De Toyota Verso-S in een paar minuten

Je eigen rijtest of weblink
Plaats reactie
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

De Toyota Verso-S in een paar minuten

Bericht door nvdw »

Weer een auto voor een proefrit en ik hoef er niet eens voor naar de dealer!

Goed, de Verso-S. Door Toyota zelf verheven tot de 'Nederlandste' Toyota en daar kan ik wel in meekomen. Het is een volkomen inoffensieve auto, waar naar mijn mening eerder kleinkinderen dan kinderen op de achterbank plaatsnemen, maar dat laat onverlet dat de mensen die zo'n ding kopen dat hoogstwaarschijnlijk met hun eigen geld doen en zich stipt op tijd voor de onderhoudsbeurt melden. Dat is voor een dealer aanzienlijk betere klandizie dan een leasemaatschappij die je het vel over de oren trekt.

Bij gebrek aan foto's geef ik even een korte beschrijving van het ding. Het is een Verso-S 1.3 Aspiration met handgeschakelde zesbak, met wat extra's in de vorm van de obligate metallic lak (Satin Blue ad € 520), een panoramadak (€ 595 inclusief donker getinte achterramen) en nog wat opties uit de accessoirelijst. Dat is opvallend, dat je heel veel van je extra's achteraf bij de dealer krijgt gemonteerd. Waarschijnlijk zet Toyota een hele bups Verso-S'en op de boot in weinig uiteenlopende specs (er is ook maar één motor) en mag je die zelf aankleden bij je lokale verdeler. Een beetje ouderwets, maar de positieve consequentie is dat je over die accessoires geen BPM betaalt.

Over betalen gesproken, deze Verso-S staat in de boeken voor net geen € 22.000. Dat vind ik best een hele investering, om eerlijk te zijn. Hij is er vanaf € 15.990 en dan zit eigenlijk het meeste er al wel op en aan, met duidelijke uitzondering van de airco. Betaal je duizend piek extra, dan krijg je een handmatig bediend koelapparaat. De stap naar de Aspiration is meteen een dikke opslag van meer dan € 2.500, waarvoor je uiteindelijk voornamelijk multimediaspulletjes krijgt, zoals een touchscreen in het dashboard met bluetooth en parkeercamera, en bediening op het stuurwiel. Ja, je krijgt ook mistlampen, automatische klimaatregeling en de mysterieuze "soft touch deurpanelen vóór", waarvan ik me dan afvraag waarom ze achterin niet soft touch zijn en hoe hard de deurpanelen in de basisversie wel niet aanvoelen. Enfin, ik denk dat de oudere koper die zijn ouwe Nokia het liefst in een fysieke carkit klikt (if any) prima op zijn plaats is in een no-frills Verso-S Comfort. Wie zei dat AutoforumOnline geen kopersadvies biedt?

Zoals gezegd, er is maar één motor voor de Verso-S, en dat is de 1,3-liter VVT-i, of 1NR-FE voor de codefreaks. Wil je een diesel, dan moet je uitwijken naar de identieke Subaru Trezia. De 1.3 is een prima motor voor de Verso-S, want een sportwagen is het toch niet en in dat licht bezien is op een haar na 100 pk een meer dan keurige waarde. Zelfs de onverbiddelijke opdrachten van de schakelindicator (50 in V) slikt hij zonder misbaar. Het stop-startverhaal werkt ook zonder misbaar. Wat rijden betreft valt er weinig te melden. Het is allemaal vooral heel vriendelijk, hooguit stuitert het wat op drempels en dergelijke, maar ik heb niet het idee dat dat in andere auto's van rond de vier meter nu heel veel beter is. Ik merkte in elk geval niet dat ik met een hoedje op wielen op stap was. Wel voelt het allemaal wat synthetisch aan. De koppeling voel ik nauwelijks, en de stuurinrichting trekt de boel wel heel rap terug naar de middenstand. Daar staat tegenover dat de versnellingsbak wel lekker schakelt. Je kunt voor € 1.125 extra ook de CVT kiezen. Je kunt dan echter niet de Comfort kiezen (waarom toch). Op papier is die CVT zelfs iets zuiniger dan de handbak, ware het niet dat de uitstoot van andere gassen dan CO2 (voornamelijk HC's) in de automaat aanzienlijk slechter is. Hoe dat dan weer kan?

