Internationale verkoopcijfers

Wat valt op in de media
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Internationale verkoopcijfers

Bericht door ViveLaFrance »

Na het eerste kwartaal staat de Nederlandse autoverkoop van ongeveer 99.000 registraties ruim 10% in de min. Hierbij een beknopt overzicht van de winnaars, verliezers en constant presterende merken.

Nederland Jan-Mrt 2016

Winnaars

#3 Opel - behoort weer tot de top dankzij de Karl, Corsa en nieuwe Astra.
#10 Skoda - de losgekomen Fabia en Superb maken van de Tsjechen de snelste stijger.
#12 Hyundai - kruipt richting Top 10; Tucson slaat aan en de i10 leeft op.
#16 Mazda - duidelijk geen last van de veranderde bijtellingsregels; CX-en leiden de dans.
#23 Land Rover - Discovery Sport zorgt voor een goede start.
#24 Honda - klimt uit een diep dal; Jazz dichtbij evenaring afzet van 2015, HR-V vangt CR-V op.
#25 Tesla - Model S houdt de groei vast.
#29 Subaru - alle modellen plussen waardoor de afzet bijna 50% stijgt.
#30 Jaguar - XE verantwoordelijk voor een ruime verdubbeling.
#39 SsangYong - nu al 10 Tivoli’s t.o.v. 15 in 2015.

Constanten

#2 Peugeot - verovert de tweede plek door opleving van de 208 en 2008.
#5 Kia - lichte afzetstijging; cee’d en Sportage groeien, Picanto best verkochte auto in Nederland.
#6 Ford - eveneens een lichte afzetstijging; volumemodellen zeer stabiel.
#7 BMW - nog steeds het favoriete topmerk; X1 verviervoudigd, 5-serie in mineur.
#9 Nissan - marktaandeel in evenwicht; X-Trail, Leaf en Micra scoren.
#13 Audi - levert een plek in, maar de A1, A4 en de grote Audi’s vangen de bijna gehalveerde A3 op.
#14 Mercedes-Benz - ook een stap achteruit, maar i.t.t. Audi groeit de afzet minimaal dankzij de B- en CLA-Klasse.
#15 Fiat - stabiele middenmoter; 500 en in mindere mate 500X klimmen.
#36 Maserati - net als vorig jaar 21 registraties in het eerste kwartaal.

Verliezers

#1 Volkswagen - immer marktleider al zit de klad er nu wel in; alle volumemodellen minder geliefd.
#4 Renault - profiteert nog niet voldoende van de nieuwe modellen; Clio en Twingo hard onderuit.
#8 Toyota - dragende krachten Aygo en Yaris beleven een slechte start.
#11 Citroën - duikt uit de Top 10; loskoppeling DS geen smoes, bestseller van 2015 C4 Cactus laat het afweten.
#19 Suzuki - gemis van de Alto maakt van de Japanners de snelste daler; Vitara goed ontvangen.
#22 Mitsubishi - ziet tweederde van de afzet verdampen; Outlander levert 83% in.
#26 Porsche - nieuwe bijtellingsregels nekt de Cayenne, 911 in de lift en trekt weer de kar.
#27 smart - forfour plust niet genoeg om verval van de fortwo te compenseren.
#32 Lexus - zonder model in de Top 150, dient daardoor achter Alfa Romeo aan te sluiten.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
Leeuw
.
.
Berichten: 5728
Lid geworden op: 07 feb 2010, 20:31

Re: Internationale verkoopcijfers

Bericht door Leeuw »

Leuke samenvatting, vooral bij de verliezers enkele schokkende constateringen.
Lexus achter Alfa? wow.
-83% voor de outback
Cactus laat zien dat er een markt oor deze auto's is, maar snel verzadigd is. (volgens mij is het concept erg goed, maar de vormgeving is té gewaagd voor de gemiddelde klant)
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Internationale verkoopcijfers

Bericht door ViveLaFrance »

Ik denk dat Citroën rekening hield met een terugval van de C4 Cactus. Het is niet hun doelgroep, maar ze kennen de doorsnee consument vast wel. Blijkbaar zijn een Captur en, over de jaren heen, een Juke minder gewaagd.

