De Toyota Yaris Hybrid in een paar minuten

Je eigen rijtest of weblink
Plaats reactie
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

De Toyota Yaris Hybrid in een paar minuten

Bericht door nvdw »

Een Yaris Hybrid vers als demo van de dealer, vriend vraagt of ik een rondje wil sturen. Altijd!

De Toyota Yaris is misschien wel de auto met de slechtste reclameslogan van dit jaar ('minstens zo goed als de vorige'... dat mag ik toch wel hopen!) en de ontvangst in de pers is vrij lauwtjes geweest, met als algemene ondertoon dat ook deze Yaris vooral uit de pensioenpot betaald zal worden. Ik had me niet zo in de Yaris verdiept maar ik kan me er wel wat bij voorstellen. Net als de Verso-S heeft ook de Yaris een vrij sober interieur. De Europese inbreng (ze zullen bij Toyota Motor Europe toch ook wel eens een Fiesta of een Polo aan de tand hebben gevoeld?) is blijkbaar vrij gering geweest, want elders ter wereld is een autootje van dit formaat wellicht nog steeds de stereotype boodschappenkar. Knopjes en stengeltjes lijken zo uit een Starlet te komen, aan model of materiaalgebruik is niets veranderd. Zelfs die ouwe stalen dop voor de radiateur is dezelfde als die van mijn Corolla uit 1986. De automaatpook is niet die kleine joystick die we uit de Prius kennen, maar een klassieke stang die je door zo'n getrapte sleuf moet trekken (niet mijn favoriete systeem). Voordeel voor de Hybrid is dat het vrij bedeesde uiterlijk lichtelijk is aangepakt met een andere voorbumper (met joekel van grille), dagrijverlichting en andere achterlichtunits.

Qua 'packaging' zit het allemaal wel snor in de Yaris, want binnen de relatief kleine afmetingen is best heel wat ruimte voorhanden, en door de accu slim weg te werken doe je geen concessies voor wat betreft de laadruimte, alhoewel de rugleuning van de achterbank altijd onder een hoek blijft staan wanneer ingeklapt. Laat je niet foppen door het kentekengewicht van net iets meer dan 1.000 kg - nauwelijks meer dan een Yaris 1.3 - want de RDW rekent de accu's niet mee. Voor de Yaris-koper met een aanhangwagen is de Hybrid niet interessant, want net als bij de Prius is het toegestane trekgewicht nul.

De aandrijflijn is trouwens prima, want net als in de Prius werkt het ook in de Yaris uit de kunst. Even cru gezegd is de opzet gelijk aan die van de vorige Prius, met een 1,5-liter viercilinder die volgens Atkinson-principes werkt. Het motortje zelf is dus relatief zwak ten gunste van meer zuinigheid, maar dat wordt gecompenseerd door de elektromotor. De sport is natuurlijk om zoveel mogelijk elektrisch te rijden, waar de Yaris meer dan voldoende gelegenheid voor biedt. In de Aspiration- en Dynamic-uitvoering krijg je een multimediasysteempje met aanraakscherm waarin je de van de Prius bekende staafdiagrammetjes en batterijstatus kunt opvragen. Hard rijden in de Yaris is dan weer niet leuk. Gaspedaal driekwart in en de motor loeit op slag als een malle - dat deed mij zelfs als overtuigd Dafpiloot de wenkbrauwen fronsen. Bovendien is de besturing wel erg licht en zul je aan de stoelen niet heel veel steun beleven. Een Yaris Hybrid rijdt prima zolang je hem gebruikt waarvoor hij gemaakt is. Het autootje is redelijk comfortabel, het stuitert hooguit wat over drempels door de korte wielbasis. Toyota claimt dat er een 'sportief onderstel' op zit, maar dat zal hooguit een stel steviger veren en dempers zijn vanwege de hogere massa. Over zuinigheid kan ik niet zoveel zeggen, maar met een beetje beleid moet je zo aan de 1:22 kunnen komen. In het leugenboekje staat overigens 1:27 vermeld.

Ik reed de Dynamic, de duurste uitvoering dus, die voor € 20.290 te boek staat. Da's ruim € 1.000 meer dan een vergelijkbare Yaris 1.3 met automaat die niet van belasting is vrijgesteld, dus die meerprijs heb je er wel snel uit - als je genoegen neemt met een handbak en echt niet de snelste hoeft te zijn kun je voor 1 juli ook nog voor een 1.0 kiezen, dan bespaar je aanzienlijk op de aanschaf en is dan nog belastingvrij, en dan haal je het verbruiksvoordeel van de Hybrid er echt nooit uit. Opties op 'mijn' Yaris waren metallic lak (€ 485), een glazen dak (€ 565) en navigatie als toevoeging aan het multimediadingetje (€ 545). Als ik de specificaties zo zie, dan zou ik met de iets goedkopere Aspiration ook heel goed bediend zijn. Climate control zit er overigens altijd op.

Eindconclusie? Lastig. De Yaris Hybrid lijkt een heel rationele keuze, maar ik denk dat het voor veel mensen toch tegenvalt als je de rekenmachine erbij pakt. Je krijgt best veel uitrusting voor je centen, en je hoeft niet te schakelen, maar dan nog is twintig mille een hoop geld voor een klein autootje. Mijn begeerteklier staat ook niet te soppen van een Yaris, daar moet ik heel eerlijk in zijn. Ik houd van rationele autootjes maar er zijn ook grenzen.
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
Gebruikersavatar
Jurjen
.
.
Berichten: 1945
Lid geworden op: 10 feb 2010, 17:19
Locatie: Amsterdam

Re: De Toyota Yaris Hybrid in een paar minuten

Bericht door Jurjen »

Niels bedankt, fijn stukje ook. Wanneer zien we jou weer schrijvend terug ergens?
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: De Toyota Yaris Hybrid in een paar minuten

Bericht door nvdw »

Geen idee. Vooralsnog hier ;)
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
Gebruikersavatar
Jurjen
.
.
Berichten: 1945
Lid geworden op: 10 feb 2010, 17:19
Locatie: Amsterdam

Re: De Toyota Yaris Hybrid in een paar minuten

Bericht door Jurjen »

Zonde man. Je afscheidscolumn in de AV staat me nog vers in het geheugen.

Geen interesse om het schrijven weer op te pakken?
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: De Toyota Yaris Hybrid in een paar minuten

Bericht door nvdw »

Jawel, maar uitsluitend on my terms.
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
Plaats reactie