Kort nieuws uit de autowereld

Wat valt op in de media
Gebruikersavatar
Martin
.
.
Berichten: 2927
Lid geworden op: 09 feb 2010, 21:55

Re: Kort nieuws uit de autowereld

Bericht door Martin »

Dan moet je ook niet remmen.

....maar idd. vervelend dat ze zo is afgevoerd.
Stap eens op de fiets
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Kort nieuws uit de autowereld

Bericht door ViveLaFrance »

Om het topic over VAG-gate niet verder te vervuilen hier een kort bericht over mogelijke manipulatie van verkoopcijfers door Fiat Chrysler Automobiles. Twee eigen dealers in Chicago hebben het Italiaans-Amerikaanse concern aangeklaagd. Men zou geld geboden hebben om ongekochte auto's als verkocht te melden.

Geen goede dag op de beurs voor autofabrikanten, want het aandeel Fiat-Chrysler verloor 9% in Milaan en op Wall Street zakt het aandeel 8% in de voorbeurs.
Vive la France, Vive la Différence
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Kort nieuws uit de autowereld

Bericht door ViveLaFrance »

Dat dieselauto''s meer uitstoten in de praktijk is vandaag de dag blijkbaar nog verrassend. Zo bericht de NOS over een TNO-onderzoek waarbij 6 auto's uit diverse segmenten (2x Opel Zafira, Peugeot 308, Mercedes-Benz C-Klasse 220d, BMW 530d en Audi Q7) met dieselmotor zijn getest. BMW kwam het beste uit de test, de 530d voldoet aan de normen. De C-Klasse 220d presteerde het slechtst, op de weg stoot dit model 20x meer uit dan toegestaan. Ik schrik er niet van, het is oud nieuws dat zogenaamde real-world emissies afwijken van emissies die in testcentra worden gemeten. De betrokken automerken hebben gereageerd. Mercedes trekt de werkwijze van het TNO-onderzoek in twijfel en benadrukt dat er verschillen kunnen ontstaan door verouderde testmethodes. Peugeot deelt dit standpunt en acht het belangrijk dat er nieuwe, meer nauwkeurige tests komen. Prima, iedereen gaat op de materie in. Op eenzelfde wijze werd Renault gisteren onder de loep gelegd naar aanleiding van verhoogde NOx-uitstoot van de dCi 110 waarna de Fransen adequaat reageerden. Niet geheel toevallig is het VAG-merk Audi dat zich nogal terughoudend opstelt:

"Wij hebben vandaag de documenten van de desbetreffende TNO-onderzoeken ontvangen. Indien de inhoud daartoe aanleiding geeft, zullen we contact zoeken met de fabrikant die indien van toepassing de woordvoering voor haar rekening zal nemen."

Ik begrijp steeds beter waarom VW gedwongen moest worden om auto's terug te roepen.
Vive la France, Vive la Différence
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Kort nieuws uit de autowereld

Bericht door ViveLaFrance »

Mitsubishi heeft fraude omtrent verbruikscijfers toegegeven. 625.000 keicars (eK Wagon, eK Space en de Nissans Dayz en Dayz Rookz) zouden op papier een gunstiger verbruik hebben door verkeerde testmethodes.

@Sander......ik ben erg benieuwd hoe jij naar deze kwestie kijkt, omdat jij op dit forum de Japanse markt het beste kent denk ik. Op mij komt het raar over, omdat het keicars betreft. Is de regelgeving zo streng dat elke centiliter minder brandstofverbruik zelfs bij dergelijke autootjes belangrijk is?
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Kort nieuws uit de autowereld

Bericht door WizardOfOss »

Zo nauwkeurig ken ik de regelgeving ook niet, maar volgens mij zijn er voor kei-cars geen specifieke regels of voordelen op grond van verbruik. Maar een laag verbruik staat uiteraard wel lekker in de advertenties. En ook in Japan zullen er vast doelstellingen zijn waar de concerns als totaal aan zullen moeten voldoen.

Waar ik in dit geval dan ook vooral benieuwd naar ben: is het kwade opzet en dus bewuste fraude, of is het een domme fout? In beide gevallen is uiteraard een straf op z'n plaats, maar het een is toch wel even wat ernstiger dan het ander. En als het bewust zou zijn, waarom dan alleen bij deze twee (gerelateerde) modellen, of gaan er nog meer volgen?

Overigens vind ik de berichtgeving wel weer typerend: meteen over sjoemelen spreken terwijl over de achtergrond hiervan weinig duidelijk is. En ook nog even de zaak van Kia/Hyundai aanhalen, die erom draaide dat de auto's in de praktijk onzuiniger bleken dan in de officiële meting (met andere woorden: gestraft omdat ze zich aan de wet hadden gehouden). En die kwestie bij Ford kan ik me zo even niet helemaal helder voor de geest halen, maar draaide dat er niet om dat er bij introductie mooiere cijfers waren genoemd dan bij de daadwerkelijke typegoedkeuring waargemaakt konden worden? Wel makkelijk om alles even op een hoop te gooien...
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: Kort nieuws uit de autowereld

Bericht door HondArd »

Ik weet niet of het hier als is langsgekomen, maar dit bevestigt wel mijn vermoeden. GL, Milieudefensie en al die andere autohaters zouden dus moeten pleiten voor meer asfalt. :clown:
"The closest to reality car that money can buy"
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Kort nieuws uit de autowereld

Bericht door ViveLaFrance »

Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
Leeuw
.
.
Berichten: 5728
Lid geworden op: 07 feb 2010, 20:31

Re: Kort nieuws uit de autowereld

Bericht door Leeuw »

nee he, ik las het net. Wat een ellende :sick:
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Kort nieuws uit de autowereld

Bericht door ViveLaFrance »

Zo vader, zo zoon :no:

Veelzeggend dat Pon strafvervolging omtrent de aanbestedingsfraude heeft afgekocht. Opstelten mag dan het contract met VW hebben opgezegd, er is inmiddels sprake van een overbruggingsovereenkomst (nieuwe aanbesteding is vertraagd) "met de huidige leveranciers van politievoertuigen". Goh, wie zou dat toch zijn? :angel:
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
Leeuw
.
.
Berichten: 5728
Lid geworden op: 07 feb 2010, 20:31

Re: Kort nieuws uit de autowereld

Bericht door Leeuw »

De (bijna) goedkoopste auto in AV prijslijst is de Honda Jazz cvt voor €10.160.
klopt dat?
Plaats reactie