Auto van het Jaar 2011
Re: Auto van het Jaar 2011
De Leaf verdient het iig wel, voor de rest erg jammer dat ie zo enorm behoudend is vormgeven.
Dat Nissan beter kan weten we wel gezien de leuke/gedurfde auto's die ze tegenwoordig weer hebben.
Dat Nissan beter kan weten we wel gezien de leuke/gedurfde auto's die ze tegenwoordig weer hebben.
- WizardOfOss
- .
- Berichten: 11719
- Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
- Locatie: Drie keer raden...
- Contacteer:
Re: Auto van het Jaar 2011
Behoudend zou ik het niet willen noemen. Maar dat maakt hem nog niet mooi...
-
- .
- Berichten: 13300
- Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
- Locatie: Groningen/Haren
Re: Auto van het Jaar 2011
En wat als iemand van Groningen naar Amsterdam rijdt? Is geen zeldzame rit in Nederland en qua afstanden nog relatief kort (225 km.) Dat ga je met de Leaf niet redden.HondArd schreef:Blijft over de beperkte actieradius, maar meer dan 80% van de auto's rijd nog niet eens 50km aan één stuk. Er is dus altijd wel een moment om even bij te "tanken".
Ik ben er nog niet uit, maar de kans is vrij groot dat mijn lijst ook een elektrische auto bevat. Je kunt er moeilijk omheen. Toch blijf ik het snel vinden. Allemaal prima en dikke pluimen voor Renault-Nissan, maar ik geef de Chevrolet Volt/Opel Ampera meer kans om een grote groep kopers te trekken. Deze modellen hebben een actieradius verhogende motor aan boord. Oftewel een kleinere stap in plaats van direct volledig elektrisch. Bij auto's als de Prius was de brandstofmotor nog dominant, in de Volt/Ampera is elektriciteit het belangrijkste. De Leaf duikt gelijk in het diepe en ik ben benieuwd welke invloed de beperkte toepasbaarheid gaat hebben.
Vive la France, Vive la Différence
Re: Auto van het Jaar 2011
Inderdaad, maar daarin voorziet de Leaf al door jou tijdig te informeren waar eventueel (snel)laadpunten zijn om bij te tanken. In een kwartier/half uur tijd ben je weer zodanig bijgeladen dat je het wel gaat redden.ChrisRenault schreef:En wat als iemand van Groningen naar Amsterdam rijdt? Is geen zeldzame rit in Nederland en qua afstanden nog relatief kort (225 km.) Dat ga je met de Leaf niet redden.
Soms moet je wel in het diepe duiken om echt ergens te komen. De Citroën DS, Mini en NSU RO80 waren ook flinke duiken in het diepe, maar het heeft de automobiel in zijn geheel wel verder gebracht. Het feit is namelijk dat Nissan het probleem van de beperkte toepasbaarheid onderkent, maar er tevens het beste van probeert te maken.ChrisRenault schreef:De Leaf duikt gelijk in het diepe en ik ben benieuwd welke invloed de beperkte toepasbaarheid gaat hebben.
"The closest to reality car that money can buy"
- WizardOfOss
- .
- Berichten: 11719
- Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
- Locatie: Drie keer raden...
- Contacteer:
Re: Auto van het Jaar 2011
Tsja, even een kwartiertje opladen op een dergelijke, toch niet idioot lange rit is natuurlijk niet echt praktisch. Ik meen ergens te hebben gelezen dat Peugeot bezig was met een lease-constructie voor hun iOn waarbij je voor langere afstanden een 107 kan lenen, dat is dan een praktischer alternatief.
Maar aan de andere kant, hoeveel huishoudens hebben twee auto's voor de deur staan? En hoe vaak moeten die beiden tegelijkertijd een (te) lange rit maken? En puur voor woon/werk-verkeer is de Leaf welhaast ideaal.
Maar aan de andere kant, hoeveel huishoudens hebben twee auto's voor de deur staan? En hoe vaak moeten die beiden tegelijkertijd een (te) lange rit maken? En puur voor woon/werk-verkeer is de Leaf welhaast ideaal.
Re: Auto van het Jaar 2011
Wij zouden 99,8% van onze ritten hiermee kunnen doen.
- WizardOfOss
- .
- Berichten: 11719
- Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
- Locatie: Drie keer raden...
