Kort nieuws uit de autowereld

Wat valt op in de media
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: Kort nieuws uit de autowereld

Bericht door nvdw »

Tsja... dat is ook een oplossing.

Dat de Corvette en Camaro nog steeds verkocht zullen worden, dat lijkt me niet raar. Die auto's hadden toch al een status aparte binnen het geheel, net als Cadillac. Ik lees dat dat merk weer een extra investeringsronde krijgt om meer Europese kopers te trekken. Achja.

Ik heb het al eens eerder gezegd in die column over de Opel Adam: volgens mij hebben ze bij GM gewoon echt geen idee meer hoe het verder moet.
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Kort nieuws uit de autowereld

Bericht door ViveLaFrance »

Qua beleid heb ik GM nooit begrepen.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
Leeuw
.
.
Berichten: 5728
Lid geworden op: 07 feb 2010, 20:31

Re: Kort nieuws uit de autowereld

Bericht door Leeuw »

Doei :wave:


Het Chevrolet zoals dat hier gevoerd wordt is nog erger dan wat Lancia z'n merk aandoet
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: Kort nieuws uit de autowereld

Bericht door HondArd »

Wel erg raar. Bij mijn weten heeft Daewoo, euh, Chevrolet toch een gamma waar je alle kanten mee op kan.
"The closest to reality car that money can buy"
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: Kort nieuws uit de autowereld

Bericht door nvdw »

Nou, dat valt een beetje tegen.

Chevrolet zit gewoon helemaal klem. Kijk maar eens wat een Kia of een Hyundai in de vergelijkbare klasses biedt. Zo'n Kia Rio maakt gehakt van een Aveo, die Spark kan niks uithalen tegen een i10 of een Picanto en over de andere auto's hoeven we het ook al niet meer te hebben. Die zitten vaak ook nog eens dicht tegen de equivalente Opels aan, zoals de Trax, de Cruze of de Volt.

Zo'n Spark zou nog wel kunnen als hij voor minder dan 8 mille werd aangeboden. Maar dat gaat niet lukken en dus vecht dat ding een hopeloze strijd. Idem voor de Aveo. Dat ding is inmiddels gewoon DUURDER dan een vergelijkbare Opel Corsa.
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Kort nieuws uit de autowereld

Bericht door ViveLaFrance »

GM saneert lekker door. Holden moet er ook aan geloven.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: Kort nieuws uit de autowereld

Bericht door nvdw »

GM ontkent dat nieuws zelf in alle toonaarden, overigens, maar waar rook is is vuur.

Zie ook dit artikel van ABC, de Australische NOS, waarin de huidige Holden-baas laat weten dat er nog geen beslissing is genomen over de toekomst van Holden.

Let wel, Holden is voor General Motors nu een verliespost en Australië verleent de lokale fabriek financiële steun om de werkgelegenheid te behouden. Dat is een situatie die zo niet door kan gaan. Het enige model dat Holden nog in het thuisland produceert is de Commodore en varianten. Alle overige auto's worden van Daewoo Chevrolet betrokken.
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: Kort nieuws uit de autowereld

Bericht door HondArd »

Als GM toch saneert kunnen ze meteen Vauxhall schrappen. Dat Holden er eerder aan moet geloven kan ik me voorstellen, Australië/Nieuw Zeeland is nou eenmaal een kleinere afzetmarkt dan de UK. Maar ook het in stand houden van enkel een ander merk in de UK, een land met om en nabij 60miljoen inwoners, terwijl de rest van Europa (+600miljoen) Opel rijdt is ook een behoorlijke kostenpost. Zeker als je bedenkt dat men in Ierland (waar de auto's ook het stuur aan de rechterkant hebben) ook Opel rijdt.
"The closest to reality car that money can buy"
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: Kort nieuws uit de autowereld

Bericht door nvdw »

In feite is Vauxhall al in de jaren 70 en 80 flink gesaneerd. GM vond het (terecht) niet nodig om binnen Europa twee divisies elkaar de kaas van het brood te laten eten - vergeet niet dat Vauxhall en Opel in meerdere Europese landen een eigen vertegenwoordiging hadden, je kon in Nederland nog een Vauxhall Chevette bestellen of een identieke Opel Kadett City.

