Je voelt je lekkerder in... een Toyota Urban Cruiser?

Wat valt op in de media
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Je voelt je lekkerder in... een Toyota Urban Cruiser?

Bericht door nvdw »

Je ziet ze nooit, maar wie er in rijdt is er blijkbaar heel content mee, zegt AutoWeek.

De Honda Jazz staat dus niet meer op 1 (wel op 2). De MPV-klasse gaat overigens naar... de Toyota Verso!
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Je voelt je lekkerder in... een Toyota Urban Cruiser?

Bericht door ViveLaFrance »

Ah het jaarlijkse pro-Aziatisch feestje is weer aan de gang :clown: Kunnen we weer lekker onder de boom genieten van de malafide lijstjes waaruit blijkt dat de vele VW-rijders eigenlijk niet tevreden zijn. Of een niet-populaire auto (bv. Accord) wint van segmentgenoten (bv. C-Klasse) die meer verkocht worden. Of zou AutoWeek eindelijk de minimumgrens verhoogd hebben? Denk 't nie. Anders vult het bladje niet zo snel. Hoezo geloofwaardig...
En tevreden over een Urban Cruiser? Omdat de buurman hem heeft zeker en jij niet? Kan, totdat hij een boom raakt met 80 km/u. 3 sterren EuroNCAP, oops...
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Je voelt je lekkerder in... een Toyota Urban Cruiser?

Bericht door WizardOfOss »

Tsja, als je met 80 een boom raakt betekenen ook 5 sterren niet zoveel meer. Gewoon niet tegen een boom rijden dus.

Uiteraard is het wel zo dat het makkelijker is een kleine klantengroep tevreden te houden, en het is ook makkelijker schoppen tegen de voor de hand liggende keuze dan tegen een underdog. Maar om de uitslag helemaal daar op te gooien is ook onzin, daarvoor is het te structureel, en vertonen succesvolle modellen hetzelfde beeld.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Je voelt je lekkerder in... een Toyota Urban Cruiser?

Bericht door ViveLaFrance »

WizardOfOss schreef:en het is ook makkelijker schoppen tegen de voor de hand liggende keuze dan tegen een underdog. Maar om de uitslag helemaal daar op te gooien is ook onzin, daarvoor is het te structureel, en vertonen succesvolle modellen hetzelfde beeld.
Ja en nee.
Ja, binnen het onderzoek. Opzich betrouwbaar. Ik twijfel echter aan de validiteit van de trofee. Populaire modellen in het verkeer zoals de Golf en Passat komen er bekaaid af. Je hoeft Autovisie niet te lezen om te weten dat deze modellen als referentie in hun klasse gezien worden. Check de voorgaande jaren en je ziet ze behoorlijk laag staan.
Trouwens, ik ben niet tegen de automodellen, ik gun een Urban Cruiser zijn plek, eindelijk is die bejaardenbak Jazz van zijn plek geramd door.........een zeer wulps ding :shiny: Zonder dollen, het gaat me om de weinig geloofwaardige manier van meten door AW.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: Je voelt je lekkerder in... een Toyota Urban Cruiser?

Bericht door nvdw »

Je hebt geen duizend mensen nodig om een representatieve steekproef te krijgen. For the record, vorig jaar hanteerde AW een minimum van 30 respondenten per model.

Wel heeft AutoWeek een hele bijzondere verdeelsleutel voor tevredenheid. De resultaten van de kosten maken bij de compacte klasse 14 procent van de beoordeling uit, en bij de middenklasse ineens 6 procent. Comfort telt in de executives voor maar 14 procent tegen 24 (!) procent bij de kleintjes.

Dit soort onderzoeken rammelt altijd wel omdat tevredenheid heel erg arbitrair is (en dat blijkt ook wel uit de toekenning van de percentages). Maar zo gaat het altijd: betrouwbaarheidsonderzoeken op basis van het aantal wegenwachtoproepen zegt ook niet zoveel als een aanzienlijk aantal defecte auto's wordt afgesleept door de merkeigen mobiliteitshulp.

Maar het is leuk voor Toyota. Misschien verkopen ze er wat meer van die Urban Cruisers door...
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Je voelt je lekkerder in... een Toyota Urban Cruiser?

Bericht door ViveLaFrance »

nvdw schreef:Je hebt geen duizend mensen nodig om een representatieve steekproef te krijgen.
Dat zegt Maurice de Hond ook altijd :lol:
nvdw schreef:For the record, vorig jaar hanteerde AW een minimum van 30 respondenten per model.
Bizar laag dus! Er zijn straten in Nederland met meer VW's Golf...
nvdw schreef:Dit soort onderzoeken rammelt altijd wel omdat tevredenheid heel erg arbitrair is
Precies! De insteek vind ik erg leuk van AW, maar het de wijze waarop staat bol van de selectiviteit en scoringsruimte voor respondenten. Heb ik het nog niet eens over auto's die niet meedoen.
Vive la France, Vive la Différence
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Je voelt je lekkerder in... een Toyota Urban Cruiser?

