Voor wie het lezen wil, het complete persbericht staat HIER.
PSA haalt 1 miljard euro op met een nieuwe aandelenemissie en GM koopt zich in bij PSA, zodat het concern met 7% de op één na grootste aandeelhouder in PSA wordt (de familie Peugeot is de grootste). Doel: gezamenlijk tot besparingen komen in inkoop en logistiek. GM gaat bijvoorbeeld gebruikmaken van de diensten van Gefco, de logistieke tak van PSA. Ook platformdelen komt aan de orde, met het eerste gedeelde voertuig op de planning voor 2016.
Nu is er al het nodige gezegd en geschreven over deze ontwikkeling, met als gemene deler dat de lamme de blinde helpt. Immers lijden beide bedrijven verlies op hun activiteiten in Europa (voor GM is dat Opel en Vauxhall) en hebben beide een flinke overcapaciteit. Reuters heeft er een goed artikel over.
Elders hebben we al eens een discussie gevoerd over fusies en samenwerkingen met als voorbeeld een alliantie tussen Opel en Ford. De argumenten die ik toen aanhaalde gaan net zo goed hier op: de synergie ontbreekt. Beide partijen hebben duidelijk verschillende belangen bij de samenwerking en het zal (daarom) nog wel even gaan duren voor er aantoonbare voordelen van komen. Ik ben nog niet overtuigd.
GM neemt aandeel van 7% in PSA
GM neemt aandeel van 7% in PSA
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
-
- .
- Berichten: 13300
- Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
- Locatie: Groningen/Haren
Re: GM neemt aandeel van 7% in PSA
Mja, ik zie de natuurlijke symbiose ook niet in één keer
Vive la France, Vive la Différence
- WizardOfOss
- .
- Berichten: 11719
- Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
- Locatie: Drie keer raden...
- Contacteer:
Re: GM neemt aandeel van 7% in PSA
Ik zie inderdaad ook niet echt in hoe deze concerns elkaar kunnen versterken. Rare gang van zaken.
Re: GM neemt aandeel van 7% in PSA
Nou Opel zou wel wat motoren van PSA kunnen gebruiken, maar tja dat gaat vast niet zo even omdat ze ook door BMW ontwikkeld zijn.
Re: GM neemt aandeel van 7% in PSA
Leeuw lijkt met zijn laatste reactie gelijk te krijgen, want BMW is druk doende om alternatieven te vinden voor de zaken die met PSA worden gedaan.
Naar blijkt (ik wist het niet) heeft BMW een alliantie met PSA op gebied van hybridetechnologie en elektrische voertuigen. Daar wil BMW van af. De ontwikkelingen van die technieken wil BMW met Toyota optuigen. PSA's financiële positie en de samenwerking met GM zouden zwaarwegende redenen zijn om de banden met Frankrijk te verbreken.
Wat dat betekent voor de motorendeal met PSA weet ik niet. Wat ik wel weet is dat BMW al een tijdje geen diesels meer inkoopt bij Peugeot; wat in de Mini zit is afgeleid van de diesels uit de achterwielaangedreven BMW's. De benzinemotoren (de Prince- of EP-serie) worden echter nog wel door beide merken gebruikt (de 1,6-liter turbomotor uit de 1-serie maakt ook deel uit van deze 'familie'). De vraag is alleen of de fabriek direct aan (bijvoorbeeld) Opel zou mogen leveren.
Naar blijkt (ik wist het niet) heeft BMW een alliantie met PSA op gebied van hybridetechnologie en elektrische voertuigen. Daar wil BMW van af. De ontwikkelingen van die technieken wil BMW met Toyota optuigen. PSA's financiële positie en de samenwerking met GM zouden zwaarwegende redenen zijn om de banden met Frankrijk te verbreken.
Wat dat betekent voor de motorendeal met PSA weet ik niet. Wat ik wel weet is dat BMW al een tijdje geen diesels meer inkoopt bij Peugeot; wat in de Mini zit is afgeleid van de diesels uit de achterwielaangedreven BMW's. De benzinemotoren (de Prince- of EP-serie) worden echter nog wel door beide merken gebruikt (de 1,6-liter turbomotor uit de 1-serie maakt ook deel uit van deze 'familie'). De vraag is alleen of de fabriek direct aan (bijvoorbeeld) Opel zou mogen leveren.
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
- WizardOfOss
- .
- Berichten: 11719
- Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
- Locatie: Drie keer raden...
- Contacteer:
Re: GM neemt aandeel van 7% in PSA
Ik dacht dat BMW juist een alliantie met Mercedes had voor de hybride-technologie? Of is het gewoon allemaal een pot nat?
Re: GM neemt aandeel van 7% in PSA
BMW en Daimler (toen nog DaimlerChrysler) hebben samen met GM, ja de autowereld is klein, dat Two Mode-hybridesysteem ontwikkeld dat speciaal bedoeld was voor SUV's. Dat is inmiddels op zo'n dood spoor beland dat we na de huidige generatie van dit spul er niks of in elk geval weinig meer van gaan horen.
BMW en Daimler hebben samen een 'mild hybrid'-techniek ontwikkeld om als module tussen motor en transmissie te plaatsen: eigenlijk een heel duur stop-startsysteem met een kleine elektrische range als bonus. Deze techniek is vooral voor auto's met in lengterichting geplaatste motoren bedoeld. BMW's joint venture met PSA zal zich vooral op systemen voor compactere auto's hebben gericht waar die configuratie niet voor geldt. Die hele i-serie zal daar een voorbeeld van zijn geweest, maar denk ook aan hybride Countrymans (-men?)
BMW en Daimler hebben samen een 'mild hybrid'-techniek ontwikkeld om als module tussen motor en transmissie te plaatsen: eigenlijk een heel duur stop-startsysteem met een kleine elektrische range als bonus. Deze techniek is vooral voor auto's met in lengterichting geplaatste motoren bedoeld. BMW's joint venture met PSA zal zich vooral op systemen voor compactere auto's hebben gericht waar die configuratie niet voor geldt. Die hele i-serie zal daar een voorbeeld van zijn geweest, maar denk ook aan hybride Countrymans (-men?)
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"