EuroNCAP-topic

Wat valt op in de media
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: EuroNCAP-topic

Bericht door ViveLaFrance »

Nutteloos zo'n begrenzer, zelfs in stedelijk gebied. Ik heb het één keer gebruikt in de Laguna van mijn ouders, ik voelde me gelijk beperkt. Onhandig bij inhalen en aanpassen aan het verkeer gaat minder vlot.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
Leeuw
.
.
Berichten: 5728
Lid geworden op: 07 feb 2010, 20:31

Re: EuroNCAP-topic

Bericht door Leeuw »

Ik dacht dat dat op elke nieuwere auto zat. Behalve Audi want daar kost dat vast 3000,-
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: EuroNCAP-topic

Bericht door ViveLaFrance »

:lol:
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: EuroNCAP-topic

Bericht door nvdw »

Zes auto's, vijf keer vijf sterren, met een glansrol voor de Volvo V40.

(bron)

De V40 haalde namelijk een score van 88% op het onderdeel voetgangers kegelen, een voorlopig record.

Vijf sterren waren er eveneens voor de Audi A3, Ford B-Max, Kia Cee'd en Renault Clio. De Isuzu D-Max pickup haalde vier sterren, een flinke verbetering ten opzichte van het oude model, dat in 2008 een vernietigende score kreeg: twee sterren waarvan één 'doorgehaald', vanwege het risico op dodelijk letsel bij de inzittenden.

Andere opvallende zaken:
- De B-Max haalde een zeer goede score bij de zijdelingse crashtest, ondanks het ontbreken van een echte 'B-stijl'. Bij de paaltest moest de Ford wel een kleine veer laten.
- De Clio's waren allen de basisuitvoering met 1,0-litermotor. EuroNCAP gaf de Clio een 99%-score voor het onderdeel rijassistenten, doordat de snelheidsbegrenzer 0,9 punt haalde in plaats van 1 vol punt. Over de reden moet ik in het duister tasten.
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: EuroNCAP-topic

Bericht door nvdw »

Goed, nog maar eens een test waaruit blijkt hoeveel vijf sterren bij EuroNCAP nu eigenlijk waard zijn.

Bij EuroNCAP wordt er voor de frontale botsproef zoals bekend getest met een snelheid van 64 km/uur en een overlap van 40%. Het 'andere voertuig' wordt gesimuleerd door een vervormbare barrière dat altijd een voertuig uit dezelfde klasse voorstelt. Dat je daar heel weinig aan hebt in een aanrijding met twee voertuigen van verschillende klassen, heeft de ADAC al meermalen aangetoond (google Audi Q7 vs. Fiat 500) en nu nog eens met een crashtest met vier compacte auto's.

In de opzet van de ADAC wordt de snelheid verlaagd naar 50 km/uur en de overlap opgetrokken naar 50% - dat is in beide gevallen een verlichting ten opzichte van de NCAP-methode. De gesimuleerde 'tegenpartij' is nu echter een 1.400 kg zware middenklasser. Daar weten de Renault Twingo, Smart Fortwo, Kia Picanto en Fiat 500 veel minder goed raad mee. Het probleem: kreukelzones in het algemeen zijn nooit uniform en vaak niet goed op elkaar uitgelijnd. Daardoor nemen de krachten op de inzittenden en de passagierskooi enorm toe. LESEFUTTER.
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
Plaats reactie