Auto van het Jaar 2020
- WizardOfOss
- .
- Berichten: 11719
- Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
- Locatie: Drie keer raden...
- Contacteer:
Re: Auto van het Jaar 2020
Tsja, bij zulke draaikonterij is nuance nu eenmaal verspilde moeite
-
- .
- Berichten: 13300
- Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
- Locatie: Groningen/Haren
Re: Auto van het Jaar 2020
Ik kwam een lijstje tegen voor de komende verkiezing en dacht toen aan dit topic Dus hierbij mijn punten
AFO Auto van het Jaar
Tesla Model 3 - 9 punten
Al een tijd op de markt en nog steeds toonaangevend in het speelveld van de elektrische auto. Doordacht minimalisme in een vooruitstrevende jas.
Opel Corsa/Peugeot 208 - 4 punten
Porsche Taycan - 3 punten
Ford Puma/Renault Captur - 2 punten
Toyota Corolla - 1 punt
AFO Design Auto van het Jaar
Ferrari F8 Tributo - 9 punten
Een bloedmooie sportwagen bouwen is een kunst die Ferrari nog zeker niet is verleerd.
Tesla Model 3 - 7 punten
Renault Captur - 5 punten
Mazda3 - 3 punten
Land Rover Defender - 1 punt
AFO Tegenvaller van het Jaar
Honda e - 10 punten
Op het gebied van hybridetechniek hebben ze lang nodig gehad om enigszins in de buurt van Toyota te komen. De zware, dure e verbleekt naast menig grotere EV en geeft duidelijk weer waarom Honda niet gelooft in elektrisch rijden.
BMW 1-serie - 6 punten
Skoda Kamiq - 5 punten
Mercedes-Benz GLS - 3 punten
Skoda Scala - 1 punt
AFO Auto van het Jaar
Tesla Model 3 - 9 punten
Al een tijd op de markt en nog steeds toonaangevend in het speelveld van de elektrische auto. Doordacht minimalisme in een vooruitstrevende jas.
Opel Corsa/Peugeot 208 - 4 punten
Porsche Taycan - 3 punten
Ford Puma/Renault Captur - 2 punten
Toyota Corolla - 1 punt
AFO Design Auto van het Jaar
Ferrari F8 Tributo - 9 punten
Een bloedmooie sportwagen bouwen is een kunst die Ferrari nog zeker niet is verleerd.
Tesla Model 3 - 7 punten
Renault Captur - 5 punten
Mazda3 - 3 punten
Land Rover Defender - 1 punt
AFO Tegenvaller van het Jaar
Honda e - 10 punten
Op het gebied van hybridetechniek hebben ze lang nodig gehad om enigszins in de buurt van Toyota te komen. De zware, dure e verbleekt naast menig grotere EV en geeft duidelijk weer waarom Honda niet gelooft in elektrisch rijden.
BMW 1-serie - 6 punten
Skoda Kamiq - 5 punten
Mercedes-Benz GLS - 3 punten
Skoda Scala - 1 punt
Vive la France, Vive la Différence
-
- .
- Berichten: 13300
- Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
- Locatie: Groningen/Haren
Re: Auto van het Jaar 2020
Speciaal voor onze verkiezing heeft Car of the Year de bekendmaking van de kandidatenlijst voor de komende editie uitgesteld. Nog even stemmen dus!
Vive la France, Vive la Différence
- WizardOfOss
- .
- Berichten: 11719
- Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
- Locatie: Drie keer raden...
- Contacteer:
Re: Auto van het Jaar 2020
Ik zou toch zweren dat ik een tijdje geleden ook mijn scores had geplaatst......blijkbaar toch niet. Nog maar eens een nieuwe poging wagen dus....
-
- .
- Berichten: 13300
- Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
- Locatie: Groningen/Haren
Re: Auto van het Jaar 2020
Vive la France, Vive la Différence
- WizardOfOss
- .
- Berichten: 11719
- Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
- Locatie: Drie keer raden...
- Contacteer:
Re: Auto van het Jaar 2020
AFO Auto van het Jaar
Tesla Model 3 - 9 (Zelden komt een auto voorbij die de markt zo op z'n kop zet. Zet de gevestigde orde aardig in z'n hemd.)
Ford Puma - 5 (Een crossover die mij helemaal doet vergeten dat ik iets tegen dat hele concept heb. Ik vergeef Ford zelfs het misbruiken van een oude naam...)
Mazda3 - 4 (C-segmenters waren zelden zo sexy, en uiteraard ook met interessante nieuwe motortechniek.)
Peugeot 208 - 3 (Gewoon goed, en met voor elk wat wils.)
Opel Corsa - 2 (Zie 208, alleen net even minder aantrekkelijk.)
Porsche Taycan - 2 (Dat EV's akelig snel konden zijn wisten we al, Porsche bewijst dat dat ook langer kan dan een enkel sprintje. Strafpunten voor het verkrachten van de "Turbo"-aanduiding.)
