VW aast op Alfa Romeo

Wat valt op in de media
Gebruikersavatar
Leeuw
.
.
Berichten: 5728
Lid geworden op: 07 feb 2010, 20:31

VW aast op Alfa Romeo

Bericht door Leeuw »

Autoweekl schreef:FRANKFURT - De top van het Duitse autoconcern Volkswagen (VW) heeft interesse om het Italiaanse Alfa Romeo in te lijven, mocht Fiat besluiten om het onderdeel in de etalage te zetten.

Dat heeft een hooggeplaatste manager binnen VW maandag gezegd tegen het Duitse autoblad Automobilwoche.
''Alfa is een wereldwijd bekend merk met sportieve genen en een fantastische traditie. Als we zo'n schatkist kunnen krijgen, moeten we niet te lang wachten'', aldus de directeur.

Toyota
Het Italiaanse merk wordt herhaaldelijk in verband gebracht met het Duitse concern, dat een overnamekas heeft van 17,5 miljard euro. Daarmee wil VW plannen financieren om Toyota, 's werelds grootste autoproducent, tegen 2018 van de eerste plaats te stoten.
Het VW-concern telt in totaal tien merken. Maar Volkswagen-topman Ferdinand Piech heeft vaak gezegd nog twee merken aan de stal te willen toevoegen. Eerder deze maand rondde Piech de overname af van de ontwerpstudio van de Italiaanse icoon Giorgetto Giugiaro.
Hij tekende de gestroomlijnde sportcoupe Alfa Romeo Brera. Fiat heeft meerdere malen gezegd geen plannen te hebben om Alfa Romeo te verkopen
.
Gebruikersavatar
Leeuw
.
.
Berichten: 5728
Lid geworden op: 07 feb 2010, 20:31

Re: VW aast op Alfa Romeo

Bericht door Leeuw »

Ik heb gemengde gevoelens.

Aan de ene kant is VW het meest saaie merk wat er nu is, en heb echt een hekel aan de uitstraling.
maar aan de andere kant. VW is ook eigenaar/aandeelhouder van Porsche/Lamborghini/Bentley/Bugatti. die merken zijn er allemaal beter op geworden zonder een echt VW product te zijn, ze krijgen erg veel vrijheid maar profiteren wel van de kennis.
Alfa heeft dan wel een Italiaanse moeder en erg fraaie motoren, maar Alfa (en Lancia) komen niet tot z'n recht. Ik denk dat VW er echt een goed merk van kan maken
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: VW aast op Alfa Romeo

Bericht door WizardOfOss »

En wat gaan ze dan met Seat ("het Spaanse Alfa") doen? Einde oefening?

Nee, beter van niet. Met exoten kunnen ze vrij redelijk overweg, vooral Bugatti en Lamborghini zijn er niet slechter op geworden. Bij Bentley heb ik zo m'n twijfels, al is het maar de vraag of dat door de Duitse invloed komt.

Bij de gewone auto's voor de massa laat VW echter al jaren zien nul-komma-nul lef te hebben. Daarmee hebben ze zelfs Walter de Silva, ontwerper van misschien wel de mooiste 'normale' auto van de afgelopen paar decennia (de 156 dus) elk sprankje creativiteit weten te ontnemen, zie bijvoorbeeld de A7 of de nieuwe Jetta. Ik vrees dan toch dat Alfa dan ook die kant op zal gaan.

Van de andere kant bekeken, waarom zou Fiat überhaupt Alfa verkopen? Weliswaar is het geen heel groot merk in keiharde aantallen, maar in de hogere segmenten (C en hoger) doen ze het over het algemeen toch beter dan Fiat. Lancia is al op sterven na dood, en de Amerikaanse merken zijn en blijven hier lastig te verkopen. Zonder Alfa is Fiat in Europa echt een merk van kleine autootjes.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
Leeuw
.
.
Berichten: 5728
Lid geworden op: 07 feb 2010, 20:31

Re: VW aast op Alfa Romeo

Bericht door Leeuw »

Ja ze hadden Seat best het spaanse alfa kunnen maken als ze echt gewild hadden.
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: VW aast op Alfa Romeo

Bericht door WizardOfOss »

Als er één ding is waar VAG slecht in is dan is het de verschillende merken een eigen karakter geven. Blijkbaar vinden ze het überhaupt lastig een auto karakter te geven...
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: VW aast op Alfa Romeo

Bericht door ViveLaFrance »

De overnamedrang van VW houdt niet op :o Ergens begrijp ik het wel, want met Alfa hebben ze gelijk een karaktervol merk in huis voor een groot publiek. Toch bevestigt het concern daarmee haar eigen falen omtrent Seat.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: VW aast op Alfa Romeo

Bericht door HondArd »

Een karaktervol merk is Alfa zeker, maar dat karakter kunnen ze bij VW wel sterk de nek omdraaien. Aan een Alfa kan je in de regel niet zien dat er onderdelen van Fiat op zitten, maar bij de andere volumemerken van VAG (Skoda, Seat) zie je wel dat er het één en ander van VW op zit. In het begin zal het wel leuk zijn dat VAG Alfa in het assortiment heeft, maar uiteindelijk ben ik bang dat de boekhouder van Alfa gewoon de zoveelste Seat of Skoda maakt. Daar is het merk Alfa iets te groot en iets te veel voor de massa voor, en daar moet geld mee verdiend worden en zo goedkoop mogelijk. Pas in de hogere segmenten is VAG pas bereid om iets echt afwijkends neer te zetten.
"The closest to reality car that money can buy"
Gebruikersavatar
Leeuw
.
.
Berichten: 5728
Lid geworden op: 07 feb 2010, 20:31

Re: VW aast op Alfa Romeo

Bericht door Leeuw »

zou VW de 2e fout maken (na seat?)
Ik vind Alfa juist veel minder geworden de laatste jaren. (en meer fiat, en uitelijk is erg makkelijk) Maar nog steeds heerlijk en ver boven de rest uit qua design
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: VW aast op Alfa Romeo

Bericht door ViveLaFrance »

Leeuw schreef:zou VW de 2e fout maken (na seat?)
Wel als ze de huidige Audi A4 zouden gebruiken voor de 159-opvolger :bonk:
Nee, ik zie het niet gebeuren. Fiat moet Alfa naast BMW durven zetten. Hier zijn ze al mee bezig, maar echt lukken wil het niet. De kwaliteit is verbeterd, houd het jaren vol en de consument heeft dit geaccepteerd. Geef Lancia een waardige Thesis-opvolger en creëer voor Alfa een trendy crossover op basis van dit model. Wat te denken van een Giulietta Sport Wagon met wellicht een crossover-tintje? Voor de Bravo komt zo'n uitbreiding te laat al kan een eventuele nieuwe Bravo Weekend een goedkope variant worden. Ik denk namelijk dat Fiat er verstandig aan doet om Alfa een soort van sportieve, betaalbare Lancia te maken in plaats van een alternatief voor Fiat. Hiermee behoudt Lancia ook haar eigen status.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
Leeuw
.
.
Berichten: 5728
Lid geworden op: 07 feb 2010, 20:31

Re: VW aast op Alfa Romeo

Bericht door Leeuw »

Lexus krijgt het ook nauwelijks voor mekaar om te concurreren tegen de audi/bmw/mb.

Alfa's waren altijd zo sportief, daar zie je weinig meer van terug. Ze zijn vrij vadzig (maar wel fraai)
Plaats reactie