De Lancia Ypsilon TwinAir in een paar minuten

Je eigen rijtest of weblink
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

De Lancia Ypsilon TwinAir in een paar minuten

Bericht door nvdw »

Ja, ik geef eerlijk toe, ik vind de Ypsilon een leuke auto, net als dat ik zijn voorgangers altijd erg interessant heb gevonden. Maar het is een beetje een guilty pleasure, beken ik hier, want het is toch een vrij vrouwelijk autootje, een handtas op vier wielen om het heel denigrerend te zeggen, en daar is de nieuwe geen uitzondering op. Bovendien vind ik Lancia een wat lastig merk; met de roemruchte historie heeft de Ypsilon weinig van doen, laat staan eender welk ander model. Het zijn Fiats met een Gucci-sausje, en hoewel dat leuk wordt uitgevoerd, denk ik dat die boodschap hier in Nederland niet zo goed aankomt: ik vraag me af of zelfs de dames weten wie die man is die in de reclames naast de Ypsilon poseert*. Ik was vooral benieuwd naar die tweecilinder, dus toen de mogelijkheid zich aandiende heb ik om de sleutels van zo’n ding gebedeld.

Om maar met die motor te beginnen: het is een wat gewennig geval. De TwinAir maakt heel makkelijk toeren, wat best fijn is als je flink wilt optrekken; onder de 2000 toeren gebeurt er niet zo veel, dan is het wel zo handig dat je daar snel overheen zit. Zo tegen de 5500 à 6000 toeren loop je de begrenzer in. Als je niet op de toerenteller kijkt zit je daar zo, want bij dat soort toerentallen klinkt de motor als een viercilinder die nog niet eens halverwege dat aantal toeren zit. Hoewel ik het een bijzonder vrolijk motortje vind, is het ding toch vooral ontwikkeld omdat je er zuinig mee zou kunnen rijden. En dat is waar het misgaat.

Zuinig rijden in deze auto vereist namelijk dat je netjes doet wat de schakelindicator je opdraagt (dus Nieuw Rijden in extremis) en alle andere input negeert. Met die input bedoel ik het gekreun en gesteun dat de TwinAir voortbrengt als je vroeg opschakelt en met lage toerentallen in hoge versnellingen rijdt. Het klinkt alsof hij voortdurend op zijn tandvlees moet lopen. Bij constante snelheden voel je doorlopend een soort dreun in de auto. Tel daarbij op dat je met een conventionele driecilinder als in een Aygo een gelijkwaardig verbruik scoort, en je begrijpt dat ik niet helemaal overtuigd ben. Er is nog zoiets als een Eco-knop, ergens ter hoogte van de versnellingspook, maar die dient alleen om je gedwongen langzamer te laten rijden door de motor letterlijk af te knijpen. Ik reed de 500 wel eens met het oude vertrouwde FIRE-blokje en dat reed toch aanmerkelijk soepeler.

Over schakelen weinig klachten, de transmissie is typisch Fiat: ietwat vaag met koppelen en schakelen, maar over het algemeen redelijk. Hoewel ik automaatliefhebber ben zou ik hier de DFN kunnen aanbevelen, maar dat is de bekende Dualogic-halfautomaat van Fiat, en ook al is het een van de betere in zijn soort, toch word ik er toch nooit heel vrolijk van.

Goed, terug naar de auto. Zoals al gemeld, ik vind de Ypsilon leuk. Het is cru gezegd een vijfdeurs Fiat 500, toch vind ik het een smaakvol afgewerkt geheel. De kleuren moeten je aanstaan (helemaal als je er twee op één Ypsilon combineert), maar het bevalt me wel. Dat geldt ook voor het interieur. Je ziet er natuurlijk het basismateriaal (Fiat Panda, Fiat 500) in terug, maar wat direct in het zicht en bij de tast zit is netjes afgewerkt. Dat centraal geplaatste instrumentenpaneel levert twee grote lege vlakken op het dashboard op. Lancia heeft daar niets mee gedaan (of niets mee kunnen doen), want er zijn geen vakken gemaakt, en alles wat je erop legt schuift er bij de minste of geringste koetsbeweging weer vanaf.

De zitpositie is nog steeds ‘op de bok’ alsof je in een klein bestelautootje rijdt, dat is in de 500 ook al zo. Je kunt voorin goed zitten, achterin iets minder. Je hebt wel iets meer bewegingsvrijheid dan achterin een 500, maar door die aflopende daklijn kwam ik heel snel met mijn hoofd in de knoei. De deurtjes zijn bovendien zo klein dat ze het instappen maar een heel klein beetje makkelijker maken dan als je jezelf achter de voorstoel langs naar binnen zou wurmen. Je neemt wel wat makkelijker mensen mee dan dat je in een 500 zou doen, en die deuren voorzien natuurlijk ook in de behoefte van automobilisten die graag spullen op de achterbank gooien.

