Auto van het Jaar 2020

Wat valt op in de media
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Auto van het Jaar 2020

Bericht door ViveLaFrance »

Zit je nog steeds met de Zoe in je maag? :puh: Deze EV boekte vorig jaar (comfortabel 2de achter de Model 3) wederom een verkooprecord zoals gebruikelijk is voor dit model sinds de introductie in 2013, terwijl andere EV's een daling lieten zien. De Clio bevindt zich nog steeds in de Europese top (van het B-segment) en is inmiddels verkrijgbaar als hybride. Wedden op meerdere paarden, ondoordacht beleid inderdaad!

Binnenkort maar eens onze verkiezing afmaken :)
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Auto van het Jaar 2020

Bericht door WizardOfOss »

2e achter de Model 3? Dat zou dan toch teleurstellend moeten zijn, wetende dat het B-segment het grootste segment van Europa is en het D-segment juist in zwaar weer zit ;)

Wat ik me dan toch vooral afvraag: wat doet Renault in andere landen dan zo anders dat het blijkbaar overal een doorslaand succes is, behalve dan in EV-land bij uitstek Nederland? Daar kopen (leasen) we vele malen liever een Hyundai, en blijft ie dit jaar nog maar net de MG voor. Verkopen ze hem in andere landen wél voor een normale prijs wellicht?
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Auto van het Jaar 2020

Bericht door ViveLaFrance »

WizardOfOss schreef: 05 apr 2020, 00:462e achter de Model 3? Dat zou dan toch teleurstellend moeten zijn, wetende dat het B-segment het grootste segment van Europa is en het D-segment juist in zwaar weer zit zat ;)
Vorig jaar steeg de verkoop in het Europese D-segment met 1%, zonder de Model 3 was deze klasse met 8% gedaald :clown:
En nog steeds lees ik op internet reacties van mensen die de invloed van Tesla op de industrie bagatelliseren :bonk:

Je zou inderdaad denken dat de Zoe de koppositie voor het grijpen heeft gezien de Europese smaak, maar juist bij EV's prefereert men in het algemeen grote auto's of het moet een crossover/SUV zijn.
WizardOfOss schreef: 05 apr 2020, 00:46Wat ik me dan toch vooral afvraag: wat doet Renault in andere landen dan zo anders dat het blijkbaar overal een doorslaand succes is, behalve dan in EV-land bij uitstek Nederland? Daar kopen (leasen) we vele malen liever een Hyundai, en blijft ie dit jaar nog maar net de MG voor. Verkopen ze hem in andere landen wél voor een normale prijs wellicht?
Ik denk dat het aandeel op de thuismarkt altijd een belangrijke factor is voor succes op Europees niveau. In januari was de Zoe met afstand de best verkochte EV. Bijna 10.000 stuks (beste maand ooit) waarvan de helft op Frans kenteken werd gezet. Zo ook nummer twee Peugeot 208 EV: bijna 4.000 stuks waarvan 2.500 op Franse bodem. (bron: cleantechnica)

Nederlanders volgen het Europese voorbeeld met een voorkeur voor grote EV's, al dan niet als crossover/SUV.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Auto van het Jaar 2020

Bericht door WizardOfOss »

Nou ja, ik vind die Nederlandse voorkeur niet zo gek, en dat is ook de hele basis achter mijn verbazing dat Renault het onderin de markt blijft zoeken: bij duurdere modellen zijn EV's concurrerend. Bij goedkopere modellen absoluut niet. Een Model 3 kan gewoon direct de strijd aan met vergelijkbaar geprijsde benzinemodellen (en ze op bepaalde vlakken zelfs overklassen), terwijl alle compacte EV's in verhouding tot reguliere B-segmenters peperduur zijn. En bij die Franse verkoopcijfers ben ik dan ook wel benieuwd hoeveel daarvan linea recta richting de overheid gaan. Per slot van rekening zin overheden over het algemeen wat minder prijsbewust dan autokopers aan de onderkant van de markt.

