Auto van het Jaar 2011

Wat valt op in de media
Gebruikersavatar
Joël D.
.
.
Berichten: 851
Lid geworden op: 16 feb 2010, 20:04
Locatie: Bennebroek

Re: Auto van het Jaar 2011

Bericht door Joël D. »

- Alfa Romeo Giulietta - 6
- BMW 5-serie - 6
- Citroën C3/DS3 - 8
- Honda CR-Z - 1
- Jaguar XJ - 2
- Nissan Leaf - 0
- Saab 9-5 - 2
Laatst gewijzigd door Joël D. op 11 nov 2010, 21:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: Auto van het Jaar 2011

Bericht door HondArd »

Wat ben ik blij dat ons lijstje er interessanter uitziet dan het "officiële" lijstje. Eigenlijk is dat elk jaar zo, maar nu valt het wel heel erg op. Is het misschien geen idee om het AFO als officiëel auto-test medium aan te melden zodat we ook een stem krijgen bij dat stelletje prutsers wat alleen maar op commercïëel interessante motieven (lees: je moet tot een groot (Europees) merk behoren om eens in de zoveel tijd een titel gegund te krijgen) auto's nomineert en verkiest?
"The closest to reality car that money can buy"
weer een forummer
.
.
Berichten: 2458
Lid geworden op: 14 feb 2010, 22:27
Contacteer:

Re: Auto van het Jaar 2011

Bericht door weer een forummer »

- Alfa Romeo Giulietta 2 punten
- BMW 5-serie 2 punten
- Citroën C3/DS3 10 punten
- Honda CR-Z 5 punten
- Jaguar XJ 2 punten
- Nissan Leaf 4 punten
- Saab 9-5

Ik heb de Alfa nu een paar keer in het echt gezien en o, o, o wat valt hij dan tegen. Vlak design en weinig uitstraling. Er is niets extravagants aan de auto te bespeuren en dat is nu juist dat Alfa's altijd zo kenmerkte. Jammer.
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Auto van het Jaar 2011

Bericht door WizardOfOss »

weer een forummer schreef:Ik heb de Alfa nu een paar keer in het echt gezien en o, o, o wat valt hij dan tegen. Vlak design en weinig uitstraling. Er is niets extravagants aan de auto te bespeuren en dat is nu juist dat Alfa's altijd zo kenmerkte. Jammer.
Wel komisch, mijn reactie was precies omgekeerd. Van de foto's was ik nogal teleurgesteld, maar in het echt viel ie me 100% mee. Veruit de mooiste "normale" Alfa sinds de GT Coupé.

- Alfa Romeo Giulietta 4 punten
- BMW 5-serie 1 punt
- Citroën C3/DS3 8 punten
- Honda CR-Z 4 punten
- Jaguar XJ 2 punten
- Nissan Leaf 6 punten
- Saab 9-5

De DS3 als eerste omdat het een perfecte uitwerking van het concept "premium-compact"is. Een echt hebbeding dat de Mini naar de kroon steekt, en pogingen als de Mito en A1 tot volslagen mislukkelingen degradeert. De C3 overtuigd minder, maar lift daar gewoon op mee.

De Leaf pakt de tweede plaats, het is weliswaar veruit de meest vernieuwende auto van het stel, maar ondanks enkele slimme ideeën zijn ze nog altijd niet over de conceptuele problemen van een elektrische auto heen. En daarnaast is ie gewoon lelijk.

De Giulietta en de CR-Z delen de derde plaats, twee sportief georiënteerde compacte auto's, maar desondanks volslagen verschillend. De Alfa is weer ouderwetse Italiaanse passie maar dan nu zonder de daarbij horende gebreken. De CR-Z naar goed Japans gebruik vooral high-tech, zowel in technisch opzicht als qua uitstraling, en het bewijs dat een hybride niet suf hoeft te zijn.

De XJ pakt de 5e plaats vanwege zijn volslagen unieke vormgeving in een oerconservatief segment en zijn nog altijd zeer effectieve (veel meer dan bij Audi) aluminium constructie, en het laatste puntje is voor de 5-serie, die ondanks een teleurstellend behoudende vormgeving weer ouderwets de concurrentie naar het tweede plan verwijst. De 9-5 moet het zonder punten doen, het mag een sympathiek merk zijn wat door de Nederlandse connectie daar alleen maar aan gewonnen heeft, en de auto is gewoon goed en mooi, maar op geen enkel vlak weet ie nieuwe normen te zetten.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Auto van het Jaar 2011

Bericht door ViveLaFrance »

Citroën C3/DS3 - 8 punten
Voor mij duidelijk de winnaar. De DS3 heeft als geen enkele andere auto kleur gegeven aan het jaar 2010. Niet alleen een eigenzinnige, maar ook een kwalitatief hoogstaande uitwerking van het concept 'premium compact'.

