De Grand Cherokee en de eland

Wat valt op in de media
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

De Grand Cherokee en de eland

Bericht door nvdw »

AutoWeek publiceert vandaag een artikeltje waarin de Jeep Grand Cherokee nu blijkbaar definitief wordt vrijgepleit van omvalneigingen bij de elandtest van het Zweedse magazine Teknikens Värld. Auto Motor und Sport zou de GC ook nog eens hebben getest op vergelijkbare wijze (met maximale belading) en de auto zou de proef veilig hebben doorstaan. Tot dezelfde conclusie zou Chrysler volgens het artikel al eerder zelf zijn gekomen tijdens tests die door het Zweedse blad in het bijzijn van Chrysler zijn uitgevoerd. Volgens AMS wijst dat erop dat Teknikens Värld zijn eigen auto heeft overbeladen.

Ik heb de discussie al even gevolgd (dit speelt al bijna een maand) en AutoWeek loopt een beetje makkelijk over de gebeurtenissen heen, bijna op het misleidende af.

Laat ik eens beginnen bij het begin. TV hanteert al veertig jaar een gestandaardiseerde uitwijkmanoeuvre. Elke auto die het blad test, krijgt die proef voor zijn kiezen. Tegenwoordig is deze uitwijkproef ook vooral een manier om aan te tonen of het ESP goed werkt. In de auto zit het maximaal aantal inzittenden plus een restant aan bagage om tot de maximaal toegestane belading te komen. De belading wordt vastgezet en zo laag mogelijk geplaatst.

In de officiële gegevens van Jeep heeft de Grand Cherokee een rijklare massa van 2347 kg en mag er 602 kg geladen worden. TV testte de auto zelfs met 100 kg minder belading omdat de Jeep met de maximale belading al instabiel aanvoelde. Wat verder is gebeurd, is geschiedenis: de auto kantelde weliswaar niet, maar kwam met twee wielen los van de grond. Het ESP leek nauwelijks te hebben ingegrepen. Bij andere auto's met een hoog zwaartepunt, zoals de Volvo XC90 en de VW Touareg, was hier geen sprake van; hier remde het ESP de auto keurig in het gareel. Desalniettemin is de uitwijktest zoals uitgevoerd door de Zweden extreem zwaar, maar reproduceerbaar: de gegevens zijn voor iedereen beschikbaar op de website van het blad. De door de Duitse VDA opgestelde standaarduitwijktest is op dezelfde leest geschoeid, maar met iets andere voorwaarden om de invloed van de stuurkunsten van de bestuurder zoveel mogelijk te beperken. Bovendien is de breedte van de rijstroken in de VDA-test aangepast aan de breedte van de auto.

Teknikens Värld wijt het gedrag van de auto mede aan het door Chrysler foutief opgegeven laadvermogen. De auto zou in rijklare toestand in werkelijkheid 2.505 kg wegen, dus ruim 150 kg meer dan de fabrieksopgave. Zelfs met de verminderde belading kwam het blad al aan 50 kilo overgewicht. Dus ja, de auto was wel degelijk overbeladen - maar dat is meer de schuld van Chrysler dan van de Zweden, die claimen dat Chrysler foutieve informatie bij de Europese homologatie heeft verstrekt. Chryslers claim dat de schrijvers zich niet aan de aanwijzingen in de handleiding hebben gehouden, zou volgens Teknikens Värld ook falen omdat de maximale gewichten niet in de gebruikshandleiding terug te vinden zijn, waarop het blad is teruggevallen op de gegevens op het kentekenbewijs. Het is niet de eerste keer dat TV een fabrikant heeft gewezen op onjuiste gegevens. Skoda heeft de massa's achteraf aangepast op aangeven van het blad nadat een volgeladen Superb ook moeilijkheden vertoonde in de uitwijktest.

Chrysler daarentegen heeft de tegenaanval gekozen en TV expliciet beticht van vals spel. AutoWeek schrijft het volgende: "Daar was Jeep uiteraard niet mee eens - de auto zou zijn overbeladen - en voerde de test vervolgens zelf meerdere malen uit. Conclusie: de auto bleef, met de maximale belading, netjes met vier voetjes op de grond tijdens de uitwijkproef." Chrysler heeft samen met Teknikens Värld de test gereproduceerd met diverse Grand Cherokees in identieke specificatie. Weliswaar ging ook hier geen auto op zijn kant, maar verdiende het weggedrag van de auto's allesbehalve de schoonheidsprijs: bovendien klapte bij enkele proeven de linkervoorband. De auto's werden door Chrysler beladen met aanzienlijk minder massa, niet met 'de maximale belading' zoals AutoWeek claimt.

Dus de tussenstand is zeker niet '2-1' voor de Jeep zoals AutoWeek kopt: vooralsnog is het eerder '1-2', met een voorbehoud op de testresultaten van AMS. Want wat AMS niet vertelt is hoeveel kilo er nu alsnog in hun testauto is gegaan, dus weten we nog niks... maar AutoWeek heeft zijn artikeltje, nog een paar linkbaits naar de eigen Carbase en waarschijnlijk een wit voetje bij Jeep.
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
Plaats reactie