En juist daarom blijf ik erbij dat Renault naar mijn idee enorm had kunnen scoren met een model boven de Zoe, of dat nu een model op Leaf-basis was of nog iets daarboven. Als Nissan of Hyundai van zulk thuisvoordeel hadden kunnen profiteren hadden die statistieken er totaal anders uitgezien.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Auto van het Jaar 2020

Bericht door ViveLaFrance »

WizardOfOss schreef: 11 apr 2020, 18:14Nou ja, ik vind die Nederlandse voorkeur niet zo gek
Als de baas betaalt rijden we maar wat graag boven onze stand.

Ik heb lang moeten drammen om de voormalige lease-DS5 privé over te nemen. Het kwam financieel beter uit om gezamenlijk nieuwe auto's te leasen, terwijl dat er niet eens veel zijn. Hierbij werd louter gekeken naar het D-segment, ook de Model 3 uiteraard. Aangezien wij een relatief klein bedrijf zijn is er meer ruimte om te kijken naar wat iemand nodig heeft. Zou je denken. Op de dag dat ik meldde graag de DS5 te willen houden, wekte ik vooral verbazing met deze actie.
WizardOfOss schreef: 11 apr 2020, 18:14En juist daarom blijf ik erbij dat Renault naar mijn idee enorm had kunnen scoren met een model boven de Zoe, of dat nu een model op Leaf-basis was of nog iets daarboven. Als Nissan of Hyundai van zulk thuisvoordeel hadden kunnen profiteren hadden die statistieken er totaal anders uitgezien.
Komt komend jaar, maar is geen garantie voor succes. De recent opgefriste en gemoderniseerde Leaf kreeg vorig jaar een harde tik (-18%) in een bijna verdubbelde EV-markt en wat betreft Hyundai is het vooral de Kona die indruk maakt, omdat crossovers nu eenmaal populair zijn. Een take rate van 22,7% voor de Kona EV geeft aan dat een ruime meerderheid nog altijd niet voor elektrisch rijden kiest. De Ioniq Electric ging net als de Leaf onderuit: -13% en een lagere take rate. (bron: carsalesbase)
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Auto van het Jaar 2020

Bericht door WizardOfOss »

ViveLaFrance schreef: 11 apr 2020, 19:01Als de baas betaalt rijden we maar wat graag boven onze stand.
Tsja, is dat niet het hele principe van lease? Een auto rijden die je zelf niet had kunnen betalen?

Maar dan nog zie ik maar weinig gebeuren dat iemand die zich een D-segmenter kan permitteren zegt van laat maar, ik besteedt mijn (volledige) leasebudget liever aan een B-segmenter.
ViveLaFrance schreef: 11 apr 2020, 19:01Komt komend jaar, maar is geen garantie voor succes. De recent opgefriste en gemoderniseerde Leaf kreeg vorig jaar een harde tik (-18%) in een bijna verdubbelde EV-markt en wat betreft Hyundai is het vooral de Kona die indruk maakt, omdat crossovers nu eenmaal populair zijn. Een take rate van 22,7% voor de Kona EV geeft aan dat een ruime meerderheid nog altijd niet voor elektrisch rijden kiest. De Ioniq Electric ging net als de Leaf onderuit: -13% en een lagere take rate. (bron: carsalesbase)
Ik denk dat zowel de Leaf als Ioniq direct geraakt worden door de Kona, die momenteel domweg het meest EV voor het geld biedt. Dat het een crossover is is meegenomen, maar denk ik niet eens doorslaggevend. Even afgezien van de e-Niro is de Kona momenteel praktisch een concurrentieloos aanbod.

Inmiddels kan de Leaf met grotere accu op papier wel weer wat aanhaken, maar die hadden ze vanaf het begin moeten hebben, nu is de strijd al gestreden. Maar dan denk ik toch, als die Fransozen dus meer naar merk dan naar eigenschappen kijken, dan had een verkapte Leaf met wybertje toch haast een garantie op succes moeten zijn.