- Contacteer:
Re: Auto van het Jaar 2011
Maar wat doe je dan met die resterende 0,2%? Thuis blijven? Of een auto huren?
Overigens ben ik het volkomen met Chris eens (jawel!), een range-extender is altijd nog de beste optie. Ik kan me zo voorstellen dat dat in de toekomst ook optioneel wordt aangeboden, dat een auto modulairder van opzet wordt. neem je genoegen met een beperkte actieradius, dan kan je je een paar mille besparen, wil je toch echt lange afstanden kunenn rijden, dan hangen ze er een motor bij. Doordat er geen mechanische verbinding met de wielen is kan zo'n motor tamelijk flexibel geplaatst worden, en zeker voor bijvoorbeeld bestelwagens kan ik me voorstellen dat een grote actieradius lang niet altijd noodzakelijk is.
Eigenlijk was dit ook typisch iets waar de overheid het voortouw in had kunnen/moeten nemen. Ik bedoel, hoeveel auto's heeft de gemiddelde Nederlandse gemeente rondrijden, die over het algemeen de gemeentegrenzen niet uitkomen? Laat deze allemaal elektrisch rijden, en richt hiervoor op diverse plaatsen oplaadpunten in, die bij gebrek aan een andere infrastructuur voorlopig ook door consumenten gebruikt kunnen worden. Dan ben je meteen van het hele kip-of-het-ei verhaal af. En als ze zoiets landelijk danwel in Europees verband zouden opzetten moet het voor fabrikanten toch lucratief genoeg zijn lijkt me.
Overigens ben ik het volkomen met Chris eens (jawel!), een range-extender is altijd nog de beste optie. Ik kan me zo voorstellen dat dat in de toekomst ook optioneel wordt aangeboden, dat een auto modulairder van opzet wordt. neem je genoegen met een beperkte actieradius, dan kan je je een paar mille besparen, wil je toch echt lange afstanden kunenn rijden, dan hangen ze er een motor bij. Doordat er geen mechanische verbinding met de wielen is kan zo'n motor tamelijk flexibel geplaatst worden, en zeker voor bijvoorbeeld bestelwagens kan ik me voorstellen dat een grote actieradius lang niet altijd noodzakelijk is.
Eigenlijk was dit ook typisch iets waar de overheid het voortouw in had kunnen/moeten nemen. Ik bedoel, hoeveel auto's heeft de gemiddelde Nederlandse gemeente rondrijden, die over het algemeen de gemeentegrenzen niet uitkomen? Laat deze allemaal elektrisch rijden, en richt hiervoor op diverse plaatsen oplaadpunten in, die bij gebrek aan een andere infrastructuur voorlopig ook door consumenten gebruikt kunnen worden. Dan ben je meteen van het hele kip-of-het-ei verhaal af. En als ze zoiets landelijk danwel in Europees verband zouden opzetten moet het voor fabrikanten toch lucratief genoeg zijn lijkt me.
-
- .
- Berichten: 13300
- Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
- Locatie: Groningen/Haren
Re: Auto van het Jaar 2011
Eigenlijk wat een conventioneel aangedreven auto met een navigatiesysteem ook kan namelijk melden dat er getankt moet worden en waar het dichtsbijzijnde pompstation is. Niet bijzonder dus.HondArd schreef:Inderdaad, maar daarin voorziet de Leaf al door jou tijdig te informeren waar eventueel (snel)laadpunten zijn om bij te tanken. In een kwartier/half uur tijd ben je weer zodanig bijgeladen dat je het wel gaat redden.
Het gaat om de wachttijd. Niemand die zo berekenend wil gaan rijden, omdat je van tevoren al moet bepalen waar je op gaat laden. Daarnaast praten we over Nederland, wat te denken van grotere landen met lange afstanden?
Niet volledig, want anders hadden ze net als Chevrolet/Opel wel verder nagedacht. Ik waardeer de duik van Nissan, maar enigszins naïef is het wel gezien de beperkte infrastructuur en makke overheden.ChrisRenault schreef:Het feit is namelijk dat Nissan het probleem van de beperkte toepasbaarheid onderkent, maar er tevens het beste van probeert te maken.
Vive la France, Vive la Différence
-
- .
