De C4 is goed - maar niet goed genoeg voor Citroën

Je eigen rijtest of weblink
Plaats reactie
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

De C4 is goed - maar niet goed genoeg voor Citroën

Bericht door nvdw »

Dat mijn vader een Citroën boven een Skoda heeft verkozen, verbaast me niet meer nu ik er wat vaker in heb gereden.

Flashback naar een paar maanden terug. Een nieuwe leaseauto is aanstaande en als erkend automan in de familie ben ik altijd de aangewezen persoon om suggesties te doen. De eisen in het kort: formaat Golf, diesel, 20 procent bijtelling of minder. Het grappige van het maken van een shortlist is dat je op je computer alvast één oordeel kunt vellen: over het uiterlijk. Rare fratsmobielen komen er bij mijn vader niet in. De volstrekt inoffensieve Citroën C4 belandt als outsider op de kandidatenlijst. Als de keuze uiteindelijk is beperkt tussen die C4 en de Octavia en ik mijn vader uithoor over zijn dealerbezoek, ben ik ronduit verbaasd over zijn besluit: de C4 moet het worden! Geen meter in gereden, alleen maar in gezeten en toch vindt hij het allemaal prima. Mijn vader Citroënrijder? De wonderen zijn de wereld nog niet uit.

Omdat de Japanse fabriek die de door mijn vader gewenste antracietkleur maakt is getroffen door de rampspoed wordt het uiteindelijk een zwarte C4 Ligne Business, met de 68 kW sterke variant van de reeds lang bekende 1.6 HDi. Volgens mij gaat het gros van de leasemarkt voor de iets sterkere e-HDi, maar ik geloof niet zo in de zegeningen van extra vermogen in een toch al modale dieselmotor. Het verschil tussen een Passat 2.0 TDI met 103 of 125 kW merk je mijns inziens alleen maar als je er op de Autobahn mee gaat vlammen, want in het dagelijks gebruik kom je in je diesel toch nooit boven de 3.000 toeren. Maar daarover straks meer.

Het is nog net geen Austin Glider/Morris 1100-verhaal, maar heel veel scheelt het niet: de Citroën C4 doet maar erg weinig moeite om zijn bloedband met de Peugeot 308 te verbloemen. Dat verbaast me toch een beetje, omdat de C3, de C5 en ook de vorige C4 wel aanzienlijk visueel onderscheid kennen ten opzichte van hun platformdonor. Deze C4 is geen evenwichtig vormgegeven auto; net als de 308 is het een wat onflatteus vormgegeven ding met merkwaardige verhoudingen en veel optisch gewicht. Zoals bij de 308 zijn het ook hier de details (lichtunits en dergelijke) die de kolen uit het vuur moeten halen.

Van de binnenkant word ik dan wel weer vrolijk. Het is in de basis natuurlijk wederom Peugeot, maar zo zie je maar hoe een tellerunit het verschil kan maken. Voor de vorm heeft de snelheidsmeter een analoog randje, maar uiteindelijk zit je toch het meest naar de digitalis te turen. Het navigatiesysteem (standaard op de Ligne Business) ziet er echt heel mooi uit, al vind ik de kaart voor het overzichtelijke weer net een beetje te abstract. De bluetoothfunctie heb ik nog niet geprobeerd, maar de mededeling van mijn vader dat hij zonder hulp zijn eigen telefoon aan de auto kon koppelen geeft wat mij betreft een zeer betrouwbare indicatie van de gebruiksvriendelijkheid van het systeem. De stoelen zitten trouwens bijzonder goed, kan ik melden, al betaal je voor je goede zijdelingse steun wel een prijs in de vorm van verminderd in- en uitstapgemak. Voor al het overige is het gimmick, gimmick wat de klok slaat. Ik ben geen fan van dat aan de onderzijde afgeplatte stuurwiel, en die instelbare tellerverlichting... leuk dat het er is, maar het is net als bij Windows: daar zit toch ook iedereen nog steeds tegen het standaard palet aan te turen? Nou dan. Als dat het onderscheid moet maken tussen Peugeot en Citroën, dan is dat wel een heel cynische kijk van PSA op het merk Citroën.

