Total Recall: the Toyota Story

Wat valt op in de media
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Total Recall: the Toyota Story

Bericht door ViveLaFrance »

Amerikanen hè, die weten niet beter :twisted:
Ergens gun ik het Toyota ook nog wel, hoe ze aangepakt worden in de Amerikaanse media. Laatst begon Letterman er ook weer over :lol:
Trouwens, mijn stelling over dat betrouwbaarheid niet uitmaakt bij het kopen van een auto wordt flink bevestigd. Geef een flinke korting en leningen met 0% rente en men koopt alles!
Laatst gewijzigd door ViveLaFrance op 01 apr 2010, 22:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
Martin
.
.
Berichten: 2927
Lid geworden op: 09 feb 2010, 21:55

Re: Total Recall: the Toyota Story

Bericht door Martin »

Leeuw schreef:Nee, idd rem en gas is mechanisch niet gekoppeld.

Maar je hebt volkomen gelijk met het verhaal van de Turkisch Boeiing, dat is zo geprogrammeerd. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat het hier ook het geval zou kunnen zijn, maar goed why not.

Met veel veiligheidssytemen zijn er met veel factoren rekening gehouden in geval van falen (fail-proof) dat als er een component defect gaat of verkeerde info geeft (niet overeen komt met 2e signaal) het commando niet gegeven wordt.
Volgens de test van Autovisie en ook volgens Toyota zelf, wordt het gas niet terug geschroefd als tegelijkertijd het rempedaal wordt ingetrapt. Dit wekt bij mij weinig vertrouwen dat er werkelijk aan worst-case scenario's is gedacht bij Toyota. Eerlijk gezegd heb ik gisteravond hier nog een uur over liggen malen.
Wat ik nog niet had genoemd, is de cruise-control. Ook zo'n rare functie. Dat je een bepaalde snelheid vast kunt zetten als je die eenmaal hebt bereikt, daar zit wel een bepaalde logica in. Vreemd is eigenlijk wel de optie om weer te versnellen naar een eerder ingestelde snelheid. Bijvoorbeeld, je reed eerst 120 km/uur, remt even af en vervolgens druk je op een knop en de auto versnelt automatisch totdat 120 km per uur weer is bereikt. Stel nu dat de computer door een bug een hogere snelheid wil bereiken of dat het snelheidssignaal van de auto niet goed doorkomt en daardoor doorgaat met versnellen? Dan heb ik de mogelijkheid van multplex bedrading nog niet meegenomen. Om bedrading te besparen worden dan meerdere signalen door een en hetzelfde draadje te sturen. Die zender en ontvanger moet dan goed op elkaar zijn afgestemd. Zit dat in een Prius? Vast wel.
Stap eens op de fiets
Gebruikersavatar
Leeuw
.
.
Berichten: 5728
Lid geworden op: 07 feb 2010, 20:31

Re: Total Recall: the Toyota Story

Bericht door Leeuw »

Ik denk wel dat er een soort multiplex techniek in de Prius zit, in de vorm van een bus-systeem (canbus oid)

Door een bug zou het best kunnen dat er een systeem is dat het signaal "accelereren" wordt gegeven, maar diezelfde bug kan dan niet tegelijkertijd alle andere systemen deblokkeren.
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: Total Recall: the Toyota Story

Bericht door HondArd »

ChrisRenault schreef:Geef een flinke korting en leningen met 0% rente en men koopt alles!
Dat heeft in de nadagen van Daewoo niet veel gehoplpen, daarvoor was de naam te beschadigd waardoor men toch maar een andere naam nam in Europa om weer een poot aan de grond te krijgen.
"The closest to reality car that money can buy"
Gebruikersavatar
Leeuw
.
.
Berichten: 5728
Lid geworden op: 07 feb 2010, 20:31

Re: Total Recall: the Toyota Story

Bericht door Leeuw »

AMSTERDAM - De Amerikaanse overheidsinstantie National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) zegt dat het gaspedaalprobleem van Toyota tot meer dodelijke ongelukken heeft geleid dan eerder werd aangenomen.

Relateerde de instantie eerder 52 doden tot het mankement, nu staat het aantal op 89. In de afgelopen tien jaar raakten bovendien 57 personen gewond door het onverwachts accelereren van de Japanse modellen.

De NHTSA registreerde in genoemde periode meer dan 6.200 klachten. Toyota is inmiddels een terugroepactie gestart en laat de getroffen productlijnen aanpassen. Wereldwijd gaat het om acht miljoen voertuigen. Ook in Europa komt het mankement voor, op onder andere de Aygo en Corolla.

