Internationale verkoopcijfers

Wat valt op in de media
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Internationale verkoopcijfers

Bericht door ViveLaFrance »

Een half jaar onderweg en de Nederlandse autodealers kunnen weer redelijk lachen. In het tweede kwartaal werden er meer auto’s verkocht ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Het totale verlies in 2016 slinkt hierdoor van ruim 10% in Q1 naar een kleine 4%.

Nederland Jan-Jun 2016

Winnaars

#3 Opel - zet de positieve lijn door; Astra meldt zich weer in de Top 10.
#9 Skoda - stap omhoog dankzij Fabia, Superb, Rapid en Yeti.
#14 Hyundai - gezonde groei ondanks twee ingeleverde plekken.
#17 Mazda - CX-3 op weg naar podium in diens segment.
#20 Mini - nieuwe Clubman goede steun voor hatchback broers.
#23 Honda - de ommekeer houdt aan; Jazz al ruim voorbij de afzet van 2015.
#29 Jaguar - stijgt gestaag verder; 50% op naam van de XE, F-Pace passeert Lexus NX.
#34 Infiniti - Q30 geeft het merk een benodigde impuls.
#37 Ferrari - 28 Italiaanse paarden t.o.v. 21 vorig jaar; 488 slaat aan.
#38 Bentley - 26 klanten t.o.v. 17 in het eerste half jaar van 2015; 8x Bentayga.

Constanten

#2 Renault - prima junimaand doet de Fransen enigszins stabiliseren; Kadjar een succes, Mégane in de lift.
#8 Toyota - Aygo en Yaris zorgen voor herstel, Prius klimt.
#15 Volvo - stabiel marktaandeel; V40 en V70/XC70 plussen, XC90 sterk.
#19 Seat - Ibiza beleeft tweede jeugd, Leon daalt licht.
#22 Dacia - gevestigde middenmoter; Logan leidt de dans.
#25 Tesla - plafond lijkt bereikt voor de Model S.
#26 smart - ziet DS naderen; forfour overtuigt als leider, fortwo alweer onderuit.
#31 Alfa Romeo - achter Subaru, maar over dieptepunt heen; Giulietta trekt meer klanten, 15x Giulia.

Verliezers

#1 Volkswagen - verschil met de rest wordt kleiner; VW heeft wel de drie best verkochte auto’s in huis.
#10 Citroën - op een tweetal bestellers na zakken alle modellen.
#18 Suzuki - Celerio en Vitara kunnen terugval niet keren, Baleno opent veelbelovend.
#21 Mitsubishi - compleet aanbod in mineur.
#28 Porsche - terugvallende Macan en vooral de Cayenne maken van Porsche de snelste daler.
#32 Lexus - dal nog niet in zicht; SUV’s vormen geen krachtig duo om de kar te trekken.
#33 Jeep - bijna een kwart minder kopers; Renegade heeft weinig aan de Cherokees.
Vive la France, Vive la Différence
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Internationale verkoopcijfers

Bericht door ViveLaFrance »

Nu zie ik de CX-3 regelmatig, maar nooit gedacht dat hij zo goed werd verkocht. Mooi voor Mazda :)
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Internationale verkoopcijfers

Bericht door WizardOfOss »

CX-3 zie ik inderdaad veel op de weg. En een klasse hoger is vooral de Kadjar zeer nadrukkelijk aanwezig.

Om dan bij Renault te blijven: de nieuwe Megane begint ook een dagelijkse verschijning te worden, de Talisman daarentegen een zeldzaamheid. En met enige regelmaat kom ik wel een Espace tegen, maar helaas toch opvallend vaak in tamelijk sneu grijs. Daar kan ik toch niet bij, wel voor zo'n auto durven kiezen maar dan geen lekker kleurtje aandurven. Ga dan Audi rijden...

Een andere toch wel opvallende nieuwkomer is wat mij betreft de XE, die lijkt toch ook prima aan te slaan. De XF daarentegen moet je met een vergrootglas zoeken.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Internationale verkoopcijfers

Bericht door ViveLaFrance »

WizardOfOss schreef:Om dan bij Renault te blijven: de nieuwe Megane begint ook een dagelijkse verschijning te worden, de Talisman daarentegen een zeldzaamheid. En met enige regelmaat kom ik wel een Espace tegen, maar helaas toch opvallend vaak in tamelijk sneu grijs.
Ligt meer aan het kleurenpallet dat fabrikanten aanbieden dan aan de klanten. Bij de Espace, die ik 9 van de 10 keer tegenkom als Initiale Paris, kun je kiezen uit twee witte, twee grijze, twee zwarte (incl. IP), een bruine en een beige tint. Grappig trouwens, ik heb de nieuwe Mégane één keer gezien met groene kentekenplaten, de Talisman zie ik vaker.

Overigens betrap ik mezelf steeds vaker op de gedachte "Oh het D-segment bestaat dus nog?" als ik een Mondeo, Passat, Superb, Talisman etc. zie. Het wagenpark is erg veranderd met de uitbreiding van de compacte segmenten en de crossovers.
Vive la France, Vive la Différence
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Internationale verkoopcijfers

Bericht door ViveLaFrance »

Een matig derde kwartaal zorgt ervoor dat de Nederlandse autoverkoop ruim 5% inlevert tot nu toe in 2016 ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Daarmee is Nederland, samen met Zwitserland, een buitenbeentje in de groeiende Europese automarkt.

