Politiek en auto's

Wat valt op in de media
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Politiek en auto's

Bericht door WizardOfOss »

Den Haag weer door de bocht: er komt geen verbod op het al fietsend met je telefoon spelen. Waarom niet? Volgens de minister Schultz van Haegen zou een verbod geen zin hebben, het zou ook lastig te handhaven zijn. Er zouden ook geen cijfers uit andere landen zijn die het effect van een dergelijk verbod zou aantonen. In plaats daarvan wil ze het wel gaan ontmoedigen. Ze stelt ook dat er een afschrikeffect vanuit verzekeraars zou zijn, die al fietsend gebruik van een telefoon reeds meenemen in de aansprakelijkheidsverdeling.


Kul van de bovenste als je het mij vraagt. Om maar bij het begin te beginnen: in 9% van de ongelukken met fietsers zou gebruik van de telefoon een rol spelen. Zelfs al zou je slechts de helft daarvan voorkomen, dan nog praat je over vele duizenden ongelukken. En geheid de nodige doden en voor het leven gehandicapte mensen minder. Lijkt me dus best zinvol.

Dan dat het lastig te handhaven zou zijn. Hoezo in vredesnaam? Een soortgelijk verbod is er wel voor auto's, waarin de bestuurder van buitenaf maar lastig te zien is. Een fietser die met z'n telefoon zit te spelen daarentegen is makkelijk te herkennen. Of heeft oom agent gewoon geen zin om met het handje vele duizenden bekeuringen uit te moeten gaan schrijven aan veelal hondsbrutale pubers? Het is net als de verplichting licht te voeren op de fiets: doodsimpel te handhaven, maar vreemd genoeg gebeurt het nauwelijks.

Dan wordt er gesteld dat er uit andere landen (waar een dergelijke wet er al wel is) geen cijfers over het effect beschikbaar zijn. So what? Nu is het sowieso de vraag in hoeverre de situaties in andere landen vergelijkbaar zijn, Nederland is en blijft toch nog altijd het fietsland bij uitstek. Maar los daarvan: als heel specifiek gedrag statistisch aantoonbaar gevaarlijk is, waarom heb je dan toch eerst nog cijfers nodig die aantonen dat het verbieden van dat gedrag effect zou hebben?

En dan het verzekeraars-verhaal: dan zit je allereerst met de bewijslast. Een fietser is (op zich niet geheel onterecht) een beschermde verkeersdeelnemer, dus is het aan de automobilist om aan te tonen dat hem/haar geen blaam trof. Maar zelfs al lukt dat, wat dan? Dan wordt het verzekeringswerk. Ik heb nog nooit in de voorwaarden van een AVP een specifieke uitsluiting hierover gezien, dus zolang er geen opzet in het spel was (en de verzekeraar dat aannemelijk kan maken) is aansprakelijkheidsschade gewoon gedekt, minus een eigen risico van meestal zo'n €150. Met een ongevallenverzekering (die de gevolgen van blijvende invaliditeit dekt) ligt het wellicht al wat lastiger, maar hoeveel mensen hebben die überhaupt? En voor de direct noodzakelijke medische zorg draait je zorgverzekering toch wel op. Kortom, waarin zou hem dan in vredesnaam dat afschrikeffect moeten zitten?

Ben heel benieuwd hoe effectief dat ontmoedigingsbeleid gaat uitpakken...
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: Politiek en auto's

Bericht door nvdw »

WizardOfOss schreef:Dan dat het lastig te handhaven zou zijn. Hoezo in vredesnaam?
Met 'lastig' bedoelen ze 'arbeidsintensief'. Fietser stopzetten, identificatie opvragen, bonnetje schrijven. Met twee man pluk je er dan misschien tien van het fietspad in een uur tijd.

