Internationale verkoopcijfers

Wat valt op in de media
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Internationale verkoopcijfers

Bericht door ViveLaFrance »

Kun je daar iets concreter in zijn? Ben wel benieuwd :)
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Internationale verkoopcijfers

Bericht door WizardOfOss »

Toch zie ik de nieuwe Civic vrij regelmatig rijden, aanzienlijk vaker in ieder geval als het oude model. Sowieso, van die 192 exemplaren vorig jaar, hoeveel daarvan waren voor de Gelderse Giro-start? Het viel me toen in de beelden al op dat de meeste organisatie-auto's Honda's op Nederlands kenteken waren. Ik weet niet wat daar na afloop mee is gedaan....

Wat betreft Alfa's, het was mij juist opgevallen dat ik slechts zeer zelden een Giulia zie. Jaguar lijkt het met de XE dan toch veel beter te doen, maar ook bijvoorbeeld een Infiniti Q50 of Lexus IS kom ik als buitenbeentjes in dit segment toch aanzienlijk vaker tegen.

Wat me in het straatbeeld ook wel opvalt is dat de Tiguan heel snel een alledaagse verschijning is geworden, terwijl ik de Ateca en zeker de Kodiaq maar zeer zelden zie. Vooral van die laatste vind ik dat toch wel opmerkelijk.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: Internationale verkoopcijfers

Bericht door nvdw »

Ergens heb ik ooit gelezen dat van een model auto toch wel minimaal 3.000 exemplaren moeten rondrijden wil je hem in dit land met de nodige regelmaat tegenkomen. Dat staat dan nog even los van bijvoorbeeld selectieve perceptie of een lokaal bepaalde hogere afzet dan elders. Ik woon precies in een driehoek van behoorlijk actieve Suzuki-dealers dus de nieuwe Swifts en Ignissen fluiten me hier om de oren.

Volgens AutoWeek zouden er ruim 1.400 XE's geregistreerd staan, tegen 700 Giulia's. Dat verklaart niet waarom je zoveel Q50's ziet, misschien is dat die selectieve perceptie, maar dat is volgens mij meer Chris' afdeling dus die diagnose laat ik aan hem over ;)
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: Internationale verkoopcijfers

Bericht door HondArd »

ViveLaFrance schreef:Kun je daar iets concreter in zijn? Ben wel benieuwd :)
Zoals: alle modellen met een hybridelijn aanbieden, meer motoren in de Jazz, dezelfde Jazz meteen ook in Europa aanbieden als hij wordt aangeboden in Japan….. Nee, gingen ze bij Honda allemaal niet doen want ze geloven heilig in hun eigen producten en hun strategie. Ligt dus niet zozeer aan de importeur/dealers dat Honda rommelt in de marge, het is de directie die roet in het eten gooit. Ze konden een jaar of 10-15 geleden meer CTR’s slijten in Europa als ze ook in het wit werden verkocht. Maar de in de UK gemaakte witte CTR’s waren enkel bedoeld voor de Japanse/Aziatische markt.
nvdw schreef:Ergens heb ik ooit gelezen dat van een model auto toch wel minimaal 3.000 exemplaren moeten rondrijden wil je hem in dit land met de nodige regelmaat tegenkomen.
Ligt denk ik ook aan hoeveel kilometers ze per stuk maken. Een Giulia lijkt mij een echte zakenauto en zal eerder 30-40.000km per jaar maken. Dan hoef je er in absolute aantallen niet veel van af te zetten, relatief vaak zal je ze op de weg wel tegenkomen. In tegenstelling tot een Space Star. Met 15.000km per jaar heb je het denk ik wel gehad en moet je er minimaal het dubbele/drievoudige van afzetten wil je ze even vaak op de weg kunnen zien.
"The closest to reality car that money can buy"
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Internationale verkoopcijfers

Bericht door ViveLaFrance »