Nissan Leaf - 6 punten
Zoals Sander al zei is deze auto het meest vernieuwend met de nodige beperkingen. Buiten het afzichtelijke design om merk ik op dat 1) de Leaf gefaseerd geïntroduceerd wordt, voor mijn gevoel moet een Auto van het Jaar bereikbaar zijn en 2) zijn hoge prijs dit nog meer tegenhoudt. Toch een dikke pluim voor de lef!

BMW 5-serie - 4 punten
Referentie in zijn klasse en zowaar mooier dan zijn voorganger. Uitstekende zakensedan.

Saab 9-5 - 4 punten
Op geheel eigen wijze leveren de Zweden een topsedan. Wellicht minder verfijnd dan de Duitse 3, maar de 9-5 compenseert dit door een zee aan ruimte te bieden. Ik zeg kabinet Rutte 1 allemaal een Saab 9-5!

Alfa Romeo Giulietta - 1 punt
Niet meer dan een prima opvolger van de 147. Ik vind hem in het echt zeer mooi en de hoogwaardigheid is aanzienlijk verbeterd.

Honda CR-Z - 1 punt
Speelse sport-hybride waar ze iets meer aandacht aan hadden moeten besteden. De afwerking is onder de maat en het uiterlijk slaat helemaal nergens op.

Jaguar XJ - 1 punt
Ja, ook Jag verdient een punt. Waarom? Nou, kijk zelf even.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
Leeuw
.
.
Berichten: 5728
Lid geworden op: 07 feb 2010, 20:31

Re: Auto van het Jaar 2011

Bericht door Leeuw »

- Alfa Romeo Giulietta 5 punten
Je bent zo mooi, je bent aantrekkelijk maar ben je wel een Alfa?

- BMW 5-serie
niks aan, maar mooier dan voorganger, maar heeft nu minder persoonlijkheid.

- Citroën C3/DS3 8 punten
De DS3 is geweldig van buiten en van binnen geweldig. DS-serie is het beste wat Citroën is overkomen de laatste 20jaar. De gewone C3 is eigenlijk ook leuk, maar wordt overschaduwd door hip broertje

- Honda CR-Z
vleesch noch visch

- Jaguar XJ > 5 punten
zo moet een Jag eruit zien, stijlvol en eigenwijs.

- Nissan Leaf 7 punten
Vooral punten voor het uitgedachte idee voor infrastructuur en andere slimmigheden . want van het design moet ie het niet hebben

- Saab 9-5
Mooie come-back van Saab, ik gun ze het beste maar het is gewoon niet een topproduct waar m.i. een auto van het jaar aan moet voldoen.
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Auto van het Jaar 2011

Bericht door ViveLaFrance »

Over een week maak ik de winnaar bekend, laat je stem niet verloren gaan!!!
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
Martin
.
.
Berichten: 2927
Lid geworden op: 09 feb 2010, 21:55

Re: Auto van het Jaar 2011

Bericht door Martin »

Alles bij elkaar springt er bij mij geen winnaar uit. Daarmee kom ik op de volgende verdeling.

- Alfa Romeo Giulietta 5 Hij valt mij rijdend toch mee. In eerste instantie vond ik hem te lomp.
- BMW 5-serie 2 Eigenlijk vooral de restpunten.
- Citroën C3/DS3 6 Zeker de DS3 is geslaagd. Zoals de reclame terecht opmerkt, zonder retro te zijn.
- Honda CR-Z 5 leuk model met redelijk moderne techniek
- Jaguar XJ
- Nissan Leaf 3 Toch lef om deze techniek in productie te nemen. Helaas voor het uiterlijk
- Saab 9-5 4 Alleen al voor het voortbestaan van Saab.
Stap eens op de fiets
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: Auto van het Jaar 2011

Bericht door HondArd »