- Berichten: 13300
- Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
- Locatie: Groningen/Haren
Re: Auto van het Jaar 2011
Het was een moeilijke lijst, maar ik ben er eindelijk uit.
- BMW 5-serie
- Citroën C3/DS3
- Nissan Juke
- Nissan Leaf
- Peugeot RCZ
- Renault Wind
- Saab 9-5
Normaal ben ik geen voorstander van het nomineren van twee modellen van één merk, maar de Nissans Leaf en Juke zijn echt van deze tijd. Elektrisch rijden zal toenemen en ondanks de bovenstaande discussie vind ik het goed wat ze doen. Het trio van Mitsubishi-PSA is in verhouding te duur.
De Juke is een lekkere, goed rijdende, compacte crossover waarmee flink gescoord gaat worden, want redelijk betaalbaar.
Citroën slaat de spijker op z'n kop als het gaat om compacte, premium hatchbacks met een eigen karakter. Ik zie de DS3 al vaak rondrijden en meer succes sluit ik niet uit! Heerlijk bakkie! De C3 kan alleen profiteren van zijn broer.
Het gat met de Fiat 500 wordt door Renault enigszins gedicht met de Wind. Hij ziet er goed uit, heeft een levendig karakter, is zeer bruikbaar, kost relatief weinig en het daksysteem is briljant. Een nichemodel wint niet snel, maar ik vond hem nominatiewaardig.
Dat laatste gaat eigenlijk ook op voor de Peugeot RCZ. Enorm gewaagd in een behoorlijk behoudend segment. Daarnaast laat hij geen steken vallen omtrent prestaties, rijden en afwerking.
BMW heeft in de vorm van de 5-serie nog steeds de referentie in huis, verfijnder kan niet! Verder is de 5 (Touring) mooier geworden en beschikt ie over geweldige motoren.
En dan de Saab 9-5. Ik kon er niet omheen en wilde er niet omheen Samen met de 5-serie, Giulietta en XJ streed hij om de laatste 2 plekken. Bij de Alfa en Jaguar zou ik vooral om het design gekozen hebben. Naast het magnifieke ontwerp en de overduidelijke dosis Saab is het een sterke aanbieding in het E-segment. Tuurlijk, de Duitse 3 zijn vast beter, maar ik wil de rollen graag omdraaien. Gezien het prijsverschil, noem mij één reden waarom Saab de plank misslaat ten opzichte van de concurrentie? Ik kan niks verzinnen.
Eervolle vermeldingen: Alfa Romeo Giulietta (puike vormgeving), BMW X3 (goede opvolger, maar SUV's zijn inmiddels bekend), Honda CR-Z (sportief en hybride, maar ook lelijk en goedkoop afgewerkt), Jaguar XJ (mooiste in zijn klasse), Volvo S60/V60 (eindelijk 'ministerproof').
Oneervolle vermeldingen: Audi A1 (slappe hap), Citroën C4 (vanwaar de double chevron?), Mini Countryman (merkonwaardig), Renault Latitude (symbool voor slap beleid in het hoge segment), Suzuki Swift (hergebruik heeft een nieuwe dimensie gekregen).
- BMW 5-serie
- Citroën C3/DS3
- Nissan Juke
- Nissan Leaf
- Peugeot RCZ
- Renault Wind
- Saab 9-5
Normaal ben ik geen voorstander van het nomineren van twee modellen van één merk, maar de Nissans Leaf en Juke zijn echt van deze tijd. Elektrisch rijden zal toenemen en ondanks de bovenstaande discussie vind ik het goed wat ze doen. Het trio van Mitsubishi-PSA is in verhouding te duur.
De Juke is een lekkere, goed rijdende, compacte crossover waarmee flink gescoord gaat worden, want redelijk betaalbaar.
Citroën slaat de spijker op z'n kop als het gaat om compacte, premium hatchbacks met een eigen karakter. Ik zie de DS3 al vaak rondrijden en meer succes sluit ik niet uit! Heerlijk bakkie! De C3 kan alleen profiteren van zijn broer.
Het gat met de Fiat 500 wordt door Renault enigszins gedicht met de Wind. Hij ziet er goed uit, heeft een levendig karakter, is zeer bruikbaar, kost relatief weinig en het daksysteem is briljant. Een nichemodel wint niet snel, maar ik vond hem nominatiewaardig.