Voor kutten met je telefoon in de auto geldt min of meer hetzelfde. De boete is behoorlijk (€ 230 ex € 7 verzendkosten) maar toch doet iedereen en zijn moeder het. De pakkans is namelijk laag omdat het een van de weinige verkeersboetes is die verplicht aan de persoon moeten worden uitgereikt. Op kenteken bekeuren (zoals bijvoorbeeld voor door rood licht rijden wel kan) is hier niet toegestaan. Dat vind ik aan de ene kant niet heel erg: agenten hebben soms al de grootste moeite om van afstand een kenteken correct op te schrijven, laat staan te herkennen of je met een telefoon zit te bellen of simpelweg aan je oor zit te krabben. Aan de andere kant maakt dit de handhaving zo omslachtig dat er relatief gezien maar weinig voor wordt geschreven. Je hebt meer kans om met telefoon en al op de foto te gaan in een trajectcontrole.

Als het moeilijk is om de oorzaak aan te pakken, dan misschien maar eens wat gaan doen aan de gevolgen. En dat is wat mij betreft het einde aan de 'beschermde' status van de fietser in het wegverkeer. Voor kinderen vind ik het nog iets anders, maar een goed deel van de fietsers die zonder licht al append door rood of tegen het verkeer in rijdt is domweg volwassen. En dan moet bij een aanrijding de onschuldige automobilist (of althans zijn verzekeraar) lappen?
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
Gebruikersavatar
Martin
.
.
Berichten: 2927
Lid geworden op: 09 feb 2010, 21:55

Re: Politiek en auto's

Bericht door Martin »

Ik kan dus concluderen: als kans op letsel al niet afschrikt, zal een kleine kans op een boete dat wel doen?
Geldt overigens ook voor automobilisten. Menig frontaal ongeval of berm/boom ongeluk wordt veroorzaakt door afleiding met een mobieltje. Hoe moeilijk is het anders om een moderne auto op je rijbaan te houden? Stelt eigenlijk niks voor.
Stap eens op de fiets
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Politiek en auto's

Bericht door WizardOfOss »

nvdw schreef:Met twee man pluk je er dan misschien tien van het fietspad in een uur tijd.
10 x €237 = €2.370,-. Lijkt me toch best lucratief.

Er rijden wel de nodige agenten in onherkenbare auto's rond over ons wegennet, dat zal geheid meer kosten, met vermoedelijk toch een lagere opbrengst. En ik vraag me dan toch ook af of er wel cijfers beschikbaar zijn die keihard aantonen dat dat überhaupt effect heeft.

Enerzijds vind ik niet dat je die beschermde positie moet afschaffen, dan lijden de goeden weer onder de kwaden. Maar ik blijf het opmerkelijk vinden dat een groep die (evenals brom-/snorfietsers overigens) een zeer groot aandeel vormt van het aantal verkeersslachtoffers zich aan praktisch geen enkele wet hoeft te houden. En regelmatig staat de politie erbij en kijkt ernaar, maar treedt zelden tot nooit op.
Martin schreef:Ik kan dus concluderen: als kans op letsel al niet afschrikt, zal een kleine kans op een boete dat wel doen?
Misschien niet, maar volgens die redenatie zouden alle verkeersboetes geschrapt kunnen worden. Ondanks (of stiekem toch dankzij?) alle controles op snelheid en rood licht neemt het aantal (geconstateerde) overtredingen jaar na jaar toe.

Ik las ooit een column over hoe alle veiligheidstechnieken alleen maar averechts werken. In plaats van een airbag zou er juist een scherpe pin op het stuur moeten zitten (of een groot Takata-logo wellicht?). In plaats van impact-absorberende bumpers zouden er reservoirs met nitroglycerine voor op de auto moeten zitten. Gordels zouden zo scherp moeten zijn dat ze als guillotine kunnen fungeren. Moet je eens zien hoe voorzichtig mensen dan gaan rijden...
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
Jurjen
.
.
Berichten: 1945
Lid geworden op: 10 feb 2010, 17:19
Locatie: Amsterdam

Re: Politiek en auto's

Bericht door Jurjen »

