Een Porsche 911 Targa van pakweg '86 in drie dagen

Je eigen rijtest of weblink
Plaats reactie
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Een Porsche 911 Targa van pakweg '86 in drie dagen

Bericht door nvdw »

Telefoon. Aan mij het verzoek om aanwezig te zijn bij een jaarlijks evenement rondom Porsches op het circuit van Spa-Francorchamps, kost en inwoning worden betaald, ik hoef alleen de auto plus demonstratiematerialen te vervoeren en de aanwezige vertegenwoordiger van het product te assisteren. De keuze valt mede op mij omdat ik un peu Frans spreek. Ik vind het prima. Het is voor mij een uitje in een tijd dat de werkloosheid een toch wel erg knellend juk begint te vormen. En die auto, dat is een Porsche 911.

Het exemplaar in kwestie is een redelijk modaal geval: een G-model niet ver voor de komst van de 964, in een mooi groengrijsmetallic en waarschijnlijk de standaard drieliter boxer van die tijd (schande schande maar ik weet de details echt niet meer). 't Is nog een Targa ook. Ik heb niet het idee dat die nu heel erg geliefd zijn als occasion en dat de mensen die er een rijden er ook niet bewust voor zijn gegaan: volgens mij betaal je er na 25 jaar op de tweedehandsmarkt geen opslag meer voor ten opzichte van een coupé. Daar zijn overigens zeer goede redenen voor waar ik later nog op in zal gaan.

Ik heb vaker (kort) 911's van dit type gereden en ze deden precies wat ik er van verwachtte. Het zijn over het algemeen uitstekend dagelijks bruikbare auto's met prima stoelen en comfort, die zich niet opdringen als je dat niet verlangt maar wel goed hard kunnen als je daar zin in hebt. Wat voor een laat model 911 nog opgaat is dat je op plekken geconfronteerd wordt met de oudheid van het ontwerp: iemand met een Volkswagen 1303 vindt alles in een 911 zo op de tast, met die typische Kever-lichtknop en de kachelbediening op de middentunnel. Het stuur is een merkwaardig excentrisch geval (als je het draait gaat het 'uit het lood'). Dat het in de 964 allemaal beter is, toont aan dat het in deze 911 ook allang beter had gekund. Wie de geschiedenis kent weet echter dat de toekomst van de 911 destijds aan een zijden draadje hing, met de 924 en 928 als nieuwe modellijnen die dat ouderwetse geval met de motor achterin voorgoed overbodig zouden maken. Hoe anders zou het lopen.

Een 911 is misschien wel de Volkswagen Golf onder de sportauto's. Dat hoeft geen compliment te zijn, maar ik bedoel het wel als zodanig: je weet wat je krijgt en wat je krijgt is gewoon goed, niet buitengewoon. Voor de 911 die ik nu naar België rijd blijkt wat dat na 25 jaar met een auto doet: het voelt op slag vertrouwd en alles werkt comme il faut. In een Ferrari uit hetzelfde tijdperk beleef je in korte tijd veel meer sensatie, maar dan vooral omdat het naar mijn gevoel heel intimiderende auto's zijn. Alles aan een Testarossa of zelfs een Mondial gaat belachelijk zwaar en al rijdende heb je voortdurend het idee dat jouw rol als bestuurder maar heel betrekkelijk is, omdat je je er zo ontzettend nietig in voelt. Laat die 911 dan maar wat volkser zijn, laat het dan maar zo zijn dat je oma er nog in kan rijden. Ik vind dat een niet te onderschatten eigenschap van een auto. Het exemplaar waar ik in rijd biedt echter nog een extra (onbedoelde) dimensie aan de beleving: het ding verkeerde namelijk in nogal jammerlijke staat.

Niet uiterlijk hoor, dat moet gezegd: wie deze Porsche ziet rijden ziet er een zoals zo vele, namelijk netjes gepoetst en op het oog origineel met uiteraard die onvermijdelijke Fuchswielen. Een Porsche kopen is echter één ding, er eentje rijdend houden is een tweede. Een 911 is naar mijn maatstaven gewoon een belachelijk dure auto om te onderhouden. De 3.0 is een dry-sumpmotor waar olie van een exotische specificatie in moet. Als ik in Spa eens controleer of het wel goed zit met de olie blijkt mijn zorg bewaarheid: de boel is gewoon zo goed als droog en is dat waarschijnlijk al tijden. Een groep Nederlanders die ter plaatse is om op het circuit te racen met een geprepareerde 911 bieden hulp in de vorm van twee zeer noodzakelijke liters olie à 25 piek de liter. Inkoopsprijs dus, om maar een idee te geven wat je betaalt als je de zut door de dealer laat vervangen. Daarbij komt ook nog dat er binnen de Porschewereld een enorme hang naar originaliteit bestaat. Aangezien kopers het voor het kiezen hebben is gebruik van originele onderdelen een must voor het behoud van de waarde van een 911, ook in de gevallen dat je twee keer zoveel betaalt voor een onderdeel omdat het wapen van Stuttgart erop staat en niet het rondeel van de volkse broeders in Nedersaksen.