"Er wordt gesteld dat er 89 doden zijn gevallen door problemen met Toyota’s," zegt de woordvoerder van Toyota. "Dat is echter nog nimmer bewezen. Een aantal cases ligt nog bij de rechtbank. Het enige dat vast staat is dat die 89 personen in een Toyota reden. De oorzaken van de ongelukken staan echter niet vast. De dodelijke ongevallen kunnen dus net zo goed zijn ontstaan door geheel andere oorzaken. De stelling dat het aantal overledenen zijn gevallen door technische mankementen aan de betreffende auto kan dus niet worden hardgemaakt, net zo min als Toyota kan stellen dat al deze ongelukken te wijten zijn aan fouten van bestuurders."
Het is nogal wat, ik ben echt geen Toyota aanhanger, maar ik echt geen vertrouwen in de Amerikaanse media en organisaties. Dit is voor het eerst dat ik iets geloof van een soort samenzwering tegen de grote bedreiging uit Japan.
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: Total Recall: the Toyota Story

Bericht door HondArd »

Die kant gaat het naar mijn mening ook een beetje op. In de jaren '70 ging het met de econonie in de VS bijvoorbeeld ook niet zo geweldig, en de merken uit de VS maakten eigenlijk ronduit bagger. Toen waren er ineens anti-Japanse sympathieën om de aandacht van het werkelijke problemen (falende economie, achterhaalde autotechniek) af te leiden. Reslutaat van dit alles? De Japanse merken werden alleen maar sterker en sterker.
Nu heeft men (weer) een stok gevonden om mee te slaan, maar het lijkt er niet op dat Toyota hier echt onder gaat lijden. Dus wat doet men dan? Men zoekt gewoon een andere/grotere stok.
"The closest to reality car that money can buy"
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Total Recall: the Toyota Story

Bericht door WizardOfOss »

Ik las in andere bronnen toch iets genuanceerdere bewoordingen, namelijk dat die 89 veroorzaakt zouden kunnen zijn door dat probleem. Dus geen harde constatering, maar aanwijzingen dat het zo zou zijn. Dat is nu eenmaal ook het risico wat Toyota heeft genomen door enkele duizenden klachten te negeren. Veel mensen klagen, een paar kunnen dat niet meer.

Overigens roept die NHTSA momenteel ook aan de lopende band Amerikaanse automerken op tot recalls van allerlei modellen, dus een complot tegen Toyota vind ik ietwat vergezocht. Toyota heeft enorm geblunderd, en wordt daar keihard op afgerekend. En de media zijn nooit te beroerd om dat maximaal op te blazen, ongeacht de afkomst van een merk.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
Leeuw
.
.
Berichten: 5728
Lid geworden op: 07 feb 2010, 20:31

Re: Total Recall: the Toyota Story

Bericht door Leeuw »

Tja, de Amerikaanse media en instanties hebben bij mij het nadeel van de twijfel. :rc5:

Als het echt zo is dat Toyota duizenden klachten heeft weggewimpeld is het wel slecht. Maar er stromen altijd klachten binnen over auto's waar ook niet veel mee gebeurd.
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Total Recall: the Toyota Story

Bericht door ViveLaFrance »

Ik doe niet mee aan direct de Amerikanen wantrouwen. Zoals Sander al zegt richt de NHTSA zich ook op de Amerikaanse autoindustrie. Daarom vind ik het kortzichtig om gelijk van een complot te spreken. Wat waarheid is in deze moet nog blijken, maar ik kan me niet voorstellen dat het getal '89' zomaar uit de lucht komt vallen. Er zijn voldoende redenen om aan te nemen dat ze bij Toyota hebben zitten slapen en daar zitten ze nu voor op de blaren. Wellicht niet qua winstgevendheid, maar in Europa gaat het hard achteruit. Nissan staat op het punt om Toyota in te halen als best verkocht Japans merk op ons continent. En da's nog zonder Leaf en Juke.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
Leeuw
.
.
Berichten: 5728
Lid geworden op: 07 feb 2010, 20:31

Re: Total Recall: the Toyota Story

Bericht door Leeuw »

Nee, ik geloof ook echt niet in een complot. Toyota zal echt wel fouten hebben gemaakt, maar ik heb het idee dat ze het wel erg overdrijven en toyota moedwillig zwart maken. Die paar USA gevallen krijgen lang niet zoveel aandacht en er wordt ook niet gesproken over doden en nepfilmpjes gemaakt.
Plaats reactie