De badge in stand houden is niet het hete hangijzer, het gaat voornamelijk om de divisie als productiemiddel. In het geval van Holden is dat een aflopende zaak, terwijl Vauxhall nog een levensvatbare rol vervult binnen de productie van Opel en Vauxhall als geheel (de fabriek in Ellesmere Port maakt links- en rechtsgestuurde Astra's met beide badges). De keuze om Vauxhall als merk aan te houden zal destijds zijn gemaakt omdat dat de beste weerklank had bij de kopers in het Verenigd Koninkrijk. In Ierland hebben ze het niet zo op Britse kroonjuwelen dus de keuze voor Opel daar is net zo logisch.

GM volgt hetzelfde patroon als Ford, dat eigenlijk exact dezelfde beslissingen heeft genomen, maar het voordeel had dat het a) van nature al niet zo'n merkenpotpourri had en b) de later aangekochte merken zoals Volvo en Jaguar relatief eenvoudig en intact van de hand heeft kunnen doen. Ford heeft nu al aangekondigd zijn eigen fabriek in Australië dicht te gooien, terwijl GM alle opties nog open houdt, waarschijnlijk omdat men nu nog de verliezen op de Australische overheid kan afwentelen.
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: Kort nieuws uit de autowereld

Bericht door HondArd »

Niet helemaal nieuws uit de autowereld, maar wel goed nieuws voor liefhebbers van verbrandingsmotoren.
biobasedeconomy schreef:Eerste Biobrandstof met Negatieve Carbon-Footprint

ITRI ( Industrial Technology Research Institute ), Taiwan’s grootste en een van ‘s werelds toonaangevende high-tech toegepaste onderzoeksinstituten, introduceert ButyFix ™, de eerste biochemische technologie voor bio-butanol transport, de productie van brandstoffen met een negatieve ecologische voetafdruk met behulp van meest voorkomende biomassa van de natuur, cellulose als grondstof in plaats van maïs. De totale energie-inhoud in de ligninerijke biomassa heeft het overschot van de energie voor de productie en de gehele levenscyclus van de brandstof (well-to-wheel) te dekken. Daarom is de uitstoot van broeikasgassen (BKG) van ButyFix bio-butanol licht negatief. ButyFix is beschikbaar voor biobrandstof- en chemische verwerking organisaties. ITRI ​​ontving een 2013 R&D 100 Award in november voor deze doorbraak.


ButyFix technologie produceert bio-butanol met BKG-emissiereductie van meer dan 100 procent, veel hoger dan maïs ethanol met een BKG-reductie van circa 23 procent. ButyFix bereikt een butyraat opbrengst van 0,70 g/g uit suiker, dat is 94 procent van de koolstof conversie. Deze koolstof opbrengst is 2,7 keer hoger dan het traditionele proces .

Brandstofprijs

Het vervangen van maïs ethanol met ButyFix butanol in de Verenigde Staten, op basis van de huidige ethanol verbruik van 13 miljard liter, zou de CO2-uitstoot met 90 miljoen ton/jaar verminderen. ButyFix butanol is de enige biobrandstof in staat om een ​​transportbrandstof prijs van US $ 2.00/gallon te bereiken, ruim onder de huidige benzine en bio-ethanol prijzen, zonder overheidssubsidies . ButyFix bio-butanol kan worden gebruikt in bestaande ethylalcoholinstallaties, overtreft ethanol met zijn hogere stookwaarde en is compatibel met de huidige (ongewijzigd) benzinemotoren en benzine bestaande infrastructuur.

Chemische markt

ButyFix heeft ook belangrijke potentiële toepassingen in de industriële chemische markt in chemische middelen, grondstoffen, tussenproducten of oplosmiddelen voor de productie van verven, kleefmiddelen en schoonmaakmiddelen. Gebruiken als grondstof voor butylacrylaat blijkt gebruik vooral veelbelovend als alternatief voor aardolie. ButyFix commercialisering is aan de gang en beschikbaar voor overdracht naar bedrijven wereldwijd. ITRI ​​heeft vier patenten en zes patenten internationaal op ButyFix technologie (Taiwan, China en de Verenigde Staten). Geïnteresseerde bedrijven kunnen contact opnemen met ITRI via 0800@itri.org.tw, of bezoek de website van ITRI.
Bron.
"The closest to reality car that money can buy"
Plaats reactie