Maar zonder nu de hele eerdere discussie nog maar een keer dunnetjes over te doen, ik weet ook heel goed dat de EV-markt nog steeds een niche is en dat het geld nog steeds verdiend moet worden met traditionele auto's. Ik denk alleen dat Renault er niet slechter van zou zijn geworden als ze zich met bescheiden inspanningen sterker hadden geprofileerd als dé Europese EV-specialist, in plaats van het nu stilletjes op de achtergrond allemaal vooral te laten afhangen van de thuismarkt.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Auto van het Jaar 2020

Bericht door ViveLaFrance »

WizardOfOss schreef: 11 apr 2020, 21:10Tsja, is dat niet het hele principe van lease? Een auto rijden die je zelf niet had kunnen betalen?
Het idee van leasen zit hem natuurlijk in het tijdelijk aanbieden van producten die gebruikt worden door derden om een functie uit te voeren. Meestal denken we aan auto's, maar ook veel luchtvaartmaatschappijen leasen hun vliegtuigen.

Uiteraard biedt het financiële voordelen waardoor mensen sneller voor groter en luxer gaan wat betreft auto's. Aan de andere kant, auto's zijn in Nederland dusdanig duur geworden waardoor leasen automatisch behoorlijk prijzig is. Het ligt natuurlijk ook aan de vorm van leasen. In ons geval ging het om financiële lease, dus neem je zelf meer risico.
WizardOfOss schreef: 11 apr 2020, 21:10Maar dan nog zie ik maar weinig gebeuren dat iemand die zich een D-segmenter kan permitteren zegt van laat maar, ik besteedt mijn (volledige) leasebudget liever aan een B-segmenter.
Logisch, maar het zijn vooral grote, elektrische auto's die door subsidie massaal worden aangeschaft. Begrijpelijk, want hun range is beter, maar al vind ik Tesla een erg leuke toevoeging in het autolandschap, niemand gaat mij wijsmaken dat een aanzienlijk deel van de Model 3-rijders niet voor een Leaf, Ioniq Electric of zelfs de kleinere Zoe had kunnen kiezen.
WizardOfOss schreef: 11 apr 2020, 21:10Dat het een crossover is is meegenomen, maar denk ik niet eens doorslaggevend. Even afgezien van de e-Niro is de Kona momenteel praktisch een concurrentieloos aanbod.
Totaalpakket moet kloppen, maar crossovers zijn nog steeds niet aan te slepen. Het is dan ook niet verrassend dat vooral de elektrische non-crossovers dalen en een MG ZS uit het niets een succesje is (zeer waarschijnlijk door de Britse markt)...
WizardOfOss schreef: 11 apr 2020, 21:10Maar dan denk ik toch, als die Fransozen dus meer naar merk dan naar eigenschappen kijken, dan had een verkapte Leaf met wybertje toch haast een garantie op succes moeten zijn.
...waardoor ik eerder verwacht dat Renault (en andere merken) een elektrische C-segment crossover zal presenteren dan een eigen Leaf (elektrische hatchback).
WizardOfOss schreef: 11 apr 2020, 21:10Ik denk alleen dat Renault er niet slechter van zou zijn geworden als ze zich met bescheiden inspanningen sterker hadden geprofileerd als dé Europese EV-specialist, in plaats van het nu stilletjes op de achtergrond allemaal vooral te laten afhangen van de thuismarkt.
Geldt voor de hele EV-markt, alleen Tesla is de uitzondering.

Zoals elk merk is Renault afhankelijk van de thuismarkt. De cijfers liegen niet, de Zoe was met afstand de best verkochte EV in januari: 5.000 stuks in Frankrijk, evenveel exemplaren (ruim meer dan de nummer twee) gingen naar niet-Fransen. Doen ze toch iets goed lijkt me.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Auto van het Jaar 2020

Bericht door WizardOfOss »