Nissan Leaf – 10pnt. Een auto van het jaar hoort op de eerste plaats vernieuwend te zijn ten opzichte van de rest wat dat jaar geïntroduceerd is zoals de Renault R16, NSU Ro80, Audi 100 en Toyota Prius. Dan pas mogen andere criteria gaan gelden om een titel te krijgen zoals voor een groot publiek bereikbaar zijn. Een aansprekend ontwerp komt pas op de laatste plaats, tenzij het het daadwerkelijke concept echt ten goede komt in de vorm van vergrote binnenruimte ten opzichte van het exterieur of het terugdringen van luchtweerstand of windgeruis. Welnu: buiten het esthetische voldoet de Leaf daar ruimschoots aan, is hij ook nog eens vrij betaalbaar, rijdt erg lekker, maar is ook nog eens de meest vooruitstrevende auto die de afgelopen jaren op de markt is verschenen. Er zijn inderdaad wat beperkingen aan het concept van een electrische auto (die hingen er in de jaren '60 al helemaal aan de Wankelmotor), maar voor een grote groep automobilisten die voor meer dan 99% van de ritjes ruim binnen de 200km blijven en thuis de auto via het nachttarief aan het stopcontact laat hangen kunnen er de volgende dag weer vrolijk mee op pad. En via het nachttarief opgeladen leidt dat niet tot meer CO2 in de atmosfeer daar kolencentrales ’s nachts niet gedeeltelijk uitgezet kunnen worden.
Je moet ergens beginnen. Of je wacht als autofabrikant op voldoende tappunten, of je zorgt ervoor dat er vraag naar komt door de auto’s al op de markt te zetten omdat. De accu’s zijn misschien de beperkende factor voor de automobilist die gewend is eens in de 600 á 1000 km te moeten tanken. Maar tot een jaar of 20 geleden was het al heel wat als je aan de 400 kwam omdat de auto’s toen minder zuinig waren en ook nog eens minder grote tanks hadden. Elke andere auto die de titel krijgt zal dan ook een aanfluiting voor het instituut AvhJ zijn.

Honda CR-Z – 6pnt. Wij kennen de Civic CRX vooral als een compact maar erg snel scheur-ijzertje, terwijl hij door Honda eigenlijk op de markt was gezet om een gevoel van sportiviteit (weggedrag, zitpositie) te combineren met een zuinig (1;20) verbruik. Daar kwamen alleen de basisversies een beetje bij in de buurt, maar de 1.6i 16V met 125 pk deed toch maar mooi 1:14 gemiddeld. Voor die tijd (1988-1992) erg netjes! Maar de tijden zijn veranderd en zelfs normale gezinswagens met atmosferische benzinemotor doen al 1:14, dus dan moet je iets extra’s doen. En dat extra’s doet deze CR-Z, ook al is de techniek die daarvoor gebruikt wordt al wat jaartjes oud. Maar ietwat gerijpte technieken en concepten hebben andere merken en/of modellen er niet van weerhouden om ooit ook de titel te halen. En wat dat betreft mag Honda best wel weer eens een keer hoge ogen gaan gooien, omdat ze het toch maar mooi voor elkaar hebben gekregen om niet alleen een leuk rijdend auto-tje op de markt te zetten, maar ook nog eens een naar hedendaagste begrippen een verantwoorde.

BMW 5-serie – 3pnt. Een nieuw maatstaf in zijn klasse. Geen enkele E-segmenter weet op zo’n gelaagde manier dynamiek met comfort te combineren, en zodoende een klasse hoger te benaderen. De concurrenten in dit segment komen op het totaalplaatje van comfort en dynamiek toch echt vet tekort. Maar het een maatstaf in zijn klasse zijn en het gevoel van een klasse hoger te geven mag nooit maar dan ook NOOIT een reden zijn om een titel te krijgen als er andere nieuwe auto’s dat jaar beter zijn, ook al zijn het minder gangbare en in sommige Europeese landen moeilijker verkrijgbare auto’s met minder keuze in motoren. Als BMW echt wil scoren moet het met iets revolutionairs komen zoals de Leaf, maar dat dit door de jaren heen technisch vooruitstrevende merk hoognodig eens een AvhJ op zijn naam mag schrijven staat als een paal boven water.

Alfa Romeo Giulietta – 2pnt. Een volwaardige aanwinst in het (daar hebben we het verschikkelijke woord weer) premium C-segment die er ook nog eens erg goed en onderscheidend uitziet met een aangenaam weggedrag en met motoren die heel erg bij de tijd zijn.