Bericht door ViveLaFrance »

Lijstjes gluren, altijd leuk 8-) De volledige uitslag van de Trofee is bekend.

Wat valt op?
Nou, om te beginnen staat de Citroën C5 bij de Executive auto's :| Onderaan, goh...
De toegenomen populariteit van Kia laat zich niet vertalen in een goede waardering. De Cee'd (!) en Venga staan op de laatste plaats in hun segment. De Sportage scoort P3 van de....... 7 bij de SUV's. Netjes! Meer SUV's/Crossovers bestaan er ook niet. Andere Kia's deden niet mee.

Ik verlaat het algemene, de specifieke lijstjes zijn namelijk interessanter :yes:
De Urban Cruiser mag dan overall winnaar zijn, qua betrouwbaarheid staat Honda bovenaan met de Accord. Ik gun het ze van harte en geloof het meteen, maar hier komt toch echt het verschil in verkoopaantallen om de hoek kijken dat invloed kan hebben op de geloofwaardigheid. Beide modellen verkopen niet goed. AW-lezers beschouwen een Dacia Logan als gelijkwaardig aan de E-Klasse, da's toch geweldig? :lol: En niet eens vreemd, want vertrouwde techniek naast een model vol nieuwe elektronica. Echter, als ik de Aygo (21ste) ver boven de C1 (53ste) en 107 (60ste) zie staan gaan mijn wenkbrauwen fronsen :? Dit neigt naar stemgedrag volgens een verwachtingspatroon.

Bij comfort lijkt vooral formaat van belang. Opvallend genoeg staat de BMW 5-serie ook dit jaar hoog in de lijst, tweede achter de Accord (ja, daar is het verkoopgeweld weer!). De eerste Fransman is de Scénic op P5. Kleine auto's zien we bungelen aan de onderzijde met wederom een lage positie, 74ste, voor middenklasser Cee'd. Ach, segmentgenoot Focus (P79) doet het slechter.

Terugkomend op het trio Aygo/C1/107 is het verschil bij de kosten verwaarloosbaar. Raar gezien de posities bij betrouwbaarheid. Mini scoort goed qua kosten :) Wie zien we onderin de gelederen, jawel, de Cee'd! Laguna is hekkensluiter. Bizar, ik dacht even naar een resumé van modellen uit 2009 en 2010 te kijken? :bonk: Vreemd? Nou, de Accord staat laag tussen de 5008 en Scénic in, dus concludeer zelf.

Tijd voor emotie, rijeigenschappen :loveit: Hier kan ik mijn kritische blik enigszins laten varen, want de Top 9 is behoorlijk geloofwaardig met auto's als de Mazda's 3 en 6, Giulietta, 3- en 5-serie, C-Klasse en MINI. Maar dan op P10, hahahaah, je wil het niet weten! Geloof me! De.....hahaahah......VW........Golf..........Plus! hahahaha. Ja, echt waar joh! Controleer het zelf even om de humor vast te houden :lol: De gewone Golf staat 16 plekken lager. Das ist total verrückt! :lol: BMW 1-serie staat naast de Toyota Auris. Kan dat? Mwah, de Prius staat boven de Focus, Laguna, Mégane, Punto, Insignia.... :bonk: De Ibiza staat zeer laag op P80, twee plaatsen onder de Fiat 500. Seat verdient absoluut beter, zelfs als E-Eco is het een lekker bakkie.

Gaan we naar design :D De nummer 1 gun ik het enorm :puh: Chapeau Audi A5! :clap: Audi doet het sowieso goed in de Top 10, want vanaf nummer 2 gaat het zo: Giulietta, V70 (opmerkelijk), C-Klasse, E-Klasse (hebben vast een Golf Plus als tweede auto), Accord (Joël? Micha? Willen jullie iets delen? ;)), 5-serie/A4/A3 en de A6. Jaja, 4 Audi's in de Top 10. De Logan sluit de rij en daar is ie weer, de Cee'd moet het doen met P77. Hoogstgewaardeerde Frans.....ah houd toch op man, Der C-fünf staat boven alles wat zich Frans mag noemen. C'est une catastrophe! De Peugeot 3008 doet mee als middenmotor, hmmmmm, vast vanwege het interieur. Hoe dan ook, smaken verschillen en daar is alle ruimte voor. Behalve als de Polo en Golf subtoppers zijn :x Nederland, land van de eenheidsworsten.