ViveLaFrance schreef: 14 apr 2020, 00:29....niemand gaat mij wijsmaken dat een aanzienlijk deel van de Model 3-rijders niet voor een Leaf, Ioniq Electric of zelfs de kleinere Zoe had kunnen kiezen.
Wellicht hadden ze dat kunnen doen, maar ze deden het niet. En dan blijft naar mijn gevoel toch de voornaamste reden dat de Model 3 een concurrerend aanbod t.o.v. conventionele segmentgenoten is, en de rest domweg niet. Nou ja, inmiddels de Kona wellicht. Des te meer reden dus om het iets hoger in de markt te zoeken.
ViveLaFrance schreef: 14 apr 2020, 00:29Totaalpakket moet kloppen, maar crossovers zijn nog steeds niet aan te slepen. Het is dan ook niet verrassend dat vooral de elektrische non-crossovers dalen en een MG ZS uit het niets een succesje is (zeer waarschijnlijk door de Britse markt)...
Ik zeg ook niet dat het géén rol speelt, maar het is niet zo dat er in de EV markt al veel te kiezen valt. De twee meest verkochte EV's zijn nota bene géén crossovers...

En de MG is niet alleen aan de Britten te slijten, maar doet het ook hier niet verkeerd. In die laatste paar maanden vorig jaar half zoveel als de Zoe over het gehele jaar, en dit jaar doen ze driekwart daarvan. Tuurlijk, nog steeds geen wereldschokkende aantallen. Maar het zijn er inmiddels al wel doodleuk 30 keer zoveel als dat er Tivoli's in ons land verkocht zijn, een auto die ik van jou onder geen beding als "kansloos" mocht bestempelen ;)

Maar met die MG is het naar mijn idee heel simpel: op het moment dat een ander Chinees merk een vergelijkbaar formaat auto met meer range voor minder geld kan aanbieden kan MG wel weer inpakken.
ViveLaFrance schreef: 14 apr 2020, 00:29...waardoor ik eerder verwacht dat Renault (en andere merken) een elektrische C-segment crossover zal presenteren dan een eigen Leaf (elektrische hatchback).
Nu absoluut, maar mijn bedenkingen gaan dan ook vooral over gemiste kansen.
ViveLaFrance schreef: 14 apr 2020, 00:29Geldt voor de hele EV-markt, alleen Tesla is de uitzondering.
De meeste merken pretenderen dan ook niet EV-pionier te zijn noch zouden dat geloofwaardig mogen pretenderen. En dat is nu net wat ik als een gemiste kans voor Renault beschouw, als enige Europese concern hadden ze dat wél gekund. Maar verkopen liever stilletjes op de achtergrond wat EV's, en gunnen andere merken de spotlights, VAG voorop. Al moet ook ik dan toch toegeven dat ik het technisch onvermogen daarvan ietwat onderschat heb...


Overigens nog wat lachwekkender dan het geklungel met de ID.3 vind ik nog de vernieuwde e-UP en z'n zusjes. Met behoorlijk wat bombarie aangekondigd, in eerste instantie zou de drieling zelfs alleen nog elektrisch worden geleverd al werd die keutel al snel weer ingetrokken, en nu blijkt de gehele jaarproductie al uitverkocht nog voordat de pers er goed en wel mee heeft kunnen rijden. Ik weet niet om wat voor aantallen het in totaal gaat, maar voor ons land betreft dat welgeteld 200 exemplaren :bonk:

Het komt op mij over als een (goedkopere) herhaling van de XL-1: lekker veel publiciteit scoren met een auto die praktisch niemand kan of zal kopen. Maar ja, ze kunnen wel mooi goede sier maken in de media dat ze de zuinigste productieauto ooit hebben gehad, en nu dus de goedkoopste EV. Dat Renault een veelvoud aan Zoe's verkoopt, dat zal niemand ooit te weten komen...
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Auto van het Jaar 2020

Bericht door ViveLaFrance »

WizardOfOss schreef: 14 apr 2020, 18:50En de MG is niet alleen aan de Britten te slijten
Zoals de Zoe dus ook niet alleen aan Fransen is te slijten ;)