WizardOfOss schreef:
Ik las ooit een column over hoe alle veiligheidstechnieken alleen maar averechts werken. In plaats van een airbag zou er juist een scherpe pin op het stuur moeten zitten (of een groot Takata-logo wellicht?). In plaats van impact-absorberende bumpers zouden er reservoirs met nitroglycerine voor op de auto moeten zitten. Gordels zouden zo scherp moeten zijn dat ze als guillotine kunnen fungeren. Moet je eens zien hoe voorzichtig mensen dan gaan rijden...
Dan gaat er niemand meer de weg op. Moet je eens kijken wat dat de economie kost. De paar doden die er nog vallen in het verkeer (en dat zijn er echt maar weinig in NL) hebben vermoedelijk meer aan preventieve veiligheid.
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Politiek en auto's

Bericht door WizardOfOss »

Hé, het was maar een column, een beetje chargeren kan dan nooit kwaad ;)

Maar je kan nog zoveel aan preventieve veiligheid doen, als mensen zich al dan niet bewust als een idioot gedragen in het verkeer schiet je er geen bal mee op.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Politiek en auto's

Bericht door ViveLaFrance »

Op de radio hoorde ik dat de minister hoopt op een positieve gedragsverandering en daar zouden scholen aan moeten bijdragen. Euh Melanie, automobilisten die een telefoon gebruiken kunnen toch ook hun gedrag positief veranderen? Waarom worden zij wel beboet? Het is namelijk wetenschappelijk bewezen dat elke vorm van afleiding in de auto de kans op een ongeluk vergroot en handheld bellen niet gevaarlijker is dan handsfree bellen. Kortom, het is willekeur. Daarbij kan ik het niet los zien van de enorme reorganisatie van de politie die nu alweer voor problemen zorgt.

Persoonlijk vind ik het belachelijk dat er onderscheid gemaakt wordt tussen weggebruikers. Ik zit veel op de weg en vooral in steden is het gebruik van de telefoon door fietsers ronduit absurd. Laatst heb ik zelfs een dame aangesproken, omdat ze half op een T-splitsing stond en ik de bocht naar rechts wilde maken waar zij uitgebreid stond te appen.

Zij: "Ja sorry, mijn vriend appt me."
Ik: "Fietsers zoals jij gun ik een motorkap. Niet mijn motorkap, want ik rijd in een mooie auto. Ook niet om je pijn te zien lijden, maar om je eens flink wakker te schudden."
Zij: "Mja, pfff, heb je wel gelijk in, mja..."

Ik reed door en zag in de binnenspiegel dat ze vrolijk verder ging met appen :bonk:
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: Politiek en auto's

Bericht door HondArd »

In België hadden ze onlangs ook een knap staaltje. Voetgangers die door rood lopen worden ook niet bekeurd omdat het te veel romplsomp en discussie oplevert. Ja, zo kan ik er nog wel 1: ik rijd te hard met mijn auto en word door de Belgische wegmisbruikers aangesproken. Ik kan lullen wat ik wil maar (in het slechtste geval) ben ik gewoon mijn rijbewijs, auto en een flink pak geld kwijt. En een door rood lopende voetganger hoeft alleen maar een zucht te slaken en zijn boete wordt kwijtgescholden? Nee, echt, die beschermde verkeersstatus heeft echt averechtse vormen aangenomen :bonk:
Onlangs in Marokko meegemaakt dat door een onbeschermde status zelf beter opletten eigenlijk veel beter werkt. Zelfs bij een zebrapad heb je daar niet altijd voorrang. Het verkeer is daar meer geven en nemen en als je elkaar de ruimte gunt krijg je dat vanzelf ook wel een keer, wat geen totale chaos oplevert. Als voetganger ben je (door de minder beschermende status) meer alerter op je eigen kwetsbare positie. Als je de ruimte hebt en je steekt over: even een handje licht opsteken en je ziet de auto's (zelfs de W123 taxi's) van verre al gas minderen om je veilig naar de overkant te laten komen.
"The closest to reality car that money can buy"
Plaats reactie