Kort nieuws uit de autowereld

Wat valt op in de media
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Kort nieuws uit de autowereld

Bericht door WizardOfOss »

AutoInternationaal.nl schreef: Ford Transit Connect ook als Taxi

Ford heeft op de autotentoonstelling van Chicago een taxiversie van de Transit Connect gepresenteerd. De bestelauto won begin dit jaar de prestigieuze North American Truck of the Year bokaal en nu laat Ford zien dat de Transit Connect niet alleen goed is in het vervoeren van goederen, maar ook passagiers van harte welkom heet. De Amerikaanse autofabrikant wil het model nog dit jaar in productie nemen. De taxiversie beschikt over een motor die draait op aardgas en LPG, dus de milieudruk van de Ford valt relatief mee.
En voor wie elke gram aan CO2 uitstoot er één teveel is, komt er een elektrische versie van de Transit Connect. Die moet in 2012 klaar zijn en zal worden voorzien van een 75 pk sterke elektromotor. De topsnelheid bedraagt maximaal 120 km/u (is dat voldoende voor een taxichauffeur?) en de actieradius bedraagt 130 kilometer. Ford heeft in totaal 4 elektrische modellen in ontwikkeling. Naast een emissieloze Transit Connect kunnen we ook een dergelijke variant van de nieuwe Focus verwachten, gevolgd door een tweetal via het stopcontact oplaadbare hybride auto’s in 2012.

Ford deed in de Amerikaanse taxibranche jarenlang goede zaken met de Crown Victoria: een deinend slagschip met apart chassis waarvan het basisontwerp uit de jaren zeventig stamt. De lieveling van menig taxichauffeur vanwege de ongecompliceerde bediening, de redelijk betrouwbare techniek, het goede comfort en het royale ruimteaanbod. Maar niet bepaald een milieuvriendelijke auto, hetgeen steeds meer een doorn in het oog begon te worden van stadsbesturen. Die vinden al die auto’s in het centrum sowieso al niks en als het dan toch moet, dan graag zo schoon mogelijk. Met de Transit Connect Taxi denkt Ford een goede oplossing en een volwaardige opvolger voor de ‘Crown Vic’ te bieden. Een totaal andere auto, die geen benzineslurpende V8 onder de motorkap heeft maar (zelfs in benzine-uitvoering) een dik twee keer zo zuinige 2,0 liter 4 cilinder motor.

Ondanks de bescheiden motorisering is de Transit Connect Taxi beslist een opvallende auto. Enerzijds door de hoge, hoekige bouw maar ook vanwege de zwart/gele kleurencombinatie. Ford dacht niet alleen aan het milieu, maar ook aan de passagiers. Die hebben een uitstekend uitzicht, veel beenruimte en een groot beeldscherm op de afschermwand met de chauffeur. Je betaalt elektronisch via het scherm, maar je kan ook even de weersvooruitzichten, het nieuws, de sportuitslagen en/of de aandelenkoersen checken. Door de hoge bouw plus zit is de Transit Connect Taxi ook prima geschikt voor het vervoer van gehandicapten. Wie weet is deze Ford over 5 jaar niet meer weg te denken uit het straatbeeld van New York.
Bron

He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: Kort nieuws uit de autowereld

Bericht door HondArd »

Zo'n busje lijkt mij als taxi ideaal. Wel een hoge, rechte zit maar op het onderstel van een auto. Die speciale Londonse taxi's zijn ook niet de laagste auto's overigens.
"The closest to reality car that money can buy"
Gebruikersavatar
Leeuw
.
.
Berichten: 5728
Lid geworden op: 07 feb 2010, 20:31

Re: Kort nieuws uit de autowereld

Bericht door Leeuw »

Ik wil ook liever niet in een MB ofzo zitten, maar gewoon ruim. En lekker belangrijk dat het niet zo sexy is als een E-klasse
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Kort nieuws uit de autowereld

Bericht door WizardOfOss »

Toch kan ik me bijna niet voorstellen dat dit een succes wordt. Zo'n Crown Vic is nu eenmaal onverwoestbaar en ultra-comfortabel, twee eigenschappen die op de veelal zeer slechte wegen in de Amerikaanse steden (wegen daarbuiten zijn daarentegen meestal juist erg goed) erg goed van pas komen. Ik kan me niet voorstellen dat ze die twee eigenschappen in zo'n busje kunnen evenaren.

Komt nog bij, in steden als NYC bepalen taxi's het straatbeeld, en dan zie ik toch liever zo'n slee dan een bestelwagentje.