MG scoort omdat het een goedkope elektrische crossover is. Technisch is het niet echt bijzonder als ik tests mag geloven.
WizardOfOss schreef: 14 apr 2020, 18:50Maar het zijn er inmiddels al wel doodleuk 30 keer zoveel als dat er Tivoli's in ons land verkocht zijn, een auto die ik van jou onder geen beding als "kansloos" mocht bestempelen ;)
Zonder de Tivoli had SsangYong kunnen inpakken in Europa.
WizardOfOss schreef: 14 apr 2020, 18:50De meeste merken pretenderen dan ook niet EV-pionier te zijn noch zouden dat geloofwaardig mogen pretenderen. En dat is nu net wat ik als een gemiste kans voor Renault beschouw, als enige Europese concern hadden ze dat wél gekund. Maar verkopen liever stilletjes op de achtergrond wat EV's, en gunnen andere merken de spotlights, VAG voorop.
Die volg ik even niet? Renault en ook Nissan hebben een prima imago onder media die zich focussen op elektrische auto's. Ik heb niet de indruk dat ze aandacht tekortkomen dan wel zelf niet voldoende doen om hun elektrisch aanbod te presenteren.
WizardOfOss schreef: 14 apr 2020, 18:50Al moet ook ik dan toch toegeven dat ik het technisch onvermogen daarvan ietwat onderschat heb...
Net als de bevooroordeelde, afhankelijke Europese automedia. Mondjesmaat durven ze nu hun twijfels te uiten over VAG, maar het kost hen ook erg veel moeite :lol:
WizardOfOss schreef: 14 apr 2020, 18:50Overigens nog wat lachwekkender dan het geklungel met de ID.3 vind ik nog de vernieuwde e-UP en z'n zusjes.
Tja, Fiat verkoopt mild-hybrid als hybride. Kwestie van er doorheen prikken.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Auto van het Jaar 2020

Bericht door WizardOfOss »

ViveLaFrance schreef: 15 apr 2020, 01:13MG scoort omdat het een goedkope elektrische crossover is. Technisch is het niet echt bijzonder als ik tests mag geloven.
Niemand zal ook beweren dat het een grensverleggend product is. Maar zoals wel vaker doet een lage prijs wonderen, zeker als het product geen noemenswaardige steken laat vallen.
ViveLaFrance schreef: 15 apr 2020, 01:13Zonder de Tivoli had SsangYong kunnen inpakken in Europa.
Met de Tivoli volgens mij ook wel, maar ze houden vol, respect daarvoor.
ViveLaFrance schreef: 15 apr 2020, 01:13Die volg ik even niet? Renault en ook Nissan hebben een prima imago onder media die zich focussen op elektrische auto's. Ik heb niet de indruk dat ze aandacht tekortkomen dan wel zelf niet voldoende doen om hun elektrisch aanbod te presenteren.
Ik volg de media die zich specifiek op EV's focussen niet zo, dus dat zou kunnen. En ik denk dat lezers daarvan ook wel zullen weten hoe het zit. Maar de meer algemene (auto-)media laten ze naar mijn idee praktisch links liggen. Dat je huidige klantengroep weten dat je EV's maakt is leuk, maar volgens mij is het toch veel interessanter om de enorm veel grotere groep die de komende paar jaar wellicht de overstap gaat maken óók voor je te winnen.
ViveLaFrance schreef: 15 apr 2020, 01:13Tja, Fiat verkoopt mild-hybrid als hybride. Kwestie van er doorheen prikken.
Ach, zolang ze ze maar niet "zelfopladend" noemen komen ze er vast nog mee weg. In reclame mag heel veel. Volkswagen mocht enkele maanden na het uitkomen van het dieselschandaal ook gewoon reclame maken op de radio voor "schone diesels" :bonk:

Nog wel wat anders: er zou dus nog wel ooit een elektrieke Twingo aankomen, maar ik mag dan toch hopen dat die qua aandrijflijn nog geen schroefje deelt met de elektrieke versie van het Smart-zusje. Die zakt in de AV tegenover de Mii namelijk wel hééél genadeloos door het ijs. Niet alleen veel te duur, maar rijdt zeer matig en met de lachwekkend kleine accu mag je met een beetje tegenwind blij zijn als je 50 km op een lading haalt :frusty:
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Plaats reactie