Internationale verkoopcijfers

Wat valt op in de media
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: Internationale verkoopcijfers

Bericht door HondArd »

Zo lang ze nog leverbaar blijven in Europa zullen ze er vast nog wel brood in zien. Voor het meest spectaculaire Honda-nieuws zullen we waarschijnlijk tot 2019 moeten wachten als volgens de belofte de Urban EV leverbaar wordt. En doe het dan meteen goed Honda, plemp die dan niet anoniem en vooral niet in zwaar gewijzigde vorm op de markt als “hippe elektro-kar”. Anders maakt iedereen de onterechte vergelijking met een Golf I en 205, terwijl het gewoon een elektrieke retro-interpretatie van het “Bolletje” is. Een auto die nota bene eerder (i.v.t. de Golf I) resp.veel eerder (205) op de markt was.
"The closest to reality car that money can buy"
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: Internationale verkoopcijfers

Bericht door nvdw »

Weet je wat, laten we gewoon eens kijken waar de schoen wringt.

Honda en Mazda hebben een gamma dat zich redelijk goed laat vergelijken. Mazda heeft dan nog wel een D-segmentauto (die het niet verkeerd doet) en de MX-5, en Honda de Civic Type-R en de NSX, maar Mazda heeft in verkopen gerekend van die twee meer lol dan Honda van zijn exoten.

De verkoopcijfers, volgens AutoWeek, januari t/m september 2017 en idem 2016.

Mazda 2: 1.708/1.567
Honda Jazz: 495/591

Mazda 3: 704/593
Honda Civic: 240/247

Mazda CX-3: 1.797/1.869
Honda HR-V: 334/531

Mazda CX-5: 2.832/2.494
Honda CR-V: 69/103

Even een beetje rotzooien in de prijslijsten en je komt er al snel achter dat je bij Mazda voor een auto in dezelfde klasse al gauw een mille of twee goedkoper uit bent, en dan reken ik de verschillen in uitrusting nog niet eens mee. De consument is echt niet gek.

Probleem van Honda: het is allemaal veel te duur. Dat is al jaren het probleem en dat wordt niet beter.
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Internationale verkoopcijfers

Bericht door ViveLaFrance »

En dan is Mazda nog behoorlijk miskend in verhouding tot andere merken. Design zal ook een rol spelen. Uiteraard subjectief, maar ik denk dat Mazda's de laatste jaren meer handen op elkaar krijgen voor hun looks dan de gemiddelde Honda.
HondArd schreef:Anders maakt iedereen de onterechte vergelijking met een Golf I en 205, terwijl het gewoon een elektrieke retro-interpretatie van het “Bolletje” is. Een auto die nota bene eerder (i.v.t. de Golf I) resp.veel eerder (205) op de markt was.
Ik kan de associatie wel begrijpen. Het nieuwe Honda-monstertje lijkt meer op een gladgestreken Golf I dan op het bolletje.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: Internationale verkoopcijfers

Bericht door HondArd »

Zal aan mij liggen maar ik zag er meteen een Bolletje in. Nog steeds trouwens want waar een Golf I nogal vierkant is, is de Civic I al wat ronder en die ronde vormen zie ik toch echt terug in de Urban EV. Maar daar een Golf I veel bekender is (en al in een eerder stadium werd erkend als klassieker/youngtimer) is het niet zo heel vreemd dat de eerste vergelijking toch met een auto is die een jaar later op de markt kwam. En als Honda het zelf eigenlijk al nalaat om in de pr-praat te refereren naar het "Bolletje", daar waar het succes van Honda als autofabrikant echt mee begonnen is, dan vraag je er eigenlijk ook om dat er vreemde merken voor het vergelijk worden bijgehaald.
"The closest to reality car that money can buy"
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Internationale verkoopcijfers

Bericht door ViveLaFrance »

HondArd schreef:En als Honda het zelf eigenlijk al nalaat om in de pr-praat te refereren naar het "Bolletje"...
Misschien vinden ze het model niet op de Civic I lijken en willen ze elke associatie bewust voorkomen.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: Internationale verkoopcijfers

Bericht door HondArd »