De prijs van de Ypsilon valt me nog mee, tenminste, als je het met een Fiat 500 vergelijkt. Je betaalt afgerond 15 mille voor de instapper Gold en 16.600 euro voor de Platinum (waarom niet gewoon die Italiaanse namen aangehouden?), en dan is die Platinum toch wel erg aantrekkelijk als je ziet wat je voor die meerprijs allemaal erbij krijgt. Leer, klimaatregeling en lichtmetalen wielen zitten er allemaal op en aan. De Gold heeft overigens ook standaard airco. Wel kom ik een aantal merkwaardige keuzes van Lancia tegen als het gaat om de uitrusting. Gordijnairbags krijg je wel altijd standaard, maar voor gewone zijairbags moet je bijbetalen, ook op de Platinum. Stabiliteitshulp krijg je alleen standaard op de automaatversies. Een grappige optie op mijn testexemplaar was Magic Parking, ofwel de automatische inparkeerassistent, die bij de eerste (en toegegeven, enige) inparkeerpoging vlekkeloos werkte. Luxe is een recht, claimt Lancia, maar voordat je het recht op Magic Parking kunt opeisen, moet je eerst 514 euro overleggen. Bovendien moet je de stabiliteitshulp (254 euro) verplicht erbij nemen.

Al met al denk ik dat de Ypsilon toch weer behoorlijk zal moeten vechten voor zijn afzet, want hoewel ik er bij elkaar genomen redelijk positief over ben, denk ik toch dat er genoeg mensen zijn die dit merk simpelweg voorbijlopen, of voor de Fiat 500 kiezen die in de meeste gevallen in dezelfde showroom staat.

*)
Spoiler: show
Dat is de Franse acteur Vincent Cassel.
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: De Lancia Ypsilon TwinAir in een paar minuten

Bericht door ViveLaFrance »

Leuk Niels :)
In een tijd waar compacte, luxe auto's aan populariteit winnen zou je betere resultaten verwachten voor de Yp. De Delta verkoopt beter in Nederland en de Musa doet niet veel onder.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
Leeuw
.
.
Berichten: 5728
Lid geworden op: 07 feb 2010, 20:31

Re: De Lancia Ypsilon TwinAir in een paar minuten

Bericht door Leeuw »

Leuk stukje Niels, zoals je misschien weet heb ik een hele mooie Yp met DFN gehad met alle denkbare opties.
http://forum.autoforumonline.nl/viewtop ... 09&start=0

De nieuwe vind ik veel minder leuk, vooral de voorkant klopt niet. Je schrijft dat de DFN niet tegenvalt voor een robobak. Ik ben er helemaal geen fan van, maar ik heb ook in andere robobakken gereden en die waren idd een heel stuk erger.

De YP is zeker een vrouwenauto, maar daar had ik schijt aan, ik werd gewoon altijd gelukkig als ik instapte en keek tegen het schitterende alcantara interieur. Ik vind bijna alle vrouwen auto's (en kleuren) leuk, om reacties bij mijn collega's te voorkomen noem ik mezelf gewoon part-time homo, je bent ze dan zelf een stap voor.

Mannen auto's vind ik vaak te groot en saai. (maar ik heb toch pas even bij een 1967 Dodge D100 gekeken)
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: De Lancia Ypsilon TwinAir in een paar minuten

Bericht door HondArd »

Goed en leuk stukje Niels, je hebt de auto kritisch op zo veel mogelijk kanten beschreven door niet meer woorden te gebruiken dan strikt nodig. :thumbup:
Die opmerking over een motor die klinkt alsof hij maar 3000tpm maakt terwijl hij het dubbele doet herkende ik ooit bij een 6-pitter BMW. Die klonk bij 3000tpm (daar waar die automaat die nooit deed wat ik wilde besloot om de volgende versnelling in te leggen) als een vierpitter bij 4500tpm. Het geluid van een verbrandingsmotor is dus vooral afhankelijk van het aantal ontstekingen wat per omwenteling van de krukas plaatsvindt.
Dat dreunen bij constante snelheden lijkt mij trouwens iets wat inherent is aan (in lijn geplaatste) tweepitters. Bij motorfietsen is dat namelijk ook het geval (spreek uit ervaring wegens een CB500 die ik een tijdje in bezit heb gehad), terwijl een vierpits (in lijn) motorfiets blok pas bij één bepaald toerental een ietwat hinderlijke resonantie geeft, die onder en boven dat toerental niet aanwezig is.
"The closest to reality car that money can buy"
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: De Lancia Ypsilon TwinAir in een paar minuten

Bericht door nvdw »

