Pagina 1 van 1

Ford Kuga: succes of niet?

Geplaatst: 19 sep 2011, 09:11
door nvdw
Autovisie schreef:Ford vereenvoudigt Kuga-gamma

AMSTERDAM - Vooruitlopend op de compleet nieuwe Kuga, die voor de tweede helft van 2012 staat gepland, past Ford Nederland het leveringsprogramma van de Kuga aan. Het aantal uitrustingsniveaus wordt gehalveerd, maar de enige overgebleven versie is nieuw gespecificeerd.

Ford neemt afscheid van de versies Trend en Titanium. Daarvoor in de plaats komt het niveau Titanium S. Tot de lijst met aanwezige voorzieningen behoren een achterspoiler in carrosseriekleur, automatisch inschakelende dimlichten, boordcomputer, centrale portiervergrendeling met afstandsbediening, cruise control, Dual Zone automatische airconditioning, elektrisch bedienbare portierramen rondom, ESP, gedeeltelijk lederen bekleding, radio/CD-speler met 6 speakers, regensensor.
Door het wegvallen van de Trend komt ook een einde aan de levering van een louter tweewielaangedreven Kuga. De Amerikanen beperken zich tot de 4x4-types. Voor de aandrijving van deSUV zorgt een 2,0 liter dieselmotor met of 140 of 163 pk.
De prijslijst start bij meer dan veertig mille. Voorheen was een Kuga voor 35.800 euro te bestellen. Te wijten aan het wegvallen van een goedkoper uitrustingsniveau en een 2WD-type. De Titanium S kost ten minste € 40.845,-.
Niet om doorheen te komen die tekst, maar de samenvatting is: er is alleen nog vierwielaandrijving in combinatie met een diesel en een luxe maar duur uitrustingsniveau. De Volvo-vijfcilinder is daarmee definitief dood en begraven.

Maar wat ik me nu afvraag: heeft de Kuga het succes gebracht dat Ford ervan had gehoopt?

Puur op aantallen denk ik dat er veel meer in het vat had gezeten. De Kuga is altijd relatief duur geweest en er was geen goedkope benzineversie (voor Nederland sowieso een must). Maar wellicht wist Ford ook al: de echte klapper maken we straks met de opvolger. En ik denk dat Ford ook het Puma-trauma nog warm in het geheugen heeft: een succesnummer in handen hebben en hem vervolgens niet in voldoende mate kunnen bouwen. Misschien dat er eenvoudigweg geen productiecapaciteit voor de Kuga aanwezig was. In diezelfde fabriek liepen immers ook de gewone Foci van de band.

Nou, wie filosofeert mee?

Re: Ford Kuga: succes of niet?

Geplaatst: 19 sep 2011, 12:49
door Leeuw
Ik denk niet dat het een succes is voor Ford, terwijl dat het wel had kunnen worden. Kijk maar naar de nissan cashcow, maar als je in eerste instantie alleen een duur model hebt, daarna weer wat goedkopere en later weer een op en top versie dan weet Annie niet dat er een Kuga bestaat.

Als er te weinig capaciteit om te bouwen is doe je wat fout als fabrikant, bouw hem dan niet of zorg dat je de auto wel kan fabriceren.

Het is een mooie auto (voor dit segment) maar een te dure instapper

Re: Ford Kuga: succes of niet?

Geplaatst: 19 sep 2011, 15:24
door ViveLaFrance
De Kuga past in het rijtje met de Koleos die eveneens een goede start maakte om daarna flink in te zakken. Reden? Zoals genoemd, slecht in de markt gezet. Verder valt het complete plaatje tegen, want waar de Mondeo de ruimste in zijn klasse is, gaat dit zeker niet op voor de Kuga. Design is ook niet spectaculair, maar dat heb je met duidelijke designstromingen. Na verloop van tijd verras je niemand meer (zie New Edge).

Re: Ford Kuga: succes of niet?

Geplaatst: 19 sep 2011, 19:17
door nvdw
Ik heb nog even zitten diggen in de beschikbare informatie over de Kuga; in januari 2010, dus iets minder dan twee jaar na de start van de productie, stond de teller op 100.000 geproduceerde exemplaren, en werd aangekondigd de dagproductie omhoog te gooien naar 400 stuks. Waarschijnlijk mag je er wel op aan kunnen dat we inmiddels over de 150.000 heen zijn. Toch niet verkeerd voor een 'bijproduct' van de Focus.

Ik vermoed dat een deel van de terughoudendheid ook zit in de plannen die er voor deze Kuga waren. Als ik de berichtgeving mag geloven zijn er al voor de start van de productie plannen geweest om deze auto ook in de States te gaan verkopen, en ook daarna. Dat is allemaal niet doorgegaan omdat in Europa gebouwde Kuga's voor de VS te duur zouden worden, en al zou hij in de VS geproduceerd worden, dan nog zou hij duurder zijn dan de eenvoudige en gedateerde, maar erg populaire Escape.

Herhaaldelijk kom ik overigens ook de Ford-praat tegen dat de Kuga een 'premiumproduct' is en dat de prijsstelling navenant is - zoiets is mij ook bij de officiële introductie van de auto verteld - maar goed, we weten allemaal wat dat waard is natuurlijk.

Re: Ford Kuga: succes of niet?

Geplaatst: 20 sep 2011, 09:36
door AvdB
De Kuga is an sich een leuke auto. Maar inderdaad behoorlijk aan de prijs. De huidige Kia SUV's zijn een leuk(er) en betaalbaarder alternatief.

Dat het een 'Premiumproduct' is, zal best, maar of de gemiddelde NL' er daar op zit te wachten.... Op een Focus heb je tegenwoordig ook al een hoop 'premium'snufjes.

Ik betwijfel of de Kuga in Amerika een groter succes wordt. Ford heeft daar al aardig wat SUV's in het gamma, waaronder de ontzettend gave Edge. Maar ook daar komen de Hybrids etc steeds vaker in het straatbeeld voor.

Re: Ford Kuga: succes of niet?

Geplaatst: 20 sep 2011, 10:29
door nvdw
Om te slagen in de VS moeten er twee dingen aan de Kuga veranderen: 1) hij moet ruimer, 2) hij moet goedkoper.

Re: Ford Kuga: succes of niet?

Geplaatst: 13 mei 2019, 17:11
door BramvanHulst
nvdw schreef: 20 sep 2011, 10:29 Om te slagen in de VS moeten er twee dingen aan de Kuga veranderen: 1) hij moet ruimer, 2) hij moet goedkoper.
hier geef ik je echt een groot gelijk aan.

Re: Ford Kuga: succes of niet?

Geplaatst: 14 mei 2019, 21:43
door nvdw
(Welkom Bram ;) )

Niet voor niks is de huidige generatie meer een voortzetting van de Amerikaanse Escape dan van de vorige Kuga. Ik ben even te lui om er nu cijfers bij te zoeken maar volgens mij doet-ie het hier ook stukken beter. Mag ook wel want met de Mondeo is het zo goed als afgelopen...