
Mijn vader is nogal Opel-minded (understatement) iets anders komt niet voor de deur.
Momenteel heeft ie een superfraaie vectra, hij ziet er uit alsof ie net uit de showroom komt, hij is 9 jaar oud en 60k op de teller. In die 9 jaar heeft ie nog nooit 1 liter olie bij hoeven vullen of ook maar 1 rep. gehad. Er is enkel preventief een distri vervangen vanwege de leeftijd. Maar de Vectra vind ik echt rijden als een dot watten.
2010 Meriva:
Opel had een speciale pre-sale avond georganiseerd voor geïnteresseerden. Het ding zit vol praktische zaken, als je jong en goed ter been bent, is de hoge instap niet per definitie een voordeel maar makkelijk is het wel. Veel auto's met hoge instap rijden als dwijlen en zien er absoluut niet uit, te groot of te hokkerig. De Meriva is best lang, en het knikje zorgt ervoor dat het niet al te slagschipperig en hoog oogt.
Voorin zit je ergonomisch erg goed vanwege het feit dat opel eindelijk eens normale stoelen heeft, sterker nog, erg goede. De zitting is in lengte verstelbaar en het gedeelte in je knieholte is van zachter materiaal zodat het niet knelt. We hebben de duurste Cosmo uitvoering met intropack gereden, dus standaard zijn de stoelen iets minder, maar niet verkeerd. In het interieur zijn veel onderdelen afgewerkt met leer. De middenconsole heeft wel veel knopjes, even wennen maar ze zijn wel goed te bedienen en logisch ingedeeld. De hoofdfuncties zitten op het stuur.
Achterin is het ook goed toeven, met mijn bijna 2 meter kan ik ruim achter m'n zelf zitten. Als je namelijk het skiluik neerklapt krijg je ipv een bank, twee losse stoelen die iets naar binnen schuiven (waardoor verder van de deur) en kan dan nog een stuk verder naar achteren. Ik kan me geen auto herinneren waar je zo goed achterin zit. (wss zal een Espace oid beter zijn)
De DeurenNatuurlijk is het een leuk item, maar het zorgt er echt voor dat je makkelijk instapt en kindjes makkelijk kan insnoeren. Verder is het niet heel bijzonder en de B-stijl is niet erg fraai.
Het rijdenWat me als eerste opviel was dat niet opvalt dat dat je een soort mini-mpv rijdt. Je zit niet "op de bok" het stuur is lekker zwaar/beefy, maar niet sportief oid. De bak voelt ook goed zwaar en niet zo licht en gevoelloos als oude Opels of Renaults. In alles voelt deze niet aan als een opel, behalve
de motor. dat is natuurlijk weer een tegenvaller ondanks de 120pk..... in je gevoel zijn het er 75, en een koppel van een ongeblazen 1.4 (opel schijnt patent te hebben op motoren die aanvoelen alsof de lagers ingesmeerd zijn met stroop of lijm) Uiteindelijk gaat het best vlot, vooral boven de 1500 en onder de 5000 toeren gaat ie lekker. Maar optrekken vanuit lage toeren is gewoon ruk.
Anders nog iets? Het kleuren palet is erg beperkt, de enige fraaie kleur is onderstaande kleur. het interieur is kleuriger met keuze uit blauw, rood, bruinig, enz.
Het optionele fietsendrager easy-fix is ook gewoon briljant door simpelheid. Je schuift hem gewoon onderuit de bumper. Veel fietsendrager bestuurders zijn wat ouder, en de twinny loads zijn erg zwaar en kloterig te monteren op de kogel. ook geen problemen met opbergen wat vaak in de schuur gebeurd.
Conclusie: ik verwacht dat dit een klapper gaat worden voor Opel, dit is de ideale auto voor Empty-nesters en gezinnen zonder lease-auto en 2 kinderen max. Hij is super-ruim, erg luxe, oogt best o.k. en is niet goedkoop. Uiteindelijk gaat de versie van m'n vader €26.000 kosten.
Bovendien is het niet zo'n opel-opel.