Citroën C3/DS3 – 2pnt. Het is al jaren een feit dat liefhebbers van driedeurs en vijfdeurs auto’s vaak andere behoeften hebben en dat de auto’s dan meer onderscheid moeten hebben dan enkel een paar deurtjes meer of minder. Honda deed dit eigenlijk al met de eerste Civic, die als vijfdeurs een iets grotere wielbasis had en zodoende meer binnenruimte bood, de derde en vierde generatie gingen hierin nog verder (3 deurs (platte) hatchback, Shuttle). De Mazda 323 maakt ven de vijfdeurs de meest begeerlijke (F), en de Fiat Bravo/Brava ging nog wat verder door ze iets andere namen te geven en ook het interieur drastisch onder handen te nemen. Wat doet Citroën dan voor extra’s? Een nog groter gevoel van (verschrikkelijk woord) premium te geven voor de driedeurs liefhebbers, terwijl de meer practisch ingestelden dat geld liever besteden aan een paar extra deuren en mogelijkheden. Eigenlijk niets nieuws onder de zon dus (zijn we de voorlopers C2 en C3 vergeten?) en zodoende geen AvhJ waard als er op totaalplaatje betere auto’s zijn. Maar toch een paar puntjes omdat het idee van onderscheid in (eigenlijk) hetzelfde model nog nooit zo goed is uitgevoerd.

Saab 9-5 – 1pnt. Het merk heeft het erg moeilijk gehad de laatste decennia. Altijd heel eigenzinnig geweest met technische innovaties die er echt toe deden. En het gewoon durven toepassen en gebruiken, ook al is het maar voor een incidenteel proefmodel en zodoende het moederconcern versteld laten staan over zoveel technisch vernuft om het vervolgens in de doofpot te stoppen. Met andere woorden: steeds meer de duimschroeven aandraaien waardoor er van dit mooie merk weinig tot niets meer overbleef. De 9-5 belichaamt eigenlijk weer de terugkeer naar de mooie jaren, ook al zit er veel techniek in van het moederconcern. Maar nog steeds genoeg eigenzinnigheid om wederom de naam Saab waardig te zijn.

Jaguar XJ – 1pnt. Alles bij elkaar is het vooral op begeerlijkheid dat deze auto het punt pakt. Begeerlijkheid in de zin van dat het de inzittenden aan ruimte niets tekort komt terwijl het aan de buitenkant niet te zien is (hij ziet er zelfs in grijs nog erg lekker uit), en het ook nog eens een erg lekker rijdende auto is. Een aanwinst in zijn klasse en misschien nog wel beter dan al het andere wat er in dat segment te krijgen is. Maar!!!! Een verrijking in zijn klasse is het grootste kul-argument om een auto een titel te geven. Innovatie is het eerste en belangrijkste punt, en daar schiet deze auto echt op tekort.
"The closest to reality car that money can buy"
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Auto van het Jaar 2011

Bericht door ViveLaFrance »

Verkozen tot AutoforumOnline Auto van het Jaar 2011 is....

1. Citroën C3/DS3 - 50 punten
http://media.autoweek.nl/m/m1cyk3ubdom9_800.jpghttp://media.autoweek.nl/m/m1cyk4bb7lu7_800.jpg

2. Nissan Leaf - 36 punten
http://media.autoweek.nl/m/m1cyk4ibpg67_800.jpg

3. Alfa Romeo Giulietta - 25 punten
http://media.autoweek.nl/m/m1cykkebpx6v_800.jpg

4. Honda CR-Z - 22 punten
http://ecodrivemagazine.be/wp-content/uploads/2010/04/Honda-CR-Z1.jpg

5. BMW 5-serie - 18 punten
http://media.autoweek.nl/m/m1cykarb23gk_800.jpg

6. Jaguar XJ - 13 punten
http://media.autoweek.nl/m/m1cykjcbaf6q_800.jpg

7. Saab 9-5 - 11 punten
http://media.autoweek.nl/m/m1by1ikblxwm_800.jpg

Historie (gestart op AV-forum):

2006: Citroën C1/Peugeot 107/Toyota Aygo (officieel Renault Clio)
2007: Ford S-Max
2008: Fiat 500
2009: Alfa Romeo MiTo (officieel Opel Insignia)
2010: BMW Z4 (officieel Volkswagen Polo)

Wat hebben we toch een uitstekende kijk op de autowereld met z'n allen 8-)
Het zal me benieuwen of de echte jury ook eigenwijs is of dat ze toch niet om de Leaf heen kan ondanks de duidelijke beperkingen. Desalniettemin zal ik het niet onterecht vinden als Nissan wint.
Vive la France, Vive la Différence
Plaats reactie