De verkoopcijfers, en het verhaal dat je niet hoort

Wat valt op in de media
Plaats reactie
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

De verkoopcijfers, en het verhaal dat je niet hoort

Bericht door nvdw »

De eindafrekening is een leuke opsteker voor de autobranche in Nederland, want 555.000 nieuwe auto's in 2011 is natuurlijk een heel mooi cijfer. Sinds 2000 is het aantal registraties niet zo hoog geweest, en dat in tijden van economisch wantij. Maar het gevoel bekruipt mij dat een en ander wel heel rooskleurig is voorgesteld.

Registraties wil natuurlijk niet zeggen dat een auto al verkocht is. Alleen al op Autotrack.nl vind ik bijna negenduizend nieuwe voertuigen die als voorraad bij dealers in heel Nederland op een koper wachten. Her en der kom ik in kranten en huis-aan-huisfolders advertenties tegen waarin dealers tegen ramsjprijzen nagelnieuwe karren van de hand doen. Duizenden euro's korting op een nieuwe Ford Focus. Moet dat ding nu al met dikke acties aan de man worden gebracht? De Citroën-dealer alhier biedt een C1 met airco al rijklaar voor exact 7 mille aan.

En daarmee raak ik ook aan de veelgehoorde kreet dat de autobranche helemaal niet zo blij is met die hoge verkopen. Want wij zouden met zijn allen voornamelijk BPM-vrije autootjes kopen en die leveren zo weinig marge op, klagen de dealers. Uit de cijfers van de RAI blijkt dat in 2011 de BPM-vrije auto's gezamenlijk 36,5 procent van de verkopen uitmaakten. Vingen ze op die andere auto's dan ook geen marge? Blijkbaar dus niet, en dat is wel te verklaren aan de hand van die stuntprijzen die ik overal lees. Met andere woorden, overproductie is nog altijd aan de orde van de dag. Het gelag betalen de dealers die al die nodeloos gebouwde auto's ten koste van hun eigen brood naar de consument moeten schuiven.

Horrorbeeld ten top is natuurlijk de Zuid-Europese markt waar de verkopen min of meer zijn ingestort. Nou, het zal me benieuwen wanneer de autolobby gaat proberen mijn oude voertuig verboden te krijgen zodat ik van pure ellende wel zo'n overgeproduceerd geval moet kopen :clown:
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
Gebruikersavatar
Leeuw
.
.
Berichten: 5728
Lid geworden op: 07 feb 2010, 20:31

Re: De verkoopcijfers, en het verhaal dat je niet hoort

Bericht door Leeuw »

Tja, die 555.000 is gewoon heel veel. Die ingekochte en gekentekende auto's waren er ook een jaar eerder al dus netto is het vlgs mij niet zoveel anders.
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: De verkoopcijfers, en het verhaal dat je niet hoort

Bericht door nvdw »

Een schop van jewelste, maar dit bericht van vorige week sluit er wel heel goed op aan.

Waar het op neerkomt: veel fabrikanten in Europa produceren inmiddels voor de voorraad. Toverwoord: overcapaciteit. Bernhard Mattes, directeur van Ford Deutschland, heeft openlijk de vrees uitgesproken dat fabrikanten uit nood met hoge kortingen gaan smijten om van de voorraden af te komen. Bovendien zullen fabriekssluitingen onvermijdelijk zijn: nu al hebben werknemers bij Fords fabriek in Keulen arbeidstijdverkorting gekregen en het ziet er niet naar uit dat daar snel verandering in komt. Behalve Ford krijgen ook Fiat en PSA klappen in Europa, zeker omdat deze merken traditioneel sterk vertegenwoordigd zijn in Zuid-Europa, waar de teruggang het hardst is.

Volgens dit bericht in AutoWeek kampt Opel/Vauxhall op dit moment met een overtollige capaciteit van 500.000 (!!!!) auto's.
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
Gebruikersavatar
Leeuw
.
.
Berichten: 5728
Lid geworden op: 07 feb 2010, 20:31

Re: De verkoopcijfers, en het verhaal dat je niet hoort

Bericht door Leeuw »

pfff, das niet niks
Plaats reactie