Quo vadis Alfa Romeo?

Wat valt op in de media
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Quo vadis Alfa Romeo?

Bericht door nvdw »

Of misschien beter gezegd: quo vadis Fiat?

De newsflash luidt dat Alfa Romeo's terugkeer naar de States wederom is vertraagd, nu naar begin 2014. En dat hangt allemaal samen met het feit dat het productaanbod zo lang op zich laat wachten. Voornamelijk de opvolger van de 159 (de Giulia) is nogmaals uitgesteld. Nu zou dat nog niet zo'n punt zijn... nee wacht, het is wel een punt. Om twee redenen. Eén: de Amerikaanse dealers die Fiat zijn gaan vertegenwoordigen, zijn boos. Zij zouden Alfa Romeo er gratis bij krijgen, reden waarom ze vaak überhaupt aan het avontuur zijn begonnen. Deze mensen hebben nu alleen de Fiat 500 in de showroom staan. Waren Fiats eerdere plannen wel op tijd klaar geweest, dan was Alfa Romeo NU al in de VS leverbaar.

Twee: dat er nog geen Giulia is, betekent dat er ook in Europa geen opvolger is voor de 159. En laat die auto nu net uit productie zijn genomen, samen met de afgeleide Brera en Spider. Omdat ook de GT al weg is (die was zelfs nog op de 156 gebaseerd) heeft Alfa nog maar TWEE auto's. That's it. Geen sportauto, geen spider, alleen twee hatchbacks. En dat gaat nog wel even zo blijven. Ik wil niet weten hoeveel mensen Alfa de komende twee, drie jaar nog nee moet verkopen.

Zie ook dit artikel. Want wat er met Alfa gebeurt, is in zekere zin exemplarisch voor Fiats eigen situatie. Dat Chrysler vrijwel gratis is overgenomen, kan ik niet echt winst noemen: zonder tussenkomst van Marchionne was Chrysler als zwakste Amerikaanse autofabrikant simpelweg verdwenen. Amerika is geen groeimarkt, Europa (en Italië) ook niet, en Brazilië ook niet meer. In Zuidoost-Azië, waar 'het' gebeurt, is Fiat niet of nauwelijks aanwezig. Fiat is sowieso al een merk dat het vooral van de grote aantallen moet hebben en niet van de marges. Alle verworven merken zijn toch vooral zorgenkindjes: Lancia, Chrysler. Jeep heeft weliswaar een heel sterke naam, maar om er nu een heel concern voor in te lijven... ik weet nog steeds niet of Chrysler er destijds wel zo goed aan gedaan heeft om Jeep samen met het complete American Motors op te kopen.

Thoughts anyone?
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
Gebruikersavatar
Leeuw
.
.
Berichten: 5728
Lid geworden op: 07 feb 2010, 20:31

Re: Quo vadis Alfa Romeo?

Bericht door Leeuw »

Ben het helaas helemaal met je eens, unieke auto's als Lancia en Alfa bestaan/bestonden vanwege hun eigenzinnigheid en innovatie.

Als je dan alles leent van andere fabrikanten, ze dus niet innovatief en sportief zijn mogen ze van mij ophoepelen. Dat is hard want ik draag beide merken een heeeeeeel erg warm toe, maar ik vind het al jaren geen alfa's of Lancia's meer.

Het kan ook zijn dat een merk veranderd en dus niet meer sportief of innovatief is maar nog steeds wat heeft en dus overleeft. De enige rede om een Alfa te kopen is dat ie een net iets fraaiere koets heeft dan een Fiat.
Gebruikersavatar
Martin
.
.
Berichten: 2927
Lid geworden op: 09 feb 2010, 21:55

Re: Quo vadis Alfa Romeo?