Dat laatste gaat eigenlijk ook op voor de Peugeot RCZ. Enorm gewaagd in een behoorlijk behoudend segment. Daarnaast laat hij geen steken vallen omtrent prestaties, rijden en afwerking.
BMW heeft in de vorm van de 5-serie nog steeds de referentie in huis, verfijnder kan niet! Verder is de 5 (Touring) mooier geworden en beschikt ie over geweldige motoren.
En dan de Saab 9-5. Ik kon er niet omheen en wilde er niet omheen Samen met de 5-serie, Giulietta en XJ streed hij om de laatste 2 plekken. Bij de Alfa en Jaguar zou ik vooral om het design gekozen hebben. Naast het magnifieke ontwerp en de overduidelijke dosis Saab is het een sterke aanbieding in het E-segment. Tuurlijk, de Duitse 3 zijn vast beter, maar ik wil de rollen graag omdraaien. Gezien het prijsverschil, noem mij één reden waarom Saab de plank misslaat ten opzichte van de concurrentie? Ik kan niks verzinnen.
Eervolle vermeldingen: Alfa Romeo Giulietta (puike vormgeving), BMW X3 (goede opvolger, maar SUV's zijn inmiddels bekend), Honda CR-Z (sportief en hybride, maar ook lelijk en goedkoop afgewerkt), Jaguar XJ (mooiste in zijn klasse), Volvo S60/V60 (eindelijk 'ministerproof').
Oneervolle vermeldingen: Audi A1 (slappe hap), Citroën C4 (vanwaar de double chevron?), Mini Countryman (merkonwaardig), Renault Latitude (symbool voor slap beleid in het hoge segment), Suzuki Swift (hergebruik heeft een nieuwe dimensie gekregen).
Vive la France, Vive la Différence
Re: Auto van het Jaar 2011
Maar het brengt wel een hele berg extra complexe techniek met zich mee om het werkbaar te houden, dan heeft de huidge generatie hybrides nog veredelde Trabant-techniek. Als je het voor elkaar krijgt om enkel op electriciteit te rijden dan nog moet eens in de zoveel tijd de verbrandingsmotor aanspringen om de techniek "vers" te houden. Hoe lang blijft die motor dan (feitelijk onnodig) draaien om hem weer een beetje warm te krijgen om ook de uitlaat weer helemaal vrij van condens en roet-aanslag te krijgen? En om ervoor te zorgen dat je dat als bestuurder/passagier niet merkt moet er een vrij complexe dempende techniek aan te pas komen. Dan liever echt compleet electrisch en voor de echt lange afstanden met geen zekerheid op snellaadpunten een andere auto huren.WizardOfOss schreef:een range-extender is altijd nog de beste optie.
Als je moet tanken sta je vaak ook lang te wachten. Ik ben nooit binnen 10-15minuten weg als ik mijn tank moet volgooien. En als ik met de motor weg wil zoals eens in de 6 weken naar Amsterdam dan moet ik altijd berekenend rijden of ik Meerkerk (kan daar heel goedkoop tanken) nog kan halen op die peut die nog in mijn 13 liter tankje zit. Eenmaal volgegooid haal ik Amsterdam wel en weer terug naar huis, maar dan moet ik binnen 10-20 kilometer ook weer gaan tanken. Ik ben het dus gewend dat ik maar een actieradius heb van (op zijn best) 273km en dan sta ik compleet droog en dat ik daarom berekenend moet rijden. En dan te bedenken dat die motor die ik heb oorspronkelijk in de VS heeft rondgereden, waar je vaak hele grote afstanden hebt tussen tankstations. En wat te denken van bijvoorbeeld de rijders op LPG? Die moeten vaak helemaal berekenend rijden als ze in het buitenland rondrijden. Je kan in de meeste gevallen dan ook nog op benzine rijden, maar idealer is toch om de meeste kilometers op gas af te leggen.. en dan moet je echt berekenend op zoek naar de LPG tankstations.ChrisRenault schreef:Het gaat om de wachttijd. Niemand die zo berekenend wil gaan rijden, omdat je van tevoren al moet bepalen waar je op gaat laden. Daarnaast praten we over Nederland, wat te denken van grotere landen met lange afstanden?
"The closest to reality car that money can buy"