Een passerend Belgisch echtpaar toont zorgen bij de staat van het rubber waarop het targadak rust, en terecht: het is slecht en al meerdere malen vergeefs met de kitspuit dichtgepropt. Het echtpaar kent het probleem want rijdt zelf Targa. Kosten van de rubbers: duizend euro ex montage. Ik hoop maar van harte dat de eigenaar geen hoofdprijs voor zijn 911 heeft betaald. Bij het rijden in het ding valt nog meer leed op. De auto trekt naar rechts en de versnellingsbak verdient aandacht: bij het schakelen van twee naar drie raak je het tandwiel van de eerste versnelling met een naar gekraak als gevolg, een kwestie van de pook afstellen (en waarschijnlijk een ton aan manuren bij de stealer). Ik weet nu al: dit is geen auto voor mij. Noem mij verwend met mijn knakenvolvo, maar dit is een moneypit eerste klasse. Ik ken iemand die ooit een 944 had en jaarlijks aan de beurt was voor vier cijfers (niet altijd beginnend met een één).

Maar al die gebreken zorgen dat deze 911 precies aantoont wat ik wilde zeggen: ook een relatief slecht exemplaar is een plezier om in te rijden. Binnen die hele wereld van gemankeerde ergonomie en de idioterie van een motor achter de achteras klopt het hele plaatje precies. De auto doet precies wat je wilt, geeft je het idee dat jij de baas bent, geeft je die glimlach op je gezicht. En dan rijd je dat ding nog niet eens met het mes tussen de tanden. Vanzelfsprekend heb ik dat maar gelaten. Dat targadak is de malheid ten top: het is feitelijk een heel onpraktische variant op het aloude schuifdak, en het inklappen en opvouwen (en vice versa) gaat ongeveer hetzelfde als bij een onwillige kampeertent. Het geeft je wel een eersteklas geluidssensatie. Weinig motoren die zo prachtig en herkenbaar klinken als die luchtgekoelde zescilinder boxer van Porsche. Zelfs de grootste autoleek kan horen wat er aan komt.

Ik vind het maar moeilijk om echt heel exact te omschrijven wat er gebeurt als je zo'n ding rijdt. Waarschijnlijk daarom dat ik niet bij Autovisie werk.

Maanden later, met het evenement in Spa alweer bijna vergeten, zie ik de auto in mijn buurt met een trotse eigenaar ernaast, druk boenend en poetsend. Waarschijnlijk zit er weer een randje kit op het raamrubber en heeft hij een patroon ontwikkeld om bij het schakelen niet twee versnellingen tegelijk te bedienen. Belangrijkste is: hij is een blij man, en hij geniet. En ik begrijp wel waarom.
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
Gebruikersavatar
Jurjen
.
.
Berichten: 1945
Lid geworden op: 10 feb 2010, 17:19
Locatie: Amsterdam

Re: Een Porsche 911 Targa van pakweg '86 in drie dagen

Bericht door Jurjen »

Heerlijk om te lezen. Ik heb laatst ook mijn 911 ontmaagding gehad, en snap nu veel beter waar de 911 om draait.
Gebruikersavatar
Martin
.
.
Berichten: 2927
Lid geworden op: 09 feb 2010, 21:55

Re: Een Porsche 911 Targa van pakweg '86 in drie dagen

Bericht door Martin »

Leuk om te lezen. Echt een Wheeler dealer auto dus. ;)
Stap eens op de fiets
Gebruikersavatar
Leeuw
.
.
Berichten: 5728
Lid geworden op: 07 feb 2010, 20:31

Re: Een Porsche 911 Targa van pakweg '86 in drie dagen

Bericht door Leeuw »

Mooi verhaal Niels, wat je beschrijft dat de Porsche een Golf is onder sportauto's is idd een unieke en mooie eigenschap, maar of je dat ook zoekt in een sportauto is een tweede.

Best vreemd dat deze persoon wel geld heeft om jou "in te huren" maar niet voor het onderhoud.
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: Een Porsche 911 Targa van pakweg '86 in drie dagen

Bericht door nvdw »

Wat mij betreft moet een voertuig dat is gemaakt om te rijden zijn brood verdienen. Het moet dus gewoon een dagelijks bruikbare auto zijn, los van de vraag of je het ding ook voor dat doel inzet. Een 911 is zo'n auto. Je oma kan ermee rijden en dat vind ik echt een heel positieve eigenschap van een auto.

Over de laatste opmerking: het ging om twee verschillende personen. En zo duur was ik nu ook weer niet :clown:
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Een Porsche 911 Targa van pakweg '86 in drie dagen

Bericht door WizardOfOss »

Klinkt allemaal heel herkenbaar, m'n baas had een jaar of wat geleden samen met een paar vrienden ook zo'n oude 911 Targa als hobbyprojectje gekocht, weleens een rondje mee gereden. Ook dat is een barrel van een ding waar flink op het onderhoud is bezuinigd, maar zeker leuk om mee te rijden.

Ik weet eigenlijk niet of hij hem nog heeft, ik hoorde laatst dat hij nu een gloednieuwe 911 heeft, maar ben nog niet in de gelegenheid geweest hem eens de sleutels daarvan te vragen...
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Plaats reactie