Even iets van mij afschrijven
Ik heb nu een paar dagen in een splinternieuwe Renault Megane GT-line 2.0 Bose gereden en een paar dagen in een vrij basic Golf VI variant.
Het doet mij een beetje pijn om te moeten melden dat de Megane werkelijk aan alle kanten niet klopt, en de oudere golf welke eigenlijk een geupdate V is, eigenlijk alles klopt.
o.k. de golf is zo saai als wat en roept nergens iets van begeerte op.
Ik vind het wel heel knap hoe Renault zo kan falen.
De 7 bak automaat doet werkelijk alles fout, en maakt hem extreem zenuwachtig, erg lawaaiig en onzuinig omdat je eigenlijk niet gewoon kan rijden, dat ding schakelt continue op en terug, De DSG is eigenlijk ook niet echt "mijn" ding, maar goed hij (de motor en bak) is tenminste stil en niet zo zenuwachtig.
De 2.0 motor zou best lekker kunnen zijn, 2 liter is toch vaak een koppelrijke motor, waar de neuk is dat koppel? en waarom kunnen de motor de bak niet goed samenwerken. Echt serieus ik dacht dat ik in een 1.2 Turbo reed en dat deze hard moest werken vanwege het wagengewicht.
Dan de stoelen: eindelijk heeft Renault begrepen dat er mensen zijn welke langer zijn dan 1,75 en dus graag wat steun aan hun benen willen, en de gt-line heeft ook zijsteun, maar waarom moeten de stoelen zo hard zijn als een kerkbank.
De vering is vreemd hard, maar niet sportief. De golf is ook niet sportief, maar rijdt tenminste comfortabel over de wegen.
De audio installatie by Bose (vooral marketing) is een lachertje, de standaard audio uit de golf huppelt rondjes om de instalatie, maar heeft geen aluminium bose plaatjes in de auto. Als je een piepklein knopje in een hoekje ziet en een grote solide draaiknop in het midden waarmee zet je dan de radio hard en zacht... het kleine knopje bedoeld voor popjes of mannen met een pincet. De grote draaiknop is voor de extreem veel gebruikte zenderdoorscrollknop samen met aparte knoppen voor de zenders dus.
Dan hebben we nog de navigatie, zowaar best goed, want ze hebben tomtom de klus laten klaren, maar een ding hebben ze wel zelf gedaan en dat is het uitschakelen van het navigatiescherm. Het schijnt wel te kunnen, maar soms is een (draai) knop gewoon makkelijker.
Volgens mij heeft iedereen die de megane rijdt hem enkel gekozen vanwege de 14% bijtelling en geen enkel vergelijk gedaan. Man man wat een arremoe om zo enkele tientjes te besparen en vervolgens 5 jaar lang in zo'n K#T auto te moeten rijden. (waar deze 2.0 vandaan komt is mij helemaal een raadsel, want ik denk dat het 25% bijtellen geblazen is)
Zo dat is er uit.
sorry Chris
Dat Fransen het ook wel een beetje beter kunnen bewijst Citroen imho, Moderne Peugeots ken ik niet maar mijn 307 was een heerlijke en fijne auto, waar bijna alles aan klopt, behalve dat hij elke week in de garage stond.