Internationale verkoopcijfers

Wat valt op in de media
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Internationale verkoopcijfers

Bericht door ViveLaFrance »

Punt is dat de Jazz geen dragende kracht is voor Honda in Europa. Hoe bruikbaar het model ook is, niet iedereen heeft blijkbaar behoefte aan een hoge, smalle auto. Ik zie voornamelijk ouderen in de Jazz rijden die wellicht in het weekend kleinkinderen op de achterbank hebben met wat spullen voor onderweg. Dat kan een volwaardige B-segment hatchback ook.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: Internationale verkoopcijfers

Bericht door HondArd »

In een B-segmenter kan je inderdaad ook 3 (klein)kinderen op de achterbank kwijt, maar geen 2 volwassenen die ook een beetje lekker willen zitten. En ik heb liever een auto die de hoogte in gaat dan de breedte en de lengte. Van de hoogte heb je enkel optisch maar "last", het lijkt al snel een doosje. Minder lengte en minder breedte is meer bewegingsvrijheid in het verkeer.
Het is dat de Jazz inderdaad niet heel goed verkoopt (wel het best verkochte Honda model in Nederland, maar de schoorsteen kan je er inderdaad niet van laten branden) waardoor er al snel ietwat negatief over wordt gesproken. Maar stel dat die zogenaamde crossovers niet zo goed zouden scoren, zouden ze dan ook moeten stoppen met "dat getrut"? Dat er voornamelijk ouderen met een Jazz rondrijden zou je ook kunnen toepassen op een gemiddelde crossover. Zet de stoelen van een normale B-segmenter in de hoogste stand en je kan als oudere ook lekker instappen plus je kleinkinderen met wat spullen voor onderweg meenemen.
"The closest to reality car that money can buy"
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Internationale verkoopcijfers

Bericht door ViveLaFrance »

HondArd schreef:In een B-segmenter kan je inderdaad ook 3 (klein)kinderen op de achterbank kwijt, maar geen 2 volwassenen die ook een beetje lekker willen zitten.
Nou, het is niet altijd behelpen in een B-segmenter. Ik kan prima zitten in een C3, Clio, Fiesta, Micra...
HondArd schreef:En ik heb liever een auto die de hoogte in gaat dan de breedte en de lengte. Van de hoogte heb je enkel optisch maar "last", het lijkt al snel een doosje. Minder lengte en minder breedte is meer bewegingsvrijheid in het verkeer.
Maar minder veilig.
HondArd schreef:Maar stel dat die zogenaamde crossovers niet zo goed zouden scoren, zouden ze dan ook moeten stoppen met "dat getrut"?
Met getrut bedoelde ik natuurlijk te lang vasthouden aan hetzelfde. De crossovers zijn amper uit de startblokken. Consumenten bepalen nu eenmaal en zien de meerwaarde van een compacte MPV niet. Crossovers voldoen blijkbaar in ruime mate aan de eisen van mensen.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: Internationale verkoopcijfers

Bericht door HondArd »

ViveLaFrance schreef:
HondArd schreef:In een B-segmenter kan je inderdaad ook 3 (klein)kinderen op de achterbank kwijt, maar geen 2 volwassenen die ook een beetje lekker willen zitten.
Nou, het is niet altijd behelpen in een B-segmenter. Ik kan prima zitten in een C3, Clio, Fiesta, Micra.
In een Jazz zit je als volwassene wel lekkerder achterin.
ViveLaFrance schreef:
HondArd schreef:En ik heb liever een auto die de hoogte in gaat dan de breedte en de lengte. Van de hoogte heb je enkel optisch maar "last", het lijkt al snel een doosje. Minder lengte en minder breedte is meer bewegingsvrijheid in het verkeer.
Maar minder veilig.
Extra breedte is vooral een GEVOEL van veiligheid. Om te beginnen koop ik geen auto voor de veiligheid, maar als de rest goed is (betaalbaar om te rijden, maximaal bruikbaar met minimale maten) is extra veiligheid mooi meegenomen. En dan blijkt dat de Jazz van de supermini's zich qua veiligheidsuitrusting nergens voor hoeft te schamen. Sterker nog: de Jazz is van de in 2015 geïntroduceerde auto's de veiligste kleine auto. En in het commentaar kwam vooral naar voren dat de bescherming bij een aanrijding van de zijkant de maximale score werd behaald.
https://www.euroncap.com/nl/resultaten- ... utos/2015/
ViveLaFrance schreef:
HondArd schreef:Maar stel dat die zogenaamde crossovers niet zo goed zouden scoren, zouden ze dan ook moeten stoppen met "dat getrut"?
Met getrut bedoelde ik natuurlijk te lang vasthouden aan hetzelfde. De crossovers zijn amper uit de startblokken. Consumenten bepalen nu eenmaal en zien de meerwaarde van een compacte MPV niet. Crossovers voldoen blijkbaar in ruime mate aan de eisen van mensen.
Je kan niet alle consumenten over één kam scheren Chris, er zijn er nog genoeg die niets zien in een crossover maar wel een "maximaal-binnen-minimaal-buiten" auto. De crossover hype zal vast ook een keer overwaaien, net zoals de mini-MPV hype nu. Maar er zijn er lang niet meer zo veel verschillende te koop waardoor de overblijvende consumenten die tegen de stroom in nog wél een mini-MPV willen uiteindelijk toch bij de overblijvers terecht komen. En één van die overblijvers is nu de Jazz. De verkoopaantallen zijn inderdaad aan het inkakken, maar het is (nog) wel het best verkochte Honda model van Nederland.
En het zal op de weg maar behoorlijk saai worden als alle merken exact hetzelfde zouden doen. De merken die tegen de stroom in net iets anders doen of hetzelfde blijven doen zorgen er nou net voor dat er voor iedereen wat te kiezen is.
"The closest to reality car that money can buy"
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Internationale verkoopcijfers