Renault Captur & Toyota Corolla - 0 (Prima nieuwkomers die best een puntje voor de moeite hadden verdiend. Ik weet alleen niet waar ik die dan weg zou moeten halen....)
AFO Design Auto van het Jaar
Mazda3 - 9 (Nu Alfa geen nieuwe Giulietta wil maken springt Mazda zéér overtuigend in dat gat.)
Land Rover Defender - 8 (Kijk Mercedes, je kan een legende ook vervangen door iets echt nieuws dat desondanks toch herkenbaar blijft!)
Ferrari F8 Tributo - 5 (Gewoon lekker, zoals een Ferrari hoort te zijn. Ook al is dat lang niet altijd vanzelfsprekend meer...)
Renault Captur - 3 (Niet grensverleggend maar wel een nette evolutie die daadwerkelijk beter oogt dan z'n voorganger.)
Tesla Model 3 - 0 (Model met vele kwaliteiten, maar het design reken ik daar toch niet onder.)
AFO Tegenvaller van het Jaar
BMW 1-serie - 9 (Het schijnt een betere allrounder te zijn dan de nieuwe Golf. Jammer dat alles wat een BMW tot een BMW maakt daarbij vergeten is.)
Mercedes-Benz GLS - 7 (Zucht. Gewoon zucht.)
Skoda Scala - 5 (De absolute tegenpool van de Mazda3. Als het Oostblok nooit zou zijn gevallen was dit wat ik van Skoda had verwacht.)
Skoda Kamiq - 3 (Variatie zoveel op een VAG-thema zonder ook maar *iets* toe te voegen.)
Honda e - 1 (Iets minder leuk dan de fantastische concept, en puur rationeel valt er wel wat op aan te merken. Maar kan je het hem écht kwalijk nemen?)
Tesla Model 3 - 9 (Zelden komt een auto voorbij die de markt zo op z'n kop zet. Zet de gevestigde orde aardig in z'n hemd.)
Ford Puma - 5 (Een crossover die mij helemaal doet vergeten dat ik iets tegen dat hele concept heb. Ik vergeef Ford zelfs het misbruiken van een oude naam...)
Mazda3 - 4 (C-segmenters waren zelden zo sexy, en uiteraard ook met interessante nieuwe motortechniek.)
Peugeot 208 - 3 (Gewoon goed, en met voor elk wat wils.)
Opel Corsa - 2 (Zie 208, alleen net even minder aantrekkelijk.)
Porsche Taycan - 2 (Dat EV's akelig snel konden zijn wisten we al, Porsche bewijst dat dat ook langer kan dan een enkel sprintje. Strafpunten voor het verkrachten van de "Turbo"-aanduiding.)
Renault Captur & Toyota Corolla - 0 (Prima nieuwkomers die best een puntje voor de moeite hadden verdiend. Ik weet alleen niet waar ik die dan weg zou moeten halen....)
AFO Design Auto van het Jaar
Mazda3 - 9 (Nu Alfa geen nieuwe Giulietta wil maken springt Mazda zéér overtuigend in dat gat.)
Land Rover Defender - 8 (Kijk Mercedes, je kan een legende ook vervangen door iets echt nieuws dat desondanks toch herkenbaar blijft!)
Ferrari F8 Tributo - 5 (Gewoon lekker, zoals een Ferrari hoort te zijn. Ook al is dat lang niet altijd vanzelfsprekend meer...)
Renault Captur - 3 (Niet grensverleggend maar wel een nette evolutie die daadwerkelijk beter oogt dan z'n voorganger.)
Tesla Model 3 - 0 (Model met vele kwaliteiten, maar het design reken ik daar toch niet onder.)
AFO Tegenvaller van het Jaar
BMW 1-serie - 9 (Het schijnt een betere allrounder te zijn dan de nieuwe Golf. Jammer dat alles wat een BMW tot een BMW maakt daarbij vergeten is.)
Mercedes-Benz GLS - 7 (Zucht. Gewoon zucht.)
Skoda Scala - 5 (De absolute tegenpool van de Mazda3. Als het Oostblok nooit zou zijn gevallen was dit wat ik van Skoda had verwacht.)
Skoda Kamiq - 3 (Variatie zoveel op een VAG-thema zonder ook maar *iets* toe te voegen.)
Honda e - 1 (Iets minder leuk dan de fantastische concept, en puur rationeel valt er wel wat op aan te merken. Maar kan je het hem écht kwalijk nemen?)
