Opel Meriva

Je eigen rijtest of weblink
Gebruikersavatar
Leeuw
.
.
Berichten: 5728
Lid geworden op: 07 feb 2010, 20:31

Opel Meriva

Bericht door Leeuw »

Een kleine review van de nieuwe Meriva, Niet bepaald de spannendste auto op de markt. ;) Maar toch wel erg verrassend.
Mijn vader is nogal Opel-minded (understatement) iets anders komt niet voor de deur.
Momenteel heeft ie een superfraaie vectra, hij ziet er uit alsof ie net uit de showroom komt, hij is 9 jaar oud en 60k op de teller. In die 9 jaar heeft ie nog nooit 1 liter olie bij hoeven vullen of ook maar 1 rep. gehad. Er is enkel preventief een distri vervangen vanwege de leeftijd. Maar de Vectra vind ik echt rijden als een dot watten.

2010 Meriva:
Opel had een speciale pre-sale avond georganiseerd voor geïnteresseerden. Het ding zit vol praktische zaken, als je jong en goed ter been bent, is de hoge instap niet per definitie een voordeel maar makkelijk is het wel. Veel auto's met hoge instap rijden als dwijlen en zien er absoluut niet uit, te groot of te hokkerig. De Meriva is best lang, en het knikje zorgt ervoor dat het niet al te slagschipperig en hoog oogt.

Voorin zit je ergonomisch erg goed vanwege het feit dat opel eindelijk eens normale stoelen heeft, sterker nog, erg goede. De zitting is in lengte verstelbaar en het gedeelte in je knieholte is van zachter materiaal zodat het niet knelt. We hebben de duurste Cosmo uitvoering met intropack gereden, dus standaard zijn de stoelen iets minder, maar niet verkeerd. In het interieur zijn veel onderdelen afgewerkt met leer. De middenconsole heeft wel veel knopjes, even wennen maar ze zijn wel goed te bedienen en logisch ingedeeld. De hoofdfuncties zitten op het stuur.
Achterin is het ook goed toeven, met mijn bijna 2 meter kan ik ruim achter m'n zelf zitten. Als je namelijk het skiluik neerklapt krijg je ipv een bank, twee losse stoelen die iets naar binnen schuiven (waardoor verder van de deur) en kan dan nog een stuk verder naar achteren. Ik kan me geen auto herinneren waar je zo goed achterin zit. (wss zal een Espace oid beter zijn)
De DeurenNatuurlijk is het een leuk item, maar het zorgt er echt voor dat je makkelijk instapt en kindjes makkelijk kan insnoeren. Verder is het niet heel bijzonder en de B-stijl is niet erg fraai.
Het rijdenWat me als eerste opviel was dat niet opvalt dat dat je een soort mini-mpv rijdt. Je zit niet "op de bok" het stuur is lekker zwaar/beefy, maar niet sportief oid. De bak voelt ook goed zwaar en niet zo licht en gevoelloos als oude Opels of Renaults. In alles voelt deze niet aan als een opel, behalve
de motor. dat is natuurlijk weer een tegenvaller ondanks de 120pk..... in je gevoel zijn het er 75, en een koppel van een ongeblazen 1.4 (opel schijnt patent te hebben op motoren die aanvoelen alsof de lagers ingesmeerd zijn met stroop of lijm) Uiteindelijk gaat het best vlot, vooral boven de 1500 en onder de 5000 toeren gaat ie lekker. Maar optrekken vanuit lage toeren is gewoon ruk.
Anders nog iets? Het kleuren palet is erg beperkt, de enige fraaie kleur is onderstaande kleur. het interieur is kleuriger met keuze uit blauw, rood, bruinig, enz.
Het optionele fietsendrager easy-fix is ook gewoon briljant door simpelheid. Je schuift hem gewoon onderuit de bumper. Veel fietsendrager bestuurders zijn wat ouder, en de twinny loads zijn erg zwaar en kloterig te monteren op de kogel. ook geen problemen met opbergen wat vaak in de schuur gebeurd.
Conclusie: ik verwacht dat dit een klapper gaat worden voor Opel, dit is de ideale auto voor Empty-nesters en gezinnen zonder lease-auto en 2 kinderen max. Hij is super-ruim, erg luxe, oogt best o.k. en is niet goedkoop. Uiteindelijk gaat de versie van m'n vader €26.000 kosten.
Bovendien is het niet zo'n opel-opel.


