Auto van het Jaar 2020

Wat valt op in de media
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Auto van het Jaar 2020

Bericht door ViveLaFrance »

Eindelijk wat puntjes! :thumbup: Ik maak de winnaars bekend op Oudjaarsdag.

@Ard, de Captur doet niet mee aan de finale van de tegenvallers, dus graag nog even anders verdelen :)
HondArd schreef: 26 dec 2020, 21:25Maar als het Tesla echt menens is omtrent duurzaamheid om iedereen aan elektrisch rijden te krijgen, had hun volgende auto meteen een B of C segmenter moeten zijn.
Volgens mij wilde Musk vooral de ogen van de gevestigde orde openen. Met resultaat, want Tesla heeft als geen ander merk de industrie wakkergeschud.
(nou ja, een deel ervan, sommigen zitten nog in hun winterslaap)
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: Auto van het Jaar 2020

Bericht door HondArd »

ViveLaFrance schreef: 27 dec 2020, 11:44 @Ard, de Captur doet niet mee aan de finale van de tegenvallers, dus graag nog even anders verdelen :)
Dat moet de andere Skoda zijn.
"The closest to reality car that money can buy"
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: Auto van het Jaar 2020

Bericht door HondArd »

WizardOfOss schreef: 26 dec 2020, 22:26En daarbij heeft Tesla z'n zaakjes technisch ook gewoon goed voor elkaar.
Waag ik te betwijfelen, after sales van dit merk is nogal beroerd. Je wordt op zijn zachtst gezegd niet altijd serieus genomen als klant, klagen over de lakkwaliteit levert een verbod op om de volgende keer dezelfde lakkleur te bestellen https://www.ad.nl/auto/tesla-s-model-y- ... rdersstoel. . En er gaat nogal wat stuk op de meest vreemde plaatsen bij een Tesla. https://www.youtube.com/results?search_ ... a+problems
WizardOfOss schreef: 26 dec 2020, 22:26Dus of een IoniQ, Zoe of Leaf verder komt op een kW? Niet volgens dit overzicht. En ook diverse tests hebben toch al uitgewezen dat qua praktijk-efficiëntie weinigen nog aan Tesla kunnen tippen. En dat is nu juist een punt waarop nieuwkomers het vaak toch wat laten afweten.
Ik heb ooit zelf een berekening gemaakt, op basis van gegevens die bij carbase van autoweek beschikbaar waren. Wel uitgaande van theoretisch opgegeven verbruik, maar mijn ervaring is dat, als je je rijgedrag erop aanpast, je daar akelig dicht bij in de buurt kan komen. Tesla Model E staat er niet tussen, maar de Jaguar I-Pace wel (en daar schrok ik toch best van). Hoe kleiner en lichter, hoe zuiniger. Dat wat voor brandstof gestookte voertuigen opgaat, gaat ook op voor elektrisch.
Citroën C-Zero 0,107kw/km
Nissan Leaf 0,114kw/km
Hyundai Ioniq 0,123kw/km
Renault Zoe 0,133kw/km
BMW I3 0,136kw/km
Kia Niro 0,141kw/km
Tesla S 0,164kw/km
Jaguar I-Pace 0,191kw/km

De laatste tijd valt me op dat het nu veelal elektrische auto's zijn die asociaal rijden. Te hoge snelheid, te laat remmen, krap (of te laat) invoegen en uitvoegen. T/m de Leaf valt dit gedrag overigens nog wel mee, maar vooral de e-Tron's, EQC's, Tesla's, I-Paces en diverse (plug-in) Volvo's rijden echt met zo'n air van: WIJ rijden elektrisch, WIJ deugen, dus WIJ mogen dat.
WizardOfOss schreef: 26 dec 2020, 22:26Voor de duidelijkheid: ik begrijp ook best enigszins je bezwaren, maar hem daarom dan echt volledig te negeren verbaasde me nogal.
Ten tijde van de S niet, toen kreeg Tesla van mij alle krediet die het verdiende omdat het de eerste elektrische auto was die een beetje ver kon komen. Maar met de kennis van nu (gedrag Elon Musk, te grote auto's voor de meeste mensen, bouwkwaliteit) hebben ze in mijn ogen hun kans gemist.
"The closest to reality car that money can buy"
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Auto van het Jaar 2020

Bericht door WizardOfOss »

Tsja, helemaal probleemloos zijn ze zeker niet, al schijnt de 3 het in dat opzicht alweer stukken beter te doen dan de S. Maar dat was dan ook niet waar ik op doelde. En ja, als je naar theoretische cijfers kijkt krijg je inderdaad een ander beeld. Maar al zo vaak is gebleken dat bij EV's de verschillen tussen theorie en praktijk nog een stuk forser en vooral gevarieerder uitvallen. Vandaar ook dat ik even gelinkt had naar praktijkcijfers. Uiteraard weet ik zo ook niet hoe betrouwbaar die nu daadwerkelijk zijn, maar zoals gezegd, ze sluiten wel aan op het beeld wat diverse andere tests gaven. Als Tesla inderdaad een kleiner model zou maken zou bij diverse concurrenten het schaamrood op de kaken verschijnen.

