In Nederland werden ruim 414.000 nieuwe auto’s verkocht in 2017, een stijging van ongeveer 8,5% ten opzichte van een jaar eerder.
Nederland 2017
Winnaars
#2 Renault - grootste afzetstijging resulteert in hoogste aandeel in 13 jaar; Clio marktleider, Captur zeer stabiel, Mégane op P10, Scénic populairste MPV, Zoe verviervoudigd, Espace onderuit.
#6 Toyota - neemt Aziatisch leiderschap over van Kia; Aygo en Yaris groeien, C-HR een hit, RAV4 plust, Prius en Prius+ blijven zakken.
#7 Kia - afzet stijgt bijna een kwart; volumemodellen Picanto, Niro en Rio succesvol, verval Sportage en cee’d, Optima ruim verdubbeld, 306x Stonic, 3x Stinger.
#16 Suzuki ; winst houdt aan; merkleider Ignis verbetert recordjaar eerste generatie, Swift en S-Cross compenseren Vitara.
#23 Tesla - vijfde record op rij; Model S (recordjaar) en Model X (P94) populairste elektrische auto’s.
#24 Land Rover - hoogste aandeel ooit, maar net geen verkooprecord; Velar hindert andere Range Rovers niet, Discovery slaat aan.
#26 Alfa Romeo - snelste stijger; Giulia gewilder dan 159 in diens laatste vijf modeljaren, Giulietta en MiTo stabiel, Stelvio klampt aan, 4C trekt meer klanten.
#27 Porsche - op één na beste verkoopjaar; Macan blijft merkleider dankzij record, ook Panamera boekt record en passeert 911, 718 verdubbeld.
#28 Jaguar - ook op één na beste verkoopjaar; XE behoudt leiderschap ondanks verlies, overige modellen gewilder.
#32 Jeep - Compass bepaalt evenaring hoogste marktaandeel.
#35 Maserati - Levante ondersteunt stabiele Ghibli en Quattroporte.
#36 Bentley - hoogste afzet in 9 jaar; 50% op naam van Bentayga.
#37 Aston Martin - net als Alfa Romeo een snelste stijger na verdrievoudiging; DB11 claimt 75%.
#43 Chevrolet - Europees avontuur voorbij, maar Camaro zorgt voor stijging.
#44 McLaren - teller eindigt op 5 stuks; 2x 675, 2x 570, 1x 650.
Constanten
#3 Opel - uitgebalanceerd aanbod; Karl zet stijgende lijn door, nieuwkomers Crossland X, Insignia en Grandland X klimmen, Ampera-e traag op gang.
#4 Peugeot - bovengemiddelde afzetgroei, aandeel in evenwicht; 3008 en 5008 compenseren verlies voormalige Top 10 spelers 108 en 208.
#5 Ford - eveneens constante factor bovenin; tweede jeugd voor Focus, recordjaar Kuga, C-Max en Mondeo omlaag.
#8 BMW - prolongeert positie favoriete topmerk; 5-serie merk- en segmentleider, negatief record 3-serie, 4-serie en i3 breiden uit.
#9 Skoda - verstevigt plek in Top 10; Octavia, Citigo en Kodiaq bepalend, gevoelige tik Superb, 12x Karoq.
#10 Mercedes-Benz - zorgeloos bestaan dankzij A-, CLA-, GLC-, GLA-Klasse en Sprinter, E-Klasse daalt.
#12 Citroën - kruipt langzaam richting top; uitstekend jaar C3, C1 volgt, C4 Cactus en C4 Picasso verliezen, C3 Aircross komt op stoom.
#13 Hyundai - Tucson en Ioniq vullen dalende i10 aan, 166x Kona.
#15 Nissan - afgestudeerd in stabiel presteren; leider Qashqai noteert record, Micra verdrievoudigd, X-Trail, Pulsar en Juke haken af.
#18 Mazda - 0,01% winst betekent hoogste aandeel in 17 jaar en hoogste afzet in 13 jaar; CX-5 beleeft recordjaar en voert evenwichtig gamma aan.
#19 Seat - Ateca voorkomt verval, Ibiza laat het afweten, 86x Arona.
#20 Mini - behaalt op de valreep derde verkooprecord op rij, maar groeit minder snel dan de markt; hatchbacks uitermate stabiel, record Countryman ten koste van Clubman.
#22 Dacia - in rustiger vaarwater na mindere periode; Logan en Sandero bezig aan opmars, Duster in mineur.
#25 smart - aandeel in balans; meer kopers voor forfour en fortwo.
#31 Lexus - CT en IS geven teleurstellende SUV’s goede voorbeeld, 14x LC.
#39 Rolls-Royce - 14 stuks is herhaling van recordjaar.
#41 Lamborghini - doet als merk Rolls-Royce na met 9 stuks; Aventador (5) en Huracán (4) kopiëren hun afzet.
Verliezers
#1 Volkswagen - aandeel en afzet omlaag; Up! en Tiguan klimmen, Golf en Polo leveren in, op twee na slechtste jaar voor ruim gehalveerde Passat, matige entree Arteon, 57x T-Roc.
#11 Audi - laagste afzet in 11 jaar; koplopers A3 en A4 dalen, Q2 goed ontvangen, A5 herboren, Q7 ziet verkoop verdampen.
#14 Volvo - profiteert niet van herstellende markt; V40, V90 en XC60 kunnen enorme terugval XC90 niet opvangen, S90 verviervoudigd.
#17 Fiat - aandeel en afzet op laagste niveau sinds 1982; Tipo enige lichtpunt in verouderd aanbod.
#21 Mitsubishi - Outlander verantwoordelijk voor grootste afzetdaling, 54x Eclipse Cross.
#29 Honda - snelste daling betekent negatieve records; alleen Civic toont lichte groei.
#30 DS - zakt onder de 1.000 stuks; 3 handhaaft zich, 4 en 5 noteren positief resp. negatief record, 5x 7 Crossback.
#33 Subaru - ontkomt niet aan negatieve records; dragende krachten Forester, XV en Outback onderuit, 24x Impreza.
#34 Infiniti - groei stagneert; Q30 alweer op zijn retour.
#38 Ferrari - aantrekkende Nederlandse economie gaat niet op voor Italianen; 488 gehalveerd, 6x GTC4.
#40 Lancia - gesaneerd merk neemt de tijd om voorraad Ypsilon (11 stuks) weg te werken.
#42 SsangYong - halvering afzet door zakkende Tivoli.