WizardOfOss schreef:Toch zie ik de nieuwe Civic vrij regelmatig rijden, aanzienlijk vaker in ieder geval als het oude model.
Bijzonder, want het oude model ging ongeveer 4.000 keer over de toonbank in Nederland. Zoals gezegd doet de nieuwe slechts 159 stuks. Misschien zie jij dagelijks de Honda-verkoper naar de dealer rijden in zijn demo-Civic :puh:
WizardOfOss schreef:Wat me in het straatbeeld ook wel opvalt is dat de Tiguan heel snel een alledaagse verschijning is geworden, terwijl ik de Ateca en zeker de Kodiaq maar zeer zelden zie. Vooral van die laatste vind ik dat toch wel opmerkelijk.
De Tiguan is dan ook nog nooit zo succesvol geweest. Na zes maanden is een nieuw record al binnen en is de afzet van vorig jaar bijna verdubbeld. Ateca en Kodiaq doen samen 1.614 stuks tegenover 3.359 Tiguans.
nvdw schreef:Ik woon precies in een driehoek van behoorlijk actieve Suzuki-dealers dus de nieuwe Swifts en Ignissen fluiten me hier om de oren.
Grappig, ik heb de nieuwe Swift (en Civic) alleen nog maar bij de Groningse dealer (Fleming) gezien. Zij hebben nu al een tijdje Honda erbij genomen, maar in het straatbeeld is het amper te merken. Ooit waren ze veel actiever. Tesla's zie ik voor mijn gevoel vaker sinds Groningen een eigen showroom heeft.
HondArd schreef:Zoals: alle modellen met een hybridelijn aanbieden, meer motoren in de Jazz, dezelfde Jazz meteen ook in Europa aanbieden als hij wordt aangeboden in Japan…..
Eigenaren van een Civic IMA zijn daardoor waarschijnlijk naar de concurrentie gegaan, maar wat betreft hybride hebben ze natuurlijk ook een aantal keer de plank flink misgeslagen met de Insight en Jazz Hybrid. Europa is simpelweg niet belangrijk genoeg voor Honda om een fatsoenlijk modellenbeleid te voeren. Geen opvolging voor de Accord, HR-V en FR-V heeft toch zijn sporen nagelaten.
HondArd schreef:Ze konden een jaar of 10-15 geleden meer CTR’s slijten in Europa als ze ook in het wit werden verkocht. Maar de in de UK gemaakte witte CTR’s waren enkel bedoeld voor de Japanse/Aziatische markt.
Dankbaarheid lijkt me hier op zijn plaats :twisted:
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Internationale verkoopcijfers

Bericht door WizardOfOss »

Waarneming zal inderdaad niet altijd overeenkomen met statistieken, da's wel duidelijk.

Maar wat betreft de Tiguan versus z'n zusjes, het is niet zozeer die waarneming die me verbaasd, maar vooral het feit dát hij zoveel beter verkoopt. Waarom in vredesnaam? Zouden de VW-dealers erg scheutig met kortingen zijn of zo?
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: Internationale verkoopcijfers

Bericht door HondArd »

ViveLaFrance schreef:Europa is simpelweg niet belangrijk genoeg voor Honda om een fatsoenlijk modellenbeleid te voeren.
Maar ze willen wel meer auto's afzetten in Europa, vind ik het een beetje ongepast om eerst wel aan de dealers te vragen wat ze wel kunnen verkopen, om de goede ideeën vervolgens naar de prullenbak te verwijzen. Tja, dan vraag je er gewoon om om een merk in de marge te blijven.
"The closest to reality car that money can buy"
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Internationale verkoopcijfers

Bericht door ViveLaFrance »

WizardOfOss schreef:Maar wat betreft de Tiguan versus z'n zusjes, het is niet zozeer die waarneming die me verbaasd, maar vooral het feit dát hij zoveel beter verkoopt. Waarom in vredesnaam? Zouden de VW-dealers erg scheutig met kortingen zijn of zo?
Minister Kamp is vast veel verjaardagen vergeten :clown:
HondArd schreef:Maar ze willen wel meer auto's afzetten in Europa, vind ik het een beetje ongepast om eerst wel aan de dealers te vragen wat ze wel kunnen verkopen, om de goede ideeën vervolgens naar de prullenbak te verwijzen. Tja, dan vraag je er gewoon om om een merk in de marge te blijven.
Misschien heeft Honda iets aan het nieuwe handelsverdrag tussen de EU en Japan waardoor 99% van de importheffingen komt te vervallen. Al produceert Honda natuurlijk veel auto's in Europa.
Vive la France, Vive la Différence
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Internationale verkoopcijfers

Bericht door ViveLaFrance »

Na drie kwartalen staat de Nederlandse autoverkoop op 326.000 stuks, een plus van ruim 13% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

