Zo, na een post in het offtopic-topic ook hier maar even een gigantische update.
Flashback: juli 2012. Vakantie met de Rover, tot ie er ineens mee ophoudt. Daar sta je dan,
de dag die je wist dat zou komen
Vastgelopen motorblok, niet meer te redden. Enige optie was een nieuw blok erin hangen, maar dat is natuurlijk gekkenwerk en het geld niet waard. Omdat m'n ouders vlak daarna ook op vakantie waren, heb ik de Panda van mijn moeder een paar weken kunnen gebruiken. Maarrr daarna ben ik toch al snel op zoek gegaan naar iets anders, wat er kwam in de vorm van een Lancia Delta HPE uit '97:
Na 6.000km besloten de problemen toch iets te gek te worden en heb ik de auto ingeruild op een Renault Mégane Coupé. Deze stond voor een spotprijs te koop met een korte apk, maar toch de gok genomen om hem te kopen. Ik moest 300 euro bij de Delta bijleggen, dus dat viel te overzien.
Zoals ik al zei, een korte apk, en gisteren was dan het moment van de waarheid: de keuring. Ik wist dat er enig laswerk aan de dorpel plaats moest vinden en dat de remmen ook aan vervanging toe waren, maar het bleek iets erger te zijn. De score: laswerk aan de rechterdorpel / remblokken- en schijven aan de voorkant / nieuwe band linksachter / stuurkogel rechtsvoor vervangen / katalysator vervangen (en vanwege geknutsel aan de constructie door de vorige eigenaar, ook gelijk de middendemper) / lichtbeeld linkerkoplamp. Allemaal iets meer dan verwacht. Totale kosten: 1250 euro.
Even denken. Doe maar niet, dat is ie niet waard. Maar wat doe je dan wel? Internet afstruinen!
En daarna is het allemaal wat sneller gegaan dan ik had gepland en ben ik nu al thuisgekomen met wat anders. Snelle lo-fi telefoonfoto:
Een 306 S16 uit '95 met een fantastische kleur en interieur. Ook al een hogere prijscategorie dan m'n vorige twee auto's: hij stond voor 1250 te koop (internetprijs, beste man zei aan de telefoon "1500 euro als je iets inruilt". Na een goed gesprek heb ik uiteindelijk 1000 bij de Mégane moeten doen, dus dat valt op zich mee. Perfect is ie echter niet: op de rechterzijkant zitten een aantal lelijke krassen van een aanrijding (ik vermoed parkeerschade?) en linksonder op de voorbumper zit een deukje. Maar het was wel de enige onverprutste S16 die op het moment te koop staat, de rest is licht- dan wel zwaar versjonnied.
Technische staat: er moeten twee nieuwe voorbanden op (die er nu op liggen zijn bijna slicks
), de hoedenplank is door de vorige eigenaar vakkundig verziekt met grote gaten voor speakers
, er zijn wat andere details die aandacht verdienen, en de accu moet eens goed opgeladen worden (in het beste geval, in het ergste geval moet ik 'm vervangen). En aangezien het een 18 jaar oude Fransman is kom ik vast nog wel wat meer tegen
Maar hoewel ik er nu al blij mee ben
is het lot me weinig gunstig gezind. Zojuist, na één dag in bezit, heb ik één van de banden lekgereden op een spijker op de weg, wat dan precies één van de goede banden moet zijn... dus een setje nieuwe banden komt er iets sneller onder dan gepland. Waarschijnlijk deze week al. Vrijdag moet ik 100km rijden en met het thuiskomertje durf ik geen lange snelwegrit te maken.
Verder kan/wil ik er nog het een en ander aan doen om 'm zo origineel mogelijk te maken, maar dat is voor later. Eerst maar eens kijken hoe ie zich houdt.
Betere foto's volgen!