Auto van het Jaar 2022

Wat valt op in de media
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Auto van het Jaar 2022

Bericht door ViveLaFrance »

De meest prestigieuze autoverkiezing is nog aan de gang (stem even ajb!), maar de officiële jury kijkt al naar de toekomst. Bijna 40 modellen maken kans om de titel te winnen.

Kandidatenlijst Auto van het Jaar 2022:

Aiways U5
Audi Q4 e-tron
Audi e-tron GT
BMW 2-serie Coupé
BMW 2-serie Active Tourer
BMW i4
BMW iX
Cupra Born
Dacia Spring
DS 4
DS 9
Ford Mustang Mach-E
Honda HR-V
Hyundai Bayon
Hyundai Ioniq 5
Kia EV6
Lexus NX
Lynk & Co 01
Maserati MC20
McLaren Artura
Mercedes-Benz C-Klasse
Mercedes-Benz EQS
Mercedes-Benz T-Klasse/Renault Kangoo
MG EHS
MG Marvel R
Nissan Qashqai
Opel Mokka
Peugeot 308
Renault Arkana
Renault Mégane E-Tech
Skoda Fabia
Skoda Enyaq iV
Subaru Outback
Tesla Model Y
Toyota Yaris Cross
Toyota Highlander
Volkswagen ID.4
Volkswagen Caddy
Volkswagen Multivan

Vandaag heeft de jury de zeven finalisten bekendgemaakt:

Cupra Born
Ford Mustang Mach-E
Hyundai Ioniq 5
Kia EV6
Peugeot 308
Renault Mégane E-Tech
Skoda Enyaq iV

Bij de Noord-Amerikaanse verkiezing maken de Honda Civic, Lucid Air en Volkswagen Golf GTI/R kans op de hoofdprijs. De Ford Maverick, Hyundai Santa Cruz en Rivian R1T gaan voor de Truck-award en de Ford Bronco, Genesis GV70 en Hyundai Ioniq 5 doen mee in de Utility-categorie.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Auto van het Jaar 2022

Bericht door WizardOfOss »

Geen hele grote verrassingen, al had de Dacia Spring wat mij betreft een plekje in de finaleronde mogen krijgen. In plaats van de Cupra bijvoorbeeld, want die riekt toch wel heel erg naar pure badge engineering. En ik zou liever de DS 4 dan de 308 gezien hebben, maar volgens mij heeft de pers daar nog niet of nauwelijks mee kunnen rijden?

Veel zal het niet uitmaken, want het zou mij toch zéér verbazen als de prijs dit keer niet naar Korea gaat. De vraag gaat vooral zijn wie goud en wie zilver pakt, ik zou m'n geld op Kia inzetten. En wie dan het podium zal completeren? Dat zal er vooral vanaf hangen hoeveel juryleden nog naar een plofmotor verlangen, de 308 kan daarmee goed scoren. Anders neig ik toch naar de Renault.

Wat betreft die Amerikaanse verkiezing, van de Civic was ik al niet zo onder de indruk en is de Lucid Air inmiddels meer dan gebakken lucht? Maar de vraagtekens daarbij vallen toch in het niet bij de nominatie voor de Golf....waarom in vredesnaam? En daarnaast toch wel een tikje opmerkelijk om de Ioniq5 in een rijtje te zien staan samen met de Bronco......
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Auto van het Jaar 2022

Bericht door ViveLaFrance »

WizardOfOss schreef: 29 nov 2021, 21:29 Geen hele grote verrassingen, al had de Dacia Spring wat mij betreft een plekje in de finaleronde mogen krijgen. In plaats van de Cupra bijvoorbeeld, want die riekt toch wel heel erg naar pure badge engineering.
Eens, maar dit geldt eigenlijk ook voor de Dacia die gebaseerd is op een model uit 2019.

Wat mij dan meer verrast is het ontbreken van een luxemerk in het rijtje finalisten. Nu zijn EV's standaard duur, maar een nominatie voor de EQS of i4 had ik wel verwacht. Blijkbaar niet baanbrekend genoeg? :?

Het zou een stunt zijn als de 308 wint. Of niet? De acceptatie van EV's laat namelijk nog te wensen over in de meeste Europese landen.

Korea was inderdaad nog nooit zo dichtbij winst in Europa, maar wellicht zitten Kia en Hyundai elkaar juist in de weg en gaat Renault (compact segment) of Skoda (geen last van ID.4) er met de prijs vandoor.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Auto van het Jaar 2022

Bericht door WizardOfOss »

ViveLaFrance schreef: 10 dec 2021, 17:42Eens, maar dit geldt eigenlijk ook voor de Dacia die gebaseerd is op een model uit 2019.
Da's waar, maar die is niet eerder in Europa geleverd en heeft dus ook nog niet eerder meegedaan aan de verkiezing.