HondArd schreef:Het geluid van een verbrandingsmotor is dus vooral afhankelijk van het aantal ontstekingen wat per omwenteling van de krukas plaatsvindt.
Mijn technische kennis reikt niet zo ver om dit met stelligheid te kunnen beweren, maar ik denk dat dat vooral invloed heeft op vibraties c.q. balans en vermogensafgifte. Ik weet niet wat voor krukas Fiat gebruikt. Op een motorfiets zijn trillingen iets minder van belang omdat je daar al veel meer vibraties uit andere bronnen hebt.
ChrisRenault schreef:In een tijd waar compacte, luxe auto's aan populariteit winnen zou je betere resultaten verwachten voor de Yp. De Delta verkoopt beter in Nederland en de Musa doet niet veel onder.
Helaas doet Lancia het helemaal niet goed in Nederland, althans, ik weet niet wat de verwachtingen van Fiat zijn, maar volgens AutoWeek zijn er tot en met vorige maand in 2011 net geen 300 stuks verkocht, en dat is nog eens minder dan in 2010. Alles bij elkaar dus, misschien zit de Ypsilon daar net niet bij. Als straks de Thema en de Voyager erbij komen, zijn die verkopen alleen maar ten koste van Chrysler, dus daar zit de winst niet. Alfa Romeo loopt echt veel en veel harder, natuurlijk dankzij die belastingvrije Mito, maar ook dan zijn de aantallen daar gewoon beter. En dan heb je het ook over een merk dat het ondanks alles toch erg lastig heeft.

Het grote probleem van Lancia is dat het merk zijn beste tijd al lang achter zich heeft. Mensen die het merk niet kennen (en dat zijn er veel) lopen de auto's voorbij en mensen die het merk wel kennen hebben een associatie met Lancia die niet meer bij het huidige merkbeeld past (Delta Integrale where art thou). Het is een beetje zoals Wolseley in zijn nadagen: teren op oude glorie met badge engineering.
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
Gebruikersavatar
Leeuw
.
.
Berichten: 5728
Lid geworden op: 07 feb 2010, 20:31

Re: De Lancia Ypsilon TwinAir in een paar minuten

Bericht door Leeuw »

Ik ben/was een grote liefhebber van Lancia, maar het huidige pakket slaat nergens op en is compleet overbodig. Zonde van het geld dat ze bestaan, doe het goed of doe het niet.
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: De Lancia Ypsilon TwinAir in een paar minuten

Bericht door ViveLaFrance »

nvdw schreef:Als straks de Thema en de Voyager erbij komen, zijn die verkopen alleen maar ten koste van Chrysler, dus daar zit de winst niet.
Ja, ze gaan gewoon 1 merk onder 2 merknamen voeren :bonk: Kan me niet voorstellen dat het aanslaat. Al schijnt Fiat met de Freemont zeer veel orders binnen te krijgen waardoor de Nederlandse importeur nu nadenkt om het model ook te gaan voeren.

Ik zie voor Lancia best ruimte in het huidige landschap waar compact premium en individualisme toenemen. Is het merk dan toch te apart? :(
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
Leeuw
.
.
Berichten: 5728
Lid geworden op: 07 feb 2010, 20:31

Re: De Lancia Ypsilon TwinAir in een paar minuten

Bericht door Leeuw »

ChrisRenault schreef: Ik zie voor Lancia best ruimte in het huidige landschap waar compact premium en individualisme toenemen. Is het merk dan toch te apart? :(
Nee, gewoon niet goed genoeg. Lang niet premium genoeg, want het is meet fiat+ dan audi/mb/bmw kwaliteit.
Motortechnisch is het niks bijzonders, voor de wegligging koop je ze niet. Dus eigenlijk is het net niks.
Het gros van de mensen ziet Lancia ook gewoon als te duur, matige kwaliteit en onnodig en hebben een dramatische inruilwaarde. Bij veel bedrijven MAG je ze niet eens leasen.

Hup weg ermee, ik geloof er niet meer in. Stop die 500euro onwikkelingskosten maar in Alfa
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: De Lancia Ypsilon TwinAir in een paar minuten

Bericht door ViveLaFrance »

Leeuw schreef:Nee, gewoon niet goed genoeg. Lang niet premium genoeg, want het is meet fiat+ dan audi/mb/bmw kwaliteit.
Ik doelde ook meer op wat Citroën met de DS-lijn doet. Lancia zou zich best naar dat niveau kunnen opwerken. Jaja, de wens is de vader blablabla :puh: Ik baal gewoon van de mineur waarin kenmerkende namen als Saab en Lancia zich in bevinden. Het zaaddodende Toyota had er nog slechter voor gestaan als ze de wanstaltige Prius niet hadden gebouwd. Maar nee, met bosjes rijden ze met 140 km/h op de snelweg. Ik nam een bedrijfsfiets.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
Jurjen
.
.
Berichten: 1945
Lid geworden op: 10 feb 2010, 17:19
Locatie: Amsterdam

Re: De Lancia Ypsilon TwinAir in een paar minuten

Bericht door Jurjen »

Leuk verhaal! Je hebt het duidelijk nog steeds in de vingers zitten ;). Ga je het autoverhalen schrijven nog missen?
Plaats reactie