Niels wil iets nieuws. Een groeidocument

Je eigen rijtest of weblink
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Niels wil iets nieuws. Een groeidocument

Bericht door nvdw »

PROLOOG

De Volvo is met hangen en wurgen door de apk gekomen en ondanks dat de auto weer een jaar respijt heeft gekregen, ben ik niet meer van plan dat jaar als eigenaar vol te maken. Er moet iets anders komen. Niet in de laatste plaats omdat ik vind dat ik daar na achtenhalf jaar 340 wel een klein beetje recht op heb.

Net als de 340 moet de nieuwe auto de dagelijkse kilometers op zich nemen. Dat is voor het grootste gedeelte ordinair woon-werkverkeer over een afstand van pakweg 20 kilometer enkele reis, echt niet heel spannend. Daarvoor kan ik de Daf (mits ik hem laat maken) en de tweewielige BMW ook af en toe in de vaart gooien, zoals ik nu ook al doe. Maar zo af en toe zal ik ook wel eens ergens naartoe willen, en dan telt comfort ook wel mee. Ik overweeg dus wederom iets in de Zweedse hoek, maar dan een V70 of een Saab 9-3 van rond de eeuwwisseling, met automaat, airco en cruise control. Volgens mij kan ik binnen mijn budget (zegge vierduizend euro) daar wel iets moois in vinden.

Ik voel echter ook sterk de behoefte om helemaal geen tweedehands meer aan te schaffen, maar de sprong te wagen naar Een Nieuwe Auto. Dat wordt dan wel een klein ding, want een nieuwe Volvo is voor mij om logische financiële redenen absoluut geen optie. Ik zat er eens over te bomen met goede vriend en co-forummer AvdB waarop ook een nieuwe, kleine wagen ter sprake kwam. Omdat ik geen idee heb hoe duur mij dat nu zou gaan kosten qua financieel geld zijn we maar eens ter Renault-dealer getogen om eens te vorsen naar de mogelijkheden van een nieuwe Twingo. Want die vind ik stiekem toch wel erg leuk. Maar daar ga ik het natuurlijk niet alleen bij laten.

En zo begint dit groeidocument.

De keuze is wat mij betreft zoals geschetst: een pakweg vijftien jaar oude grotere auto met in dat geval verplicht automaat, airco en c/c. Ik hoef qua prijs echt niet het onderste uit de kan: ik ben best bereid om 'boven markt' te betalen als de staat van de auto daarnaar is. Budget is en blijft vier mille.

Of een kleine auto. Enkele zullen in dit topic de revue al passeren, maar ik zal hoogstwaarschijnlijk niet kiezen voor een Toyota Aygo, VW Up of een van de andere leden van de drielingen. De Hyundai i10 mag dan de favoriet van de autopers zijn maar ik vind hem niet heel erg mooi (wel compleet). Outsider is de Mitsubishi Space Star met CVT ook al word ik er niet heel hebberig van. Streefbedrag is zo rond de 13.000 euro. Met de vigerende tarieven rond financiering kom ik dan namelijk op een voor mij redelijk maandbedrag uit.

Commentaren en suggesties van harte welkom. En veel leesplezier met mijn op schrift gestelde autoqueeste :koffie:
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: Niels wil iets nieuws. Een groeidocument

Bericht door nvdw »

#1 RENAULT TWINGO

Het mag dan een Renault zijn, maar ik vind de nieuwe Twingo toch eigenlijk stiekem heel erg best wel een klein beetje leuk. Aldus op een heiige dinsdagmiddag de op dat moment dichtstbijzijnde Renault-verdeler met een bezoek vereerd om daar eens met wat autoportieren te slaan.

Wat ik weet van de Twingo is dat er al even een uitvoering meeloopt genaamd Collection. Die wordt zelfs nog even dik aangestipt in de folder en zo'n beetje alles wijst erop dat je met deze uitvoering de beste koop doet. Je betaalt namelijk evenveel als voor een Expression (en die is één stap boven armeluis-Authentique) maar krijgt er dan wel airco, elektrieke spiegels en stoelhoogteverstelling bij. Bovendien krijg je allerlei van die personaliseringsdingetjes helemaal gratis; niet dat ik daar nu zo op zit te wachten maar als je er wel voor zou moeten betalen, dan krijg je de onvermijdelijke opeenhoping van een paar tientjes voor striping en idem voor allerlei inlegstukken die eenmaal opgeteld toch weer een smak geld moeten kosten.