Bericht door ViveLaFrance »

HondArd schreef:En één van die overblijvers is nu de Jazz. De verkoopaantallen zijn inderdaad aan het inkakken, maar het is (nog) wel het best verkochte Honda model van Nederland.
Dit geeft de treurige situatie van Honda goed weer. Ik snap dat jij als eigenaar je auto idealiseert, maar ik schets alleen de ontwikkelingen in autoland. Compacte MPV's worden massaal vervangen door succesvolle crossovers. B- en C-segmenters blijven populair en toch kan Honda daar niet van profiteren. Zelfs niet met hun nieuwe modellen, want de Civic en HR-V noteren afzetdalingen in groeiende dan wel stabiele segmenten. Dan doe je ook als merk iets verkeerd. Nu wordt de Civic Sedan hoger gepositioneerd om ook de Accord te vervangen. Lastig karwei als men de hatchback al niet pruimt.
HondArd schreef:En het zal op de weg maar behoorlijk saai worden als alle merken exact hetzelfde zouden doen. De merken die tegen de stroom in net iets anders doen of hetzelfde blijven doen zorgen er nou net voor dat er voor iedereen wat te kiezen is.
Op lange termijn hebben de Honda-dealers daar niks aan. Ze blijven ploeteren in de marge. In tien jaar tijd is de Europese afzet gehalveerd. Ten opzichte van andere Japanse fabrikanten zijn er genoeg factoren te noemen (bv. weinig tot geen Europese productie, laat modellen vernieuwen) die aangeven dat Honda zichzelf uit de Europese markt prijst. Letterlijk en figuurlijk.
Vive la France, Vive la Différence
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Internationale verkoopcijfers

Bericht door ViveLaFrance »

In Nederland werden ruim 414.000 nieuwe auto’s verkocht in 2017, een stijging van ongeveer 8,5% ten opzichte van een jaar eerder.

Nederland 2017

Winnaars

#2 Renault - grootste afzetstijging resulteert in hoogste aandeel in 13 jaar; Clio marktleider, Captur zeer stabiel, Mégane op P10, Scénic populairste MPV, Zoe verviervoudigd, Espace onderuit.
#6 Toyota - neemt Aziatisch leiderschap over van Kia; Aygo en Yaris groeien, C-HR een hit, RAV4 plust, Prius en Prius+ blijven zakken.
#7 Kia - afzet stijgt bijna een kwart; volumemodellen Picanto, Niro en Rio succesvol, verval Sportage en cee’d, Optima ruim verdubbeld, 306x Stonic, 3x Stinger.
#16 Suzuki ; winst houdt aan; merkleider Ignis verbetert recordjaar eerste generatie, Swift en S-Cross compenseren Vitara.
#23 Tesla - vijfde record op rij; Model S (recordjaar) en Model X (P94) populairste elektrische auto’s.
#24 Land Rover - hoogste aandeel ooit, maar net geen verkooprecord; Velar hindert andere Range Rovers niet, Discovery slaat aan.
#26 Alfa Romeo - snelste stijger; Giulia gewilder dan 159 in diens laatste vijf modeljaren, Giulietta en MiTo stabiel, Stelvio klampt aan, 4C trekt meer klanten.
#27 Porsche - op één na beste verkoopjaar; Macan blijft merkleider dankzij record, ook Panamera boekt record en passeert 911, 718 verdubbeld.
#28 Jaguar - ook op één na beste verkoopjaar; XE behoudt leiderschap ondanks verlies, overige modellen gewilder.
#32 Jeep - Compass bepaalt evenaring hoogste marktaandeel.
#35 Maserati - Levante ondersteunt stabiele Ghibli en Quattroporte.
#36 Bentley - hoogste afzet in 9 jaar; 50% op naam van Bentayga.
#37 Aston Martin - net als Alfa Romeo een snelste stijger na verdrievoudiging; DB11 claimt 75%.
#43 Chevrolet - Europees avontuur voorbij, maar Camaro zorgt voor stijging.
#44 McLaren - teller eindigt op 5 stuks; 2x 675, 2x 570, 1x 650.