Overigens vind ik de aandrijving ook een gemiste kans, juist voor een taxi zal hybride-aandrijving ideaal zijn, en Ford heeft de techniek daarvoor reeds in huis (Escape, Fusion). Nu zal dit karretje ook vast wel zuiniger zijn dan zo'n V8, maar een factor 2 geloof ik absoluut niet. Uit ervaring weet ik dat een Crown Vic helemaal niet zo onzuinig is, als is stadsverkeer uiteraard wel een ander verhaal dan lange afstanden door de bergen.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: Kort nieuws uit de autowereld

Bericht door HondArd »

Ik denk dat het comfort van een taxi voor een groot gedeelte bepaald wordt door de wielbasis, en die amerikaanse slagschepen kennende zijn die in verhouding tot de lengte niet zo heel groot. De wielbasis van zo'n Transit Connect lijkt mij relatief fors, dus is de eerste stap naar een goed comfort al gezet.
"The closest to reality car that money can buy"
Gebruikersavatar
Leeuw
.
.
Berichten: 5728
Lid geworden op: 07 feb 2010, 20:31

Re: Kort nieuws uit de autowereld

Bericht door Leeuw »

Hoor ik Crown Victoria en comfort?

http://news.cnet.com/i/ne/p/2007/CrownVicSpinners_550x354.jpg
Laatst gewijzigd door Leeuw op 12 feb 2010, 16:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Kort nieuws uit de autowereld

Bericht door WizardOfOss »

De wielbasis van de standaard Crown Vic is al een hele millimeter langer als de lange versie van de Transit Connect. De meeste taxi's hebben echter een 6" langere wielbasis, waarmee ze ruim boven de 3 meter zitten. Daarnaast heeft de Crown Vic grotere wielen met hogere banden, langere veerwegen en meer massa, allemaal zaken die ook meehelpen. En niet te vergeten meubilair wat ik zo thuis neer zou willen zetten...

Zo'n hoge versie lijkt me dan wel weer een apart verhaal, sowieso lijkt me de instap niet echt praktisch :mrgreen:
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Kort nieuws uit de autowereld

Bericht door WizardOfOss »

egmCarTech.com schreef:BREAKING: Three Tesla executives killed in Palo Alto plane crash

A plane crash this morning in a residential neighborhood in East Palo Alto, killed three people onboard said to be Tesla Motors executives.

According to SF Gate:
The plane crashed on the 1200 block of Beech Street near Pulgas Avenue about 7:55 a.m., said Lt. Ray Lunny of the San Mateo County Sheriff’s Department. A house on the street was damaged and the plane destroyed three cars, Lunny said, but there were no reports of injuries on the ground.

Ian Gregor, a spokesman for the Federal Aviation Administration, said the plane was a twin-engine Cessna 310 that had taken off from Palo Alto Airport, about a mile to the southwest, and was bound for Hawthorne Municipal Airport in Los Angeles County.
The plane was owned by Doug Bourn a senior electrical engineer for Tesla Motors, the electric-car company said. Tesla has yet to release a statement about the crash.

Update: It has been confirmed via Twitter that CEO Elon Musk was not on board.
Bron
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Kort nieuws uit de autowereld

Bericht door WizardOfOss »

En meteen daar achteraan een wat minder vervelend bericht:
egmCarTech.com schreef:200-hp Honda CR-Z Type R in the works, to debut in late 2011

Unlike the Honda Insight, the Honda CR-Z is a sporty hybrid coupe shipping with a standard 6-speed manual transmission. Sales of the Honda CR-Z, which makes 122-hp from a 1.5L i-VTEC mated to Honda’s IMA hybrid system, will begin in the second half of 2010.

According to sources, the CR-Z is being readied for the Type R treatment with aggressive design cues and a more powerful hybrid powertrain under the hood.

Rumor has it that Honda’s tuning arm, Mugen, will use a reworked version of the Civic Type R’s 2.0L 4-cylinder engine mated to a petrol-electric powertrain making up to 150-hp and an additional 50-hp from a larger electric-motor. With a total of 200-hp, the Honda CR-Z Type R is expected run 0-60 mph in 6 seconds with a top speed of 140 mph.

Adding on to the standard CR-Z’s three-mode drive system that allows the driver to select between Sport, Econ and Normal driving modes, the CR-Z Type R will also get an additional Sport Plus setting. Better brakes and a stiffer suspension will complete the package.

Sources say that the CR-Z Type R will debut at next year’s Tokyo Motor Show with sales to start in late 2011. We doubt it’ll make it to the United States.
Bron
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
Joël D.
.
.
Berichten: 851
Lid geworden op: 16 feb 2010, 20:04
Locatie: Bennebroek

Re: Kort nieuws uit de autowereld

Bericht door Joël D. »

Dat is echt goed nieuws!
Plaats reactie