In de showroom staat een zwarte Twingo Dynamique met alles erop en eraan: zelfs het navigatiesysteem is aanwezig. Het is een ex-demo of hij is al snel weer ingeruild, daar wil ik vanaf zijn, hoe dan ook, hij kost om en nabij de 13,5 mille. Maar ik vind het net een lijkwagen in dit zwart en al helemaal met zo'n lullig jaren negentig-sierlijntje op de flank. Bij de inmiddels aangewandelde verkoper vors ik daarom toch maar even naar de auto uit het oorspronkelijke plan. Tot mijn niet geringe verbazing krijg ik nog net niet op slag de sleutels van de demo in handen gedrukt. Ben ik ineens op mijn dertigste wat ze in vakjargon een prospect noemen? Achievement!!1

De demo is een Expression met de turboloze driecilinder, in een leuk non-metallic babyblauw (Bleu Dragée). Zo vind ik hem veel leuker, zelfs al moet ik de lichtmetalen wieltjes van de Dynamique dan inwisselen voor een stel wieldoppen, die best leuk zijn om te zien met dat thema van oude Renaults met driegaats wielen van een paar decennia geleden. Hobbelen dan maar.

Ik heb al eens gereden met de Smart Forfour (en Fortwo) met dezelfde eenliter driecilinder metzonder turbo. De rijervaring met de Twingo is niet heel veel anders. Je zwiept dat rare ding overal doorheen met dat smalle koetsje, die grote stuuruitslag en die overbekrachtigde besturing. Zoals het een klein autootje betaamt werkt alles superlicht, maar ik kan er toch goed mee schakelen en koppelen. Van die motor achterin heb je verder geen dynamische voordelen. Net als elke Smart heeft ook deze Twingo smallere voorbandjes en een rigoureus ingrijpend ESP om zelfs maar een gedachte aan een uitwaaierende achterkant te onderdrukken. Like I care maar toch.

Het motortje levert 70 pk en dat is volgens mij zat in een autootje met een kentekengewicht van minder dan 850 kg. Het koppel komt al onder de 3.000 toeren aan zijn maximum, ik vind helemaal mooi. Jammer alleen dat Renault er een draak van een eindoverbrenging aan heeft geknoopt waardoor al dat koppel in de vierde en vijfde versnelling eenmaal bij de wielen aangekomen grotendeels verdampt is. Ik ben wel wat gewend van klein gemotoriseerde voertuigen maar de Twingo voelt echt heel traag. Invoegen op de snelweg is gewoon volgas rijden en ook accelereren van 100 naar 120 moet uit zijn tenen komen.

Anders dan ik had verwacht viel het meubilair in de Twingo me behoorlijk mee. Zoals inmiddels gebruikelijk in deze klasse (zie ook de Ups en Aygo's) zitten er van die grafzerkstoelen met geïntegreerde hoofdsteunen in. Het zijn natuurlijk geen geprofileerde sportstoelen maar toch zit ik niet verkeerd. Wat helpt is dat de verstelmogelijkheden redelijk ruimhartig zijn. Zo is de leuning gewoon traploos te verstellen en in deze Collection kun je ook de hoogte aanpassen. Voor de persoon achter mij is het allemaal wat minder leuk. Maar ik heb maar heel zelden meer dan één passagier aan boord.

Valt me verder op dat het geheel allemaal simpel, maar wel vrolijk en doeltreffend is aangekleed. In mijn wensuitvoering, en in deze auto, is het lekker fris met lichte bekleding en witte afwerking op het instrumentenpaneel en wat niet al. Een slimme functie is de telefoonhouder die je op je dashboard klikt en waarmee je je smartfoon (mits Apple of Android) als touchscreen kunt gebruiken. Het lijkt me handiger dan dat dure R-Link navigatiegeval waarvan je de kaarten elk jaar weer lekker duur mag upgraden tot Renault de ondersteuning stopt.

Cruise control is een pre en dat kan de Twingo wel bieden, maar alleen als je extra betaalt. Wat wel standaard is, is een snelheidsbegrenzer, die je dan voor goed geld naar een echte cruise control kunt uitbreiden (wat een oplichterij toch: dik betalen voor twee kwartjes werk. Bij Smart is het wel standaard). Naar onvolketterde Renault-traditie kun je de snelheid wel instellen op je stuur, maar moet je de begrenzer/cc eerst aan- of uitzetten met een knop die op een volkomen willekeurige en onlogische plaats ergens in het interieur is verstopt, in dit geval net voor de versnellingspook. WAAROM in godshemelsnaam?

Uiteindelijk ga ik even met de verkoper van dienst om tafel en met mijn bescheiden wensen (cruise control plus een pakketje met o.a. een klep voor het dashboardkastje, I kid you not) komt er toch een heel redelijke offerte tevoorschijn. Met een dikke korting, daar had ik zelf nog niet eens om gebedeld. De verkoper houdt nog een slag om de arm voor wat betreft een redelijk gelijkwaardige Dynamique maar dan in blauwmetallic, dat kan dus ook nog. Hij is vast nog niet binnen want ik ben nog niet gebeld.