Qua bedieningsgemak is deze Verso-S een verademing ten opzichte van de knoppenbende waarop een gemiddelde Opel je tegenwoordig trakteert. Nu heeft de Toyota ook geen fratsen als instelbare dempers, maar wat er wel op zit wordt bediend met grote stevige knoppen. Ook die op het stuur zijn fors. Noem me een opa, maar ik kan dat wel waarderen. De binnenruimte is behoorlijk, en op de achterbank kan zelfs ik goed zitten. Kunstjes met de achterbank uithalen, zoals in de Honda Jazz of de Renault Modus, dat kan niet. Wel duikt de zitting naar beneden als je de leuning omhaalt. Scheelt weer een handeling en je hebt in één keer een vlakke laadvloer. Een nadeeltje van het ontwerp van de Verso (wat packaging betreft is er niet veel te klagen) is die dikke achterruitstijl. Die is echt een goeie 20 cm breed, ga maar na wat daar allemaal achter verdwijnt. Of gaat Toyota er van uit dat de gemiddelde koper zo oud is dat hij of zij de nek toch niet zo ver meer kan verdraaien?

Zo op zichzelf bekeken vind ik het echt geen verkeerde aanbieding, die Verso-S. Het sleutelbegrip in die zin is echter 'op zichzelf', want kijk je een beetje in het rond, dan blijkt dat je voor hetzelfde of zelfs minder geld ook elders een vier meter lang ruimtewondertje kunt halen dat zeer goed in de spullen zit. De Honda Jazz en de Renault Modus c.q. Grand Modus noemde ik al, maar wat te denken van een Kia Venga of Hyundai ix20? Of een Nissan Note? Met een beetje slim shoppen (er staat vast het nodige op voorraad) heb je die voor minder geld dan een vergelijkbare Verso-S. En afhankelijk van je wensen is een Subaru Trezia ook geen slechte deal. Kortom, geen verkeerde auto van Toyota - maar de concurrentie blaast hij zeker niet weg.
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: De Toyota Verso-S in een paar minuten

Bericht door ViveLaFrance »

nvdw schreef:Bij gebrek aan foto's
Da's niet erg ;)
Als ik het zo lees is de Verso-S een typische Toyota. Nietszeggend, best goed, maar de concurrent biedt eenzelfde, of betere, kwaliteit. Ik heb hem nog nooit zien rijden, maar hij schijnt behoorlijk te verkopen.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
Leeuw
.
.
Berichten: 5728
Lid geworden op: 07 feb 2010, 20:31

Re: De Toyota Verso-S in een paar minuten

Bericht door Leeuw »

ChrisRenault schreef:
nvdw schreef:Bij gebrek aan foto's
Da's niet erg ;)
:lol:

Leuk verslagje Niels
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: De Toyota Verso-S in een paar minuten

Bericht door nvdw »

ChrisRenault schreef:...maar hij schijnt behoorlijk te verkopen.
Afgelopen jaar plusminus 2.200 registraties volgens AutoWeek. Dat is zo'n beetje de jaarverkoop, de auto is er immers sinds januari, give or take a few days. Een Hyundai ix20 doet het dubbele, een Venga ongeveer 3.000 stuks. Eigenlijk verkoopt de Verso-S dus alleen beter dan de auto's die er al wat langer zijn, zoals de Modus, Note en Jazz.

Eigenlijk spelen Hyundai en Kia het spelletje 'verleid de particuliere consument' iets beter dan Toyota door minder te vragen voor een vergelijkbaar product, door meer keuze te bieden en door meer garantie te geven. Toyota heeft al aanmerkelijk minder speelruimte doordat het ding uit Japan moet komen, wat sowieso al een ramp is vanwege de ongunstige wisselkoersen.
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
Plaats reactie