Nou, een gemiddelde Honda liefhebber zag het wel meteen, waarom zou Honda (waar ze hun geschiedenis wel heel goed kennen maar niet echt uitdragen) dat dan niet bewust gedaan hebben? Soms heb ik het idee dat Honda als automerk een totaal ander bedrijf is dan de motor tak. Waar de laatste tak regelmatig refereert naar bijvoorbeeld de CB750 en ook de Cub wel eens langs laat komen als (terechte) mijlpalen uit de Honda geschiedenis en ze nu zelfs de "Africa Twin" weer uit de mottenballen hebben gehaald en daar huidige modellen in meer of mindere mate op laat lijken, blijft het bij de auto tak vaak akelig stil.
Laatst gewijzigd door HondArd op 18 okt 2017, 21:40, 1 keer totaal gewijzigd.
"The closest to reality car that money can buy"
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Internationale verkoopcijfers

Bericht door WizardOfOss »

Ik zag er toch ook direct meer een oer-Civic in dan iets anders. Maar eerlijk is eerlijk: ze hadden de gelijkenis makkelijk nog iets sterker kunnen maken, bijvoorbeeld door de kenmerkende getrapte lijn boven grille en koplampen, of iets anders gevormde achterlichten. Dan was er überhaupt nooit iemand over een Golf begonnen. Nou ja, behalve dan het bekende stelletje idioten wat in elke auto een kopie van een VAG-product ziet.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: Internationale verkoopcijfers

Bericht door nvdw »

HondArd schreef: Soms heb ik het idee dat Honda als automerk een totaal ander bedrijf is dan de motor tak. Waar de laatste tak regelmatig refereert naar bijvoorbeeld de CB750 en ook de Cub wel eens langs laat komen als (terechte) mijlpalen uit de Honda geschiedenis en ze nu zelfs de "Africa Twin" weer uit de mottenballen hebben gehaald en daar huidige modellen in meer of mindere mate op laat lijken, blijft het bij de auto tak vaak akelig stil.
Dat terugverwijzen naar de successen van ooit werkt best goed bij de motorfietsen omdat de klandizie voor dat soort fietsen al een stuk ouder is, en ook de financiën heeft om een probleemloze nagelnieuwe CB1100 te kopen in plaats van een originele CB750 uit de seventies waar het ding op is geïnspireerd.

Wereldwijd gezien doet Honda het helemaal niet slecht, zeker niet in de VS, maar in Europa is het gewoon treurnis. Ik kan me niet voorstellen dat zowel het hoofdkwartier in Tokyo als de Europese divisie zelf daar anders over denken. Dat de hoogtijdagen van de Civic en wijlen de Accord hier voorbij zijn, dat wisten we jaren geleden al. Maar Toyota verkoopt hier zelfs al geen Corolla meer en doet het nog steeds heel behoorlijk, juist omdat dat merk tijdig de verliezen van de klassieke segmenten (zie ook de Avensis) opvangt met auto's die uit een ander vaatje tappen (zoals de C-HR). Idem voor Mazda, idem voor Nissan. Tsja...
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Internationale verkoopcijfers

Bericht door ViveLaFrance »

Het C-segment blijft populair en compacte crossovers zijn niet aan te slepen. In dit opzicht valt de Europese verkoop van de nieuwe Civic en HR-V nog meer tegen. Honda is toe aan een volwaardige A- en/of B-segmenter. Dat getrut met de Jazz levert niks op.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: Internationale verkoopcijfers

Bericht door HondArd »

Getrut met de Jazz lijkt me wat overdreven. Het model heeft zeker bepaalde kwaliteiten die je in andere modellen niet/nauwelijks tegenkomt en die moet je nou net willen zien, of Honda verzaakt het om dat duidelijker te maken, de keuze in motoren is te beperkt (al lijkt er elders een 1,5RS met 130 PK leverbaar te zijn) en de prijzen kunnen de potentiële kopers afschrikken waardoor ze toch elders gaan kijken.
Maar eigenlijk is het gewoon de perfecte gezinsauto. Groot van binnen en krap van buiten. Een Mazda2, Renault Clio (beide hebben remtrommels achter, de Jazz schijven) en een Ford B-Max waar ik de Jazz net mee vergeleek zijn op de cruciale maten (lengte en/of breedte) ergens groter dan de Jazz. Het hangt een beetje tussen een echte B-segmenter en een mini-MPV in.
Honda zou inderdaad een echte A en/of B-segmenter moeten leveren maar dan wel naast de Jazz. Al was het alleen maar omdat ik niet zou weten welke Honda ik zou moeten kopen als er geen Jazz meer leverbaar zou zijn. Hoe leuk andere modellen ook mogen zijn, qua totaalplaatje komen ze voor mij(n gezin) gewoon zwaar tekort.
"The closest to reality car that money can buy"
Plaats reactie