Politiek en auto's

Wat valt op in de media
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Politiek en auto's

Bericht door HondArd »

Kwam net dit artikeltje tegen, vond het echt een gevalletje rechl*llen wat krom is.
De Telegraaf schreef:GroenLinks: fikse tik voor tegenstanders
DEN HAAG - GroenLinks is dik tevreden dat leden van de ANWB het beprijzen van autoverkeer ondersteunen. Daarmee krijgen volgens Tweede Kamerlid Ineke van Gent de tegenstanders van de kilometerheffing een „fikse tik op de vingers”.


„Mensen zien heel goed in dat er meer moet gebeuren om het land bereikbaar en leefbaar te houden, dan enkel het uitrollen van extra asfaltstroken. Niks doen is nu geen optie”, aldus Van Gent.

Een spitsheffing blijft een pijnpunt, beseft Van Gent. „Ik snap best dat ANWB-leden niet op een heffing zitten te wachten. Maar de realiteit is dat steden met een spitsheffing bereikbaar blijven. Naast het broodnodige investeren in openbaar vervoer.”
Bron.
"The closest to reality car that money can buy"
Gebruikersavatar
#3 Micha
.
.
Berichten: 1377
Lid geworden op: 06 mar 2010, 19:11

Re: Politiek en auto's

Bericht door #3 Micha »

Die spitsheffing snap ik niet, er is toch geen idioot die in de spit gaat rijden voor de lol? Dan zal het wel nodig zijn hè...
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: Politiek en auto's

Bericht door HondArd »

Dat die enquete onduidelijk was opgezet blijkt duidelijk uit het volgende artikel. Voor en tegenstanders halen datgene eruit waar ze zelf voor staan.
Novum schreef:Gemengde reacties op ANWB-peiling
(Novum) - Er wordt wisselend gereageerd op de uitslag van de ANWB-enquête over de invoering van de kilometerheffing, die woensdag bekend werd gemaakt. Zowel voor- als tegenstanders lezen er hun gelijk in.

Van de 440 duizend leden en niet-leden die de enquête invulden, onderschrijft 68 procent het principe waarbij de wegenbelasting door een gebruiksafhankelijke heffing wordt vervangen, presenteerde de ANWB als hoofdconclusie.

Volgens de werkgeversorganisaties VNO-NCW en MKB Nederland betekent dit dat een aangepast voorstel voor kilometerbeprijzing wel degelijk op maatschappelijke steun kan rekenen. De organisaties willen zich daarvoor inzetten, maar wijzen er tegelijkertijd op dat extra wegenaanleg nodig blijft.

Het is echter onwaarschijnlijk dat het huidige voorstel voor de invoering van de kilometerheffing van demissionair minister van Verkeer Camiel Eurlings (CDA) nog wordt ingevoerd, nadat zijn eigen CDA twee weken geleden er de stekker uit trok. Dit voorstel is niet de 'juiste weg', aldus Kamerlid Ger Koopmans, die verwees naar de 'grote ontevredenheid' die in het land zou bestaan over het voorstel.

Volgens GroenLinks -voorstander van de heffing- laat de uitslag van de peiling zien dat de leden van de ANWB de partijen die de kilometerheffing willen saboteren een 'fikse tik op de vingers' geven. "De Kamer heeft de stekker te vroeg uit de heffing getrokken, opmerkelijk genoeg blazen de automobilisten de discussie nu weer nieuw leven in", stelt Kamerlid Ineke van Gent.

De VVD -tegenstander van de heffing- legt de uitslag van de peiling anders uit. De partij wijst erop dat twintig procent van de leden faliekant tegen de kilometerheffing is en dat zestig procent bestaat uit twijfelaars. In feite ziet dus tachtig procent de heffing niet zitten, concludeert Charlie Aptroot. "Deze uitkomst verbaast ons absoluut niet." Het is dan ook een 'enorme steun voor het VVD-standpunt', aldus de liberaal.
Bron.
"The closest to reality car that money can buy"
Gebruikersavatar
Leeuw
.
.
Berichten: 5728
Lid geworden op: 07 feb 2010, 20:31

Re: Politiek en auto's

Bericht door Leeuw »

Van Gent schreef: „Ik snap best dat ANWB-leden niet op een heffing zitten te wachten. Maar de realiteit is dat steden met een spitsheffing bereikbaar blijven.
:? Is dat de realiteit, mogen we haar er ook op afrekenen als toch blijkt dat mensen naar de steden gaan en druk blijft.