Pech onderweg en terugroepacties geven ons een ietwat breder, maar tegelijkertijd verwarrend beeld van de werkelijkheid. Een mix van Europees en Aziatisch is meer aanwezig. Golf niet best, Urban Cruiser idem :o De C4 Picasso is de kop van jut wat betreft pech, zustermodel Peugeot 5008 is dit voor terugroepacties. Een Mini staat netzo vaak stil als de Dacia Logan en de XC60 schijnt geregeld teruggeroepen te worden. Ik dacht dat de XC90 een dubieus model was? :crazy:

Moraal van het verhaal? Laat je nooit (ver)leiden door dergelijke onderzoeken ;) Of zoals Johan Derksen zou zeggen, LATEN WE ERMEE KAPPEN MAN!!!
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: Je voelt je lekkerder in... een Toyota Urban Cruiser?

Bericht door HondArd »

Tja, de zoveelste discussie op herhaling is losgebarsten. Er is zeker wat op en aan te merken over de tevredenheidstrofee (goed toegelicht door Chris), maar aan de andere kant vind ik die lijstjes van de "officiële" instanties niet geloofwaardig. Ik bedoel: als je in een enorm groot land als Duitsland de ADAC of TÜV zo'n onderzoek laat doen, zonder tussenkomst van de consument, dan laten ze modellen die in aantallen toch maatgevend worden verkocht (paar 100) gewoon weg omdat de zelfbenoemde maatstaf (A4, 3-serie, C-klasse, Passat) er minimaal een paar 1000 doen. Terwijl je op basis van die paar 100 verkochte exemplaren er best betrouwbare resultaten uit kan halen en het model zodoende best wel eens hoge ogen kan gooien.
Daarnaast vind ik dat je de mening van de consument best in een maatgevend onderzoek mag gebruiken. Zo niet, dan kunnen we net zo goed de democratie afschaffen en de besluitvoering in dit land overlaten aan een paar omhoog gevallen figuren die denken te weten wat goed voor ons is. Nee, dank je.
"The closest to reality car that money can buy"
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: Je voelt je lekkerder in... een Toyota Urban Cruiser?

Bericht door nvdw »

Het is niet zozeer de hoeveelheid auto's c.q. verkoopaantallen die het lijstje wel of niet betrouwbaar maakt. Zoals ik al zei - en zoals jij zo mooi wegwuifde ;) - je hebt echt niet veel auto's nodig om een representatieve steekproef te krijgen. Het gaat veel meer om verwachtingspatroon. Jouw opmerking over de verschillen tussen Aygo, C1 en 107 toont dat wel aan. In de verantwoording staat dat ook letterlijk omschreven: een van de drie pijlers van het onderzoek is in hoeverre de auto aan de verwachtingen voldoet.

Goed voorbeeld is de door jou aangehaalde Golf Plus. 'Rijeigenschappen' heeft geen betrekking op hoe hard het ding de hoek om kan. Dat staat onder het kopje sportiviteit en daar scoort de Golf Plus exact NUL. Hier is het koperspubliek vrijwel uitsluitend particulier en waarschijnlijk ook ouder dan gemiddeld, met een vrijwel verwaarloosbaar aandeel lease en diesel en een relatief hoog aantal automaten. Waarschijnlijk is het jaarkilometrage ook aanzienlijk lager. Daar ga je al een beetje de mist in als je iets over betrouwbaarheid wilt zeggen. Een auto die 10.000 km per jaar aflegt wordt sneller 'te veel' onderhouden dan een leasediesel die jaarlijks 40.000 km voor de kiezen krijgt. Het plaatje van de Toyota Prius laat een wat uitgewogener oordeel zien omdat daar een mooie verdeling tussen lease en privé is, en een deel van de rijders er zelfs 'gedwongen' in rijdt. Wat ik dan weer niet snap is hoe die ene 'diesel' in dat overzichtje terecht komt. Die zou ik er als onderzoeker direct hebben uitgeveegd.

Een tevredenheidsonderzoek is altijd subjectief en daarin is de Tevredenheidstrofee niet anders. Zo'n JD Power Initial Quality Survey geeft net zulke gekke uitkomsten, want daar zijn mensen ineens ronduit tevreden met hun nieuwe Buick of Lincoln. Maar het is ook weer een tweede om dat hele onderzoek af te kraken omdat de uitkomsten niet aan jouw verwachtingen voldoen ;)
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
Gebruikersavatar
Joël D.
.
.
Berichten: 851
Lid geworden op: 16 feb 2010, 20:04
Locatie: Bennebroek

Re: Je voelt je lekkerder in... een Toyota Urban Cruiser?

Bericht door Joël D. »

Sorry voor de hoge posities van de Accord. :oops:
Plaats reactie