Spyker en SAAB

Wat valt op in de media
Gebruikersavatar
Leeuw
.
.
Berichten: 5728
Lid geworden op: 07 feb 2010, 20:31

Re: Spyker en SAAB

Bericht door Leeuw »

Het kleine beetje vertrouwen dat ik had toen Victor Muller het ging overnemen is wel verdwenen.
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: Spyker en SAAB

Bericht door nvdw »

Goed, uiterlijk morgen zullen we nieuwe ontwikkelingen horen van Saab, gezien het persbericht van vorige week:
Yesterday the administrator filed an application to terminate the voluntary reorganization process with the District Court in Vänersborg, Sweden. The regular procedure prescribes a hearing of the arguments of both the administrator and Saab Automobile. Saab Automobile has until 27 October 2011 to reply. The court has informed Saab Automobile that it shall decide on this case on 28 October 2011.
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: Spyker en SAAB

Bericht door nvdw »

Weer wat tijd gekocht.
Press Release: SWEDISH AUTOMOBILE SIGNS MOU WITH PANG DA AND YOUNGMAN FOR THE SALE OF SAAB AUTOMOBILE AND SAAB GB

Zeewolde, The Netherlands, 28 October 2011 – Swedish Automobile N.V. (Swan) announces that it entered into a memorandum of understanding with Pang Da and Youngman for the sale and purchase of 100% of the shares of Saab Automobile AB (Saab Automobile) and Saab Great Britain Ltd. (Saab GB) for a consideration of EUR 100 million.
Final agreement between the parties is subject to a definitive share purchase agreement between Swan, Pang Da and Youngman, which will contain certain conditions including the approval of the relevant authorities, Swan’s shareholders and certain other parties. The consideration of EUR 100 million will be paid in instalments. An important consideration for Swan to enter into the transaction is the commitment of Pang Da and Youngman to provide long term funding to Saab Automobile.
The administrator in Saab Automobile’s voluntary reorganisation, Mr. Guy Lofalk, has withdrawn his application to exit reorganisation. The MOU is valid until November 15 of this year, provided Saab Automobile stays in reorganisation.
Het venijn zit 'm in de staart: Saab kan nu doorgaan met 'reorganiseren' terwijl er feitelijk nog niets definitief is wat betreft de overname (het is een intentieverklaring).
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: Spyker en SAAB

Bericht door nvdw »

And the soap continues.

- Saab GB heeft in Londen faillissement aangevraagd. Het is de Britse importeur van Saab, bovendien eigenaar van een landelijk dealernetwerk, en niet direct eigendom van Saab, maar van Swedish Automobile. Saab GB zou met Saab zelf aan Youngman en Pang Da worden verkocht.

- De Chinese partners hebben naar verluidt geen geld overgemaakt; Saab kan in elk geval zijn werknemers wederom niet op tijd betalen. Daardoor kunnen de vakbonden naar de rechter stappen om Saab failliet te laten verklaren.

- GM blokkeert de verkoop van Saab, omdat GM niet wil dat haar intellectuele eigendomsrechten bij Youngman belanden. GM heeft boven al een morele plicht om Youngman weg te houden bij Saab, omdat het concern al in China samenwerkt met SAIC, dat al van GM's platforms gebruik maakt. Reorganisator Lofalk is naar verluidt in de VS om met GM tot een werkbare oplossing te komen die wel tot de verkoop van Saab zal leiden.

- Dat alles laat natuurlijk onverlet dat er geen aankoop door Chinese partijen plaats kan hebben als het daartoe bevoegde overheidsapparaat (de NDRC) geen toestemming geeft. En daar hangt het volgens mij vooral op: het kan zo zijn dat de NDRC de kat uit de boom kijkt, helemaal niet van zins is om toestemming te verlenen of - en dat is ook wel eens gemeld - dat er nog helemaal geen aanvraag is ingediend.

Er worden nu al maanden geen auto's meer gemaakt, de tent is uitgekleed, wat er nog rest (naam, IP's) is geen eigendom van Saab en de werknemers wachten weer op hun geld. Het verbaast me werkelijk dat de boel nog steeds niet failliet is.
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
Gebruikersavatar
Leeuw
.
.
Berichten: 5728
Lid geworden op: 07 feb 2010, 20:31

Re: Spyker en SAAB

Bericht door Leeuw »

k#T zeg, voor de werknemers en het merk.......... :(
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: Spyker en SAAB

Bericht door nvdw »

Reuters:
"We have reviewed Saab's proposed changes regarding the sale of the company," GM spokesman James Cain said in a statement. "Nothing in the proposal changes GM's position. We are unable to support the transaction."
Oftewel: GM zegt ook nee tegen Saabs nieuwste plan om nu een (onbekende) Chinese bank een aandeel te geven in Saab. Dat neemt blijkbaar voor GM het belangrijkste bezwaar niet weg: dat haar intellectuele eigendommen in handen komen van een Chinese autofabrikant, in dit geval Youngman. En ik kan ze geen ongelijk geven.