Bericht door Martin »

Mijn "ideeën" wat betreft Alfa Romeo heb ik het afgelopen jaar bijvoorbeeld hier en hier getikt. De dealers zijn al veel langer bezig met nee verkopen. Een opvolger voor de 166 is er bijvoorbeeld nooit echt gekomen. Veel mensen zijn voor een moderne auto bij BMW en Audi terecht gekomen, terwijl ze nog wel een oude(re) Alfa Romeo voor de hobby hebben. Alfa Romeo zal met een serieus alternatief moeten komen, willen ze die kopers weer terug krijgen. Marchionne heeft onlangs wel toegegeven te weinig aandacht voor nieuwe modellen te hebben besteed. Dit wreekt zich nu. De overname van Chrysler geeft hem alleen maar meer problemen, want FIAT en de reeds onderliggende merken waren al niet allemaal op orde. Hij moet zijn aandacht nu nog meer verdelen. Op een Alfa Romeo gerelateerd forum wordt de situatie omschreven als: "Alfa Romeo heeft een mooie toekomst achter zich". Dit verwoord het juist.
Stap eens op de fiets
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: Quo vadis Alfa Romeo?

Bericht door nvdw »

Leeuw schreef:Als je dan alles leent van andere fabrikanten
Nou, zou ik in het geval van Alfa haast denken: deden ze dat maar! Nu hebben ze vrijwel niets meer. En zoals Martin al zegt: trek die mensen die nu naar de Duitsers zijn overgestapt straks nog maar uit hun Audi of BMW als er straks (2014 2015 2016 ooit) wel een Alfa 169 te koop is...
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Quo vadis Alfa Romeo?

Bericht door ViveLaFrance »

Tja, zoals ik al eerder gezegd heb, Alfa had allang de keuze moeten maken om het Italiaanse BMW te willen worden. Het Fiat-concern is in technisch opzicht innovatief genoeg waar Alfa van kan profiteren. Teken leuke modellen (Alfisti zijn sowieso snel tevreden) en laat ze vooral qua concept afwijken van de overige merken binnen het bedrijf.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: Quo vadis Alfa Romeo?

Bericht door nvdw »

Fiat is wel innovatief genoeg - ze hebben alleen geen rooie cent. Zolang je platforms kan delen is dat nog te behapstukken, maar de Fiat-groep heeft niets in de rekken om de 159 een opvolger te geven, en het gebruik van het huidige platform is om onbepaalde reden geen optie. Dan moet er dus een heel NIEUW platform komen, en we weten allemaal wat dat kost...
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
Gebruikersavatar
Leeuw
.
.
Berichten: 5728
Lid geworden op: 07 feb 2010, 20:31

Re: Quo vadis Alfa Romeo?

Bericht door Leeuw »

ChrisRenault schreef: (Alfisti zijn sowieso snel tevreden)
en die zijn er telkens minder......


Het is erg gesteld met een merk als liefhebbers en dealers er niet in geloven. Die vreselijke "visionair" Marchionne heeft het over 6 wereld merken, hij kan niet eens 1 submerk in leven houden.
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Quo vadis Alfa Romeo?

Bericht door ViveLaFrance »

Leeuw schreef:Die vreselijke "visionair" Marchionne heeft het over 6 wereld merken, hij kan niet eens 1 submerk in leven houden.
Op Autoweek zag ik laatst de volgende productplanning:

Afbeelding

In tegenstelling tot Peugeot kiest Alfa dus niet om tussen het D- en E-segment in te gaan hangen. De 'Large Sedan' zal techniek van Chrysler lenen lijkt me. Anders wordt het een dure aangelegenheid.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
Leeuw
.
.
Berichten: 5728
Lid geworden op: 07 feb 2010, 20:31

Re: Quo vadis Alfa Romeo?

Bericht door Leeuw »

Tja, ik wordt er niet warm van.

Laten we wel wezen, wie zit er in 2014 op een grote sedan van een B-merk te wachten en wie op een SUV :lol:

Maar ik heb nog nooit zo gehoopt het mis te hebben.



Maar de 4C zou wel eens aan kunnen slaan, maar brengt natuurlijk nauwelijks geld in het laatje
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Quo vadis Alfa Romeo?

Bericht door WizardOfOss »

Tsja, als de belangrijkste wagen uit dat lijstje pas over 3 jaar verschijnt is er weinig hoop voor het merk. Toch vreemd dat ze er keer op keer in slagen 1 of 2 leuke modellen neer te zetten, maar vervolgens de boel toch weer laten versloffen.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Plaats reactie