Waar moet een auto eigenlijk aan voldoen, wat zijn bijv. voorschriften voor een crashtest?
oftwel: is het tegenwoordig mogelijk om een hele simpele auto te maken. Natuurlijk wel verlichting, milleu eisen, kenteken enz.
Veiligheid is even geen issue
Crashtest
Re: Crashtest
Denk aan de TATA Nano. Wat milieu-eisen betreft zou deze voldoen voor Europa. Op het gebied van veiligheid volgens mij nog niet. Vooralsnog komt hij niet naar Europa. Ik ga hierbij overigens uit van een serie-productie. Voor kitcars en zelfbouwauto's gelden andere eisen dan voor de europese typegoedkeuring.
De eisen voor kleine aantallen zijn veel eenvoudiger te halen. Een crashtest is bijvoorbeeld niet nodig.
De eisen voor kleine aantallen zijn veel eenvoudiger te halen. Een crashtest is bijvoorbeeld niet nodig.
Stap eens op de fiets
Re: Crashtest
Nou maar stel dat je seriematig auto's maakt, aantallen doen er niet toe, waar moet je auto dan aan voldoen?
Mag je bijv. nog een auto als de 2cv maken.
Mag je bijv. nog een auto als de 2cv maken.
Re: Crashtest
Tot op zeker hoogte mag je nog vrij veel, mits je maar geen te grote series maakt. Er is namelijk een uitzonderring voor kleine series, die hoeven niet aan zoveel eisen te voldoen qua veiligheid. Wat te denken van bijvoorbeeld een Donkervoort en een Morgan? Het wordt anders als je grote aantallen af wil zetten, want BMW moest echt rond 2000 stoppen met de oer-mini. Daar werden er nog te veel van verkocht om in een kleinserie te vallen.
"The closest to reality car that money can buy"