is de A110 een geschenk uit de hemel. Wars van de pk-race onder de steeds zwaardere sportwagens. Alpine doet het op een andere manier hetgeen resulteert in een goed uitgewerkte, dagelijks bruikbare, relatief betaalbare, moderne interpretatie van een klassieker.

Jaguar I-Pace - 6 punten
Zonder twijfel een terechte winnaar van de officiële verkiezing, maar gezien de ontwikkeling bij Tesla vind ik een tweede plek voldoende. Uitstekende EV die geweldig rijdt. Jammer dat niet meer mensen hem kunnen kopen.

Peugeot 508 - 5 punten
Eindelijk waait er een frisse wind door het D-segment. Qua rijgedrag en ergonomie een eigenzinnige en bovengemiddeld goede auto. Wanneer komt de 508 Coupé?

Hyundai Nexo - 4 punten
In steden rijden tegenwoordig bussen rond op waterstof. Op deze manier begrijp ik de toegevoegde waarde, maar voor particulier gebruik is een dergelijke H2-auto nog toekomstmuziek.

Ford Focus & Mercedes-Benz A-Klasse - 1 punt
Twee prima opvolgers van bestaande modellen. De Focus heeft voor iedereen wat in huis en de A-Klasse legt de lat hoger in het luxe C-segment.

Nissan Leaf & Suzuki Jimny - 0 punten
Als voormalig winnaar van de Europese verkiezing is het ronduit teleurstellend dat de Leaf pas in de loop van 2019, twee jaar na de introductie, voorzien wordt van een groter accupakket. Gezien de toegenomen concurrentie is Nissan nonchalant omgegaan met de voorsprong op het gebied van EV’s. De Jimny vind ik een tegenvaller, want waar het een guitig en tegelijk stoere kleine terreinwagen moet zijn, is het aan het eind van de dag een clowneske uitvoering van een compacte alleskunner die in de praktijk als te dure boodschappenwagen fungeert. Diverse tests benoemen de aanwezige gebreken op het gebied van zuinigheid, ruimte en weggedrag.

AFO Design Auto van het Jaar

Peugeot 508 - 9 punten
Waar de voorganger op het saaie af was, maakt het nieuwe model meteen indruk. Een typische Peugeot; stijlvol en begeerlijk zonder daarbij te overdrijven. Zowel de buiten- als binnenkant zijn mooi in balans.

Mercedes-Benz CLS-Klasse - 6 punten
Na een vadsige periode is de CLS weer elegant op z’n Duits zoals de eerste generatie.

Aston Martin Vantage - 5 punten
Voor een Aston zeer speels en vernieuwend.

Citroën C5 Aircross - 4 punten
Een crossover/SUV kan best stoer en leuk tegelijk zijn.

Jaguar I-Pace - 1 punt
Een geslaagde vertaling van modern Jaguar naar een coole, opvallende EV, maar ik vind de E- en F-Pace mooier.

AFO Tegenvaller van het Jaar

Audi e-tron & Mercedes-Benz EQC - 7 punten
Ten opzichte van bestaande EV’s, ook van gangbare volumemerken, stellen beide Duitsers teleur met betrekking tot gewicht en technische specificaties. En ze hebben er genoeg tijd voor genomen.

Rolls-Royce Cullinan - 5 punten
Het meest prestigieuze automerk lanceert een super-SUV en komt niet verder dan een Range Rover voorzien van een eigen sausje. Lachwekkend!

Lamborghini Urus - 3 punten
Binnen VAG nog redelijk onderscheidend, maar ik zie vooral een te lieve Lambo.

Mercedes-Benz B-Klasse - 2 punten
Profiteert van de moderne uitrusting van andere Benzen, er zit echter kraak noch smaak aan.

BMW X7 - 1 punt
Ondanks het formaat nogal kleurloos.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
Martin
.
.
Berichten: 2927
Lid geworden op: 09 feb 2010, 21:55

Re: Auto van het Jaar 2019

Bericht door Martin »

AFO Auto van het Jaar

Peugeot 508 - 8 punten

Alpine A110 - 6 punten

Jaguar I-Pace - 6 punten

Hyundai Nexo - 2 punten

Ford Focus - 2 punten

Mercedes-Benz A-Klasse - 1 punt

Nissan Leaf & Suzuki Jimny - 0 punten
Ik had van te voren niet gedacht dat ik uiteindelijk de Peu. bovenaan zou zetten. Hoe vaker ik hem zie, hoe meer ik hem ga waarderen. Die Alpine en in mindere mate de Jag. zijn wat meer "nice" wat iets meer vrijheden geeft.

AFO Design Auto van het Jaar

Peugeot 508 - 9 punten

Aston Martin Vantage - 6 punten

Mercedes-Benz CLS-Klasse - 5 punten

Jaguar I-Pace - 4 punt

Citroën C5 Aircross - 1 punten
Stap eens op de fiets
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Auto van het Jaar 2019

Bericht door ViveLaFrance »

Dank je wel Martin :thumbup: Wie volgt?

In Genève werden de finalisten van de World Car-awards bekendgemaakt. Hieronder een overzicht:

2019 World Car of the Year: Audi e-tron, Jaguar I-Pace, Volvo S60/V60
2019 World Luxury Car: Audi A7, Audi Q8, BMW 8-serie
2019 World Performance Car: Aston Martin Vantage, McLaren 720S, Mercedes-AMG GT 4-Door Coupé
2019 World Urban Car: Hyundai AH2/Santro, Kia Soul, Suzuki Jimny
2019 World Car Design of the Year: Jaguar I-Pace, Suzuki Jimny, Volvo XC40
2019 World Green Car: Audi e-tron, Hyundai Nexo, Jaguar I-Pace
Vive la France, Vive la Différence
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Auto van het Jaar 2019

Bericht door ViveLaFrance »

Nu zijn Martin en ik prima in staat om winnaars aan te wijzen, maar twee stemmers lijkt me wat weinig.

Kom op mensen! :pompom:
Vive la France, Vive la Différence
Plaats reactie