Nederland Jan-Sep 2016

Winnaars

#2 Opel - groeit gestaag verder en haalt daardoor Renault in; Astra en Karl sterk, Corsa en Mokka stabiel.
#9 Skoda - snelste stijger na 9 maanden; Superb is op dreef.
#14 Hyundai - koploper i10 krijgt ondersteuning van de Tucson.
#19 Seat - significante stijging; Ibiza ruim verdubbeld, 130x Ateca.
#22 Dacia - hoogste marktaandeel ooit; Sandero en Duster vinden nieuwe versnelling.
#23 Tesla - 231x Model X zorgt voor twee plaatsen winst en laat het merk Honda passeren dat...
#24 Honda - ...de afzet met bijna de helft ziet groeien; HR-V op weg om leider Jazz af te lossen.
#28 Jaguar - verbeterd nu al de afzet van 2015; F-Pace populairder dan XF.
#34 Infiniti - 181 stuks hetgeen meer is dan het totaal in de laatste 5 jaar; Q30 trekt 80% van de klanten.

Constanten

#6 Kia - vaste waarde in Top 10; Picanto en Sportage dragers, 594x Niro.
#7 BMW - lijkt de titel ‘best verkochte topmerk in 2016’ reeds binnen te hebben.
#10 Mercedes-Benz - nieuwe crossovers/SUV’s/bestellers compenseren verval C-Klasse.
#15 Nissan - twee plekken kwijt, marktaandeel in evenwicht; herboren X-Trail langs Pulsar, Juke en Micra.
#16 Fiat - 500 immer geliefd, 139x Tipo.
#26 smart - forfour blijft klimmen en vangt teruggevallen fortwo op.
#31 Alfa Romeo - inmiddels constant presterend in de marge; 60% op naam van Giulietta, 64x Giulia.

Verliezers

#1 Volkswagen - blijft marktaandeel verliezen; Tiguan en Touran in de lift, Passat op retour.
#4 Peugeot - 108, 208 en 2008 kunnen de keiharde val van de 308 niet opvangen.
#11 Citroën - 5.000 stuks eraf, net als VW, maakt van de Fransen de snelste daler.
#13 Volvo - drie plaatsen onderuit; V60 gehalveerd, 100x S90/V90.
#18 Suzuki - zet daling door; Baleno overtreft Swift.
#21 Mitsubishi - matig jaar; Outlander van P22 naar een positie buiten Top 100.
#27 Porsche - 35% minder klanten; 911 herovert merkleiderschap, Macan in balans, Cayenne uit de gratie.
#30 Lexus - presteert op het niveau van 6 jaar geleden; IS zakt onder CT, RX en NX, 35x RC.
#33 Jeep - ingehaald door Subaru; Renegade kan de kar niet trekken.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
Leeuw
.
.
Berichten: 5728
Lid geworden op: 07 feb 2010, 20:31

Re: Internationale verkoopcijfers

Bericht door Leeuw »

Het valt mij op hoe weinig Passat's ik zie rijden, een aantal jaar geleden reed iedere manager in een Passat.
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: Internationale verkoopcijfers

Bericht door HondArd »

Afgelopen week de eerste "niet van ons" Jazz IV zien rijden.... in Zuid-Duitsland nota bene, waar ik voor mijn werk was. Een HR-V wil ik nog wel eens zien, dan geloof ik meteen dat die de Jazz af gaat lossen. Vind ik trouwens niet zo heel gek, de HR-V is met iets meer keus in motoren leverbaar.
"The closest to reality car that money can buy"
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: Internationale verkoopcijfers

Bericht door nvdw »

Peugeot en Citroën hebben veel 308's en Cactussen nog in 2015 geregistreerd om die 14% bijtelling te kunnen blijven aanbieden. Die worden nu wel verkocht maar tellen voor dit jaar natuurlijk niet meer mee.

En Mitsubishi is weer terug bij af.
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: Internationale verkoopcijfers

Bericht door HondArd »

HondArd schreef:Afgelopen week de eerste "niet van ons" Jazz IV zien rijden.... in Zuid-Duitsland nota bene, waar ik voor mijn werk was.
En alsof d'n Duvel er mee speelt: vandaag zag ik een andere Jazz IV in Nederland en vervolgens in België. Uiteraard met achtereenvolgens een Nederlands (beginnend met GZ) en een Belgisch kenteken.
"The closest to reality car that money can buy"
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Internationale verkoopcijfers

Bericht door ViveLaFrance »

Leeuw schreef:Het valt mij op hoe weinig Passat's ik zie rijden, een aantal jaar geleden reed iedere manager in een Passat.
Absoluut. Vorig jaar profiteerde VW meer van de bijtelling en uiteraard ontkomt ook de Passat niet aan de afgenomen populariteit van het D-segment.
nvdw schreef:En Mitsubishi is weer terug bij af.
Enter Ghosn!

Het aanhoudende succes van Dacia vind ik bijzonder, want vooral de Duster is natuurlijk niet de jongste meer. Blijkbaar overtuigen zij merendeels een nieuwe doelgroep om een auto te kopen. Waar blijft de D-segmenter? De Mondeo's en 508-en zijn dusdanig groot en duur geworden dat er toch ruimte is ontstaan aan de onderkant van de grote middenklasse.
Vive la France, Vive la Différence
Plaats reactie