Lijstjes gluren, altijd leuk
De volledige uitslag van de
Trofee is bekend.
Wat valt op?
Nou, om te beginnen staat de Citroën C5 bij de Executive auto's
Onderaan, goh...
De toegenomen populariteit van Kia laat zich niet vertalen in een goede waardering. De Cee'd (!) en Venga staan op de laatste plaats in hun segment. De Sportage scoort P3 van de....... 7 bij de SUV's. Netjes! Meer SUV's/Crossovers bestaan er ook niet. Andere Kia's deden niet mee.
Ik verlaat het algemene, de specifieke lijstjes zijn namelijk interessanter
De Urban Cruiser mag dan
overall winnaar zijn, qua betrouwbaarheid staat Honda bovenaan met de Accord. Ik gun het ze van harte en geloof het meteen, maar hier komt toch echt het verschil in verkoopaantallen om de hoek kijken dat invloed
kan hebben op de geloofwaardigheid. Beide modellen verkopen niet goed. AW-lezers beschouwen een Dacia Logan als gelijkwaardig aan de E-Klasse, da's toch geweldig?
En niet eens vreemd, want vertrouwde techniek naast een model vol nieuwe elektronica. Echter, als ik de Aygo (21ste) ver boven de C1 (53ste) en 107 (60ste) zie staan gaan mijn wenkbrauwen fronsen
Dit neigt naar stemgedrag volgens een verwachtingspatroon.
Bij comfort lijkt vooral formaat van belang. Opvallend genoeg staat de BMW 5-serie ook dit jaar hoog in de lijst, tweede achter de Accord
(ja, daar is het verkoopgeweld weer!). De eerste Fransman is de Scénic op P5. Kleine auto's zien we bungelen aan de onderzijde met wederom een lage positie, 74ste, voor middenklasser Cee'd. Ach, segmentgenoot Focus (P79) doet het slechter.
Terugkomend op het trio Aygo/C1/107 is het verschil bij de kosten verwaarloosbaar. Raar gezien de posities bij betrouwbaarheid. Mini scoort goed qua kosten
Wie zien we onderin de gelederen, jawel, de Cee'd! Laguna is hekkensluiter. Bizar, ik dacht even naar een resumé van modellen uit 2009 en 2010 te kijken?
Vreemd? Nou, de Accord staat laag tussen de 5008 en Scénic in, dus concludeer zelf.
Tijd voor emotie, rijeigenschappen
Hier kan ik mijn kritische blik enigszins laten varen, want de Top 9 is behoorlijk geloofwaardig met auto's als de Mazda's 3 en 6, Giulietta, 3- en 5-serie, C-Klasse en MINI. Maar dan op P10, hahahaah, je wil het niet weten! Geloof me! De.....hahaahah......VW........Golf..........Plus! hahahaha. Ja, echt waar joh! Controleer het zelf even om de humor vast te houden
De gewone Golf staat 16 plekken lager.
Das ist total verrückt! BMW 1-serie staat naast de Toyota Auris. Kan dat? Mwah, de Prius staat boven de Focus, Laguna, Mégane, Punto, Insignia....
De Ibiza staat zeer laag op P80, twee plaatsen onder de Fiat 500. Seat verdient absoluut beter, zelfs als E-Eco is het een lekker bakkie.
Gaan we naar design
De nummer 1 gun ik het enorm
Chapeau Audi A5!
Audi doet het sowieso goed in de Top 10, want vanaf nummer 2 gaat het zo: Giulietta, V70 (opmerkelijk), C-Klasse, E-Klasse (hebben vast een Golf Plus als tweede auto), Accord (Joël? Micha? Willen jullie iets delen?
), 5-serie/A4/A3 en de A6. Jaja, 4 Audi's in de Top 10. De Logan sluit de rij en daar is ie weer, de Cee'd moet het doen met P77. Hoogstgewaardeerde Frans.....ah houd toch op man,
Der C-fünf staat boven alles wat zich Frans mag noemen.
C'est une catastrophe! De Peugeot 3008 doet mee als middenmotor, hmmmmm, vast vanwege het interieur. Hoe dan ook, smaken verschillen en daar is alle ruimte voor. Behalve als de Polo en Golf subtoppers zijn
Nederland, land van de eenheidsworsten.
Pech onderweg en terugroepacties geven ons een ietwat breder, maar tegelijkertijd verwarrend beeld van de werkelijkheid. Een mix van Europees en Aziatisch is meer aanwezig. Golf niet best, Urban Cruiser idem
De C4 Picasso is de kop van jut wat betreft pech, zustermodel Peugeot 5008 is dit voor terugroepacties. Een Mini staat netzo vaak stil als de Dacia Logan en de XC60 schijnt geregeld teruggeroepen te worden. Ik dacht dat de XC90 een dubieus model was?
Moraal van het verhaal? Laat je nooit (ver)leiden door dergelijke onderzoeken
Of zoals Johan Derksen zou zeggen, LATEN WE ERMEE KAPPEN MAN!!!