De lonen over november zijn nog niet uitbetaald en de curator heeft al in de media gezinspeeld op een einde aan het restructureringsproces, uiteraard tot woede van Victor Muller en de zijnen. Want einde reorganisatie = een faillissementsaanvraag, bijvoorbeeld door de vakbond.
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Spyker en SAAB

Bericht door ViveLaFrance »

Ik vind eigenlijk dat GM 100% dient mee te werken aan een oplossing, want de gedupeerde is niet GM, maar het personeel van Saab. Als je er zo'n shitzooi van gemaakt hebt, vind ik het ronduit brutaal om nog een mening te gaan verkondigen hoe het (niet) moet. Hoeveel merken heeft GM verkloot? Ik ben de tel kwijt. En ja, hier spreekt een liefhebber pur sang :loveit:
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: Spyker en SAAB

Bericht door nvdw »

Nouja, het is meer dan alleen een mening, het is hun volste recht. Wat GM betreft zal het worst zijn dat Saab aan een Chinese partij verkocht wordt. Maar het recht om de intellectual property te gebruiken zijn ze dan kwijt en daarmee is Saab op slag waardeloos. Dit soort dingen zijn allemaal ter tafel gekomen bij de overname door Spyker. Muller heeft niet voor niets relatief weinig voor Saab betaald. GM heeft bovendien al alle medewerking verleend bij de wederopbouw van het merk.

GM heeft andere belangen te beschermen, namelijk die in China. SAIC, een van GM's voornaamste partners aldaar, maakt gebruik van dezelfde platforms als Saab. En dan zou Youngman dat platform via een overname voor een schijtprijs in handen krijgen?
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Spyker en SAAB

Bericht door ViveLaFrance »

Gaat dus puur om geld. Zakelijk gezien volledig begrijpelijk, maar ergens is het wrang. Wie mag de boel verpesten? GM. Wie heeft in de Saab-soap een grote vinger in de pap? GM.
Zelfde is aan de gang tijdens de huidige crisis. Wie zijn de boosdoeners? De banken. Wie hebben in het herstel een grote mond? De banken. Staat compleet af van hetgeen als normaal of menselijk wordt beschouwd.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: Spyker en SAAB

Bericht door nvdw »

Money makes the world go round Chris! Wat niet wegneemt dat ik het 'morele' argument wel een beetje kan begrijpen.

GM is misschien geen goede moeder geweest voor Saab. Maar Saab was ook daarvoor een consequent verlieslijdende organisatie. Zonder GM's tussenkomst was er al geen Saab meer geweest. Het feit dat de 900 uit 1993 zo sterk op GM-componenten leunde met gebruik van bestaande Saab-motoren zegt mij ook al dat er ten tijde van de eerste aandelenaankoop door GM geen door Saab ontwikkelde opvolger in de steigers stond. Na het faillissement van GM heeft het concern Saab netjes vrijgegeven voor de markt en zich tot het laatste moment bereid gesteld om met Muller te overleggen over een overname. Muller heeft op papier weliswaar 400 miljoen dollar betaald, maar daarvan 74 miljoen in contanten en de rest in preferente aandelen Saab en aandelen in Spyker (en die zijn inmiddels junk). In dat geld zaten ook de contracten waarin GM zichzelf verplicht om spullen te blijven leveren aan Saab om zo de productie te garanderen, immers zijn de 9-3 en zeker de 9-5 voor een aanzienlijk deel 'GM'.

Saab heeft zich onder Muller in een onmogelijke positie gewerkt. Cruciale IP is in handen van een ander (GM), de merknaam ook (Saab de vliegtuigmaker). Dat was al bij de overname bekend. Nu zijn echter ook diverse onroerende goederen in een sale-and-lease-back constructie gestopt. De lening van de EIB moet mogelijk worden terugbetaald als Saab niet kan aantonen dat elke cent van die lening in de ontwikkeling van duurzame (groene) techniek is gestopt. De relatie met de vakbonden staat op scherp. De relatie met de toeleveranciers staat op scherp, wat betekent dat Saab, mocht het voortbestaan, veel van zijn spullen vooruit zal moeten betalen. En er staan nog heel veel rekeningen open. God weet wat de affaire met Antonov en de Snoras-bank voor Saab zal betekenen.

GM heeft nu nog maar één belang in Saab en dat is de controle op wat er met zijn intellectuele eigendommen gebeurt. Dat heeft niks te maken met het idee dat ze Saab de nek om willen draaien: ze beschermen simpelweg hun waardevolle spullen die aan Saab in bruikleen zijn gegeven, en waar Saab mee dreigt te marchanderen. En zonder IP is Saab ook voor Youngman waardeloos, want dan komt er op zeker geen toestemming van het relevante Chinese overheidsbureau.
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
Plaats reactie