Spyker en SAAB

Wat valt op in de media
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: Spyker en SAAB

Bericht door nvdw »

Jurjen, daarmee sla je de spijker (lol) op de kop: Muller verdient geld met het verkopen van voornamelijk lucht.

Op het gummenforum werd al eens een oud interview met Muller aangehaald met een zeer cruciale opmerking: als je wilt dat mensen blijven investeren, dan moet je ze belanghebbenden maken. Ze moeten eigenlijk nog meer wakker liggen van hun investering dan jijzelf. Daardoor blijven ze geld pompen in je bedrijf omdat het alternatief is dat de tent op de fles gaat en ze hun tot dan toe gedane investeringen op zeker kwijt zijn.

Als je dat gegeven vergelijkt met wat er met Saab is gebeurd, dan worden de intenties wel vrij snel duidelijk. Ik geloof best dat Youngman denkt dat hier iets te halen valt en dat zij een topdeal hebben gedaan (twee potentieel winstgevende JV's met meerderheidsbelang voor - relatief - weinig geld). Maar ik kan me ook niet aan de indruk onttrekken dat Youngman al helemaal klem zat omdat ze al miljoenen in Saab hadden gestopt. Youngman is voor Chinese begrippen geen grote firma, en op autogebied is het al helemaal niks: het is een busfabrikant.

Die rechtszaak tegen GM is ook al zo'n voorbeeld. Dat gaat enorm veel geld kosten, geld dat Muller zeker niet in zijn eentje zal neertellen, dus daar zitten ook investeerders achter. Die is blijkbaar voorgehouden dat er wat te halen valt. Ik zou niet weten wat, want GM staat niet in het krijt bij Saab of Spyker - wel andersom.
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Spyker en SAAB

Bericht door ViveLaFrance »

ANE.com schreef:Saab's new owner agrees not to use griffin logo

STOCKHOLM (Reuters) -- National Electric Vehicle Sweden AB (NEVS), the new owner of Saab, says it has completed a deal to acquire most of the Swedish carmaker's assets, but said it would not be able to use the brand's distinctive griffin head logo.
The finalization of the deal, including the main production plant, came after NEVS agreed with truck maker Scania and defense and aerospace group Saab not to use the logo, though it can use the name Saab. Saab, which has been making cars since 1947, slid into bankruptcy at the end of 2011, less than two years after General Motors sold it to Dutch sports car group Spyker.
NEVS, which plans to build electric vehicles based on Saab cars, said completion of the purchase would speed up the process toward the start of production. "In approximately 18 months, we plan to introduce our first electric vehicle based on Saab 9-3 technologies and a new technology electric powertrain," Karl-Erling Trogen, NEVS chairman, said in a statement on Monday. NEVS aims to make cars for the Chinese market as it sees the authorities there investing heavily in electric vehicles.
NEVS is wholly owned by National Modern Energy Holdings Ltd., whose founder and principal owner is Chinese-Swedish businessman Kai Johan Jiang. "Engineering and development of our first electric vehicle has been underway for an extended period in China and Japan, and now with the manufacturing facilities in our possession, we are able to continue development work on site at Trollhattan (the Saab plant)," Jiang said in a statement.
Despite its admired brand and a loyal fanbase, Saab had struggled for years to survive against bigger competitors. Spyker bought the carmaker in early 2010 but soon hit financing problems and spent months stitching together deals with Chinese companies.
GM, which retained licensing rights and operates in China in a partnership with state-run automaker SAIC Motor Corp Ltd, late last year effectively blocked deals with other Chinese companies. Spyker has filed to sue GM for $3 billion, saying it deliberately let Saab go under. GM has rejected the allegation. Spyker has also struck a deal with a would-be Saab investor, Zhejiang Youngman, to make upmarket cars based on a platform and technology developed for Saab and now owned by Youngman.
Dus het logo gebruiken zou een probleem zijn, maar de naam mag wel? :lol: Prutsers!
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: Spyker en SAAB

Bericht door nvdw »

Color me surprised.

Blijkbaar was Scania niet te vermurwen, maar Saab AB wel, en die laatste gaat in zijn eentje over het verstrekken van de naamsrechten op Saab. Hun persbericht (de nadruk heb ik zelf gelegd):
Saab AB schreef:The main contents of the agreement are:

- NEVS has signed a licence agreement with Saab AB regarding the use of the name SAAB as the brand for NEVS future electric cars, which both parties are satisfied with.

- An agreement between Saab AB, Scania and NEVS has been reached on that the current brand symbol (including the griffin symbol) will not be used. Hence, this will not appear on any products or services from NEVS.

- The company which produces cars is called National Electric Vehicle Sweden AB, “NEVS”. The cars and associated products and services will be named SAAB in accordance with the licence agreement on using the SAAB name as a brand.

- Rights and responsibilities about how to use the name and the brand SAAB are, as is customary, regulated in the licence agreement. The purpose is to diversify the two companies’ activities from one another, i.e. distinguish the cars from the defence and security products. The parties will both safeguard the great positive values inherent in the SAAB brand.
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Spyker en SAAB

Bericht door WizardOfOss »

En dit had dus de nieuwe 9-3 moeten worden:

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Er waren al eens eerder foto's hiervan voorbij gekomen, daarop zag het er vooral uit als een heel krampachtige poging tot retro-Saab-design. Maar eerlijk gezegd ziet dit er toch wel best aardig uit...
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: Spyker en SAAB

Bericht door nvdw »

Het was ook een slimme zet geweest om er weer een hatchback van te maken. Als je ziet hoeveel A5 Sportbacks er rijden denk ik dat de geesten er sowieso wel rijp voor waren (andere geesten dan de mensen die sowieso al Saab reden).

Waarschijnlijk heeft die Castriota de plaatjes bij zijn cv gestopt. Hij is immers werkzoekend...
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
Gebruikersavatar
#3 Micha
.
.
Berichten: 1377
Lid geworden op: 06 mar 2010, 19:11

Re: Spyker en SAAB

Bericht door #3 Micha »

Damn, zo zonde. Prachtige auto wat mij betreft!
Gebruikersavatar
Martin
.
.
Berichten: 2927
Lid geworden op: 09 feb 2010, 21:55

Re: Spyker en SAAB

Bericht door Martin »

In het zwart had ik hem waarschijnlijk nog mooier gevonden.
In de volgende Autovisie staat een interview met Van der Leegte van VDL. Grote kans dat hij laat zien hoe je wel een autofabriek overneemt. Uiteraard blijft er een ondernemersrisico en ik vraag mij af hoeveel vraag er naar Mini's blijft. Hij heeft echter wel meer kennis om zoiets op te zetten.
Stap eens op de fiets
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Spyker en SAAB

Bericht door ViveLaFrance »

Ah bah, wat een geforceerde Saab :sick: Nee, hier mis ik niks aan.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: Spyker en SAAB

Bericht door nvdw »

Van der Leegte wilde een fabriek draaiende houden. Muller heeft van Saab een piramidespel gemaakt waarbij allerlei partijen hebben moeten bloeden om een paar onbekende investeerders te plezieren.

Ik begrijp dat Castriota een eigen designfirma had opgericht en dat hij zich door Saab c.q. Muller liet inhuren. Benieuwd of hij voor zijn werk ooit een cent heeft gezien.
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
Gebruikersavatar
Leeuw
.
.
Berichten: 5728
Lid geworden op: 07 feb 2010, 20:31

Re: Spyker en SAAB

Bericht door Leeuw »

Het is een heeeel stuk beter dan die vorige foto's. Een leuke unieke auto in dit segment, maar het komt idd wel een beetje geforceerd over.
Plaats reactie