Martin's rijtje; Focus First edition 2015

Maak hier een topic aan voor jouw autohistorie
Gebruikersavatar
Martin
.
.
Berichten: 2927
Lid geworden op: 09 feb 2010, 21:55

Re: Martin's rijtje; Focus First edition 2015

Bericht door Martin »

Gisteren een brief ontvangen van de belastingdienst dat ik per 9 januari geen belasting meer hoef te betalen voor de Ascona. Hij is dan 40 jaar oud. Onder de oude regeling is hij ook al een periode belasting vrij geweest. Toen was het nog vanaf 25 jaar.
Stap eens op de fiets
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Martin's rijtje; Focus First edition 2015

Bericht door ViveLaFrance »

Ik blijf het apart vinden dat de overheid enerzijds belastingregels omtrent zuinige auto's jaarlijks verandert en anderzijds ruim 140.000 oude auto's een voorkeursbehandeling geeft. Jaja, de massa rijdt meer en zorgt voor de meeste uitstoot. In tijden van klimaatverandering en tig groene initiatieven is dit soort discriminatie, grotendeels gebaseerd op sentiment, al lang niet meer op zijn plaats.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Martin's rijtje; Focus First edition 2015

Bericht door WizardOfOss »

Tsja, van de andere kant is het ook vreemd dat je wegenbelasting per auto betaalt, en niet per bestuurder. Je kan toch echt maar in één auto tegelijk rijden. Het is nog steeds belasten van bezit, niet van gebruik.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
Martin
.
.
Berichten: 2927
Lid geworden op: 09 feb 2010, 21:55

Re: Martin's rijtje; Focus First edition 2015

Bericht door Martin »

Of alleen per kilometer ce que accijns. Ik rijd nog geen 100 km per jaar met de Ascona. Anders wordt het 45 euro per maand of elke keer schorsen. Dat is een reden dat mijn Alfa 155 in een hoekje staat te verkommeren. Veel te veel vaste lasten naar wat ik er mee reed.

Er zijn heel veel gemotoriseerde hobby's die geen houderschapsbelasting kennen. Daarnaast is vliegverkeer ook niet belast. Daar is veel meer winst te boeken.
Stap eens op de fiets
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: Martin's rijtje; Focus First edition 2015

Bericht door HondArd »

Precies wat Martin zegt omtrent vliegverkeer en ander gemotoriseerde hobby's. Ik moet nog 4 jaar wachten met de motor en dan kan ik ook weer. Lekker rijden in de winter (ijskoud maar wel kurkdroog en windstil), ik kijk er nu al naar uit 8-)
"The closest to reality car that money can buy"
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Martin's rijtje; Focus First edition 2015

Bericht door ViveLaFrance »

Martin schreef:Veel te veel vaste lasten naar wat ik er mee reed.
Gebruik zou belast moeten worden, maar dat schijnt hogere wiskunde te zijn om in te voeren. Toch wordt het er niet logischer van om niet-klassiekers wel op een dergelijke manier te belasten.
Martin schreef:Er zijn heel veel gemotoriseerde hobby's die geen houderschapsbelasting kennen.
Ook dat maakt het niet logischer om klassieke auto's niet te belasten.
Martin schreef:Daarnaast is vliegverkeer ook niet belast. Daar is veel meer winst te boeken.
En dus komt de vliegtaks terug.

Ik begrijp het hoor, weinig tot niks rijden en dan betalen voor bezit komt bijna crimineel over. Gezien de huidige 'vergroeningsobsessie' vind ik selectiviteit in regelgeving ook bijna crimineel. Als je een nieuw huis laat bouwen, moet deze tegenwoordig klimaatneutraal zijn, althans daar wordt enorm op gehamerd. Dit zorgt voor diverse bijkomende kosten. Maar 140.000 stinkbakken zijn vrij van belasting :angel:
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
Martin
.
.
Berichten: 2927
Lid geworden op: 09 feb 2010, 21:55

Re: Martin's rijtje; Focus First edition 2015

Bericht door Martin »

Als die 140 000 auto's veelvuldig worden gebruikt, grijpt de overheid echt wel weer in. Misschien nog niet eens om het milieu, maar omdat ze te veel belasting mislopen. Daarom is de grens al een keer opgetrokken van 25 jaar naar 40 jaar. Voor de tussenliggende jaren heb je oldtimerregeling. Dat bracht al minder op dan gedacht. Blijkbaar is het voor het merendeel geen probleem om er in de winter niet mee te rijden. De echte belastingontwijkers zijn wel afgehaakt.
Stap eens op de fiets
Plaats reactie