Re: Auto van het Jaar 2020
AFO Auto van het Jaar
Peugeot 208 7
Opel Corsa 6
Ford Puma 5
Toyota Corolla 4
Mazda 3 3
AFO Ontwerp Auto van het Jaar
Land Rover Defender 8
Ferrari F8 Tributo 7
Mazda 3 5
Renault Captur 5
AFO Tegenvaller van het Jaar
Mercedes-Benz GLS 8
Skoda Kamiq 6
BMW 1-serie 5
Skoda Kamiq 4
Honda e 1
Skoda Skala 1
Peugeot 208 7
Opel Corsa 6
Ford Puma 5
Toyota Corolla 4
Mazda 3 3
AFO Ontwerp Auto van het Jaar
Land Rover Defender 8
Ferrari F8 Tributo 7
Mazda 3 5
Renault Captur 5
AFO Tegenvaller van het Jaar
Mercedes-Benz GLS 8
Skoda Kamiq 6
BMW 1-serie 5
Skoda Kamiq 4
Honda e 1
Skoda Skala 1
Laatst gewijzigd door HondArd op 28 dec 2020, 13:25, 1 keer totaal gewijzigd.
"The closest to reality car that money can buy"
- WizardOfOss
- .
- Berichten: 11719
- Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
- Locatie: Drie keer raden...
- Contacteer:
Re: Auto van het Jaar 2020
Helemaal niks voor de Tesla?
Re: Auto van het Jaar 2020
Ik krijg een beetje jeuk van de 3, heel Tesla eigenlijk. Om te beginnen een raar trucje met de type-aanduiding. Zet hun vier belangrijkste modellen achter elkaar, dan krijg je S3XY. WIe is dan de spelbreker? Elektrisch rijden is verder prima, maar als je het om duurzaamheid doet moet je eigenlijk een zo klein mogelijke auto nemen. De S was ten tijde van de introductie nog wel te verantwoorden, toen was het nog vrij nieuw allemaal. Maar als het Tesla echt menens is omtrent duurzaamheid om iedereen aan elektrisch rijden te krijgen, had hun volgende auto meteen een B of C segmenter moeten zijn. Een IoniQ, 208e, Zoë of Leaf komt gewoon veel verder op een kW.
"The closest to reality car that money can buy"
- WizardOfOss
- .
- Berichten: 11719
- Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
- Locatie: Drie keer raden...
- Contacteer:
Re: Auto van het Jaar 2020
Tsja, die rare fratsen van Elon Musk kunnen mij ook gestolen worden. Maar wat betreft de auto denk ik toch dat je dan toch wat teveel vraagt. Tuurlijk, uiteindelijk zal het kleiner moeten. Maar dat doet Tesla heel bewust stap voor stap. Ze hebben ook niks om op terug te vallen, dus hoewel het bedrijf als geheel wellicht structureel verlies heeft gedraaid kunnen ze het zich domweg niet veroorloven een auto te verkopen waaraan niet verdiend wordt. Alleen worden die verdiensten net zo hard weer geïnvesteerd. Lager in de markt is dat momenteel toch een stuk lastiger. Ik ben wel benieuwd hoe de marge op een Zoe of ID3 zich verhoudt tot een Clio of Golf, en of ze er nu überhaupt reeds aan verdienen. Zie hoeveel duurder een elektrische 208 is t.o.v. z'n brandstof-zusjes. Zie ook de e-Up, waar VW een veelvoud van had kunnen verkopen, ze weigerden echter de productie op te voeren. Ging waarschijnlijk gewoon teveel geld bij. En dan nog worden al die modellen voornamelijk verkocht vanwege de fiscale voordelen. Wat dat betreft denk ik dat Tesla met de 3 aardig de sweet spot in de markt van dit moment heeft weten te treffen. Maar gezien de ambities van Musk zal het ongetwijfeld een kwestie van tijd zijn tot hij een nog groter deel van de markt naar zich toe zal proberen te trekken. Echter, alles op z'n tijd.
En daarbij heeft Tesla z'n zaakjes technisch ook gewoon goed voor elkaar. Dus of een IoniQ, Zoe of Leaf verder komt op een kW? Niet volgens dit overzicht. En ook diverse tests hebben toch al uitgewezen dat qua praktijk-efficiëntie weinigen nog aan Tesla kunnen tippen. En dat is nu juist een punt waarop nieuwkomers het vaak toch wat laten afweten.
Voor de duidelijkheid: ik begrijp ook best enigszins je bezwaren, maar hem daarom dan echt volledig te negeren verbaasde me nogal.
En daarbij heeft Tesla z'n zaakjes technisch ook gewoon goed voor elkaar. Dus of een IoniQ, Zoe of Leaf verder komt op een kW? Niet volgens dit overzicht. En ook diverse tests hebben toch al uitgewezen dat qua praktijk-efficiëntie weinigen nog aan Tesla kunnen tippen. En dat is nu juist een punt waarop nieuwkomers het vaak toch wat laten afweten.
Voor de duidelijkheid: ik begrijp ook best enigszins je bezwaren, maar hem daarom dan echt volledig te negeren verbaasde me nogal.