Nederland Jan-Sep 2017

Winnaars

#2 Renault - gezonde groei; marktleider Clio blijft populair, Mégane nadert Top 10 na ruime verdubbeling, Scénic herboren, Zoe boekt record.
#5 Kia - zet gestaag door; Picanto, Niro, Rio en in mindere mate Optima plussen, 17x Stonic.
#6 Toyota - komt nog dichterbij Zuid-Koreanen dankzij grootste afzetstijging; Yaris en Auris ondersteunen Aygo en C-HR, Prius uit de gratie.
#16 Suzuki - weer een plek omhoog; Ignis verstevigt merkleiderschap, Baleno en Swift stabiliseren.
#23 Tesla - verbetert nu al record van vorig jaar; Model X op rand van Top 100.
#25 Alfa Romeo - wederom snelste stijger; Giulia gewilder dan Jaguar XE.
#35 Maserati - Levante geeft Italianen lucht, Ghibli en Quattroporte stabiel.
#36 Bentley - ook Britten profiteren van komst SUV; Bentayga leidt de dans.
#37 Aston Martin - DB11 verantwoordelijk voor 80% van verviervoudigde afzet, Rapide weer op de kaart.

Constanten

#1 Volkswagen - hogere afzet kan lager marktaandeel niet voorkomen; Up! klimt, Tiguan een hit, Passat verder onderuit, verdubbeling Transporter, moeizame start Arteon.
#3 Opel - aandeel in evenwicht; ontketende Karl passeert Astra, Crossland X laat Meriva zakken, 79x Ampera-e, 51x Grandland X.
#4 Peugeot - 3008 en 5008 sterke nieuwkomers in uitgebalanceerd gamma.
#7 Ford - levert twee posities in, maar Focus, Kuga en Ka+ zorgen voor balans.
#8 BMW - nog steeds het favoriete topmerk; 5-serie voorbij 3-serie, SUV’s immer succesvol, i3 verdubbeld.
#11 Audi - Q2, A5 en Q5 bepalen afzetstijging, A4 alweer op zijn retour.
#12 Citroën - C3 en C1 belangrijk voor stabiliserende Fransen, 18x C3 Aircross.
#13 Hyundai - houdt uitzicht op Top 10; Tucson, i20 en Ioniq sterk.
#15 Nissan - vaste waarde in subtop; Qashqai hoogste aandeel ooit, Micra op dreef, Pulsar daalt.
#18 Mazda - opleving 2, 3 en 6 steunt koplopers CX-5 en CX-3.
#19 Seat - opmerkelijk genoeg verliest Ibiza terrein, Leon veert op, Ateca langs Mii.
#26 smart - degelijke forfour krijgt hulp van fortwo.
#28 Jaguar - zeer evenwichtig aanbod; F-Pace gaat opnieuw voor leiderschap.
#32 Jeep - Compass helpt Renegade en zorgt voor broodnodige adempauze.

Verliezers

#17 Fiat - klimmende Tipo kan licht verlies niet tegenhouden, 500X gehalveerd.
#20 Mini - Countryman ligt hatchbacks en Clubman dwars.
#21 Mitsubishi - verliest houdt aan; Outlander laat Space Star en ASX in de steek.
#29 Honda - grootste afzetdaling maakt van Japanners de snelste dalers, men glijdt af richting DS; HR-V en Civic komen niet los, CR-V dieper in de marge.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: Internationale verkoopcijfers

Bericht door nvdw »

Ook in Europees verband doet Honda het bijzonder slecht: bijna -10% ten opzichte van vorig jaar. Het zal niet helpen dat Honda's 'thuismarkt' (het Verenigd Koninkrijk) als een van de weinige landen een aanzienlijke teruggang in de autoverkopen heeft, maar andere Japanse merken hebben geen problemen, inclusief Mazda, dat minimaal 1,5 keer zoveel auto's verkoopt met een in grote lijnen vergelijkbaar aanbod dat bovendien volledig uit Japan wordt geïmporteerd. Zelfs Mitsubishi blijft in Europa nog stabiel (met overigens een kwart minder verkopen dan Honda).

DS komt ook maar niet overeind. Geen idee waar die DS7 blijft maar volgens mij is er nog wel wat meer nodig dan dat...
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
Plaats reactie