Maar zelfs als je alleen naar de theorie kijkt zie je een interessant beeld. Ik heb bij Carbase even de Model 3 naast de e-208, de Honda e, en de ID.3 gezet. Mag jij raden welke van die vier het laagste WLPT-verbruik heeft en welke het hoogste....
(Hint: je kan ze op volgorde van lengte zetten. Maar dan precies wel andersom dan wat je zou verwachten....)

Wat betreft asociaal rijden: dat kan je de auto's niet kwalijk nemen. En is het sowieso heel anders dan traditioneel aangedreven segmentgenoten? Dikke SUV's zijn nu eenmaal hufterbakken bij uitstek, en bij elke nieuwe lease-lieveling lijken hufters ook altijd voorrang te krijgen.

En Musk, tsja, dat is een idioot. Maar dat neemt niet weg dat hij (weliswaar soms met wat vertraging) zijn woorden meestal wel waarmaakt. En toch in korte tijd een merk uit de grond heeft gestampt waar de rest van de industrie zowel technisch als commercieel nog steeds geen antwoord op heeft.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Auto van het Jaar 2020

Bericht door ViveLaFrance »

Bedankt voor het stemmen :)

Verkozen tot AFO Auto van het Jaar 2020 is...

Tesla Model 3 - 18 punten
https://i.imgur.com/XJmCgtj.jpg

2. Peugeot 208 - 14 punten
3. Ford Puma/Opel Corsa - 12 punten
5. Mazda3 - 7 punten
6. Porsche Taycan/Toyota Corolla - 5 punten
8. Renault Captur - 2 punten

Verkozen tot AFO Design Auto van het Jaar 2020 is...

Ferrari F8 Tributo - 21 punten
https://i.imgur.com/osnUhv9.jpg

2. Land Rover Defender/Mazda3 - 17 punten
4. Renault Captur - 13 punten
5. Tesla Model 3 - 7 punten

Verkozen tot AFO Tegenvaller van het Jaar 2020 is...

BMW 1-serie - 20 punten
https://i.imgur.com/BfPYrp1.jpg

2. Mercedes-Benz GLS/Skoda Kamiq - 18 punten
4. Honda e - 12 punten
5. Skoda Scala - 7 punten

Historie

2006: Citroën C1/Peugeot 107/Toyota Aygo (officieel Renault Clio)
2007: Ford S-Max
2008: Fiat 500
2009: Alfa Romeo MiTo (officieel Opel Insignia)
2010: BMW Z4 (officieel Volkswagen Polo)
2011: Citroën C3/DS3 (officieel Nissan Leaf)
2012: Chevrolet Volt/Opel Ampera
  • Design: Citroën DS5
  • Tegenvaller: Hyundai Veloster
2013: Subaru BRZ/Toyota GT86 (officieel Volkswagen Golf)
  • Design: Mazda6
  • Tegenvaller: Opel Adam
2014: Tesla Model S (officieel Peugeot 308)
  • Design: Jaguar F-Type
  • Tegenvaller: Peugeot 2008
2015: Citroën C4 Cactus (officieel Volkswagen Passat)
  • Design: Citroën C4 Cactus
  • Tegenvaller: Ford EcoSport
2016: BMW 7-serie (officieel Opel Astra)
  • Design: Mazda MX-5
  • Tegenvaller: Mercedes-Benz GLE-Klasse Coupé
2017: Toyota Mirai (officieel Peugeot 3008)
  • Design: Alfa Romeo Giulia
  • Tegenvaller: Ford Ka+
2018: Kia Stinger (officieel Volvo XC40)
  • Design: Alpine A110
  • Tegenvaller: Audi A8
2019: Alpine A110 (officieel Jaguar I-Pace)
  • Design: Peugeot 508
  • Tegenvaller: Audi e-tron
Klassement (goud/zilver/brons)

1. Citroën: 3-2-0
2. Toyota: 3-0-0
3. BMW: 2-3-1
4. Tesla: 2-0-0
5. Peugeot: 1-2-0
6. Alfa Romeo: 1-1-1
7. Ford/Opel: 1-0-1
9. Alpine/Chevrolet/Fiat/Kia/Subaru: 1-0-0
14. Nissan: 0-2-0
15. Honda/Mercedes-Benz/Volvo: 0-1-1
18. Lancia/Mazda: 0-1-0
20. Jaguar: 0-0-3
21. Hyundai/Infiniti/Lexus/Renault: 0-0-1

Design: Citroën/Mazda (2x), Alfa Romeo/Alpine/Ferrari/Jaguar/Peugeot (1x)
Tegenvaller: Audi/Ford (2x), BMW/Hyundai/Mercedes-Benz/Opel/Peugeot (1x)
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Auto van het Jaar 2020

Bericht door WizardOfOss »

Ai, had ik met een beetje strategisch stemmen toch eigenlijk gewoon ervoor kunnen zorgen dat de Mazda3 ook de designwinnaar was geworden :devil:
(Maar met de Ferrari kan ik ook prima leven hoor)

Maar mooi werk weer Chris :thumbup: , en dan kunnen we zowat meteen door voor 2021 :clown:
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Auto van het Jaar 2020

Bericht door ViveLaFrance »

Uiteraard! We zijn nu op dreef ;)
Vive la France, Vive la Différence
Plaats reactie