Je zou het voormekaar kunnen krijgen door absurde prijzen te vragen, maar Amsterdam en den-haag is nou eenmaal niet zo'n stad als London waar er extreem rijke bedrijven zitten. Dus de economie zou een behoorlijke klap krijgen in a'dam en het gevolg is hooguit dat het probleem zich verplaats naar bijv. Almere en Zoetermeer
Gebruikersavatar
Martin
.
.
Berichten: 2927
Lid geworden op: 09 feb 2010, 21:55

Re: Politiek en auto's

Bericht door Martin »

Bij het Experiment bij Nijmegen leek het wel te werken om mensen te belonen als ze de spits mijden. Ik zou bijna zeggen dat ik voor 150 euro in de maand ook op de fiets naar mijn werk ga. Dat bedrag zou ik al besparen aan brandstof, als er dan nog zo'n bedrag bij komt, telt het toch wel aan. Maar ja, praktisch is het niet. Ik heb sowieso geen last van files en kom werkelijk maar 1 (één!) verkeerslicht tegen onderweg naar het werk. Misschien dat ik in de zomer af en toe de halve afstand ga fietsen.
Stap eens op de fiets
Gebruikersavatar
Leeuw
.
.
Berichten: 5728
Lid geworden op: 07 feb 2010, 20:31

Re: Politiek en auto's

Bericht door Leeuw »

Korte termijn.
Er zou best minder gereden mogen en kunnen worden, en dat is het beste op te lossen met brandstofprijs en wegenbelasting. Maar daar wil de regering niet aan omdat dat niet terug te draaien is enz.

En mensen belonen is leuk, maar waar komt dat geld dan vandaan? en geld dat dan ook als je in een iets minder grote stad werkt, maar waar toch veel verkeer onderweg is (lees hoofddorp, rijswijk enz.)
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: Politiek en auto's

Bericht door HondArd »

Het gaat pas echt werken als de consument het in positieve zin in zijn/haar portemonee gaat merken. De realiteit is echter dat als ergens iets goedkoper wordt je het elders dubbel en dwars terug betaalt of je gaat gewoom meer betalen voor een liter peut, een kuub gas of een kilowatt electriciteit. Het leidt er alleen maar toe dat het verbruik en dergelijke minder wordt, maar de schatkist zorgt er echt wel voor dat ze genoeg inkomsten krijgt.
"The closest to reality car that money can buy"
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Politiek en auto's

Bericht door WizardOfOss »

Het gaat pas werken als er echt een alternatief zou zijn. Dus openbaar vervoer wat praktisch, efficiënt, betrouwbaar, comfortabel, schoon en niet duurder dan de auto is.

Die hele peiling was inderdaad lachwekkend, daar kan je echt elke mogelijke of onmogelijke conclusie uithalen, net wat je maar wil.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Politiek en auto's

Bericht door WizardOfOss »

Ondanks een demissionair kabinet en een onmogelijke formatie gaat het autootje pesten onveranderd door:
Nu.nl schreef:Verkeersboetes 15 procent omhoog

DEN HAAG - De verkeersboetes gaan met ingang van volgend jaar met 15 procent omhoog. Het demissionaire kabinet, dat hiermee miljoenen euro's extra wil ophalen, heeft dat vrijdag besloten.

De verhoging geldt voor alle overtredingen. Maar volgens verantwoordelijk minister Ernst Hirsch Ballin (Justitie) zullen vooral mensen die door rood of te hard rijden of met alcohol achter het stuur zitten het merken, omdat op die overtredingen extra wordt gehandhaafd.

Ook zal de politie meer digitale apparatuur inzetten om de weggebruikers te controleren.

De verhoging van de boetes is volgens de minister nodig, omdat de boetes en transacties dit jaar minder hebben opgeleverd dan verwacht.

Voor dit jaar was hij ervan uitgegaan dat die 830 miljoen euro zouden opleveren. De minister wilde niet zeggen hoe groot het gat is. De 50 miljoen die de hogere boetes opleveren is in ieder geval niet genoeg om het tekort aan te vullen.

Administratiekosten

In 2008 gingen de boetes al met 20 procent omhoog. Sinds vorig jaar worden er bovendien administratiekosten (6 euro) in rekening gebracht.

De ANWB is kritisch, omdat de reden van de verhoging geld is. ''Boetes zijn er om de verkeersveiligheid te vergroten en het is de afgelopen jaren juist veiliger geworden op de weg. Door ze te verhogen geeft de overheid een verkeerd signaal af'', zegt een ANWB-woordvoerder.

Ook zal het werk van agenten op de weg niet prettiger worden denkt hij. ''Een diender die een bekeuring uitdeelt zal sneller het argument naar het hoofd geslingerd krijgen dat het alleen om het geld te doen is'', aldus de woordvoerder.
Bron
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Politiek en auto's

Bericht door ViveLaFrance »

Ik hoorde het vanmorgen ook :no: Makkelijk beleid! Zo kan ik ook wel ministertje spelen.
Vive la France, Vive la Différence
Plaats reactie