Ik vond het een beetje raar dat mijn vader geen behoefte had aan een proefrit met de auto. Je rijdt er potdikke wel vijf jaar en 200.000 km in - dat is geen fijne gedachte als je na een week al van de ergernis de gaten in het stuur bijt. Nou, meevaller meevaller, het rijdt niet verkeerd. De traditionele Citroën-tapijtenzoever zal het allemaal te stoterig vinden, en de stuurmens allemaal te vaag, maar door de bank genomen vind ik het allemaal heel comfortabel, stil en gerieflijk. De besturing is me wat te licht en gevoelloos, en werkt bovendien naar mijn idee een fractie vertraagd. Het stuur is als vanouds een complete knoppenbende, maar daar vind je je weg wel in. De vijfversnellingsbak is prima, in deze auto heb je geen zes nodig. De lange eindoverbrenging zorgt er wel voor dat 50 in IV net een tandje te gortig is - getril en gedreun zijn je deel. Zelfs de opschakelindicator, die in de meeste auto’s toch adviezen geeft waarvan de haren je letterlijk te berge rijzen, zwijgt als het graf als je de bak bij die snelheid in zijn drie laat staan. De transmissie vind ik trouwens wel een minpunt van deze auto. Het is de standaard PSA-flubberbak die vanaf nieuw al aanvoelt alsof de lagers reeds de geest hebben gegeven: de pook heeft belachelijk veel speling. Dit is nou zo’n auto waarin ik een automaat zou wensen, ware het niet dat PSA nog altijd vasthoudt aan die erbarmelijke semi-automatische contraptie waarvoor anno 2011 toch geen geldig excuus meer mag bestaan, laat staan in een auto van 25.000 euro.

Ja, zo’n C4 Ligne Business doet 25 mille. Dat vind ik echt een sterke aanbieding. Zoals gezegd zit er al navigatie met blauwtand op, idem voor cruise control, parkeerbliep en klimaatregeling. De standaard lichtmetalen wielen maken me niet echt wild; op deze manier (16 inch, en nog lijken het winkelwagenwieltjes) hadden het van mij ook wieldoppen mogen zijn. Of je als particulier ook zo’n Ligne Business kan bestellen, weet ik niet - uiteraard is dit zo’n haarscherp gecalculeerd nul-marge-apparaat met een fictieve catalogusprijs om de fiscus wat extra bijtelling door de neus te boren. In het Verenigd Koninkrijk, waar de automedia veel uitvoeriger over kortingen berichten dan hier, staat Citroën bekend als discountkoning. Het zal me verbazen als het hier te lande anders is.

Mijn vader - en met hem vele anderen - heeft er een prima auto aan, want objectief bekeken klopt het hele pakket als een bus. Over de ruimte heb ik het dan nog niet eens gehad, want die is behoorlijk. Maar ik kan er toch niet omheen dat mijn pa deze auto zo aantrekkelijk vindt juist omdat het niet is wat ons groepje autoliefhebbers onder een Citroën pleegt te verstaan. Want als mijn vader dertig jaar geleden de keuze had gemaakt, dan was het echt geen GSA geworden. En dat weet Citroën ook.

Maar waarom zou Citroën een Peugeot moeten bouwen als Peugeot dat al doet?
Laatst gewijzigd door nvdw op 07 dec 2011, 08:59, 1 keer totaal gewijzigd.
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
Gebruikersavatar
Leeuw
.
.
Berichten: 5728
Lid geworden op: 07 feb 2010, 20:31

Re: De C4 is goed - maar niet goed genoeg voor Citroën

Bericht door Leeuw »

Prima keuze toch, en altijd dat gezefer in testen over wegligging. Als je 40-50k rijd per jaar wil je gewoon een onderstel dat comfortabel is, zonder dat je op de zijruit leunt als je door een bocht gaat. Ik heb wel eens (mee) gereden met Alfa's BMW's en audi's, nou voor al die snelweg km's die ze maken zijn ze allemaal te hard en bonkerig.
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: De C4 is goed - maar niet goed genoeg voor Citroën

Bericht door ViveLaFrance »

Daar gaat je vader een prettige kilometervreter aan hebben :)
Ik ben het met je eens wat betreft de samenhang tussen Peugeot en Citroën. Hoewel, de 308 is volstrekt lelijk, dan liever een geciviliseerde auto à la de C4 :)
Vive la France, Vive la Différence
Plaats reactie