Mazda wordt beloond nu de bijtellingsregels zijn veranderd. Wat mij betreft terecht :thumbup:
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: Internationale verkoopcijfers

Bericht door HondArd »

Knap dat Honda het dankzij de Jazz en de HR-V het weer iets beter doet. Maar waar worden ze dan verkocht? Buiten de demomodellen van de regionale dealer zie ik ze hier niet rijden. En voor het makkelijker kunnen terugvinden in een parkeergarage (onlangs voor de 2e keer in korte tijd bij de Bijlmer Bierton geparkeerd) hadden we nog genoegen kunnen nemen met 1 van de 50 tinten grijs.
"The closest to reality car that money can buy"
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Internationale verkoopcijfers

Bericht door ViveLaFrance »

Ik zie ze af en toe rijden, vooral de Jazz. Volgens mij heeft de dealer in Groningen baat bij het samengaan met autobedrijf Fleming dat reeds Suzuki voert. Trouwens, 138 HR-V's is voor Honda leuk, maar kijkend naar het segment ronduit teleurstellend.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Internationale verkoopcijfers

Bericht door WizardOfOss »

ViveLaFrance schreef:Trouwens, 138 HR-V's is voor Honda leuk, maar kijkend naar het segment ronduit teleurstellend.
SsangYong kan alleen maar dromen van zulke aantallen. En toch mochten we de Tivoli niet kansloos noemen ;)
(zouden ze de door jou beoogde 50 stuks dit jaar nog gaan halen?)
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Internationale verkoopcijfers

Bericht door ViveLaFrance »

Ik wist 't :yawn: Nou komt-ie dan, ook al zou SsangYong 0, 100 of 100.000 Tivoli's op jaarbasis verkopen, dat maakt de afzet van de HR-V niet minder teleurstellend. Daarnaast, komt Honda van een nulpunt? Bestond er ooit eerder een HR-V in het gamma van Honda?

Van Gaal zou zeggen "Apples and pears".
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Internationale verkoopcijfers

Bericht door WizardOfOss »

Zie de ;)

Heel indrukwekkend is het inderdaad zeker niet. En bij de HR-V ligt het naar mijn idee wederom aan het al vaker genoemde probleem bij Honda: een te ambitieuze positionering. Afgaand op de tests mankeert er aan de auto maar weinig, hooguit dat het (niet onvergelijkbaar met de Tivoli) wat teveel een twijfelaar tussen twee segmenten is. Maar met een prijs die gezien de uitvoering en ruimteaanbod wellicht zo gek nog niet is, maar die hem wel ruimschoots boven de verkooptoppers in dit segment plaatst. Een auto die wellicht prima te verkopen is aan mensen die er een proefrit mee gemaakt hebben, maar dan moet je die mensen wel eerst zover krijgen...
ViveLaFrance schreef:Bestond er ooit eerder een HR-V in het gamma van Honda?
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Internationale verkoopcijfers

Bericht door ViveLaFrance »

WizardOfOss schreef:Heel indrukwekkend is het inderdaad zeker niet.
Goh, een dergelijke eufemistische toon lees je meestal op AW.nl als ze weer eens een negatieve situatie omtrent VW willen vergoelijken :clown:

Natuurlijk zorgt de HR-V enigszins voor een beetje lucht bij de dealers, maar kijkend naar het segment doet hij het slecht. Nu de Civic wegvalt is het de Jazz die de kar moet trekken voor Honda en die heeft zijn beste jaren ook al een tijd achter zich liggen. Ik hoop voor Honda dat de nieuwe Civic het tij kan keren.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: Internationale verkoopcijfers

Bericht door nvdw »

Op zich is het een goed teken dat Honda nu al bijna op de helft van de verkopen van heel 2015 zit. Was ook wel een rampjaar natuurlijk, en je kunt je afvragen hoe relevant je nog bent als zelfs je motorafdeling haast nog meer eenheden wegzet (en ook een kutjaar had).

De Jazz en HR-V kunnen nog zo goed zijn, als de consument ze te duur vindt houdt het snel op. Waarom is er geen Honda die minder dan 18 mille kost?
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
Plaats reactie