Kanshebber? Ja. Leuke auto, wel jammer van de 'dynamische tekortkomingen'.
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
Gebruikersavatar
Leeuw
.
.
Berichten: 5728
Lid geworden op: 07 feb 2010, 20:31

Re: Niels wil iets nieuws. Een groeidocument

Bericht door Leeuw »

Ja, die nieuwe Twingo oogt erg leuk en dikkig, niet zo vrouwlijk of 65+ zoals die vorige.
Jammer van die stomme eindoverbrenging, lang leve de emissietesten.

Ga je nog bij een Mazda2 kijken?
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: Niels wil iets nieuws. Een groeidocument

Bericht door nvdw »

Nee waarschijnlijk niet. Dat gaat voor een beetje uitvoering al naar 17 mille toe.

Een Punto uit de uitverkoop is mogelijk wel een optie. Wie weet.

Ik ben overigens wel benieuwd naar de Smart Forfour omdat je de zestraps automaat ook in combinatie net de 70 pk kan krijgen. Wel duur trouwens.
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Niels wil iets nieuws. Een groeidocument

Bericht door ViveLaFrance »

Voor een tweede-, vooruit derdehandse auto ligt 4.000 euro klaar, maar voor een nieuw kleintje is 13 mille ineens het "streefbedrag"? Nogal een verschil...
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: Niels wil iets nieuws. Een groeidocument

Bericht door nvdw »

Zoals ik al schreef: bij de gemiddelde tarieven voor financiering kom ik dan op een voor mij redelijk maandbedrag uit van pakweg 200 euro bij een looptijd van 48 maanden.

Logisch? Misschien niet, maar ter voorkoming van gezeik vind ik de optie van een nieuwe auto wel aantrekkelijk.
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
Gebruikersavatar
Leeuw
.
.
Berichten: 5728
Lid geworden op: 07 feb 2010, 20:31

Re: Niels wil iets nieuws. Een groeidocument

Bericht door Leeuw »

nvdw schreef:Zoals ik al schreef: bij de gemiddelde tarieven voor financiering kom ik dan op een voor mij redelijk maandbedrag uit van pakweg 200 euro bij een looptijd van 48 maanden.

Logisch? Misschien niet, maar ter voorkoming van gezeik vind ik de optie van een nieuwe auto wel aantrekkelijk.
Ja, zo ben ik ook wezen kijken bij mijn huidige auto. Uiteindelijk een nieuwe (showroommodel) geworden en nog steeds erg blij. Je schrijft dat de Mazda 2 te duur is (en dat is ie ook) maar is er niet een leuke showroom aanbieding? en ik weet niet of de Mazda dealert ook met kortingen smijt als je in de winkel staat?
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Niels wil iets nieuws. Een groeidocument

Bericht door ViveLaFrance »

nvdw schreef:Zoals ik al schreef: bij de gemiddelde tarieven voor financiering kom ik dan op een voor mij redelijk maandbedrag uit van pakweg 200 euro bij een looptijd van 48 maanden.

Logisch? Misschien niet, maar ter voorkoming van gezeik vind ik de optie van een nieuwe auto wel aantrekkelijk.
Het gaat mij vooral om de waarde van het kopen van een nieuwe, kleine auto. Ze zijn natuurlijk relatief duur en ik vroeg me af of een A-segmenter dat wel waard is. Misschien 2 à 3 duizend euro bovenop de 4 mille gooien voor een grotere, tweedehandse auto zoals een C30, V40 I, V50 of V70?

Vriendin van me rijdt een klein jaar in een Fiat 500 van ongeveer 19.000 euro. Ze heeft er geen spijt van, blijft een leuk bakkie enzovoorts, maar nu moet ze hem door de komst van een leasewagen inruilen. De Fiat-dealer geeft er 14 mille voor... :bonk:
Nu ga jij er uiteraard langer mee rijden, maar wil je echt een compacte auto of is het 'nieuwe' vooral interessant? Beide kan ook. Ik vond het alleen een beetje raar dat je denkt aan een derdehandse V70 en dan ineens een nieuwe Twingo overweegt ;)
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: Niels wil iets nieuws. Een groeidocument

Bericht door nvdw »

Die twee a drie mille heb ik niet rondslingeren en financieren van een occasion heb ik geen zin in. Daarom: of nieuw met lening, of tweedehands voor het budget.
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Niels wil iets nieuws. Een groeidocument

Bericht door ViveLaFrance »

Oke, welk maandbedrag denk je aan?
Vive la France, Vive la Différence
Plaats reactie