Overigens over de i4, daarvan stond laatst een advertentie in de AutoVisie: de auto uitgesmeerd over twee pagina's, met een vrouwtje dat er als een politiek correcte babe tegenaan leunt. En ja, vrouwtje, want ze leek vrij klein. Of anders gezegd: de auto leek op die foto werkelijk kolossaal. Nu weet ik ook wel dat het tijdperk waarin auto's nog sierlijk konden zijn definitief achter ons ligt, maar om de plompheid van je auto nu op zo'n manier te benadrukken...
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Auto van het Jaar 2022

Bericht door ViveLaFrance »

De Dacia Sandero is onze kersverse winnaar. Een uitstekend moment om de zoektocht te starten naar diens opvolger :D

------AFO Auto van het Jaar 2022------

Let op: voor de nominaties van 'Design' en 'Tegenvaller' hoeft niet louter de kandidatenlijst gebruikt te worden.

AFO Auto van het Jaar: Nomineer jouw 7 favorieten uit onderstaande lijst vóór 1 maart 2022.
AFO Design Auto van het Jaar: Nomineer maximaal 5 auto's geïntroduceerd in 2021.
AFO Tegenvaller van het Jaar: Nomineer maximaal 5 auto’s geïntroduceerd in 2021.

Kandidatenlijst Auto van het Jaar 2022:

Aiways U5
Audi Q4 e-tron
Audi e-tron GT
BMW 2-serie Coupé
BMW 2-serie Active Tourer
BMW i4
BMW iX
Cupra Born
Dacia Spring
DS 4
DS 9
Ford Mustang Mach-E
Honda HR-V
Hyundai Bayon
Hyundai Ioniq 5
Kia EV6
Lexus NX
Lynk & Co 01
Maserati MC20
McLaren Artura
Mercedes-Benz C-Klasse
Mercedes-Benz EQS
Mercedes-Benz T-Klasse/Renault Kangoo
MG EHS
MG Marvel R
Nissan Qashqai
Opel Mokka
Peugeot 308
Renault Arkana
Renault Mégane E-Tech
Skoda Fabia
Skoda Enyaq iV
Subaru Outback
Tesla Model Y
Toyota Yaris Cross
Toyota Highlander
Volkswagen ID.4
Volkswagen Caddy
Volkswagen Multivan

De Europese jury is er nog niet uit, maar de Noord-Amerikaanse hoofdprijs ging naar de Honda Civic die de Lucid Air en Volkswagen Golf GTI/R versloeg. Net als vorig jaar nam Ford de Truck en Utility award in ontvangst. De Maverick zette de Hyundai Santa Cruz en Rivian R1T opzij en de Bronco was de meerdere van de Genesis GV70 en Hyundai Ioniq 5.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Auto van het Jaar 2022

Bericht door WizardOfOss »

Het wordt elk jaar lastiger.... en niet om de goede redenen...
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Auto van het Jaar 2022

Bericht door ViveLaFrance »

Kia heeft vandaag de verkiezing van de Europese Auto van het Jaar gewonnen. Zonder de punten van de twee Russische juryleden mee te tellen ging de hoofdprijs naar de EV6. Een primeur voor het Zuid-Koreaanse merk, want tot nu toe kwam men niet verder dan een derde plek voor de huidige Ceed en twee vierde plekken voor de eerste generatie Ceed en de Stinger.

Volledige uitslag:

1. Kia EV6 - 279 punten
2. Renault Mégane E-Tech Electric - 265 punten
3. Hyundai Ioniq 5 - 261 punten
4. Peugeot 308 - 191 punten
5. Skoda Enyaq iV - 185 punten
6. Ford Mustang Mach-E - 150 punten
7. Cupra Born - 144 punten
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Auto van het Jaar 2022

Bericht door WizardOfOss »

Niet heel verrassend, wel zeer terecht. Wat mij betreft had de Hyundai nog een plaatsje hoger mogen staan, maar verder valt hier eigenlijk bar weinig op af te dingen. Een AvhJ-uitslag waar ik prima mee kan leven, dat ik dat nog mag meemaken!
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Auto van het Jaar 2022

Bericht door ViveLaFrance »

Mooie uitslag voor Kia :thumbup: Ik vind het goed dat de EV6 won en niet het slappe en suffe aftreksel genaamd Ioniq 5. Renault zal tevreden zijn met de tweede plek, want de Mégane E-Tech rijdt nog niet rond in tegenstelling tot beide Koreanen.
Vive la France, Vive la Différence
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Auto van het Jaar 2022

Bericht door ViveLaFrance »

Doen we hier nog wat mee? Volgens mij had ik nog ergens een lijstje staan :oops:
Vive la France, Vive la Différence
Plaats reactie