Afbeelding
Afbeelding
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Opel Meriva

Bericht door ViveLaFrance »

Leuk geschreven Tom!
Je vader zal een goede, praktische auto tegemoet kunnen zien, maar ik vind hem lelijk. De zijkant verpest alles, het lijkt op twee auto's die samen één misvormde zijn geworden.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
Leeuw
.
.
Berichten: 5728
Lid geworden op: 07 feb 2010, 20:31

Re: Opel Meriva

Bericht door Leeuw »

Tja door deze zijkant is juist wel weer een ander uiterlijk dat vaak dit soort auto's zo saai en duf maakt. Daarom vind ik de zijkant wel geslaagd. Natuurlijk zijn er heel veel mooiere auto's op de markt, maar in dit segment zou ik er geen één kunnen noemen die beter oogt.
weer een forummer
.
.
Berichten: 2458
Lid geworden op: 14 feb 2010, 22:27
Contacteer:

Re: Opel Meriva

Bericht door weer een forummer »

Ten opzichte van het vorige model toch wel een fikse verbetering. Het is nu geen ouwe l*llen bak meer maar hooguit nog een semi ouwe l*llen bak.
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Opel Meriva

Bericht door WizardOfOss »

Misschien zouden mijn ouders er ook eens mee moeten gaan rijden, al heb ik eerder al tevergeefs ze geprobeerd naar een C3 Picasso te loodsen. Ik heb van de week nog een stukje in de huidige Scenic (eerste generatie) van m'n vader gereden, maar damn, wat is dat een onbeholpen hok. Rechtop zittend als in een vrachtwagen heb je echt het gevoel bij elke bocht om te kieperen, met 50 een afrit af voelde echt doodeng. Daarmee vergeleken rijdt mijn Almera zo strak als een kart...
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: Opel Meriva

Bericht door HondArd »

Opel heeft duidelijk werk gemaakt van deze auto. Er lijkt niet op een cent bezuinigd te zijn, al is er nog volop werk aan de winkel voor de motor lijkt me. Desalnietemin worden de zelfmoorddeuren als een grote plus gezien, maar zijn schuifdeuren in de praktijk eigenlijk niet iets makkelijker?
@Wizard: ik herken het helemaal van die Scénic.
"The closest to reality car that money can buy"
Gebruikersavatar
Leeuw
.
.
Berichten: 5728
Lid geworden op: 07 feb 2010, 20:31

Re: Opel Meriva

Bericht door Leeuw »

HondArd schreef:Desalnietemin worden de zelfmoorddeuren als een grote plus gezien, maar zijn schuifdeuren in de praktijk eigenlijk niet iets makkelijker?
Wellicht, maar dit is een stuk fraaier en zeker goedkoper.
Bovendien geven schuifdeuren vaak problemen en veroorzaken nogal wat herrie.
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: Opel Meriva

Bericht door HondArd »

Oftewel ieder nadeel heb z'n voordeel (of omgekeerd).
"The closest to reality car that money can buy"
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Opel Meriva

Bericht door WizardOfOss »

Schuifdeuren zijn een stuk zwaarder en hebben een veel grotere invloed op het design. Een gewone deur eindigt bij het scharnier, een schuifdeur begint daar in feite pas. Niet alleen zit je met de geleiderail die altijd toch wat storend is, maar voor een stabiele constructie zonder complexe/kwetsbare/dure kunstgrepen zou ofwel het deel achter het achterportier langer moeten zijn, ofwel de deur korter.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: Opel Meriva

Bericht door HondArd »

Maar dan heb je met normale portieren weer het nadeel dat je in krappe parkeervakjes heel veel moeite moet doen om je kroost eruit te vissen. Zelf uitstappen in een krap vak gaat vaak nog wel met het voorpotier op een kier, maar met kleine koters is dat een heel ander verhaal. Of je moet voordat je het vak inrijdt de koters er al uit vissen, maar dan verstop je makkelijk de doorstroming in parkeerplaatsen/garages. Oftewel een aan alle kanten ideaal systeem krijg je nooit, want de zogenaamde Lambo (of vleugel) deuren zijn weer behoorlijk riskant als de auto na een ongeluk op zijn dak ligt.
Laatst gewijzigd door HondArd op 12 jun 2010, 16:39, 1 keer totaal gewijzigd.
"The closest to reality car that money can buy"
Plaats reactie