Constanten

#3 Opel - uitgebalanceerd aanbod; Karl zet stijgende lijn door, nieuwkomers Crossland X, Insignia en Grandland X klimmen, Ampera-e traag op gang.
#4 Peugeot - bovengemiddelde afzetgroei, aandeel in evenwicht; 3008 en 5008 compenseren verlies voormalige Top 10 spelers 108 en 208.
#5 Ford - eveneens constante factor bovenin; tweede jeugd voor Focus, recordjaar Kuga, C-Max en Mondeo omlaag.
#8 BMW - prolongeert positie favoriete topmerk; 5-serie merk- en segmentleider, negatief record 3-serie, 4-serie en i3 breiden uit.
#9 Skoda - verstevigt plek in Top 10; Octavia, Citigo en Kodiaq bepalend, gevoelige tik Superb, 12x Karoq.
#10 Mercedes-Benz - zorgeloos bestaan dankzij A-, CLA-, GLC-, GLA-Klasse en Sprinter, E-Klasse daalt.
#12 Citroën - kruipt langzaam richting top; uitstekend jaar C3, C1 volgt, C4 Cactus en C4 Picasso verliezen, C3 Aircross komt op stoom.
#13 Hyundai - Tucson en Ioniq vullen dalende i10 aan, 166x Kona.
#15 Nissan - afgestudeerd in stabiel presteren; leider Qashqai noteert record, Micra verdrievoudigd, X-Trail, Pulsar en Juke haken af.
#18 Mazda - 0,01% winst betekent hoogste aandeel in 17 jaar en hoogste afzet in 13 jaar; CX-5 beleeft recordjaar en voert evenwichtig gamma aan.
#19 Seat - Ateca voorkomt verval, Ibiza laat het afweten, 86x Arona.
#20 Mini - behaalt op de valreep derde verkooprecord op rij, maar groeit minder snel dan de markt; hatchbacks uitermate stabiel, record Countryman ten koste van Clubman.
#22 Dacia - in rustiger vaarwater na mindere periode; Logan en Sandero bezig aan opmars, Duster in mineur.
#25 smart - aandeel in balans; meer kopers voor forfour en fortwo.
#31 Lexus - CT en IS geven teleurstellende SUV’s goede voorbeeld, 14x LC.
#39 Rolls-Royce - 14 stuks is herhaling van recordjaar.
#41 Lamborghini - doet als merk Rolls-Royce na met 9 stuks; Aventador (5) en Huracán (4) kopiëren hun afzet.

Verliezers

#1 Volkswagen - aandeel en afzet omlaag; Up! en Tiguan klimmen, Golf en Polo leveren in, op twee na slechtste jaar voor ruim gehalveerde Passat, matige entree Arteon, 57x T-Roc.
#11 Audi - laagste afzet in 11 jaar; koplopers A3 en A4 dalen, Q2 goed ontvangen, A5 herboren, Q7 ziet verkoop verdampen.
#14 Volvo - profiteert niet van herstellende markt; V40, V90 en XC60 kunnen enorme terugval XC90 niet opvangen, S90 verviervoudigd.
#17 Fiat - aandeel en afzet op laagste niveau sinds 1982; Tipo enige lichtpunt in verouderd aanbod.
#21 Mitsubishi - Outlander verantwoordelijk voor grootste afzetdaling, 54x Eclipse Cross.
#29 Honda - snelste daling betekent negatieve records; alleen Civic toont lichte groei.
#30 DS - zakt onder de 1.000 stuks; 3 handhaaft zich, 4 en 5 noteren positief resp. negatief record, 5x 7 Crossback.
#33 Subaru - ontkomt niet aan negatieve records; dragende krachten Forester, XV en Outback onderuit, 24x Impreza.
#34 Infiniti - groei stagneert; Q30 alweer op zijn retour.
#38 Ferrari - aantrekkende Nederlandse economie gaat niet op voor Italianen; 488 gehalveerd, 6x GTC4.
#40 Lancia - gesaneerd merk neemt de tijd om voorraad Ypsilon (11 stuks) weg te werken.
#42 SsangYong - halvering afzet door zakkende Tivoli.
Vive la France, Vive la Différence
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Internationale verkoopcijfers

Bericht door ViveLaFrance »

Het is overduidelijk dat op papier milieuvriendelijke grote, luxe SUV's niet meer profiteren van bijtellingsregels. Lijkt me een goede zaak.

Fiat heeft dringend een nieuwe Punto nodig. De Tipo doet het boven verwachting, zeker op Europees niveau (P8, boven alle Aziaten in het C-segment), maar ik verwacht niet dat het model de cijfers van de laatste Bravo kan evenaren.
Vive la France, Vive la Différence
Plaats reactie